Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sitten kun propagandaltasi kerkeät, niin voisit tosiaan käyttää Group Lotuksesta sen oikeaa nimeä. Pari viikkoa keräsit tarmoa ja taas sama Fernandesin mollaaminen jatkuu.

Ja mä en kyllä ymmärrä tuota vääntöä Team Lotus -nimen haltijasta. Syyskuusta 1994 se oli Hunt, jolta Fernandes nämä oikeudet sitten osti. Group Lotus yritti kyllä tänäkin vuonna väittää, ettei Team Lotus olisi koskaan Huntin omistuksessa kilpaillut, mutta väärässä olivat siinäkin. Lisäksi tämä väite, ettei Huntilla olisi ollut nimeen tai logoon mitään oikeuksia, on kumottu oikeudessa jo 90-luvun lopulla. Paljon melua tyhjästä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tässä välissä Lotus puolestaan on tehnyt patentti- ja rekisterivirastolle hakemuksen Lotuksen virallisella kirjasimella varustetusta Team Lotus - logosta.
Taistelu Team Lotus -nimestä tuntuu sen kun vaan kiihtyvän brittiläisissä oikeussaleissa.

Tähän Group Lotuksen tuoreimpaan tavaramerkkihakemukseen liittyen, aiempi oikeuspäätös vuodelta 2003 tapauksesta Group Lotus vs. Team Lotus Ventures on mielenkiintoista luettavaa. Siinä oikeus katsoo Team Lotus Venturesin omistavan Team Lotus -nimen ja logon käyttöoikeuden F1-sarjan yhteydessä mainostuspalveluihin liittyvässä liiketoiminnassa, mm. mainostilan vuokraamiseksi kilpa-auton pinnasta. Team Lotus Venturesin omistaa nykyisin Tony Fernandes. Oikeuden päätös on luettavissa kokonaisuudessaan tästä PDF-dokumentista:

http://www.ipo.gov.uk/types/tm/t-os/t-find/t-challenge-decision-results/o14703.pdf

Team Lotus -nimi ja logo on siis jo laillisesti rekisteröity ja ne ovat molemmat Tony Fernandesin omistuksessa -- tosin ainoastaan F1-sarjan osalta. Laillisesti rekisteröityjen ja voimassaolevien tavaramerkkien omistusoikeutta ei voida kiistää, vaan ne kuuluvat rekisteröinnin suorittaneelle yritykselle, rekisteröintihakemuksessa rajattua liiketoiminnan aluetta koskien. Group Lotuksen hakemus voidaan näin ollen hyväksyä ainoastaan muita kilpasarjoja koskien, eikä sillä olisi minkäänlaista vaikutusta Fernandesin F1-tiimin toimintaan vaikka se hyväksyttäisiinkin.

Ratkaiseva vääntö nimikiistasta saatetaan kuitenkin käydä Malesiassa, koska Group Lotuksen omistaa malesialainen autonvalmistaja Proton, ja Malesian valtio omistaa tiettävästi 42 prosenttia Protonista. Jos Tony Fernandes saa turvattua Malesian hallituksen tuen F1-hankkeelleen, niin oikeustaistelujen tulokset ovat pitkälti toisarvoisia. Group Lotuksen johtokunta ajaa itsensä hyvin vaikeaan tilanteeseen, mikäli he tekevät päätöksiä, joiden tietävät olevan osakkeenomistajiensa toivomusten vastaisia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tuossa mietin, ettei vaan Group Lotus olisi kuilun partaalla. Autoteollisuudella ei mene lujaa, joten nyt tulee sitä ilmasta mainostilaa....
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lisää päivitystä Lotuksen aika-ajotulosten vertailuun. Vertailtavista talleista on valittu nopeampi kuski ja laskettu yhden kilometrin matkalla keskimäärin syntynyt ero.

Bahrain
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,718s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,581s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,020s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,538s (Lotuksen eduksi)

Australia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,700s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,596s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,150s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,326s (Lotuksen eduksi)

Malesia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,888s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari): 0,652s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,023s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,727s (Lotuksen eduksi)

Kiina
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,670s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,615s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,022s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,196s (Lotuksen eduksi)

Espanja
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 1,005s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,546s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,534s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,172s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,446s (Lotuksen eduksi)

Monaco
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,978s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,503s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,085s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,424s (Lotuksen eduksi)

Turkki
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,739s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,346s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,368s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,095s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,192s (Lotuksen eduksi)

Kanada
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,413s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,300s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,162s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,286s (Lotuksen eduksi)

Eurooppa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,567s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,430s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,382s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, di Grassi): 0,264s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,358s (Lotuksen eduksi)

Iso Britannia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,812s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,556s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,424s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,063s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,368s (Lotuksen eduksi)

Saksa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,829s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,631s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,436s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,166s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,220s (Lotuksen eduksi)

Unkari
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,220s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,649s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,507s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,016s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,518s (Lotuksen eduksi)

Belgia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,742s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,625s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,387s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q2, Glock): 0,153s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 1,804s (Lotuksen eduksi)

Italia
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,536s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Hülkenberg): 0,432s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,321s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,068s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,226s (Lotuksen eduksi)

Singapore
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,076s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,923s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,641s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,038s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Klien): 0,400s (Lotuksen eduksi)

Japani
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,785s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,656s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,392s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, di Grassi): 0,158s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,331s (Lotuksen eduksi)

Korea
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,878s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,627s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,475s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,041s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Yamamoto): 0,342s (Lotuksen eduksi)

Korean aika-ajojen jälkeen nähtiin vaihteeksi tyytymätön Heikki Kovalainen. Heikki ei ollut tyytyväinen tallin päätökseen lähettää hänet ensimmäisenä radalle ja epäili myös moottoristaan puuttuvan tehoja. Tallin tiedotteessa Kovalainen ilmottaa ruuhkankin hidastaneen häntä. 1,247 sekunnin ero Trulliin yhdellä kierroksella ei lupaa hyvää itse kisaa ajatellen. Jarno Trulli on nyt päihittänyt tallikaverinsa aika-ajoissa 9-8.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Joe Saward juoruilee blogissaan, että Renault olisi päättänyt liikekumppaninsa Protonin estely-yrityksistä huolimatta lyödä lukkoon moottorikaupat Lotus Racingin kanssa. Sawardin mukaan Lotus Racing tiedottaa sopimuksestaan Renaultin kanssa piakkoin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Luotettavana uutislähteenä pidetty Autosport levittää nyt myös huhua Lotus-Renault-moottorisopimuksen allekirjoittamisesta. Autosportin lähteiden mukaan sopimus julkistetaan kuitenkin vasta kahden viikon päästä Brasilian GP:n alla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Joe Saward kertoo blogissaan lisää yksityiskohtia Renault-Lotus-diilistä ja sen julkistamisesta. Samassa blogikirjoituksessa Saward kertoo myös oman näkemyksensä Group Lotuksen (eli Protonin) ja Tony Fernandesin F1-Lotuksen välisen kinastelun tämänhetkisistä asetelmista sekä arvelee, että englantilaisen oikeuslaitoksen lausuttua päätöksensä Team Lotus -nimen omistuksesta Malesian hallitus pyrkinee yhdistämään molemmat Lotus-haarat tavalla tai toisella.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Lotus-talli rakentaa oman tuulitunnelin

Lotuksen F1-talli ilmoitti sunnuntaiaamuna rakentavansa oman tuulitunnelin Englannin Hinghamissa sijaitsevan tehtaansa lähistölle.

Lotuksen teknisen johtajan Mike Gascoynen mukaan oman tuulitunnelin rakentaminen luo perustan pitkäaikaiselle menestykselle ja antaa signaalin siitä, että Lotus on tosissaan mukana kuninkuusluokassa.

Uutinen kokonaisuudessaan : http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/10/1210922

Tuntuu tosiaan siltä ettei voi enää epäillä eikö tämä poppoo olisi vakavissaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Senna yrittää murtautua Lotukselle

F1-uransa ensimmäiseen kotikilpailuun viikon kuluttua Brasiliassa valmistautuva Bruno Senna yrittää onneaan ja pyrkii viime hetkessä kiilaamaan Lotukselle ensi kaudeksi.

Brasilialaisen Globo-lehden mukaan Senna neuvottelee Lotuksen kanssa tallipaikasta vuodeksi 2011, mutta ihan näin räväkästi ei pyri seuraamaan edesmenneen enonsa jalanjälkiä talliin, missä Ayrton Sennasta tuli GP-voittaja 21.huhtikuuta 1985 Portugalin kisassa.

Turun Sanomien tietojen mukaan Sennan tähtäimessä olisi saada jalansija Lotukselta testi- ja varakuljettajana kaudeksi 2011 ja sitten pysyvä kilpapaikka vuodesta 2012 lähtien. Mahdollisuudet tähän ovat lähes olemattomat.

Jarno Trullin ja Heikki Kovalaisen jatkosopimukset Lotukselle vuodeksi 2011 odottavat enää julkistamista. Varakuljettajan paikka on auki, mutta sitä kaavaillaan AirAsian GP2-talliin kiinnitettäville piloteille. Sennan suunnitelmiin ei kuulu enää palata GP2-tasolle.

Senna täytti Japanin ja Korean kisojen väliaikana 27 vuotta. Mikäli hän aikoo jatkaa nykyisessä tallissaan Hispanialla, hänen on tuotava isommat sponsoritukiaiset mukanaan kuin tällä kaudella.

Turun Sanomat
Kieltämättä legendaarinen tilanne, Senna/Lotus/Renault yhdistelmä tulisi todeksi toisen kerran historissa tällä kertaa Brunon toimesta, mutta kisakuskin paikka aukeaisi vasta kenties kaudeksi 2012.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kieltämättä legendaarinen tilanne, Senna/Lotus/Renault yhdistelmä tulisi todeksi toisen kerran historissa tällä kertaa Brunon toimesta, mutta kisakuskin paikka aukeaisi vasta kenties kaudeksi 2012.
Senna ja Lotus molemmat ovat hiukka erilaisia kuin ekalla kerralla tuolla yhdistelmällä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Lotus Racingin sivuilla edelleen mainittu sponsoreista Proton, vaikka tämän nimikiistan aiheuttaja Group Lotuksen kautta tavallaan onkin:
:doubtful:
Protonin yhteistyökumppanuus taisi tarkoittaa tämä vuoden osalta joitakin miljoonia euroja. Sillä rahalla Protonin nimi on listassa kauden loppuun asti, mutta ei enää ensi vuonna. Proton on ilmoittanut yhteistyön päättyvän, mutta ei sitä, että he yrittäisivät periä maksamansa rahat takaisin ja purkaa sopimuksen jo tätä kautta koskien. Lotuksen kannalta nimenpoistossa ei olisi mitään järkeä, kun osapuolten välillä ei ole maksamattomia saatavia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14281
Tietenkin asia on selvä. Sennan olisi vain parempi päästä kuitenkin parempiin tiimeihin kuin pysyä Hispanialla vaikka se merkitsisi enemmän rahantuontia tiimiin. Testikuljettajana oleminen on nykyaikana riski koska varsinaista työtä eli testausta on vähän ja käytännön ajot jäävät joko harjoituksiin tai kilpakuljettajan loukkaantumisen myötä vapautuvaan paikkaan. Toinen kysymysmerkki on Jarno Trulli. Trulli voi ajaa vielä yhden kauden mutta luultavasti lopettaa sen jälkeen uransa. Se yksikin vuosi voi kuitenkin olla kenties liikaa Sennan uran kannalta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös