Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tony Fernandes on vahvistanut Team Lotuksen pysyvän ensi kaudella vihreässä ja keltaisessa värityksessä.
Tonyn mieli on muuttunut tiuhaan viime kuukausina, mutta niinpä on tilannekin. Ensin ovat jotain, sitten eivät olekaan, sitten kysyvät faneilta, sitten taas ovat. Väriasiaa voisivat vielä pollata.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kannata, jos tahtoo nähdä Bransonin hameessa. Lento on nimittäin AirAsia X:n vaikka mainostelevisio muuta väittääkin.
Heh, hieman vesittää alkuperäistä ajatusta siitä, että häviäjä tulee lentoemännäksi toisen lentoyhtiön lennolle. AirAsia X kun on molempien yhtiö.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Heh, hieman vesittää alkuperäistä ajatusta siitä, että häviäjä tulee lentoemännäksi toisen lentoyhtiön lennolle. AirAsia X kun on molempien yhtiö.
Niin no, koko ajanhan tuo on ollut selvää, mikäli Fernandes voittaa vedon. Vedossa kun oli kyse kaukolennosta, ja Fernandesin yhtiöistä vain Air Asia X lentää kaukoreittejä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin no, koko ajanhan tuo on ollut selvää, mikäli Fernandes voittaa vedon. Vedossa kun oli kyse kaukolennosta, ja Fernandesin yhtiöistä vain Air Asia X lentää kaukoreittejä.
Totta joo. Helppo oli Bransonin lähteä moiseen vetoon, kun mainosta tulee joka tapauksessa omalle yritykselle.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Totta joo. Helppo oli Bransonin lähteä moiseen vetoon, kun mainosta tulee joka tapauksessa omalle yritykselle.
Tempauksen mainosarvo on varmaankin huomattava, mutta lipputulot menevät käsittääkseni hyväntekeväisyyteen. Eli jotain aidosti hyvääkin tästä seuraa, yleisen huvituksen ja mainostuksen lisäksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tony Fernandes kertoo Adam Cooperin haastattelussa tarkemmin Lotus Racingin / Team Lotuksen ja Protonin / Group Lotuksen välisestä oikeudenkäynnistä:

Fernandes has also confirmed that two separate legal actions are under way with Group Lotus. One involves the use of the name, while the other specifically concerns the termination of the licensing agreement.

The first is unlikely to be heard until next summer, which means that there will be no legal resolution one way or the other before the start of the 2011 season.

"It's all been merged into one thing," said Fernandes. "They've agreed to put it all into one thing. They took action against me, Tune, and Lotus Racing and it's all now been merged into one action, from a cost side. I suppose that will happen sometime in the summer of next year, August/September."

The action involving the licensing agreement is more complex: "We had a five-year licensing agreement with Proton and Group Lotus, to go into F1 for five years. I think the intention was to save them money – they never wanted to go into motor sport," Fernandes said.

"We thought that one day we could merge the whole thing together. We wanted to be called Lotus F1 Team, with Clive Chapman doing Classic Team Lotus. We wanted to create a new heritage for Lotus. But when the license agreement was terminated, we had no choice. Luckily we had purchased Team Lotus. Otherwise we would have been nameless, so to speak.

"The licensing agreement was for Lotus Racing because they didn't want the word 'Team' in there, because they said David Hunt would injunct us. So they were pretty clear that we couldn't call ourselves Team Lotus. Why didn't they allow us to do that? So I think there is something to be said there.

“Dany Bahar unilaterally terminated the license, based on some T-shirts not being approved. We sent it all for approval; they just never replied. They were also unhappy that we had called our Renault 3.5 team a Lotus Junior racing team without approval.

"I was in the record industry for 15 years, and when somebody is unhappy with what the licensee has done, you write them a letter and say 30 days to remedy, or whatever. We never got a remedy letter, ever. So we are contesting the fact that this termination is illegal, and we will sue for damages for all our investment that we have put into Lotus Racing."
Minäkin olen itsekseni tuumaillut, että yleisen käytännön mukaisesti Protonin olisi pitänyt ilmoittaa Lotus Racingille havaitsemistaan sopimusrikkomuksista ja antaa heille tilaisuus korjata rikkomukset osoittaakseen, ettei niitä tehty tahallisesti. Nyt Fernandes vahvistaa, ettei heille koskaan annettu tällaista tilaisuutta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mohamed Fairuz Fauzy ei toimi Team Lotuksen testikuskina. Malesialaisen viisivuotinen sopimus on purettu. Olikohan Fauzyn ajattaminen osa Protonin (Lotuksen) kanssa tehtyä lisenssisopimusta? Lotus Racingistahan oli myös sovittu viideksi vuodeksi...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mohamed Fairuz Fauzy ei toimi Team Lotuksen testikuskina. Malesialaisen viisivuotinen sopimus on purettu. Olikohan Fauzyn ajattaminen osa Protonin (Lotuksen) kanssa tehtyä lisenssisopimusta? Lotus Racingistahan oli myös sovittu viideksi vuodeksi...
Eipä se varakuskina väijyminen varmaan mitään herkkua ole, jos mieli palaa kilpailemaan. Jarno Trullilla ei näytä olevan kiirettä eläkkeelle vetäytymisessä, ja Heikki Kovalainenkin tuntuu toipuvan aivotärähdyksistä parissa viikossa. Talli vaikuttaa olevan ensimmäisen vuoden perusteella tyytyväinen sekä Trullin että Kovalaisen suorituksiin radalla, joten ihan lähiaikoina ei Team Lotuksen nykyisille kilpakuskeille voi oikein potkujakaan ennustella.

Fernandesin Team Lotuksen ja Protonin viilentyneet välit kyllä käväisivät minullakin mielessä mahdollisena selityksenä Fairuzin pestin ennenaikaiselle päättymiselle.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Mohamed Fairuz Fauzy ei toimi Team Lotuksen testikuskina.
Fairuzin manageri sanoi:
"In view of such developments as well, Fairuz has decided to contemplate other options and offers he has been receiving as of late from other Formula 1 teams, which also affords him the opportunity and flexibility to compete in other racing series at the same time."
Turhaan bluffaa monikossa puhumalla. Eiköhän kaveri "yllättäen" ole ensi kaudella vuokra-Renaultin testikuski + suhailee lisäksi mahdollisesti jossakin toisessa GL:n sponsoroimassa tallissa toisessa sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Jokunen päivä sitten BBC julkaisi "Lotus v Lotus"-artikkelin, jonka liitteenä on Heikki Kovalaisen ja Jarno Trullin yhteinen videohaastattelu. Eipä siinä haastattelussa paljon uutta asiaa tule ilmi, mutta Heikki vahvistaa Team Lotuksen ensi kauden tavoitteeksi valmistajien kahdeksannen sijan F1-sarjassa. (Force Indialta kesken kauden 2010 Lotus Racingin aerodynamiikkasuunnittelun vastaavaksi siirtynyt Marianne Hinson kertoi jo pari kuukautta sitten haastattelussaan tallin tavoitteena olevan 2011 valmistajien kahdeksas sija.)

Heikki kertoo myös samassa haastattelussa, että Tony Fernandes kannustaa jo talliaan tavoittelemaan ensi kaudella valmistajien seitsemättä sijaa. (Tämähän on sinänsä ymmärrettävää kärsimättömyyttä, koska Proton on käyttänyt Lotus Racingin alokasvuoden huonoja sijoituksia perusteena yhteistyön katkaisemiseen.) Kahdeksaskin sija on toisaalta aika vaativa tavoite. Tänä vuonna Lotus Racingin olisi pitänyt olla keskimäärin kahdesta kahteen ja puoleen sekuntia nopeampi per kierros (ja paljon luotettavampi hydrauliikan ja vaihteiston osalta) haastaakseen Toro Rosson taisteluun valmistajien yhdeksännestä sijasta. Ensi kaudella Toro Rosso, Sauber, Force India ja Williams (sekä Virgin jokerikorttina) saattavat nekin ottaa edistysaskeleita vauhtinsa suhteen, joten Team Lotuksella on mittava urakka keskikastin tavoittamisessa.

Toisaalta taas erot keskikastin tallien välillä olivat kaudella 2010 usein suhteellisen pieniä, vaikka niiden tallien ero uusiin talleihin olikin suuri. Kauden 2011 päähaaste Team Lotukselle on siis selvästikin pääsy kilpailukykyiseen vauhtiin keskikastin hitaampien tallien kanssa. Jos Team Lotus pystyy siihen, niin ensi vuonna rakennettavan oman tuulitunnelin pitäisi auttaa Fernandesin tallia kipuamaan kaudella 2012 edelleen ylöspäin valmistajien MM-taulukossa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Näin ennakkoon voisin kuvitella pakan hiukan leviävän tallien suorituskyvyn suhteen. Tällä kaudella mahtui kuitenkin yhdeksän tallin autot yleensä noin parin sekunnin sisään, mikä nyt vaan on melkoisen harvinaista. Williams painii rahaongelmien kanssa ja Force India on menettänyt avainhenkilökuntaa sekä Lotukselle että Sauberille.

Toro Rosso ei saanut tällä kaudella useasta yrityksestä huolimatta F-ductiaan toimimaan, mikä asettaa kyseenalaiseksi joko tallin resurssit tai teknisen osaston ammattitaidon. Lisäksi Tällä kaudella TR ajeli vielä viime vuoden Red Bullin evoluutioversiolla. Löytyykö taitoa tehdä kokonaan uusi (ja nopea) auto, vai vieläkö vanhasta yritetään lypsätä viimeisetkin mehut pois? Joka tapauksessa uskoisin, että talli on menossa alaspäin.

Uskoisin että Lotus pystyy kauden aikana tuossa porukassa taistelemaan. Wirthin CFD-auto on niin suuri kysymysmerkki, etten ala edes arvaamaan. Epäilen ettei rahat riitä nopean auton kehittämiseen.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
F1-sarjassa tällä kaudella aloittaneen Team Lotus -tallin nimi saattaa ottaa ensi kaudella muodon Team Lotus Lion, kertoo F1-kolumnisti Joe Saward.

Tony Fernandesin johtama Team Lotus ja Renault-tallista osakkuuden ostanut Group Lotus ovat käyneet riitaa Lotus-nimen käyttöoikeudesta ensi kaudella. Lotus-autoja valmistava malesialainen Proton on asettunut kiistassa Group Lotuksen taakse.

Saward kertoo, että Fernandes on harkitsemassa tallin nimen muuttamista ensi kaudeksi muotoon Team Lotus Lion ja laajentavan Lion-tuotemerkin myöhemmin urheiluautojen valmistukseen. Lion-brändiä ei kuitenkaan ole lyöty lukkoon, ja Fernandes pyörittelee vielä myös muita ehdotuksia tallin nimeksi ensi kaudella.

Sawardin mukaan osapuolet eivät ole menossa nimikiistassa raastupaan ennen ensi vuoden elokuuta. Kaudella 2011 nähtäneen siis kaksi Lotus-nimeä muodossa tai toisessa kantavaa tallia.

(MTV3)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mä ymmärsin Sawardin blogikirjoituksen siten, että tuo Lion oli vain esimerkkinä siitä, että Fernandes voi lisätä tulevaisuudessa Team Lotuksen nimeen kolannen sanan, jolla brändätä erinäisiä tuotteita. Näin Team Lotusta voisi hyödyntää helpoiten muissa bisneksissä ilman pelkoa Lotus Advanced Tecnologies Sdn. Bhd:n ja sen lukuisten tytäryhtiöiden tuotemerkkien rikkomisesta.

Tuo kaikki – mukaan lukien ajatus Team Lotus Mikälien laajentumisesta autoteollisuuteen – oli siis käsittääkseni vain spekulaatiota. Sinänsä varsin looginen ajatus ja toteutuneekin jossain vaiheessa, mutta tällä hetkellä Lion-tuotemerkki lienee vain Sawardin ehdotus.

Voi toki olla, että ymmärsin vallan väärin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä ymmärsin Sawardin blogikirjoituksen siten, että tuo Lion oli vain esimerkkinä siitä, että Fernandes voi lisätä tulevaisuudessa Team Lotuksen nimeen kolannen sanan, jolla brändätä erinäisiä tuotteita. Näin Team Lotusta voisi hyödyntää helpoiten muissa bisneksissä ilman pelkoa Lotus Advanced Tecnologies Sdn. Bhd:n ja sen lukuisten tytäryhtiöiden tuotemerkkien rikkomisesta.

Tuo kaikki – mukaan lukien ajatus Team Lotus Mikälien laajentumisesta autoteollisuuteen – oli siis käsittääkseni vain spekulaatiota. Sinänsä varsin looginen ajatus ja toteutuneekin jossain vaiheessa, mutta tällä hetkellä Lion-tuotemerkki lienee vain Sawardin ehdotus.

Voi toki olla, että ymmärsin vallan väärin.
"Lion" voi toki olla myös Fernandesilta itseltään lähtenyt esimerkki, mutta yhtä kaikki, spekulatiivinen sellainen.

Sinällään tuo ajatus kolmannesta sanasta nimessä ei olennaisesti poikkea nimisponsoritilanteesta. Voisihan Fernandes hyvinkin lisätä nimeen vaikka sanan Tune ja käyttää sitä myöhemmin muissa yhteyksissä markkinointiin. Yhteys musiikkiin (tai virittämiseen) ei edes olisi kovin ennenkuulumaton autoteollisuudessa.

Sillä onko kolmas sana jo valmiiksi olemassaoleva rekisteröity (ja Fernandesin hallussa oleva) tuotemerkki, vai keksitäänkö F1-tiimiä ja tulevaisuudensuunnitelmia varten jokin ihan uusi ei liene paljonkaan merkitystä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
James Allenin mukaan Bahar on kertonut olleensa syypää Protonin ja Tony Fernandesin välirikkoon. Lotus Racingiin osallistuminen oli edellisen johdon ajatus.
Mutta tuonhan me jo tiesimme... ;)

Bahar myös vahvisti Fernandesin hankkiutuneen tilanteeseen, jossa hän yritti kiristää ja rahastaa Lotusta yhteistyöstä. Fernandes heittäytyi kuitenkin aivan liian ahneeksi ja vaati yli kolminkertaista summaa kuin mitä Renault/GENII tarjosi.
Dany Bahar sanoi:
A question that has come up many times was why did you not find an amicable solution with Tony Fernandes? Well we tried.

Let me just say when the counter proposals are so ridiculous and absurd, it makes no sense to continue these discussions. And if you can go with a top five team that is maybe one third of the cost that was asked by the other side, then that makes sense.
Fernandes siis jatkoi David Huntin viitoittamatta jääneellä tiellä ja teki tästä varsin helpon päätöksen autotehtaalle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös