Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tajusin yhden asian, joka tukee GL:n väitettä TL:n tavaramerkkien laittomuudesta. Kahden foorumin loukkuun jääneenä kirjoitin sen autosport.comiin, koska täällä osataan todennäköisesti englantia paremmin kuin autosport.comissa suomea.

http://forums.autosport.com/index.php?s=&showtopic=139807&view=findpost&p=4775725

As you can see also from my avatar, I don't anymore support 1Malaysia Racing Team to race as Team Lotus after Clive Chapman told his opinion. I understand his opinion. GL is still the same company started by Colin Chapman whereas 1Malaysia Racing Team (1MRT) is not the same company that run Team Lotus until 90s. Anyway, it’s a bit weird that the Chapmans separated GL and TL by selling GL to a different owner, and now they don’t accept that the Lotus F1 team is not run by GL.

Still, I wonder how come GL can claim Team Lotus Ventures (TLV) don’t have the rights to TL name. Then I realized this:

http://www.ipo.gov.uk/t-find-adp?propnum=0101212001
http://www.ipo.gov.uk/t-find-adp?propnum=0709822001

Some of GL’s trademarks date back to ‘50s whereas TLV’s trademarks have been registered after GL was sold off in ‘86, so GL can claim that TL had no rights to register TL trademarks. Until ‘86 TL could use GL’s trademarks as they had a common owner. Anyway, we don’t know what was agreed between TL and GM which bought GL. Did GM gave all the rights to TL name to TL, meaning TL can register their trademark? Or was it some kind of licence agreement which would mean TL wouldn’t have been allowed to register trademark? Or was GM interested only in car manufacturing and didn’t care about rights to TL and thus didn’t complain about TL’s trademarks.

I’m not a lawyer so I don’t know is it too late to complain about over 20 years old trademarks. At least in 1995 GL was able to go to the court because ACBC Team Lotus logo is too similar with ACBC Lotus logo.

http://www.ipo.gov.uk/o21098.pdf

GL’s problem was that they didn’t show the connection between vehicles and advertising services but in my opinion everybody can say F1 cars are vehicles.

Anyway, whatever the court decides I don’t anymore support 1MRT to race as Team Lotus. But I won’t support LRGP unless GL provides a proper reason to terminating the licence granted to 1MRT. In my opinion the reason why they haven’t told the reason to terminating the licence is that they don’t have a proper one. But should they provide a proper reason, I’d forgive them their actions against 1MRT.
Eli, TL:n tavaramerkit on rekisteröity vasta GL:n myynnin jälkeen 80-luvun lopussa, kun taas GL:llä on Lotus-tavaramerkkejä, jotka ovat peräisin 50-luvulta. Joten ehkä GL saattaa käyttää tätä perusteena.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tajusin yhden asian, joka tukee GL:n väitettä TL:n tavaramerkkien laittomuudesta. Kahden foorumin loukkuun jääneenä kirjoitin sen autosport.comiin, koska täällä osataan todennäköisesti englantia paremmin kuin autosport.comissa suomea.

http://forums.autosport.com/index.php?s=&showtopic=139807&view=findpost&p=4775725

Eli, TL:n tavaramerkit on rekisteröity vasta GL:n myynnin jälkeen 80-luvun lopussa, kun taas GL:llä on Lotus-tavaramerkkejä, jotka ovat peräisin 50-luvulta. Joten ehkä GL saattaa käyttää tätä perusteena.
Kyllä se on niin että noi jutut vanhenevat. Toki asiasta voi valittaa, mutta asiasta pitää valittaa heti kun se tulee tietoon. Ei usean vuosikymmenen jälkeen, kun asia on ollut tiedossa jo pitkään. Jos ei suojele omaisuuttaan ja antaa muiden vapaasti käyttää sitä, niin se on monesti katsottu vapaaksi riistaksi. Se että antaa jonkin tapahtua puuttumatta siihen, on lähes sama asia kuin antaisi siihen luvan. Näin siis bisnesmaailmassa.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Heikin ja Jarnon tilanteessa on paljon parempi tsempata tiimiä ja iloita pienistäkin onnistumisista. Kiukuttelulla ei saavuta kuin huonon maineen tallin sisällä. Jos Jarno alkaa julkisuudessa arvostella tiimiä ja auton kehitystyötä, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi Heikin auto kestää useammin maaliin.
Jarnolta tuli tätä kiukuttelua jo viime kaudella. Trulli on kyllä hyvä kuski, mutta ei tuolla asenteella tiimiä juurikaan tsempata. Trullilla on selkeästi asenteessa vikaa, jos luulee, että Lotus on heti voittajatalli. Kilpailukykyisen tiimin luominen kestää kuitenkin 3-5 vuotta. Heikin asenne on positiivinen ja mielestäni Heikki on paljon sympaattisempi nykyään kuin McLarenilla ollessaan jolloin asenne oli "ajetaan paalulle ja voittoon".

Mainittakoon tosin, että Heikki kertoi, että Lotuksen tuulitunnelli on huono, että jotain kritiikkiä sieltäkin. Mutta Heikin usko tulevaan luo paljon enemmän uskoa Lotukseen kuin Trullin asenne.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä se on niin että noi jutut vanhenevat. Toki asiasta voi valittaa, mutta asiasta pitää valittaa heti kun se tulee tietoon. Ei usean vuosikymmenen jälkeen, kun asia on ollut tiedossa jo pitkään. Jos ei suojele omaisuuttaan ja antaa muiden vapaasti käyttää sitä, niin se on monesti katsottu vapaaksi riistaksi. Se että antaa jonkin tapahtua puuttumatta siihen, on lähes sama asia kuin antaisi siihen luvan. Näin siis bisnesmaailmassa.
"näin siis bisnesmaailmassa". Haluaisinpa tietää, onko tässä kirjoituksessa mitään muuta taustalla kuin Heikki-hapatusta. Melkoista runoilua jos multa kysytään.

Vähän sama kuin sanoisi, että auton saa varastaa, jos sen omistaja ei tee siitä rikosilmoitusta heti välittämättä siitä, tietääkö hän edes, että auto on varastettu. Jos joskus kymmenien vuosien päästä omistaja sitten havahtuukin, että tallista on auto hävinnyt, niin oma on vikansa ja varastajalla on täysi oikeus pitää auto.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Lotus Renaultin edustajat ovat viime päivinä uhonneet voittavansa kisoja kaudella 2011. Nyt on Team Lotuksen edustajien vuoro uhota tulevista saavutuksistaan, mutta vaatimattomammista lähtökohdista johtuen tavoitteet ovat ymmärrettävästi hieman matalammalla kuin Lotus Renaultilla.

Riad Asmat kertoo BBC:lle Team Lotuksen pysyvän tiukasti viime vuonna käynnistyneessä viiden vuoden suunnitelmassaan. Tänä vuonna tavoitteena on valmistajien kahdeksas sija, Toro Rosson ja Sauberin päihittäminen, sekä pistesijoitusten haaliminen.

Mike Gascoynella tuntuu samassa BBC:n artikkelissa olevan aikalailla Asmatia kovempi uho päällä:

Gascoyne said: "This year's car is a much more contemporary design. The car really will be a midfield runner. It's a modern F1 car.

"I'm very confident it is a big step up and it's the start of a process that takes Team Lotus back to the front of the grid."

He added: "We have to step up into the midfield and be racing Toro Ross, Sauber, Force India, Williams even.

"But I'm very confident about our development and where we're going from an engineering perspective.

"I think our goals are rising up from that and there is something personal about it. Certainly by the end of the year we want to be beating a team like Renault and I think we can be doing that."
Lotus Renaultin päihittäminen kauden lopussa edellyttänee ensinnäkin, että Team Lotuksen auto osoittautuu Gascoynen odotusten mukaisesti merkittävästi viime kauden autoa kilpailukykyisemmäksi, sekä lisäksi että Vitali Petrov olisi edelleen viime kauden tapaan useissa kisoissa selkeästi tallikaveriaan hitaampi ja herkempi virheisiin. Petrovin toheloidessa Team Lotuksen nappiin osunut taktiikka saattaisi tällöin nostaa Kovalaisen tai Trullin Petrovin edelle.

Gascoyne korostaa uhoaan painottamalla, että Group Lotus on vain Renault-tallin sponsori, kun taas hänen työnantajansa Team Lotus on oikea F1-autonvalmistaja. Gascoynen näkökulmasta ei F1-sarjaan siis osallistu ensi kaudella kahta Lotus-tallia, vaan Team Lotus -talli ja Group Lotuksen sponsoroima Renault-talli. :thumbup:

BBC:n artikkelin lopussa Riad Asmat kommentoi Dany Baharin hiljattaisia puheita, ettei nimikiista menisikään oikeuteen, kertomalla ettei Group Lotus ole viime aikoina ollut missään yhteydessä heihin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Aika outoa että nimenomaan Gascoynen taholta on kuultu kohtalaisen paljon tätä uhoamista. Yleensä teknisen puolen heput jättävät politikoinnin/provosoinnin tallipäälliköiden harteille.
Gascoyne taitaa olla ärhäkkä luonne -- kutsutaanhan sitä "rottweileriksi". Nämä viimeaikaiset tapahtumat on ilmeisesti ärsyttäneet Gascoynea, ja näyttämisen halu on nyt kova. Toivottavasti tuulitunnelissakin on saatu aikaan radalla näkyviä ja kellolla mitattavia tuloksia, ettei taisteluhenki jää vaan joutavaksi suunsoitoksi.

Hauskaa kuunneltavaa nämä Gascoynen haastattelut kyllä aina ovat, äijällä on sana hallussa. Clive Chapmanin julkinen tuki Group Lotukselle taitaa vähän kismittää Gascoynea, kun sanoo että viime vuonna Lotusta eivät tuoneet takaisin F1-sarjaan Clive Chapman ja Chapmanien perhe, vaan tiimi jossa Gascoyne työskentelee. Ja Colin Chapmanin lakki on nyt palautettu omistajalleen, mutta Gascoyne ei usko sen olleen aito, koska siihen oli printattu Classic Team Lotuksen verkko-osoite. Olisiko ollut vaan halpaa matkamuistorihkamaa? :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Gascoyne taitaa olla ärhäkkä luonne -- kutsutaanhan sitä "rottweileriksi". Nämä viimeaikaiset tapahtumat on ilmeisesti ärsyttäneet Gascoynea, ja näyttämisen halu on nyt kova. Toivottavasti tuulitunnelissakin on saatu aikaan radalla näkyviä ja kellolla mitattavia tuloksia, ettei taisteluhenki jää vaan joutavaksi suunsoitoksi.
Fernandesin mukaanhan Dany Bahar oli sanonut Gascoynen olevan "old-school". Saattanut nostaa vähän verenpainetta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Team Lotuksen nettisivulta on muuten kadonnut sponsoripalkista Protonin lisäksi myös 1Malaysia. Nimitilanne on siis varsin mielenkiintoinen, kun markkinointinimi Team Lotus sisältää Lotuksen, joka ei tallia tue, ja taustalla toimivan yrityksen nimi 1Malaysia Racing Team (UK) taas pitää sisällään tukijoukot jättäneen 1Malaysia-hankkeen.
Ei sinäänsä yllättävää. Fernandes onnistui melko hyvin yhdessä vuodessa lokaamaan Lotuksen nimen lisäksi myös malesialaisen yhteistyön lippulaivaksi perustetun 1Malaysian nimen.

Jo viime viikolla PG Anderssonin Monten testeissä käyttämän Protonin konepellillä silmiin pisti suuri 1Malaysian logo. Fernandesin tukijoukot sen kuin virtaavat Lotuksen laariin.

Yhdessä asiassa Fernandes voi sanoa olevansa kuin alkuperäinen Lotus. Tiimin laskujen maksaminen on nimittäin yhtä verkkaista kuin se oli Chapmanin aikaankin oli.

Daily Mail sanoi:
Despite having budgets running into hundreds of millions of pounds, teams paid their suppliers on average 28 days after invoices became due. The worst offender was Norfolk-based Lotus, which joined F1 last year and paid its bills 180 days late. Lotus could not be contacted for comment.
:eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yhdessä asiassa Fernandes voi sanoa olevansa kuin alkuperäinen Lotus. Tiimin laskujen maksaminen on nimittäin yhtä verkkaista kuin se oli Chapmanin aikaankin oli.

:eek:
Lähteenä Daily Mail, johon näköjään kirjoittaa aina luotettavan pitpass.comin aina luotettava Christian Sylt? Nyt täytyy ihan oikeasti pystyä parempaan, jotta tämä olisi millään muotoa uskottavaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lähteenä Daily Mail, johon näköjään kirjoittaa aina luotettavan pitpass.comin aina luotettava Christian Sylt? Nyt täytyy ihan oikeasti pystyä parempaan, jotta tämä olisi millään muotoa uskottavaa.
Kyllä tuosta taisi olla jo viime viikolla juttua. Maikkarikin oli kyseisen "tutkimuksen" noteerannut.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lähteenä Daily Mail, johon näköjään kirjoittaa aina luotettavan pitpass.comin aina luotettava Christian Sylt? Nyt täytyy ihan oikeasti pystyä parempaan, jotta tämä olisi millään muotoa uskottavaa.
Jos Saward kelpaa lähteeksi Lotuksen asioihin, niin sitten Sylt kelpaa lähteeksi F1:n talousasioihin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllä tuosta taisi olla jo viime viikolla juttua. Maikkarikin oli kyseisen "tutkimuksen" noteerannut.
...joka käytti lähteenään pitpass.comia, joka on kuten mainittua Christian Syltin sivusto. Jos se pitää paikkansa, siihen tarttuu myös joku, jota voi uskoa. Kaikki uutisointi aiheesta on kuitenkin tehty tuon Mail on Sundayn/pitpassin jutun pohjalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei sinäänsä yllättävää. Fernandes onnistui melko hyvin yhdessä vuodessa lokaamaan Lotuksen nimen lisäksi myös malesialaisen yhteistyön lippulaivaksi perustetun 1Malaysian nimen.
No, 1Malaysia F1 Team oli kahden malesialaisen yrityksen yhteisprojekti edustaa Malesiaa F1:ssä. Kun Group Lotus katkaisi yhteistyön ennenaikaisesti, ei jäljelle jäänyt enää esimerkillistä kansallista yhteistyökuviota.
Jo viime viikolla PG Anderssonin Monten testeissä käyttämän Protonin konepellillä silmiin pisti suuri 1Malaysian logo. Fernandesin tukijoukot sen kuin virtaavat Lotuksen laariin.
Siinä ei ole mitään ihmeellistä, että kansallinen poliittinen ohjelma tukee valtio-omisteista autotehdasta. Tukeeko se brittiläistä F1-tallia jää nähtäväksi. Vielä sen (blogia lukuunottamatta avaamattomilla) sivuilla ei ainakaan 1Malesian logoa ole.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
James Allen on kysellyt Team Lotuksen toimitusjohtaja Riad Asmatilta tarkoittavatko Dany Baharin tuoreet vihjailut Lotus-nimikiistan mahdollisesta ratkaisusta ennen oikeudenkäyntiä sitä, että Team Lotus olisi luopumassa nimestään. Asmat kuitenkin vakuuttaa Team Lotuksen pitävän kiinni nimestään. Baharin lausunto tuntuisi siis olevan toiveajattelua, sekä mahdollisesti samalla jo ennen joulua yltyneen julkisen kiistelyn tasoittelua.

Allenin haastattelema Asmat kertoo vireillä olevan kaksi erillistä oikeusjuttua -- toinen käsittelee Lotus-nimen käyttöoikeutta F1-sarjassa ja toinen Protonin Lotus Racingille myöntämän lisenssin ennenaikaista päättämistä. Oikeusprosesseista kannattaa odotella päätöksiä aikaisintaan vuoden 2011 kolmannella neljänneksellä. Asmatin mukaan Group Lotus ei ole ollut heihin yhteydessä viime aikoina, joten ennen oikeudenkäyntiä tapahtuvaa sovitteluratkaisua ei siis näiden puheiden perusteella olla kummallakaan taholla etsimässä kovin kuumeisesti.

Allen antaa ymmärtää Fernandesin liikekumppaneineen tavoitelleen pidemmällä tähtäimellä Group Lotuksen ostamista Protonilta, vaikka Allen ei tarjoakaan suoraa siteerausta Asmatilta tämän väitteensä tueksi. Sen sijaan Asmat kertoo, että suunnitellun yhteistyön kariuduttua Protonin ja Group Lotuksen kanssa, Team Lotuksen varasuunnitelmana on nyt tarjota tehtaallaan teknologiapalveluksia muille henkilöautojen valmistajille.

"When we started the programme with Tony and Mike Gascoyne it was a five year plan and we're going to stick with it," he said. "Obviously it didn't work out, but it doesn't mean we cannot be an engineering powerhouse, they cannot stop us from doing work on road cars. I like the way Caterham works with Lola; we could work with another party. As for building our own car, I don't think that's feasible at the moment."
Asmat uskoo Team Lotuksen uuden auton tuovan heidän kilpailukykyynsä puolestatoista kahteen sekunnin parannuksen verrattuna keskikastin autoihin. Tämän pitäisi riittää tuomaan Team Lotukselle pistesijoituksia. Asmat väittää olevansa tulosvastuussa osakkeenomistajille auton kilpailukyvyn parantamisesta ja vitsailee, että koska osakkaat omistavat lentokoneita, hänet voidaankin lennättää suoraa kyytiä Kuala Lumpuriin, jos auto ei vastaa odotuksia.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ei sinäänsä yllättävää. Fernandes onnistui melko hyvin yhdessä vuodessa lokaamaan Lotuksen nimen lisäksi myös malesialaisen yhteistyön lippulaivaksi perustetun 1Malaysian nimen.
:D Ei voi mitään, pakko jälleen kerran kysyä, että mitkä ihmeen tulokset ja suoritukset olisivat herra CARTerille riittäneet, että Lotus ei olisi "lokannut" mainettaan?

Mikä olisi herra CARTerin resepti F1-tiimin perustamiseen puolessa vuodessa? Vedetään hatusta ja takapuolesta voittava auto ja eikun radalle Ferraria ja McLarenia nöyryyttämään? Ekan kauden tavoite vois olla niinkin nöyrä kuin maailmanmestaruus ja päälle telemark-alastulo.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Mikä olisi herra CARTerin resepti F1-tiimin perustamiseen puolessa vuodessa? Vedetään hatusta ja takapuolesta voittava auto ja eikun radalle Ferraria ja McLarenia nöyryyttämään? Ekan kauden tavoite vois olla niinkin nöyrä kuin maailmanmestaruus ja päälle telemark-alastulo.
CARTer ei käsittääkseni viittaa tuloksiin radalla, vaan tähän energiajuoma- ja t-paitapuoleen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
CARTer ei käsittääkseni viittaa tuloksiin radalla, vaan tähän energiajuoma- ja t-paitapuoleen.
Ja missähän periferioissa nämä energiajuoma- ja t-paitagate ylittivät uutiskynnyksen. Ei ole autofirman maine kovin vahvoilla kantimilla jos noin laimeilla eväillä sen maine loataan. Ferrari, McLaren ja Renault sen kuin porskuttavat menemään ja ovat viime vuosina olleet lööpeissä hiukan astetta näyttävämmistä härdelleistä. Mutta Lotus rypee jo pohjamudissa kun pari t-paitaa joutuu hukkateille.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2011/01/1259452

"Team Lotuksen tilanne ei eroa McLarenista"

Tony Fernandes vertaa omaa asemaansa Team Lotuksen omistajana McLarenin omistajaan Ron Dennisiin.

Dennis hankki vuonna 1981 omistukseensa McLaren-tallin, joka on perustettu vuonna 1963. Fernandes hankki viime vuonna yhtiökumppaneidensa Kamarudin "Din" Meranunin ja SM Nasarudinin kanssa omistukseensa Team Lotuksen, jonka Colin Chapman perusti vuonna 1954 jaettuaan Lotuksen autotehtaan ja kilpa-autotallin erillisiksi yhtiöiksi.

- Selvitetään muutama asia. Autotehtaasta erillinen yhtiö perustettiin suojelemaan autotehdasta kilpa-autoilun ylä- ja alamäiltä. Yhtiö meni selvitystilaan. Sen osti David Hunt. 16 vuoteen ei ajettu kilpaa. Nasa, Din ja Tony ostivat tallin David Huntilta. Meidän tilanteemme ei ole erilainen verrattuna Ron Dennisiin McLarenilla, Fernandes toteaa Twitterissä.

Lotuksen henkilöautoja valmistava Group Lotus yrittää johtajansa Dany Baharin voimin saada Fernandesin tallia luopumaan Lotus-nimen käytöstä formula ykkösissä.

- Ron Dennis ei perustanut McLarenia, vaan Bruce McLaren teki sen. Proton ja Dany Bahar eivät perustaneet Group Lotusta, vaan Colin Chapman teki sen. Mitä eroa siinä on? Proton omistaa Group Lotuksen. Din, minä ja Nasa omistamme Team Lotuksen, Fernandes toteaa tilanteesta.

Group Lotuksen tukemaa Lotus Renault -tallia ei Fernandesin mielestä voi kutsua Lotukseksi, koska talli ajaa virallisesti Renault'n nimeä kantavalla autolla ja Lotuksen nimi on mukana vain sponsorina.

- Lotus Renault on Renault. McLaren on McLaren eikä Vodafone ja Mercedes on Mercedes eikä Petronas Mercedes tai Petronas-auto, Fernandes vertailee tilannetta muihin talleihin.

MTV3 – Jani Merimaa
Vaikka Tony Fernandesin sana ei olekaan laki eikä mitenkään sinällään parempi tietolähde kuin mikä hyvänsä muukaan, niin kyllä tuossa jutussa tiivistyy tilanne aika hyvin. Tilanne on loppujen lopuksi yksinkertainen ja looginen. Tietyt tahot vain pyrkivät sotkemaan sitä saavuttaakseen päämääränsä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös