Mauno Ahonen
Well-known member
Mietittyäni hetken tulin siihen lopputulokseen että ainoa oikea lotus syntyy kun chapmanit ostavat entiset tuotemerkkinsä takaisin ja alkavat uudestaan....
Niin no, jos nollaodotusten myötä herää kysymys, oliko F1-laajennus kaikilta osin loppuun asti harkittu ratkaisu? Kaikki neljä tallia (jenkkiprojekti RIP) ovat käyneet läpi jo 1-2 nimenmuutosta tähän päivään mennessä. US F1-> USGPE, Campos-> Hispania-> HRT, Manor-> Virgin, Lotus Racing-> "Team Lotus"-> ? Uskottavuus on aika lailla koetuksella.Nolla pistettä oli ennustettu jo ennen kauden alkua, joten se ei ollut pettymys.
Kaudella 1990 ainut tulokastalli Life ei selvinnyt kertaakaan edes esikarsinnasta aika-ajoon (eikä vauhdillisesti olisi pärjännyt edes F3000-luokassa).
Joo, ihan kiva sinällään, mutta olisko ollu kivaa kattella sitten Virginiä yksinään siellä perällä.Niin no, jos nollaodotusten myötä herää kysymys, oliko F1-laajennus kaikilta osin loppuun asti harkittu ratkaisu? Kaikki neljä tallia (jenkkiprojekti RIP) ovat käyneet läpi jo 1-2 nimenmuutosta tähän päivään mennessä. US F1-> USGPE, Campos-> Hispania-> HRT, Manor-> Virgin, Lotus Racing-> "Team Lotus"-> ? Uskottavuus on aika lailla koetuksella.
Itse ainakin olisin selvinnyt kauden 2010 läpi ilman Colin Kollesia ja kuskirulettia sekä Lotuksen nimitöräilyjä. Sir Richie oli positiivinen yllätys, ei loisinut varikolla kuten teki Brawnin aikoina vaan antoi kaikille työrauhan. Virgin oli myös ainoa, jossa edes yritettiin tehdä jotain vallankumouksellista. Uskoisin, että Bransonin porukka pesee nimivääntöön kaikki energiansa keskittävän "Team Lotuksen" ensi kaudella selvästi pisteissä.
Life-talli käy hyvin vertauskuvaksi tähän, sillä viime kauden kolmea peränpitäjää verrattiin yleisesti F3000-luokan seuraajan GP2-sarjan osanottajiin.
Tätähän mieltähän me varmasti kaikki olemme. Nykytilanne on kaikkien pahin painajainen, jossa eri osapuolet vain kilpaa-ajamisen sijasta syyttävät kilpaa toisiaan Lotus-nimen luvattomasta käytöstä ja turmelemisesta. :dunno:Mietittyäni hetken tulin siihen lopputulokseen että ainoa oikea lotus syntyy kun chapmanit ostavat entiset tuotemerkkinsä takaisin ja alkavat uudestaan....
Sir Richardista oli hauskaa hengailla linssiluteena varikolla, kun Virgin-brändi yhdistettiin Brawn GP:n kautta voittaja-autoon. Kaudella 2010 Bransonia taisi hävettää, kun muut ohittelivat jatkuvasti Virginin autoja kuin pujottelukeppejä. Fernandesin Lotus-autot olivat yhtä hitaita, mutta silti Fernandes oli innolla mukana kannustamassa talliaan.Itse ainakin olisin selvinnyt kauden 2010 läpi ilman Colin Kollesia ja kuskirulettia sekä Lotuksen nimitöräilyjä. Sir Richie oli positiivinen yllätys, ei loisinut varikolla kuten teki Brawnin aikoina vaan antoi kaikille työrauhan. Virgin oli myös ainoa, jossa edes yritettiin tehdä jotain vallankumouksellista. Uskoisin, että Bransonin porukka pesee nimivääntöön kaikki energiansa keskittävän "Team Lotuksen" ensi kaudella selvästi pisteissä.
Clive ei ole Colin, joten Colin Chapmanin Team Lotus on jo peruuttamattomasti historiaa. Clive Chapman pitää yllä isänsä F1-kilpatiimin muistoa Classic Team Lotus -firmansa toiminnan kautta, mutta Chapmanin perhe myi jo 1990-luvun alussa pois oikeutensa Team Lotus -nimen käytöstä päättämiseen.Mietittyäni hetken tulin siihen lopputulokseen että ainoa oikea lotus syntyy kun chapmanit ostavat entiset tuotemerkkinsä takaisin ja alkavat uudestaan....
Tämä lisenssijuttu mua hiertää vieläkin. Lähden siitä oletuksesta että Huntin lakiasiat olivat kunnossa, ja näin ollen Fernandesin kanssa tehty kauppa mahdollistaa Team Lotus -nimisen F1-tallin pyörittämisen. Maksettuaan oikeuksistaan pitkän pennin, niin miksi Fernandes yhtäkkiä vain luovuttaisi ne Group Lotukselle (sillä oletuksella että niillä oikeuksilla on jotain arvoa)? Sanoisin, että kohtalaisen huonoa bisnestä. En suhtaudu tähän niin tunteella että näkisin kenelläkään olevan moraalisia oikeuksia mihinkään. Rahalla saa ja hevosella pääsee.Tässä nyt muutamia viime päivinä mieleen nousseita asioita:
- Group Lotus on kuitenkin Colin Chapmanin perustama, toisin kuin Fernandesin Lotus
- Vaikka Fernandesin Lotus ei olekaan Chapmanin luoma, on se siitä huolimatta tehnyt tähän asti kaiken oikein: hankki lisenssin Lotus nimen käyttöön ja vieläpä Team Lotus lisenssin
- Nyt Fernandesilla on kuitenkin avaimet mediavoittoon: todeta, että ei ollut väärässä, mutta koska hän rakastaa Lotusta niin paljon, ettei halua tuhota sitä, luovuttaa hän sen Classic Team Lotuksen ja Group Lotuksen haltuun ja poistua kehästä moraalisena voittajana
Toistaiseksi sarjassa on vain yksi Lotus. Pieni osaomistus ja tarra auton kyljessä ei tee ex-Renaultista Lotusta. Bahar on kylläkin onnistunut taitavasti suurentelemaan Group Lotuksen osuutta tallin toiminnassa, mutta seuraavaksi pitäisi siirtyä sanoista tekoihin. "Emme ole pelkkä sponsori" tai "Lotus on tullut takaisin" -tyyliset väitteet ovat pelkkää tyhjää puhetta niin kauan, kunnes toisin todistetaan.
- Group Lotus teki kuitenkin tulonsa formuloihin väärin. En ihan tykkää siitä tavasta. Tälläinen julkinen riitely tuskin palvelee heidän tarkoitusperiään.
- Lisäksi Lotuksen pitäisi pyrkiä paljon enemmäksi kuin pelkäksi nimisponsoriksi, jos kerran pyrkii uudeksi Ferrariksi. Pikkuhiljaa pitäisi saada päätäntävaltaa tallista. Mutta moottorinvalmistajaksi voi ryhtyä muutoinkin kuin perustamalla oma paja, esim seuraamalla Mersun mallia, jossa Ilmor ostettiin ja nimettiin Mercedes Hich Performance Engineksi. Rellun kisamoottoripaja taitaa olla kuitenkin turhan kallis. Mutta kuitenkin
Mediavoittoja enemmän haluaisin Fernandesin tavoittelevan tiimilleen voittoja radalla. Fernandes on todennut, että olisi halunnut jättää (Classic) Team Lotus -nimen Clive Chapmanille, jos Group Lotus olisi jatkanut yhteistyötä hänen tiiminsä kanssa sovitusti. Mutta Group Lotus rikkoi sopimuksensa päättämällä myöntämänsä kilpailulisenssin etuajassa, joten Fernandesille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ostaa Team Lotus David Huntilta.Nyt Fernandesilla on kuitenkin avaimet mediavoittoon: todeta, että ei ollut väärässä, mutta koska hän rakastaa Lotusta niin paljon, ettei halua tuhota sitä, luovuttaa hän sen Classic Team Lotuksen ja Group Lotuksen haltuun ja poistua kehästä moraalisena voittajana
Luin jokin aika sitten haastattelun, jossa Fernandesilta kysyttiin haluaisiko hän ostaa Group Lotuksen Protonilta. Fernandes vastasi, että kaipa se olisi mahdollista, mikäli Group Lotus olisi myytävänä. Ilmeisesti Proton ei siis halua juuri tällä hetkellä myydä Group Lotusta kenellekään. Tilanne saattaa tietysti muuttua, jos Dany Baharin suunnitelmat Lotuksen autotuotannon uudistamisesta eivät osoittaudu menestykseksi.TAI kuten aiemmin on todettu, paljon epärealistisempi kutenkin, niin eikös jossain Fernandes uhonnut ostavansa Group Lotuksen jos niin haluaisi. No tekisi sitten niin
Milloin tämä olisi tapahtunut? 1991? Silloin "sen vuoden mestari" olisi oletettavasti ollut vuoden 90 Neuvostoliiton mestari. Neuvostojen maassa ei tuolloin ajettu F3-luokkaa, joten tarkoittanet maan suurinta monopostoluokkaa, eli 1600-kuutioista Formula Mondialia. Kaudella 90 mestaruuden voitti Toivo Asmer, jonka Marko-poika elätteli vielä pari vuotta sitten toiveita F1-urasta.Neuvostoliitosta oli halua ostaa Life tiimi ja ruveta ajattamaan Neuvostoliiton sen vuoden F3-mestaria.
Mitähän tuolla henkilöllä on tekemistä oikean Lotuksen kanssa? Joo, on sukua perustajalle, mutta se ei tee hänen mielipiteestään sen oikeampaa. Jos Chapmanit on myyneet luomuksensa ja rahastaneet sillä, heillä ei pitäis olla enempää varaa puhua Lotuksen oikeellisuudesta kuin kellään muullakaan. Jos oikea Lotus on kauppatavaraa, niin mikseipä sitten Team Lotuskin.Nyt kun minä & CARTer emme ole enää aivan yksin mielipiteemme kanssa, olisi mielestäni korkea aika välillä julkaista myös (elossa olevan) Chapmanin sanallisen arkun lisäksi myös hänen kasvot:
Eiköhän nää kuvien postailut vois jättää omiin topikkeihinsa kuitenkin, eikä Clivellä suoranaisesti ole tekemistä kylläkään Team Lotuksen kanssa, eikä kyllä Lotus Renaultinkaan.Nyt kun minä & CARTer emme ole enää aivan yksin mielipiteemme kanssa, olisi mielestäni korkea aika välillä julkaista myös (elossa olevan) Chapmanin sanallisen arkun lisäksi myös hänen kasvot:
Jep, näin juuri. Erilliset yhtiöt jotka on erikseen myyty eri tahoille aikanansa.Mitähän tuolla henkilöllä on tekemistä oikean Lotuksen kanssa? Joo, on sukua perustajalle, mutta se ei tee hänen mielipiteestään sen oikeampaa. Jos Chapmanit on myyneet luomuksensa ja rahastaneet sillä, heillä ei pitäis olla enempää varaa puhua Lotuksen oikeellisuudesta kuin kellään muullakaan. Jos oikea Lotus on kauppatavaraa, niin mikseipä sitten Team Lotuskin.
Jep, hyvä pointti. Kun Concorde-sopparia uudistetaan ensi kerran voi hyvinkin olla mahdollista että suunnitelmat GL:n suhteen ovat täysin erilaisia kuin tällä hetkellä.Luin jokin aika sitten haastattelun, jossa Fernandesilta kysyttiin haluaisiko hän ostaa Group Lotuksen Protonilta. Fernandes vastasi, että kaipa se olisi mahdollista, mikäli Group Lotus olisi myytävänä. Ilmeisesti Proton ei siis halua juuri tällä hetkellä myydä Group Lotusta kenellekään. Tilanne saattaa tietysti muuttua, jos Dany Baharin suunnitelmat Lotuksen autotuotannon uudistamisesta eivät osoittaudu menestykseksi.