Italian GP 2009, Monza - aika-ajot

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mestaruustaistelun kannalta muuten aika katastrofaalinen aika-ajo. Vaikka Barrichello Painikkeen edeltä lähteekin on Jenson helppo taktikoida brassin eteen varikkopysähdysten aikana. Red Bull tuntuu olevan aika hukassa ja eivät kyllä millään tule ohittamaan Brawneja. En vaan haluu et Button voittaa maailmanmestaruuden ajelemalla sijoilla 6-8 niin ei tää nyt oikeen tyydytä.
Mutta Buttonilla on kuitenkin selvästi eniten voittoja. Ei ne muutkaan kuskit ole sen paremmin suoriutuneet. Jos olisivat, olisivat myös pisteissä edellä. Ei todellakaan voi puhua että Barri, Vettel ja Webber olisivat kärsineet mahdottoman huonosta tuurista ja menetetyistä voitoista tms. Tällä menolla Button voittaa kyllä mestaruuden. Kiinnikurottavaa per kisa alkaa olla kohta liikaa, varsinkin kun kärjessä ajelevat vähän muut autot nyt, eikä isoille pisteille enää niin helposti pääse Red Bullit ja Brawnit.

Mielenkiintoinen lähtöruudukko kyllä. Alonsokin voi sotkea Brawnien ja Red Bullien kisaa mukavasti. Kärjessä toivon Kimi vs. Hämi voittotaistoa. Hämillä on hyvin selvä autoetu, mutta Kimin vire on tällä hetkellä todella kova.

Että ottaa päähän entistä enemmän Haugin vähättelyt Mersun ylivoimasta. Nyt jos koskaan on selvää että heillä on selvä ylivoima moottoripuolella kun seitsemästä ensimmäisestä autosta kuusi oli Mersuja käyttäviä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Nyt näyttää Rubensilla olevan parhaat saumat haastaa Jenson mestaruudesta. Jos vaikka huomenna startin jälkeen olisi jo pari-kolme autoa heidän välillään... Tosin kuka tahansa voi siinä shikaanissa kärsiä jonkun tullessa päin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei todellakaan voi puhua että Barri, Vettel ja Webber olisivat kärsineet mahdottoman huonosta tuurista ja menetetyistä voitoista tms.
Vettelin moottoriongelmat ja RBR:n yleinen luotettavuus? Rubensin kohtalo Barcelonassa ja Nurburgringilla? :doubtful:
Btw huhuthan viittaavat vakaasti siihen suuntaan, että Singaporessa Vettel ottaa tarkoituksella 10 ruudun rangaistuksen saadakseen uuden moottorin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No siksihän sanoinkin mahdottoman huonosta tuurista. Olihan Buttonillakin huonoa tuuria (osaksi) Spassa kun Grosjean tuli päälle, vaikkakin button olisi ehkä voinut ajaa fiksummin itsekin.

Ei näillä tilastoilla voi ainakaan mistään oikeusmurhasta puhua jos Button voittaa mestaruuden. Monia se kyllä näyttää ärsyttävän, ja itsekin mieluiten näkisin Vettelin mestarina. Tai oikeastaan Webberin, koska se näyttäisi hyvin kuinka vähän kuski lopulta merkitsee. Tietysti siinä mielessä Barrichello "mestarina" olisikin paras, että nähtäisiin kuinka surkea kuski voi oikealla autolla voittaa mestaruuden! Mutta Rubens on ylipäätään niin ärsyttävä ettei sellaista voi ajatellakaan...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78575

1. Hamilton McLaren-Mercedes 653.5
2. Sutil Force India-Mercedes 655.0
3. Raikkonen Ferrari 662.0
4. Kovalainen McLaren-Mercedes 683.0
5. Barrichello Brawn-Mercedes 688.5
6. Button Brawn-Mercedes 687.0
7. Liuzzi Force India-Mercedes 679.5
8. Alonso Renault 677.5
9. Vettel Red Bull-Renault 682.0
10. Webber Red Bull-Renault 683.0
11. Trulli Toyota 703.0*
12. Grosjean Renault 699.8*
13. Kubica BMW-Sauber 697.5*
14. Fisichella Ferrari 690.0*
15. Heidfeld BMW-Sauber 697.5*
16. Glock Toyota 709.8*
17. Nakajima Williams-Toyota 706.2*
18. Rosberg Williams-Toyota 708.6*
19. Buemi Toro Rosso-Ferrari 706.0*
20. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 706.0*


Heikki olikin sitten se parempi Mäkkikuski aika-ajoissa kun otetaan bensat huomioon. Heikki oli itse asiassa selvästi paras kaikista.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Ohhoh, kerrankin saatiin kunnolla erilaisia taktiikoita kisaan. Paha lähteä noista sitten arpomaan mikä toimii parhaiten. Heikiltä hyvä suoritus, mutta väitän että ei kisavauhti riitä jälleen Lewisia vastaan oikein mitenkään.

Pienestä polttoainekuormasta huolimatta väitän, että tulee Kimin ja Lewisin välinen taistelu. Sutil voi sitä haastaa, mutta peikkona on mikäli Heikki pystyy KERSin avulla nousemaan siihen edelle.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
siis ei helv. 30kg painoeroa bensalasteissa saman tiimin sisällä... :nope:
yritetäänkö siellä väkisin tehdä Kovalaisen kisat vaikeiksi?
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
siis ei helv. 30kg painoeroa bensalasteissa saman tiimin sisällä... :nope:
yritetäänkö siellä väkisin tehdä Kovalaisen kisat vaikeiksi?
Siis Heikillä on strategian puolesta vähintään yhtä hyvä mahdollisuus voittoon kuin Hamiltonilla, sanoisin että parempikin. Jos Heikki pystyy ajamaan 0,8 sekuntia hitaammin myös huomenna, hän voittaa Hamiltonin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
siis ei helv. 30kg painoeroa bensalasteissa saman tiimin sisällä... :nope:
yritetäänkö siellä väkisin tehdä Kovalaisen kisat vaikeiksi?
Ei siellä kyllä paljoa Heikin varaan lasketa. Heikki saa kohta säiliöauton ajamiseen auktorisoinnin.

Mutta heikki veti hyvin, toivottavasti lakaisee mattoa taktiikkapäälliköillään. Eikä vedetä sisään 20kg bensaa tankissa.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
BBC SPORT'S FUEL-ADJUSTED GRID (with projected race first pit stops*)
1 Kovalainen (lap 28 of 53)
2 Barrichello +0.016 (lap 30)
3 Hamilton +0.047 (lap 16)
4 Button +0.073 (lap 29)
5 Sutil +0.200 (lap 17)
6 Raikkonen +0.266 (lap 19)
7 Liuzzi +0.296 (lap 27)
8 Vettel +0.363 (lap 27)
9 Alonso+0.381 (lap 26)
10 Webber +0.469 (lap 28)
* Calculated on the weight of fuel left in cars after qualifying had finished
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Siis Heikillä on strategian puolesta vähintään yhtä hyvä mahdollisuus voittoon kuin Hamiltonilla, sanoisin että parempikin. Jos Heikki pystyy ajamaan 0,8 sekuntia hitaammin myös huomenna, hän voittaa Hamiltonin.
Juu mutta ongelmahan on että normistarteilla Heikki saattaa jäädä "pussiin" jolloin se etu bensan kanssa häviää...
Hamilton taas saa ajaa tyhjällä radalla alussa kovaa karkuun mikäli paikkansa pitää lähdössä...
Toki tuossa 30kg aikana kerkee ajeleen Heikkikin omaa vauhtiaan, mutta riittääkö se, en olis ihan varma kyllä...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
BBC SPORT'S FUEL-ADJUSTED GRID (with projected race first pit stops*)
1 Kovalainen (lap 28 of 53)
2 Barrichello +0.016 (lap 30)
3 Hamilton +0.047 (lap 16)
4 Button +0.073 (lap 29)
5 Sutil +0.200 (lap 17)
6 Raikkonen +0.266 (lap 19)
7 Liuzzi +0.296 (lap 27)
8 Vettel +0.363 (lap 27)
9 Alonso+0.381 (lap 26)
10 Webber +0.469 (lap 28)
* Calculated on the weight of fuel left in cars after qualifying had finished
Jahas, eli 9kg ero olisi vain 3 kierrosta, mutta 30kg on kuitenkin 12 kiekkaa?
Ja Buttonille laskettu 4kg painavempana kuin Heikki niin vain kierros lisää matkaa :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutta heikki veti hyvin, toivottavasti lakaisee mattoa taktiikkapäälliköillään. Eikä vedetä sisään 20kg bensaa tankissa.
Samaa mieltä.
Tuntuu vain siltä että Heikki määrätään ajamaan tietyllä tavalla ettei vaan nolata Englishmannia :nope:
Ei ihmekään jossei Rosbergilla ihmeemmin hinkua Mäccärille ole...
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Kyllähän tuo Heikin kierros aikamoinen oli, 30kiloa painavammalla autolla, kuin Hamilton.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ja Buttonille laskettu 4kg painavempana kuin Heikki niin vain kierros lisää matkaa :D
Onhan eri autojen polttoaineen kulutuksessa jonkin verran eroa. Toiseksi on otettava huomioon että autot eivät voi tulla kuin täysiltä kierroksilta varikolle esimerkiksi kierroksella 28 tai 29, ei kierroksella 28,5.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jahas, eli 9kg ero olisi vain 3 kierrosta, mutta 30kg on kuitenkin 12 kiekkaa?
Ja Buttonille laskettu 4kg painavempana kuin Heikki niin vain kierros lisää matkaa :D
Juuri näin. Williamsin ilmoittama luku kierroskulutukselle on 2,526 kiloa.

9 kg/2,526 kg = n. 3,562 (ei riitä 4 kierrokseen)
30 kg/2,562 kg = n. 11,876 (ei riitä 12 kierrokseen, mutta Mac onkin pieniruokaisempi)
4 kg/2,526 kg = n. 1,583 (ei riitä 2 kierrokseen)

Voi myös olla, että tuossa on laskuihin käytetty hivenen pienempää lukua kuin Williamsin ilmoittama, jolloin tuo 30 kg juuri riittää 12 kierrokseen.

Tietenkin mitä pitempi stintti, sitä enemmän autojen kulutus ja erityiset säästötoimet vaikuttavat siihen miten pitkälle löpö riittää.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
OK, tuota on hyvä muidenkin hyödyntää jatkossa. Varikolta vaan hidastelemaan pahimpien kilpakumppaneiden eteen ykkösmutkassa. Menee nopea kierros sopivasti pilalle eikä rangasitusta voi tulla. "Ennakkopäätöshän" on nyt tehty.
Eikös Hammy tehnyt näin kaksi kertaa Kimin kohdalla Brasiliassa 2007 Q3:ssa?
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kovalaisen kisavauhtiin ei ole ihan niin hyvää luottoa kuin voisi olla. Jos vaikkapa Hamilton tai Räikkönen olisi vastaavissa asemissa niin voisi hyvinkin ennakoida erittäin hyviä mahdollisuuksia voittoon, mutta nyt ei samanlaista tunnetta oikein tule.

En näkisi, että Kovalaisen todennäköisyydet pussiinjäämiselle kovin suuret olisivat. KERSlla startissa vaikkapa suosiolla neljänne paikan pitäminen. Kärkikolmikko kevyempänä karkuun mutta ei haittaa. Vapaata väylää pitkin oman taktiikan noudattaminen pitäisi olla mahdollista.

Jos kisan alkupuolella Brawnit menevät ohitse (tai joku muu takaa), niin ei se sinänsä sitten enää pussituksen merkeissä pitäisi mitenkään vaikuttaa; kyseiset sijan menetykset olisivat sitten sellaisenaan todisteena siitä että Kovalaisen kisanopeus ei riittävä esim. voiton nappaamiseen olisi.
 
Ylös