Kotimaisten rallien historia

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ (illin edellinen postaus) Rallin harrastamisen kustannukset on tosiaan hieman nousseet :rolleyes: sitten 60-luvun. Ei ihme, jos kuskit ovat pian pelkästään pörssi yritysten johtajia, ym. Hyvää rallin "kehityksessä" on ollut lähinnä turvallisuuden parantuminen.

60- ja 70-luvuilla oli tosiaan enemmän rallitarjontaa pk-seudun lähimaastossa. Osaatteko sanoa mitkä olivat käytännössä Helsinkiä lähimmät EK:t? Enää ei taida saada kovin helposti stadin tuntumasta EK:lle lupaa. Ja kuten jo todettua monet vanhat pätkäthän on jo hävitetty.

Aika tiivistihän tuon ajan ralleihin liittyy myös nuo paikat missä jengi tapasi, kuten Primula. Mitkähän vastaavat mestat mahtoivat olla muualla suomessa? Laukaan Esso? Nykyisin ei taida olla enää niin kuskien tapaamispaikkoja(netti?), kuin koko kulttuuria enää hengissä, sääli.

Olis myös upeeta nähdä 70-luvun kotimaisista ralleista kaitafilmejä, tosin tuohon aikaan ei paljon kuvaajia ollut penkalla.
 

SaabV4

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
68
Stadia Lähimpiä pikiksiä oli ainakin 70 ja 80 luvulla nuo aiemmin mainitsemani Sipoon Bibliotek, Immersby ja Hinsby.....joita pystyi myös yhdistelemään, jotta saatiin pikataipaleelle lisää pituutta....
Sitten oli myös tuolla Viinikkalassa yksi lyhyt pätkä...nimi ei nyt tule mieleen...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
mainitsemani Sipoon Bibliotek, Immersby ja Hinsby.....joita pystyi myös yhdistelemään, jotta saatiin pikataipaleelle lisää pituutta....Sitten oli myös tuolla Viinikkalassa yksi lyhyt pätkä...nimi ei nyt tule mieleen...
Ei sattuis oleen noista mitään vanhaa karttaa tänne näytille? Tai osaisitko piirtää muistista Eniron tai jonkun muun nettikarttapalvelun karttoja apunakäyttäen?
 

SaabV4

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
68
Moi

Mä oon tän tietsikan kanssa lähellä nollaa, eli tää oli jo suuri saavutus ja ponnistus, että kykenin kirjautumaan sisään tänne sivuille....mutta katso vaikka eniro 020202 sivuilta tiet nimillä: Knutersintie,Immersbyntie, Hindsbybtie, Martiksentie ja Länsitie. Kaikki nämä ovat Sipoossa ja lähellä toisiaan.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Mä oon tän tietsikan kanssa lähellä nollaa, eli tää oli jo suuri saavutus ja ponnistus, että kykenin kirjautumaan sisään tänne sivuille....mutta katso vaikka eniro 020202 sivuilta tiet nimillä: Knutersintie,Immersbyntie, Hindsbybtie, Martiksentie ja Länsitie. Kaikki nämä ovat Sipoossa ja lähellä toisiaan.
tällaiset pätkät kuin takkul-gunnars,kirkkotie nurmijärvellä,rantakulma hyvinkään suunnalla,metsäkulma ja herman-onkimaa mäntsälässä tulivat mieleen.
 

SaabV4

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
68
Joo

Herman-Onkimaa on vielä nykyisinkin käytössä ralleissa....
Rantakulma on asfaltoitu jo muutamia vuosia sitten....
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
tällaiset pätkät kuin takkul-gunnars,kirkkotie nurmijärvellä,rantakulma hyvinkään suunnalla,metsäkulma ja herman-onkimaa mäntsälässä tulivat mieleen.
Hyvinkään nurkilta Haapasaarentie ja Kivistönkulma ajettiin usein peräkkain. Haapasaari asfaltoitu ajat sitten joten ei ole ajettu pitkään aikaan. Kivistönkulma oli 1978 Sveitsin pitkän SM:n viimeinen pätkä. Odoteltiin Rantasipin pihassa autoja maaliin. Pauli Toivonen käveli hermostuneesti ympäri parc fermeetä ja odotteli Henkkaa. Arvosteli tapansa mukaan järjestelyitä ja organisaation toimimattomuutta, samalla saivat järkkärit oman osansa kun eivät päästäneet kielletylle alueelle. Pieni suukopu jatkui kunnes viidakkorumpu kertoi Henkan kaataneen Avengerin vähän ennen Kivistön maalia. (Henkka kävi pihalla jo alkupätkillä).
Suurimman manailutulvan loputtua tuli hetken hiljaisuus jonka rikkoi pahiten haukuttu järkkäri toteamalla Toivoselle, " Ei käynyt vikaperheeseen tuo vahinko", Toivonen poistui kiroillen paikalta.
Tuli vaan mieleen ;-).

Ei millään pahalla tai loukkaamistarkoituksessa kerrottu sillä tempperamenttiset Toivoset ovat tehneet ansiokasta työtä Suomalaisen autourheilun tunnettavuuden eteen.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
^^ (illin edellinen postaus) Rallin harrastamisen kustannukset on tosiaan hieman nousseet :rolleyes: sitten 60-luvun. Ei ihme, jos kuskit ovat pian pelkästään pörssi yritysten johtajia, ym. Hyvää rallin "kehityksessä" on ollut lähinnä turvallisuuden parantuminen.

60- ja 70-luvuilla oli tosiaan enemmän rallitarjontaa pk-seudun lähimaastossa. Osaatteko sanoa mitkä olivat käytännössä Helsinkiä lähimmät EK:t? Enää ei taida saada kovin helposti stadin tuntumasta EK:lle lupaa. Ja kuten jo todettua monet vanhat pätkäthän on jo hävitetty.

Aika tiivistihän tuon ajan ralleihin liittyy myös nuo paikat missä jengi tapasi, kuten Primula. Mitkähän vastaavat mestat mahtoivat olla muualla suomessa? Laukaan Esso? Nykyisin ei taida olla enää niin kuskien tapaamispaikkoja(netti?), kuin koko kulttuuria enää hengissä, sääli.

Olis myös upeeta nähdä 70-luvun kotimaisista ralleista kaitafilmejä, tosin tuohon aikaan ei paljon kuvaajia ollut penkalla.
sofianlehdon unionilla kävivät mäkelän teollisuualueen autorakentajat+asiakkaat(honda virtanen,max johansson,jare sukava,jommi salomaa,kristian eden.)muutamia mainitakseni.myös merituulentien essolla oli lähinnä tap.ua:n porukkaa.leppäsuon essolla stadilaiset.tämä 60-70 luvulla
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
sofianlehdon unionilla kävivät mäkelän teollisuualueen autorakentajat+asiakkaat(honda virtanen,max johansson,jare sukava,jommi salomaa,kristian eden.)muutamia mainitakseni.myös merituulentien essolla oli lähinnä tap.ua:n porukkaa.leppäsuon essolla stadilaiset.tämä 60-70 luvulla
Terve, jokaisella paikkakunnalla on aina ollut omat Unioninsa, TB ( terijoen petroolinsa) ja Shellin baarinsa, joissa "ajettiin" iltaisin sulkemiseen asti. Siellä oli pöydät täynnä soraa ja sepeliä.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Stadia Lähimpiä pikiksiä oli ainakin 70 ja 80 luvulla nuo aiemmin mainitsemani Sipoon Bibliotek, Immersby ja Hinsby.....joita pystyi myös yhdistelemään, jotta saatiin pikataipaleelle lisää pituutta....
Sitten oli myös tuolla Viinikkalassa yksi lyhyt pätkä...nimi ei nyt tule mieleen...
Mäkään muista tota Viinikkalan pätkän nimeä, mutta se oli nykyisen Petikon ja Viinikkalantien välissä.
60-luvulla ainakin Helsinkirallissa ajettiin lentokentän vieressä normaalisti puomilla suljetuilla huoltoteillä pätkä.
Seutulankylästä Nahkelaan menevä tie on ollut pätkänä, olin siellä joskus ek-päällikkönäkin.
Vantaarallissa ajettiin Silvolan tekoaltaan ympäri.
Sitten lännempänä tietysti ns. pikkuMasala, jonka Illi jo mainitsikin. Lähti Jorvaksentieltä, Sundsberg luki viitassa ja päättyi Masalaan.
Hankiksessa vakiopätkiä oli Illin mainitsema Takkula-Gunnars (Henkan bravuuri) ja Siikajärvi (Se oli taas Suntan bravuuri Lieviön lisäksi).
Leppäsuon Essolla me käytiin. Sääli, ettei vastaavaa enää ole.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Mäkään muista tota Viinikkalan pätkän nimeä, mutta se oli nykyisen Petikon ja Viinikkalantien välissä.
60-luvulla ainakin Helsinkirallissa ajettiin lentokentän vieressä normaalisti puomilla suljetuilla huoltoteillä pätkä.
Seutulankylästä Nahkelaan menevä tie on ollut pätkänä, olin siellä joskus ek-päällikkönäkin.
Vantaarallissa ajettiin Silvolan tekoaltaan ympäri.
Sitten lännempänä tietysti ns. pikkuMasala, jonka Illi jo mainitsikin. Lähti Jorvaksentieltä, Sundsberg luki viitassa ja päättyi Masalaan.
Hankiksessa vakiopätkiä oli Illin mainitsema Takkula-Gunnars (Henkan bravuuri) ja Siikajärvi (Se oli taas Suntan bravuuri Lieviön lisäksi).
Leppäsuon Essolla me käytiin. Sääli, ettei vastaavaa enää ole.
lieneekö kukaan käynyt kansallista rallia katsomassa niin lähellä omaa kotia,kun muutama vuosi sitten oli tilaisuus.kävellen matkaa kertyi noin 300-400metriä ja oltiin pikataipaleella.kyseessä oli b-junioreiden kisa jossa runsas osaottajajoukko.ymmärtääkseni kaikki osuudet ajettiin helsingin rajojen sisäpuolella.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Terve, jokaisella paikkakunnalla on aina ollut omat Unioninsa, TB ( terijoen petroolinsa) ja Shellin baarinsa, joissa "ajettiin" iltaisin sulkemiseen asti. Siellä oli pöydät täynnä soraa ja sepeliä.
sveitsin talviralli-75. näyttää olevan lähtöluettelon yhteydessä myös reittikartta.komeat 12 pikataivalta ajettiin hyvinkää-pusula-hyvinkää linjalla.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mäkään muista tota Viinikkalan pätkän nimeä, mutta se oli nykyisen Petikon ja Viinikkalantien välissä.
60-luvulla ainakin Helsinkirallissa ajettiin lentokentän vieressä normaalisti puomilla suljetuilla huoltoteillä pätkä.
Seutulankylästä Nahkelaan menevä tie on ollut pätkänä, olin siellä joskus ek-päällikkönäkin.
Vantaarallissa ajettiin Silvolan tekoaltaan ympäri.
Vielä vuonna 1995 ajettiin EK jossa käytettiin edelleen jäljelläolevia Hommaksentietä, Hommaksenkujaa, Viinikkalantietä sekä Pohjois-Viinikkalan tietä. Sen EK:n runkipaikat olivat pätkän itäosalla joka jäi Lentoaseman laajennuksen alle.

Lentoaseman vanhoja huoltoteitä ajettiin ainakin 1986 (+-vuosi), sen jälkeen ei ole ollut mahdollista. Tuolloinkaan katsojat eivät päässeet pätkän varteen (ainakaan laillisesti...) Klassikkona jäänyt tuosta ajokerrasta Sampsa Junnilan VIP-autona antama kyyti Jordanian kuninkaallisille, tuotti Sampsalle korkean arvomerkin ihastuneelta kartturilta.

Seutula-Nahkela oli peruspätkä 90-luvulle asti, osittainen asvaltointi, hevostallit ja lisääntynyt asutus veivät pois.

Tuolloin n1986 kun ajettiin Lentoasemalla sekä Viinikkalassa ajettiin myös Pyymosantiellä, metsäpolulla sekä Tallimäentiellä. Joku kippasi yli aidan teollisuushallin pihaan, tarvittiin STV:n kiertovartija-autoa laskemaan pihalta ulos.

Samoin silloin ajettiin Silvolan järven ympäri, lähtö Silvolantien pohjoispäässä, sitten metsäpolkuja ja maali Ollaksentien ja Jokitien risteyksessä.

1989 Keimola-rallissa ajettiin yksi EK Wanhan Radan viereisillä poluilla sekä Kirkantiellä sekä todella pienillä poluilla ja pelloille auratuilla ränneissä Riipilä-Peräjänkulma-Tapola-alueella.

Helsingin kaupungin alueelle ei mun käymistä kisoista ole mennyt kuin se kerta jolloin vanhassa Eläintarhassa Juha Kangas veti tosi pahasti betoniporsaisiin.

Kun siirrytään Sipoo-Tuusula-Nurmijärvi-Vihti-Kirkkonummi-linjalle niin pätkiä tulee tuntuvasti lisää. Osa jopa yhä edelleen mahdollisia vaikka esim Paippisissa muutama hyvä paikka on mennyt rakentamisen alle.
 
Viimeksi muokattu:

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Vielä vuonna 1995 ajettiin EK jossa käytettiin edelleen jäljelläolevia Hommaksentietä, Hommaksenkujaa, Viinikkalantietä sekä Pohjois-Viinikkalan tietä. Sen EK:n runkipaikat olivat pätkän itäosalla joka jäi Lentoaseman laajennuksen alle.

Lentoaseman vanhoja huoltoteitä ajettiin ainakin 1986 (+-vuosi), sen jälkeen ei ole ollut mahdollista. Tuolloinkaan katsojat eivät päässeet pätkän varteen (ainakaan laillisesti...) Klassikkona jäänyt tuosta ajokerrasta Sampsa Junnilan VIP-autona antama kyyti Jordanian kuninkaallisille, tuotti Sampsalle korkean arvomerkin ihastuneelta kartturilta.

Seutula-Nahkela oli peruspätkä 90-luvulle asti, osittainen asvaltointi, hevostallit ja lisääntynyt asutus veivät pois.

Tuolloin n1986 kun ajettiin Lentoasemalla sekä Viinikkalassa ajettiin myös Pyymosantiellä, metsäpolulla sekä Tallimäentiellä. Joku kippasi yli aidan teollisuushallin pihaan, tarvittiin STV:n kiertovartija-autoa laskemaan pihalta ulos.

Samoin silloin ajettiin Silvolan järven ympäri, lähtö Silvolantien pohjoispäässä, sitten metsäpolkuja ja maali Ollaksentien ja Jokitien risteyksessä.

1989 Keimola-rallissa ajettiin yksi EK Wanhan Radan viereisillä poluilla sekä Kirkantiellä sekä todella pienillä poluilla ja pelloille auratuilla ränneissä Riipilä-Peräjänkulma-Tapola-alueella.

Helsingin kaupungin alueelle ei mun käymistä kisoista ole mennyt kuin se kerta jolloin vanhassa Eläintarhassa Juha Kangas veti tosi pahasti betoniporsaisiin.

Kun siirrytään Sipoo-Tuusula-Nurmijärvi-Vihti-Kirkkonummi-linjalle niin pätkiä tulee tuntuvasti lisää. Osa jopa yhä edelleen mahdollisia vaikka esim Paippisissa muutama hyvä paikka on mennyt rakentamisen alle.
helsingissä,vuosaaren ent. kaatopaikan alueella ajettiin tuo mistä kirjoitin.mielestäni myös santahaminan sotilasalueella on ajettu.ja tietysti 50 luvun lopulla hankirallia linnanmäen tienoilla.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Kiitos ettelbruck tarkennuksista. Tuli vielä mieleen Tapiola-ralli oiskohan vuosi ollut -87, niin koko ralli ajettiin nykyisen Olarinluoman, Mankkaan turvesuon/kivimurskaamon ja vanhan kaatopaikan alueella.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ei taitais kovin montaa tällä sivuilla mainituista EK:sta saada enää ralli käyttöön?
Toisaalta tässä on tainnut tulla jo ilmi, että suurin osa näistä entisistä EK:sta on vissiin jo "hävitetty" tavalla tai toisella.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ei taida kellään olla esim. top10 listaa, mitä kotimaisia ralleja on järjestetty eniten?

Milloin muuten mahdettiin alkaa tehdä kotimaisia "kaatofilmejä"? Ei ilmeisesti kaitafilmiaikana ainakaan kaupalliseen levitykseen? 80-luvun lopulta muistan ainakin jotain nähneeni. Nyt on tietty nämä youtube, ym. Sieltä en mitään vanhoja ainakaan onnistunut löytämään.. Tällasen pätkän löysin kuitenkin, joka kai vuodelta 1990. Kahdessakymmenessä vuodessakin autot muuttunut. Nää näyttää vielä edes päältä enemmän "vakioilta" ja yritys on kovaa.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Milloin muuten mahdettiin alkaa tehdä kotimaisia "kaatofilmejä"? Ei ilmeisesti kaitafilmiaikana ainakaan kaupalliseen levitykseen? 80-luvun lopulta muistan ainakin jotain nähneeni.
Itse ostin ekat rallivideot 1984 kun Nurmijärvi-rallissa osui kaks kuvaajaa samaan runkipaikkaan jossa autoja nosteltiin. Tarjonta, ainakin määrätietoisena ja jossain määrin laadukkaana, oli alkanut ehkä vuotta aiemmin.

Ekat ostokseni olivat Antero Miikkulaisen firmasta (ei vielä GeeTeeVee) sekä Hauhon/Lammin rajamaastosta Rajalalta, kai tämän vielä hiljan Imprezalla harrastelleen veljeltä.

Matti Kyllösen lafka oli ainakin tehnyt jotain Suurajo-pätkiä jo aiemmin. Miikkulainen oli kuvannut jo kaitafilmille 70-luvun lopulla ja siirsi jotain niistä videollekin.

Alkuvuosilta jäänyt mieleen ainakin Kruunuradio (yhä Krunikassa), jotka tekivät SM-sprint koosteen sekä sitten ryminällä markkinoille rynninyt VideoStyle, Fredrik Donnerin johdolla ja nuoren Timo Pulkkisen yms yhä kulkevien joukkojen toimin. Seurasivat esim Henkka Toivosen Rothmans-Porsche-EM-jahtia aina Bulgariaan asti. Siltä rallireissulta isot pojat yhä kertoo uskomattomia tarinoita...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Veikkaan, että aivan turhan paljon esim. 80-luvun tavaraa on mennyt VHS:ien mukana jonnekin kierrätyksen uumeniin. Harva jaksaa siirtää DVD:lle tai laittaa koneelle. Toisaalta tuossa voisi olla myös kotimaisille pitkänlinjan kuvauslafkoille hyvät "nostalgiatuote" saumat, tekemällä uudet painokset vanhoista kamoista esim. DVD:lle tai netistä ladattavaksi.

Kattelin tuossa mm. 1994 Hankiksen reittikarttaa, 2pv, 20EK:ta halki Etelä-Suomen akselilla Helsinki-Lappeenranta. Siinä samalla kävin pohtimaan, että olisi kiva kuulla arvioita pitkän linjan "ralliaktiiveilta", että kuinka paljon yhden EK:n järjestäminen on vaatinut henkilöitä(+mitkä vaatimukset osaamisella) milläkin vuosikymmenillä(70/80/90/00)? Ymmärtääkseni kohtahan kotimaiset rallit on kilpistymässä yhden tai kahden EK:n pyörityksiksi kun järjestysvaatimukset/maksut ovat niin kovat, vapaaehtoisia ei löydy ja teitä/huoltoalueita on miltei mahdoton saada käyttöön, ym..
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
ettelbruck "Itse ostin ekat rallivideot 1984 kun Nurmijärvi-rallissa osui kaks kuvaajaa samaan runkipaikkaan jossa autoja nosteltiin. Tarjonta, ainakin määrätietoisena ja jossain määrin laadukkaana, oli alkanut ehkä vuotta aiemmin."

Paikalla oltiin ;-).
Yksi ehkä mun katsojakokemusten tyhmin ulosajo oli entisen TT (RR) kuski Martti Pesosen ja Timo Pulkkisen suoritus Nurmijärvi Rallissa 1984. Paikka oli n 3 km lähtöpaikalta Nurmijärven keskustasta, aivan ison tien varrella (10m). Suurilla numeroilla lähtijät kävivät katselemassa asfalttiristeystä ison tien puolelta, joten mitään laitonta ei "tutustumisessa" ollut.
Pojat kuitenkin päättivät näyttää runsaslukuiselle katsojajoukolle kuinka asfalttiristeys oikealle nyppylän takaa vedetään. Loppu on legendaa. Talbotin aurauskulmat eivät tykänneet kohtaamisesta ojanpenkkaan joten matka jäi siihen, luulis hävettävän?. Fotojorkan sivuilla on kuvat siitäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös