Noi tulentekovehkeet oli peruskamaa Tunturivarusteissa. En nyt ihan varmasti muista, mutta pistopuukkokin taisi olla 60-70-luvuilla jopa pakollinen varuste. Aina kun itse olen tuolla ollut, on pakkasta ollut ihan riittävästi, mutta -99 sitä oli koko nuotitusviikon -35:n ja -55 asteen välillä! Meillä mm. tyhjeni Ristilampea tehdessä molemmat vasemman puolen renkaat. Autolla pystyi silti hiljaa ajamaan, rengas oli kovasta pakkasesta johtuen niin jäykkä! Auton ulkolämpömittari näytti rengastöihin ryhtyessämme -47! Samoin yleinen vaiva oli tuolloin jäätynyt öljynlauhdutin ja öljyt pitkin konehuonetta, tämäkin meille kävi. Tämä -99 oli ainoa vuosi, kun kisa oli vaarassa jäädä ajamatta pakkasen vuoksi, onneksi vain perjantain metsäpätkät peruttiin.
Tuosta puukkojutusta, Tunturissa opetettiin ennen muinoin, kuinka poro pistetään, jos se jää auton alle.
Meille kävi kerran Tunturissa (-74?), että yhtä huoltoautoa ajanut huoltomies ei ehtinyt lähteä Sevettiin ennen sulkuaikaa. "Juntta" oli miettinyt vähän aikaa, mitä tehdä; pakkasta "riittävästi", valvottu pitkään ja Transit ei ollut kovin lämmin / mukava paikka nukkua muutama tunti, minkä Sevetin reissu kesti. Joten Juntta otti ja meni Inarin poliisiasemalle ja pyysi päästä putkaan muutamaksi tunniksi. Neuvottelun jälkeen se jopa onnistui, ja kun tultiin omalla huoltoautolla Sevetistä, meillä oli tosi virkeä huoltomies vastassa...
Nuo polttopuut oli silloin tällöin todella tarpeen. Kerran, oliko -83, jäätiin Hietakankaan puoleenväliin ja pakkasta tottaktai yli 30 astetta. Ajateltiin ensin, että ei tässä hätää, koska sieltä tulee purku/nolla-auto ennen junnuja... ei tullut. Paikalle sattui muutama kaveri moottorikelkoilla ja niiltä kysymään, kumpaan suuntaan kannattaa lähteä kävelemään. Vastaus oli, että ei kumpaankaan; ootta puolivälissä pätkää. Joten ei muuta kuin nuotion tekoon. Siinä nuotiolla oli kiva katsella kilpakumppaneitten suorituksia. Mieleenpainuvin oli erään tunnetun kilpailijan todella "hieno" ulosajo Talbot Lotuksella. Mentiin heti katsomaan, miten kävi. Kartturi oli loukannut käteään hieman ja kuljettaja kaivoi ensiapulaukon autosta. Laukku sisälsi kuitenkin Lotuksen moottorin ohjauksen virtapiirin, ei mitään muuta... Saatiin kuitenkin laastarit meidän ensiapulaukusta (ko. Lotus oli muuten erään MM-kuljettajan edellisvuoden auto
)
No, lopulta tuli purkuauto ja sen perässä huoltoauto trailerilla, että saatiin omakin pois sieltä.
Vuonna -85 muistan, että Kemijärven tauolla Matkahuollon lämpömittari näytti - 43 astetta; oli muuten Asconassa pikkaisen kylmä. Ohjaus oli kuin tehostamaton kuorma-auto.