Kotimaisten rallien historia

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Niinpä. Ihmeen vähän noita kisoja on ollut esim Keski-Suomessa.
Eikun viittasin noihin muistelmiin legendaarisista pätkistä, jotka käsittivät lähinnä Puujaata ja Koivukehää. 70-90-luvuilla on muuallakin Suomessa ajettu rallia koko lailla paljon, täytyy muistaa että ralli nopeutta mittaavana lajina oli 60-luvulla vielä varsin uusi..
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Eikun viittasin noihin muistelmiin legendaarisista pätkistä, jotka käsittivät lähinnä Puujaata ja Koivukehää. 70-90-luvuilla on muuallakin Suomessa ajettu rallia koko lailla paljon, täytyy muistaa että ralli nopeutta mittaavana lajina oli 60-luvulla vielä varsin uusi..
rallikilpailujen määrä suomessa:v:sta-60
1960 9 kpl
1961 9 kpl
1962 11 kpl
1963 14 kpl
1964 14 kpl
1965 8 kpl
1966 21 kpl
1967 18 kpl
1968 22 kpl
1969 23 kpl
1970 26 kpl
1971 27 kpl
1972 29 kpl
1973 27 kpl
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Eikun viittasin noihin muistelmiin legendaarisista pätkistä, jotka käsittivät lähinnä Puujaata ja Koivukehää. 70-90-luvuilla on muuallakin Suomessa ajettu rallia koko lailla paljon, täytyy muistaa että ralli nopeutta mittaavana lajina oli 60-luvulla vielä varsin uusi..
Laitetaanpa sitten tasapuolisuuden vuoksi pätkiä vähän muualtakin:
Turun seudulla Seijainen; Uudessakaupungissa Sannainen; Oulussa Sanginjoki; Tunturissa oikeastaan kaikki, mutta laitetaan listalle Vennivaara, Aitta, Siikakämä, Mustaselkä, Hanhikoski, Jyrhämäjärvi, Kaihuavaara, Sarriojärvi ja Ristilampi; Tamperella Viitapohja, Pengonpohja, Savo ja Äkönmaa; Mikkelissä Hangastenmaa ja Kokkosenlahti. Jyväskylän ympäristön voinee jättää tältä listalta pois. Nämä nyt tuli mieleen, joku muu voinee jatkaa listaa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Eikun viittasin noihin muistelmiin legendaarisista pätkistä, jotka käsittivät lähinnä Puujaata ja Koivukehää. 70-90-luvuilla on muuallakin Suomessa ajettu rallia koko lailla paljon, täytyy muistaa että ralli nopeutta mittaavana lajina oli 60-luvulla vielä varsin uusi..
;)
Kyl mä sen arvasin...

Mutta jokainen asuu jossakin joten esim mä en pysty hirveästi sisä-Suomen pätkiä kommentoimaan.
Mut 3.10 Rantarallissa EK1 oli loppuosa todella legendaarisesta Nordic Cup-EK:sta 80-luvulta, silloin Merimaskun lauttarannasta pohjoiseen.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
rallikalenterit

Kiitoksia Illille noista 60-luvun lopun rallikalentereista. Sääli, kun ei niitä enää pidemmälle sääntökirjoista löytynyt, mutta hyvä alku kuitenkin. Olis hienoa jos joku löytäis ne loputkin kalenterit 69-vuodesta ainakin 90-luvun alkuun.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Kiitoksia Illille noista 60-luvun lopun rallikalentereista. Sääli, kun ei niitä enää pidemmälle sääntökirjoista löytynyt, mutta hyvä alku kuitenkin. Olis hienoa jos joku löytäis ne loputkin kalenterit 69-vuodesta ainakin 90-luvun alkuun.
Mulla on jäljellä 81-eteenpäin, voin laittaa listaa kun ehdin.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Tätä topikkia lukiessa tuntuu sille että rallia ei oo ajettukaan muualla kun Lahden eteläpuolella... :)
Mä katoin kanssa samaa että vain hesassa on ajettu rallia....mutta tosi on että esim.Hankiralli oli pitkään tosi hieno kilpailu ja reitti kiersi milloin missäkin.
Joku mainitsi turun suunnilta Seijaisten pätkän ja sitä +muita "rantarallin" pätkiä ajettiin ainakin 76 ja 78 hankirallissa. Turun suunnilla Seijaisten lisäksi mm. Juntola paimiossa ja Vintala liedon puolella on olleet ohjelmassa tosi kauan.
Juntola oli aikanaan pitkä,hieno ek jossa olen nähnyt mm.vatasen,Mikkolan ja Kinnusen ajamassa,mutta nyt sekin on enää varjo entisestään.
Vanhoista ralleista , lähinnä nimistä niin mielestäni Kesoil/Champion oli sama kuin Stop pastilles rally ja Länsirannikon ralli.Teboil-ralli oli kai alkuun ampiaisralli.
Ensin mainitusta mulla on kelanauha jossa isävainaa on nauhottanut 2-tahtiSaabin ääniä sisältä autosta jossaan 60- luvun länsirannikossa.Välillä se ralli kai oli pitkä SM- ja PM, viimeksi vuonna 2008 3 pätkän kyläkisa.Teboilralli on ollu kaikkea, nyt sitte viimeks Ugin SM-ralli. Hankiksen kohtalo on tosi murheellinen kun muistelee vanhoja oikeita hankiksia jne.
Ja Salon kännykkäkaupungissa oli pitkään hieno Saloraralli,joka loppui kai samalla kuin TV-tehdaskin.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
;)
Kyl mä sen arvasin...

Mutta jokainen asuu jossakin joten esim mä en pysty hirveästi sisä-Suomen pätkiä kommentoimaan.
Mut 3.10 Rantarallissa EK1 oli loppuosa todella legendaarisesta Nordic Cup-EK:sta 80-luvulta, silloin Merimaskun lauttarannasta pohjoiseen.
Niinhän se oli,mutta kaiki muuttuu eikä enää ole edes sitä lossia, pätkä on puoliks asvalttia jne.
En mäkään osaa sanoa/ tiedä esim.Riihimäen pätkiä, mutta on hauska välillä huomata että "hei,tossa olen ollu kattomassa 70-luvulla" kun näkee sopivasta kulmasta otetun kuvan vaikkapa viimeks ajetusta Riksusta ja pystyy paikallistamaan sen vaikkapa jonkun maatilan tms. avulla:)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
rallikalenterit

Mulla on jäljellä 81-eteenpäin, voin laittaa listaa kun ehdin.

OK. Laita ihmeessä rallikalenterit, jos vaan löytyy. Sitten kun vielä 70-luvun kalenterit löytyisi joltakin.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Mä katoin kanssa samaa että vain hesassa on ajettu rallia....mutta tosi on että esim.Hankiralli oli pitkään tosi hieno kilpailu ja reitti kiersi milloin missäkin.
Joku mainitsi turun suunnilta Seijaisten pätkän ja sitä +muita "rantarallin" pätkiä ajettiin ainakin 76 ja 78 hankirallissa. Turun suunnilla Seijaisten lisäksi mm. Juntola paimiossa ja Vintala liedon puolella on olleet ohjelmassa tosi kauan.
Juntola oli aikanaan pitkä,hieno ek jossa olen nähnyt mm.vatasen,Mikkolan ja Kinnusen ajamassa,mutta nyt sekin on enää varjo entisestään.
Vanhoista ralleista , lähinnä nimistä niin mielestäni Kesoil/Champion oli sama kuin Stop pastilles rally ja Länsirannikon ralli.Teboil-ralli oli kai alkuun ampiaisralli.
Ensin mainitusta mulla on kelanauha jossa isävainaa on nauhottanut 2-tahtiSaabin ääniä sisältä autosta jossaan 60- luvun länsirannikossa.Välillä se ralli kai oli pitkä SM- ja PM, viimeksi vuonna 2008 3 pätkän kyläkisa.Teboilralli on ollu kaikkea, nyt sitte viimeks Ugin SM-ralli. Hankiksen kohtalo on tosi murheellinen kun muistelee vanhoja oikeita hankiksia jne.
Ja Salon kännykkäkaupungissa oli pitkään hieno Saloraralli,joka loppui kai samalla kuin TV-tehdaskin.
olin aikoinani turun suunnalla katsomassa pikataivalta joka tarjosi monenlaista ohjelmaa,jo asfaltilta käännyttäessä oli muuan trabant lipsahtanut ohi soratien pään ja syttynyt tuleen,pahvia kun oli.itse pätkällä vähän aloituksesta eteenpäin oli ulosajopaikka jossa vähän joka toinen kävi tieltä pois.m.m. hans laine-p.keskitalo ALU-2 volvolla onnistui suistumaan.pahin tapaus oli pari Pajari- Bentkover Glas 1204 ! autolla kaatoi niin komeasti että kolme pyörää irtosi ajopelistä. myöhemmin osallistuin kartanlukijana turussa ralliin joka meni tämän saman pätkän kautta,muistin tuon kurvan emmekä ajaneet pihalle!
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
olin aikoinani turun suunnalla katsomassa pikataivalta joka tarjosi monenlaista ohjelmaa,jo asfaltilta käännyttäessä oli muuan trabant lipsahtanut ohi soratien pään ja syttynyt tuleen,pahvia kun oli.itse pätkällä vähän aloituksesta eteenpäin oli ulosajopaikka jossa vähän joka toinen kävi tieltä pois.m.m. hans laine-p.keskitalo ALU-2 volvolla onnistui suistumaan.pahin tapaus oli pari Pajari- Bentkover Glas 1204 ! autolla kaatoi niin komeasti että kolme pyörää irtosi ajopelistä. myöhemmin osallistuin kartanlukijana turussa ralliin joka meni tämän saman pätkän kautta,muistin tuon kurvan emmekä ajaneet pihalle!
Oisko yhä aiemmin mainittu Seijainen? Siinä on sattunu joka kerta jotain ekassa mutkassa.Nytkin muutama viikko takaperin pari junnua sinne kaatoi starlettinsa vaikka paikka oli huomiolla.Länsirannikossa ,78 tai -79 siinä loukkas yks ruotsalainen kartturi selkänsä aika pahasti,GT/E Kadetti meni nokan kautta ympäri ja sen ajan ykkösryhmän vakiopenkki petti.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Saloraa ei oo ajettu vuosiin, mutta Teijo-Talo rallia ja Kiskon aluerallia on ajettu muutamana männä vuonna samoilla teillä.
Joo, samoja teitä,mutta ihan eri mittakaavassa. Salora oli usein SM, aikanaan kärkikamppailuissa keskenään Timot Mäkinenja Salonen,myöhemmin Lampi,Toivonen,Hämäläinen,Valtaharju...ja loppuaikoina vielä A-ryhmän nelikot. Tais Timo Salonen olla sillonkin kertaalleen mukana, Pösöllä se ajo siellä nollaa 80-luvulla.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Joo, samoja teitä,mutta ihan eri mittakaavassa. Salora oli usein SM, aikanaan kärkikamppailuissa keskenään Timot Mäkinenja Salonen,myöhemmin Lampi,Toivonen,Hämäläinen,Valtaharju...ja loppuaikoina vielä A-ryhmän nelikot. Tais Timo Salonen olla sillonkin kertaalleen mukana, Pösöllä se ajo siellä nollaa 80-luvulla.
vuoden-76 lähtöluettelossa:rainio,u.grönholm,lampinen,salonen(datsun),timo mäkinen,j.n.e..
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Legendaarisia pätkiä

Täällä on muisteltu paljon vanhoja pätkiä eri ralleista. Mielestäni pohjoisessa todellisia legendoja ovat Tunturi rallin Sevettijärvi ja Angeli, Sevetti n. 120 km (yhtä paljon kuin nykyrallien koko EK km:t) ja Angeli n. 90 km. Sevettijärvelle ajoivat ensin huolto- ja muut autot ensin, sitten pätkä tultiin kilpureilla. Tauon jälkeen Sevetistä tultiin pois järjestykessä siten, että kilpurit tuli viimeisenä ennen purkuautoja. Tuolta ajalta on täällä pohjoisessa säilynyt edelleen sanonta "tunti ja vartti, sanoi Heiskas Martti ja lähti Sevettiin" (Martti oli todella nopea kuski täällä pohjoisessa). Tuohon aikaan Tunturi oli todella seikkailu, tuhansia tarinoita liikkuu edelleen. Noita omakohtaisia tarinoita selviytymisistä on myös Porasen Heikillä (esim. miten moottori pysyy paikoillaan maaliin saakka pelkästään rautalankavirityksellä...)

Pohjola ralli kiersi muinoin myös hyvän matkaa Ruotsissa, aina Luulajaan saakka. Pätkät oli valtaosaltaaan Ruotsin armeijan alueilla. Maaliin tultiin kuitenkin aina Ouluun.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Täällä on muisteltu paljon vanhoja pätkiä eri ralleista. Mielestäni pohjoisessa todellisia legendoja ovat Tunturi rallin Sevettijärvi ja Angeli, Sevetti n. 120 km (yhtä paljon kuin nykyrallien koko EK km:t) ja Angeli n. 90 km. Sevettijärvelle ajoivat ensin huolto- ja muut autot ensin, sitten pätkä tultiin kilpureilla. Tauon jälkeen Sevetistä tultiin pois järjestykessä siten, että kilpurit tuli viimeisenä ennen purkuautoja. Tuolta ajalta on täällä pohjoisessa säilynyt edelleen sanonta "tunti ja vartti, sanoi Heiskas Martti ja lähti Sevettiin" (Martti oli todella nopea kuski täällä pohjoisessa). Tuohon aikaan Tunturi oli todella seikkailu, tuhansia tarinoita liikkuu edelleen. Noita omakohtaisia tarinoita selviytymisistä on myös Porasen Heikillä (esim. miten moottori pysyy paikoillaan maaliin saakka pelkästään rautalankavirityksellä...)

Pohjola ralli kiersi muinoin myös hyvän matkaa Ruotsissa, aina Luulajaan saakka. Pätkät oli valtaosaltaaan Ruotsin armeijan alueilla. Maaliin tultiin kuitenkin aina Ouluun.
tuli oltua huoltohommissa juuri tuolla ruotsinkin puolella.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Lueskelin tuossa joku aika sitten VM:n laajaa juttua Tunturista, olisikohan ollut '74. Rainio voitti, kilpailua varjosti kova väittely nastasäännöistä. Siinä pitkässä jutussa kyllä tavoitettiin hyvin Tunturin henki. Kerrottiin niin poronlihan vaikutuksista kuskien oloon, Marlboro tytöistä kaupungilla sekä mm. jossain periferiassa sijainneesta taukopaikasta jossa oli koltta, tms. johon kuskeja tuli/meni "yö-tauolle" muutamaksi minuutiksi nukkumaan, toisinaan joku heitti aina klapin pesään tullessaan. Oli mm. kuva kun puolalaisilla kilpailijoilla oli kontissa klapeja, kirves, jne. keskeytyksen varalle. Sevettijärven EK:sta oli siinäkin jotain juttua ja siitä ettei sinä vuonna jostain syystä päästy ajamaan Ruotsin puolella.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Tunturista

Noi tulentekovehkeet oli peruskamaa Tunturivarusteissa. En nyt ihan varmasti muista, mutta pistopuukkokin taisi olla 60-70-luvuilla jopa pakollinen varuste. Aina kun itse olen tuolla ollut, on pakkasta ollut ihan riittävästi, mutta -99 sitä oli koko nuotitusviikon -35:n ja -55 asteen välillä! Meillä mm. tyhjeni Ristilampea tehdessä molemmat vasemman puolen renkaat. Autolla pystyi silti hiljaa ajamaan, rengas oli kovasta pakkasesta johtuen niin jäykkä! Auton ulkolämpömittari näytti rengastöihin ryhtyessämme -47! Samoin yleinen vaiva oli tuolloin jäätynyt öljynlauhdutin ja öljyt pitkin konehuonetta, tämäkin meille kävi. Tämä -99 oli ainoa vuosi, kun kisa oli vaarassa jäädä ajamatta pakkasen vuoksi, onneksi vain perjantain metsäpätkät peruttiin.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Noi tulentekovehkeet oli peruskamaa Tunturivarusteissa. En nyt ihan varmasti muista, mutta pistopuukkokin taisi olla 60-70-luvuilla jopa pakollinen varuste. Aina kun itse olen tuolla ollut, on pakkasta ollut ihan riittävästi, mutta -99 sitä oli koko nuotitusviikon -35:n ja -55 asteen välillä! Meillä mm. tyhjeni Ristilampea tehdessä molemmat vasemman puolen renkaat. Autolla pystyi silti hiljaa ajamaan, rengas oli kovasta pakkasesta johtuen niin jäykkä! Auton ulkolämpömittari näytti rengastöihin ryhtyessämme -47! Samoin yleinen vaiva oli tuolloin jäätynyt öljynlauhdutin ja öljyt pitkin konehuonetta, tämäkin meille kävi. Tämä -99 oli ainoa vuosi, kun kisa oli vaarassa jäädä ajamatta pakkasen vuoksi, onneksi vain perjantain metsäpätkät peruttiin.
-70 luvulla olin katsojana,asuin polar ounasvaara-hotellissa ja se vuosi oli myös niin kylmä että autoista jäätyivät m.m. akut,varsinkin takamoottorivehkeissä(rellut,skodat,simcat,j.n.e.) muistelen että erään pikiksen lähtöön tullut norjan haugland(en ole ihan varma)väänsi ohjauspyörää kokoajan edestakaisin että ohjauslaitteet eivät jäätyisi odotellessa osuudelle lähtöä.aamun pikataipaleelle lähtö siirtyi kun aiemmin hereillä ollut p.geitel oli käynyt reitillä ja pakkasta oli aamutuimaan n,-42 pykälää,tämä tieto siirsi meidän lähtöä puolen päivän paikkeille.
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Noi tulentekovehkeet oli peruskamaa Tunturivarusteissa. En nyt ihan varmasti muista, mutta pistopuukkokin taisi olla 60-70-luvuilla jopa pakollinen varuste. Aina kun itse olen tuolla ollut, on pakkasta ollut ihan riittävästi, mutta -99 sitä oli koko nuotitusviikon -35:n ja -55 asteen välillä! Meillä mm. tyhjeni Ristilampea tehdessä molemmat vasemman puolen renkaat. Autolla pystyi silti hiljaa ajamaan, rengas oli kovasta pakkasesta johtuen niin jäykkä! Auton ulkolämpömittari näytti rengastöihin ryhtyessämme -47! Samoin yleinen vaiva oli tuolloin jäätynyt öljynlauhdutin ja öljyt pitkin konehuonetta, tämäkin meille kävi. Tämä -99 oli ainoa vuosi, kun kisa oli vaarassa jäädä ajamatta pakkasen vuoksi, onneksi vain perjantain metsäpätkät peruttiin.
Tuosta puukkojutusta, Tunturissa opetettiin ennen muinoin, kuinka poro pistetään, jos se jää auton alle.

Meille kävi kerran Tunturissa (-74?), että yhtä huoltoautoa ajanut huoltomies ei ehtinyt lähteä Sevettiin ennen sulkuaikaa. "Juntta" oli miettinyt vähän aikaa, mitä tehdä; pakkasta "riittävästi", valvottu pitkään ja Transit ei ollut kovin lämmin / mukava paikka nukkua muutama tunti, minkä Sevetin reissu kesti. Joten Juntta otti ja meni Inarin poliisiasemalle ja pyysi päästä putkaan muutamaksi tunniksi. Neuvottelun jälkeen se jopa onnistui, ja kun tultiin omalla huoltoautolla Sevetistä, meillä oli tosi virkeä huoltomies vastassa...

Nuo polttopuut oli silloin tällöin todella tarpeen. Kerran, oliko -83, jäätiin Hietakankaan puoleenväliin ja pakkasta tottaktai yli 30 astetta. Ajateltiin ensin, että ei tässä hätää, koska sieltä tulee purku/nolla-auto ennen junnuja... ei tullut. Paikalle sattui muutama kaveri moottorikelkoilla ja niiltä kysymään, kumpaan suuntaan kannattaa lähteä kävelemään. Vastaus oli, että ei kumpaankaan; ootta puolivälissä pätkää. Joten ei muuta kuin nuotion tekoon. Siinä nuotiolla oli kiva katsella kilpakumppaneitten suorituksia. Mieleenpainuvin oli erään tunnetun kilpailijan todella "hieno" ulosajo Talbot Lotuksella. Mentiin heti katsomaan, miten kävi. Kartturi oli loukannut käteään hieman ja kuljettaja kaivoi ensiapulaukon autosta. Laukku sisälsi kuitenkin Lotuksen moottorin ohjauksen virtapiirin, ei mitään muuta... Saatiin kuitenkin laastarit meidän ensiapulaukusta (ko. Lotus oli muuten erään MM-kuljettajan edellisvuoden auto :rolleyes:)

No, lopulta tuli purkuauto ja sen perässä huoltoauto trailerilla, että saatiin omakin pois sieltä.

Vuonna -85 muistan, että Kemijärven tauolla Matkahuollon lämpömittari näytti - 43 astetta; oli muuten Asconassa pikkaisen kylmä. Ohjaus oli kuin tehostamaton kuorma-auto.
 
Ylös