Kimi Räikkönen kaudella 2010 - yksi teoria

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onhan se todella myönteinen uutinen, jos/kun Kimi Macille menee. Tuskin tuo holhousmentalitettikaan on enää haittaavasti lasnä kun molemmat ovat viime kerrasta kasvaneet - niin talli kuin Kimikin. Ja onhan se mukava mennä, kun on toivottu kotiinpalaaja.

Suhde Hamiltonin klaaniin on toki arvoitus kuten tallinkin, mutta myös Hamilton on kasvanut ja saanut mestaruuden sekä mielenmalttia. Taitaa maailmanmestari -Kiminkin hyväksyä paremmin kun tietää, että tämä kaveri pitää voittaa radalla - ei onnistu sen ulkopuolella.

Käsittämättömiksi episodeiksi sen sijaan jää ne seikat, miksi Ferrari vaihtaa Kimin Alonsoon. Ok, ei Alonso huono ole, ei myöskään markkina-arvoltaan kuin ei vaatimatonkaan. Silti tallit yleensä haluavat nopeimman mahdollisen kuskiparin ja talli itse hoitaa, että heistä saadaan myös markkinoilla hyöty. Massan onnettomuus varmasti vaikutti - mutta lienee tuki muutenkin ollut enemmän Massan puolella. Joopa joo - siinä selitetään teamityöllä, pr-taidoilla, sponsoritityöllä sun muulla myyntimieskamalla asiaa - mutta herranjestas: kyse on kansainvälisistä brändeistä ja toimijoista jotka varmasti saavat kuskinsa suunnattua haluttuun muottiin jos haluavat vaikka tusinalla pr-meedioita kuskinsa ympärillä - mutta ajotaitoa, luontaista sellaista, on vaikeampi opettaa.

No, McLaren osaa tämän paremmin. Mediatyön ja sponsorointihommien osuus ei Kimillä varmasti vähene, mutta McLaren myös rakentaa kuskistaan merkkituotetta ja pitää huolen investoinnistaan. Esimerkiksi Iceman on Macin lanseeraama. Heillä kuski on sijoitus, eikä niin kuin Ferrarilla - kokeiltava kuski joka josko osaisi ajaa Ferraria ja pääsisi myös arvonsa tuntevaan Maranello-perheeseen. Sitten Schumi diktatorian Ferrari ei normaali F1-työyhteisöksi ole osannut muuttua.

Ferrari on tässä busineksessaan myös niin onneton ( paitsi, että nostaa kyllä Santanderin rahat ), että sen sijaan, että pitäisi yhden sirkuksen huippukuskista palkkalistallaan vielä vuoden ( ja pois kilpailijoilta ) ja pitäisi Alonson eteisessä ( Alonso olisi varmasti nykyoloissa vielä vuoden odottanut, eikä olisi mennyt ainakaan McLarenille ) niin Ferraripa laskee Kimin käsistään ja vieläpä osallistuu hänen palkanmaksuun. Lopputulema on, että tallia opetteleva Alonso ja toipuva, mutta asemastaan taisteleva Massa saa vastaansa McLarenin MM-kaksikon. Kaksi aivan kiistatta sarjan huippukuskia ja taistelijaa. Näistä kun Hamiltonilla on puuttunut joskus malttia niin jäätävä Kimi saattaa olla jo liikaa Ferrarillekin.

Sekin on selvää, että Alonso ei saa vierelleen F1-tähteä ( tai ei salli sitä ). Massa ei tähti ole, Buttonista ei tule eikä Ferrarille sen koommin mene. Massan toipumispaikan vuoksi jää Ferrarilta tähtikortit, kuten Vettel ja varauksin Rosberg katsomatta. Alonso - Massa on heti alakynnessä McLarenin kuskikaksikkoa vastaan. Toki Ferrari hyvien johtajien opastamana osasi ykköskuskin politiikan ( FIAn tuella ) ja kaikki tallissa Alonson takana varmasti olisi kova pala Macille, mutta antaako Massan miehet rauhan ja oppiiko Alonso metkut heti. Tokko.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Tuohon holhoukseen vaikutti varmaan osalta Ron Dennis mikä ei enää hääri tallin pilttuussa ja johdossa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ulkopuolisen silmin Ferraria johdetaan tunteella, ei taidolla. Koko toiminta perustuu italialaiseen mentaliteettiin (eikä sinänsä mikään ihme), jossa mietitään ja paapotaan sitä sun tätä. Vedotaan tunteisiin, korostetaan että meillä on hienot kuski ja arvostamme sitä päläpä... Tämän vuoden täydellinen epäonnistuminen auton rakentamisessa, jossa muualla olisi annettu kenkää Stefanolle... ei, herra jatkaa kun on vanha poika tallissa. Annetaan mieluummin Kimille kenkää, sen syy, kun on kerran kovapalkkaisinkin ja vielä hidas. Uskomatonta huopaamista, ja tämä paska tulee jatkumaan. Vika on tunnejohtamisessa, jossa taito on vaan sivuseikka. Selkeästä johtamisvirheestä ei rokoteta, vaan annetaan homman jatkua. No, toivottavasti sama meininki jatkuu. Homma toimi vielä jotenkin 2007, kun mentiin vielä tavallaan vanhalla mallilla, mutta nyt tuo kyynelten voimin harrastettu hevospooloilu Maranellon orilla on täysin hakoteillä. Johan se kertoo kaiken, että Massalle luvataan paikka vaikka kukaan ei voi tietää onko Felipestä enää koskaan kuskiksi. Talli uskoo ja luottaa että Felipen pää kestää, täytyyhän miestä kunnoittaa...

Toisaalta Kimi on ollut tallissa korkeapalkkainen, joka varmasti on aiheuttanut Massassakin kateutta ja katkeruutta, kun tulosten tasolla on jopa ollut Kimin edellä. Samaa tuijottaa kaikki muutkin, ja turha sitä on kieltää. Kimi Ferrarilla on ollut ainakin allekirjoittaneelle helvetillinen pettymys - onko se oikeasti noin "paska"? Tuskin. Ferrari ei ole onnistunut tekemään Kimin hanskaan sopivaa ajokkia (tai sitten Kimi ei ole osannut sellaista vaatia tai...sitä ei ole kiinnostanut). Joka tapauksessa uskon, että kaikki tulee olemaan tyytyväisiä lopputulokseen. Ferrari saa Alonson ja Kimi menee Mäkille. Molemmat tallit on enemmän tai vähemmän kieroja ja ei kai tuolla millään jeesustelulla pärjätä. Pääasia, että alla on auto joka kulkee. Muulla ei kai ole väliä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä siirrossa taitavat voittaa kaikki.

McLaren saa kuskin, jonka nopeuden ja työskentelytavat tuntee ja joka saa autosta enemmän irti kuin maanmiehensä. Todistettavasti MM-ainesta.

Kimi saa alleen paremmin käteen sopivan auton sekä itselleen paremmin sopivan työkeskeisen ympäristön. Ja riittävästi rahaa. Kääntöpuolena on ehkä Ferraria tarkempi kontrollointi.

Lewis ja Kimi? Ongelmia ei synny, koska tangoon tarvitaan kaksi ja Kimi viittaa kintaalla moiselle. "Minä teen oman työni ja tallikaveri omansa. Ei minua kiinnosta mitä hän tekee."

Ferrari saa kuskin, joka mukautuu paremmin Ferrarin filosofialla rakennettuun autoon ja joka on todistetusti MM-ainesta. Alonso myös enemmän "kerää joukot taakseen" kuin suorituskeskeisempi Kimi ja sopeutuu ihmiskeskeisempään työympäristöön.

Alonso pääsee talliin johon on jo vuosia toivonut, joten motivaatiota riittää. Johan siitä edellisestä tittelistäkin alkaa olla aikaa.

Felipe ja Fernando? Kahden etelämaalaisen suhteesta voisi odottaa myrskyistä, mutta siihenhän molemmat ovat kasvaneet, samaten kuin lähes kokoitalialaistunut tiimi. Se mikä suomalaiseen silmään vaikuttaa hermoheikolta hysterialta on Välimeren kulttuurissa normaalia käytöstä. Kyllä sitä osataan käsitellä.
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Kesällä ei kyllä käynyt mielessäkään et haluun Kimin Mclarenille hymypojan kanssa kruisailee. Näin se mieli muuttuu ja nyt oon pettynyt jos Kimi ei Mclarenia ens kaudella aja. Mclaren on ens kaudella vahva. Ovat varmasti oppineet virheistään ja tietävät miten lähdetään autoo rakentamaan. Ferrarilla italialaiset on kun pulut laumassa. Ferrari ei ole yhtään niin varmasti hyvä auto kun Mclaren todennäköisesti on. Ja kun moottoritkaan ei enään pauku niin sinne ajamaan vielä se yks maailmamestaruus. Hamilton on kova pala, mutta mikäs maistuu sen paremmalta kun voittaa maailmanmestari tallikaveri ja maailmanmestaruus.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Kesällä ei kyllä käynyt mielessäkään et haluun Kimin Mclarenille hymypojan kanssa kruisailee. Näin se mieli muuttuu ja nyt oon pettynyt jos Kimi ei Mclarenia ens kaudella aja. Mclaren on ens kaudella vahva. Ovat varmasti oppineet virheistään ja tietävät miten lähdetään autoo rakentamaan. Ferrarilla italialaiset on kun pulut laumassa. Ferrari ei ole yhtään niin varmasti hyvä auto kun Mclaren todennäköisesti on. Ja kun moottoritkaan ei enään pauku niin sinne ajamaan vielä se yks maailmamestaruus. Hamilton on kova pala, mutta mikäs maistuu sen paremmalta kun voittaa maailmanmestari tallikaveri ja maailmanmestaruus.
Täsmälleen samat fiilikset oli kesällä ja vastaavasti nyt on. Ferrarin touhut on nyt lopullisesti nähty, viime aikojen kommentit oli viimeinen pisara. Ajattakoot Massaa ja Alonsoa, turha Kimin on siellä olla jos autoa ei miehelle haluta tehdö ja Massa on tallin ''ykkönen''. McLarenilla tuntuisi kaikki olevan kunnossa, Hamilton on kova, mutta hyvää vääntöä odotettavissa Kimi on kuitenkin eri kaliiberin kaveri kuin Heikki.

Ferrarin johto on täysin kuutamolla, kun italialaiset vaan säätää minkä kerkeää, se on autonkehittäjien varassa miten Ferrarilla ensi vuonna kulkee. Hyvin tietysti arvaten suomalaisten onnen. Eiköhän taktiikoissa kuitenkin tyritä ja Massa ja Alonso on pian sotajalalla, Domenicalin kääntäessä takkiaan vuoron perään jokaisen suuntaan ja sössöttävän jotain epämääräistä medialle. Varmaan sanoo, että Kimi sekoitti tallin pahasti kolmen vuoden aikana ja kärsimme edelleen Kimin negatiivisesta vaikutuksesta. Harmi että suosikkitalli kyntää syvällä tällä hetkellä, vaikeaa tulee ensi vuonna Ferrarin kannustaminen olemaan. Kimi-Ferrari liitto vaikutti upealta ja antoikin paljon, mutta paljon enemmän olisi ollut mahdollista saavuttaa. Eniten harmittaa, että Brawn ja Todt eivät olleet samaan aikaan kuin Kimi tallissa, alkoi tuo italojen sekoilu.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Oma sisäinen Sherlock Holmesini heräsi henkiin, kun Hamilton kertoi lehdistötilaisuudessa siitä, kun ei ole ikinä ajanut Suzukassa (jossa ajetaan viikon päästä) ja on katsonut tv:stä, kuinka Senna, Prost, Kimi ja Alonso ovat ajaneet siellä. BBC:n ohjelman lisäksi tämä on vihjaus siitä, että Elwis on jo varautunut Kimmelin tuloon.

Kukapa olisi uskonut, että Kimi palaa McLarenille, kun oli tehnyt sopimuksen Ferrarille ja toitottanut, että tämä on unelmani ja tässä tallissa haluan lopettaa urani.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Niin... mitähän foorumin uskovaiset nyt on mieltä kun se Alonso sittenkin ajaa Ferrarilla? Täällä kun otettiin kantaa niihin huhuihin kuukausia sitten ja kovin moni (itse mukaan lukien) oli sitä mieltä Kimihän se sieltä väistää.

Niihin huhuihinhan ei voi luottaa! :eek!:
Niin osa meistä on pitänyt Alonson Ferrari-siirtoa varmana jo kuukausia sitten ja kovastihan se täällä heti tyrmättiin. No tästä linkistä ei enää juurikaan jossitteluja jää. Kyllä Kimin tukija Montezemolo on mukava mies.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/78995
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4169
Joo, paitsi Heikki.
Miten niin?

Jos Heikki pääsisi johonkin keskitason talliin, ja ottaisi siellä "ykköskuskin" roolin ja väläyttelisi "todellista" vauhtiaan, niin se voisi olla hyvinkin hyvä käännekohta Heikin uralle. En kai kovin väärässä ole, jos Heikkiä pidettiin Renault-kauden jälkeen nopeampana kuskina, kuin mitä nyt...?

EDIT: Sanotaan esimerkkinä nyt H-H Frentzen. 1997 Kauden jälkeen miestä pidettiin aika menetettynä lupauksena, mutta vuonna 1999 H-H piiskasi Jordaninsa ihan uskomattomaan vauhtiin, ja ajoi todella hyvän kauden, ja kasvatti varmasti arvostustaan. Tosin, H-H:n ura ei siitä pahemmin enään nousuun lähtenyt.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kukapa olisi uskonut, että Kimi palaa McLarenille, kun oli tehnyt sopimuksen Ferrarille ja toitottanut, että tämä on unelmani ja tässä tallissa haluan lopettaa urani.
No ei uskonut varmaan Kimikään kun lähti ajamaan maailmankuululle Ferrarille, että nykyään siellä vaan jotkut italiaanot vääntää spagettia. Kohta saavat jonkun espanjalaisen kokin hämmentämään keittiön lopullisesti sekaisin, sitten siellä ei tiedä enää kukaan että missä ne kattilat ja siivilät on, pitäisköhän tilata vaan pizzat koko porukalle.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Joo, paitsi Heikki.
Ehkä myös Heikki voi voittaa tässä, sitä ei tiedetä. Jos ja kun hänet oli alistettu kakkoskuskiksi McLadalla voisi hän saada parempia tuloksia aikaan jossain pikkutallissa jossa saisi ajaa ykkösenä.

e: Irwiniltä samat mietteen nopeammin :)
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Olisko kellään mitään videota tuosta? Kiinnostaisi nähdä. BBC:n sivuillakaan ei näköjään mitään pätkiä ole. :dunno:
Jep, tuo haastis haluttais nähdä. Heti kun joku löytää, niin voisiko laittaa linkkiä.
Yritän itse metsästää myös.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Niin osa meistä on pitänyt Alonson Ferrari-siirtoa varmana jo kuukausia sitten ja kovastihan se täällä heti tyrmättiin. No tästä linkistä ei enää juurikaan jossitteluja jää. Kyllä Kimin tukija Montezemolo on mukava mies.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/78995
??
Eihän tuossä jutussa ollut yhtään uutta faktaa asiaan liittyen. Lähinnä täällä on teilattu huhujen ja toimittajien mielipiteiden esittäminen kirkossa kuulutettuna faktana.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
??
Eihän tuossä jutussa ollut yhtään uutta faktaa asiaan liittyen. Lähinnä täällä on teilattu huhujen ja toimittajien mielipiteiden esittäminen kirkossa kuulutettuna faktana.
Niin myös luotettavat lähteet kuten Autosport tai esim. Gazzettan Pino Allevi on tyrmätty täällä pelkkänä spekulaationa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo, paitsi Heikki.
Muut ovat jo kommentoineetkin, mutta en kyllä näe mitä hyötyä Heikille olisi lisävuodesta Macilläkään? Se kortti on nyt katsottu, eikä se ollut Heikille valttikortti. Vain muualla Kovalainen voi kääntää kurssinsa vielä nousuun. Toki saattaa tietysti käydä niin, ettei sellaista tapahdu muuallakaan, mutta McLarenilla sitä ei varmasti tapahdu.
 

teeviis

New member
Liittynyt
11.3.2009
Viestit
3
alonso:sta ja ferrari:sta tulee hyvä pari: molemmat kun osaavat tuon keplottelemisen. Ja onhan tuo jo nähty ettei alonsokaan ihmeisiin pysty, ei se sen kummemmin aja.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Niin myös luotettavat lähteet kuten Autosport tai esim. Gazzettan Pino Allevi on tyrmätty täällä pelkkänä spekulaationa.
Kyllä ne toimittajatkin ovat juttunsa kirjoittaneet spekulaation muodossa. Esim. Autosportin Noble kirjoitti vähän aika sitten siirroista ja muistutti, että ne ovat spekulaatiota ja voivat toteutua tai sitten ei.

Pino Allievi kirjoitti Gazzettassa jo joulukuussa 2008 asiasta, mutta sanoi sopimuksen alkavan 2011 ja pienin varauksin 2010. En muista kuinka varmasti hän silloin asiasta kirjoitti.

Eiköhän täällä enemmistön kanta ole ollut odotteleva. Alonso tulee Ferrarille tai sitten ei. Joka tapauksessa on ajateltu, että hän tulee varmasti 2011. Epävarmuustekijöitä on kuitenkin ollut ilmassa ensi kaudesta. Alonson mahdollinen banni Renaultin jutusta ja saadaanko kimi maksettua ulos jne..
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Haug toivottaa Räikkösen tervetulleeksi

Kimi Räikkösen paluu McLaren-talliin alkaa näyttää päivä päivältä todennäköisemmältä.

McLarenille moottorit toimittavan Mercedeksen kilpailujohtaja Norbert Haug myönsi Turun Sanomille, että Räikkönen olisi hänelle mieluinen paluumuuttaja.

- Sitä pitäisi kysyä myös häneltä itseltään, mutta minusta meillä oli fantastinen suhde Kimin kanssa, Haug vakuutti sunnuntaina.

Mukavien muistojen lisäksi Haugille jäi paljon jossiteltavaa Räikkösen McLaren-vuosilta 2002-2006.

- Olemme tehneet viisi vuotta yhteistyötä Kimin kanssa ja se ajanjakso oli kaiken kaikkiaan positiivinen. Meidän olisi yhdessä kuulunut voittaa kaksikin mestaruutta. Yhden (2003) hävisimme kahden pisteen erolla ja syy siihen oli moottoririkko. Sitten 2005 olisimme ilman muuta voittaneet mestaruuden ilman moottoririkkojamme, Haug muisteli.

- Kaksi mestaruutta Kimin kanssa olisi ollut parempi ja reilumpi tulos kummankin osapuolen kannalta. Henkilökohtaisesti pidän siitä hepusta. Aika näyttää, mitä tapahtuu, Haug jatkoi.

Haug ei näe ongelmaa siinä, että Räikkönen ajaisi McLarenilla toisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin tallitoverina.

- Meillä on sellainen linja, että teemme kaikkemme ottaaksemme kaksi parasta saatavilla olevaa kuljettajaa tiimiin. Se täytyy tehdä, vaikka siinä on aina kysymys rahasta ja kyvykkyydestä. Kuskit määritellään tuon kyvykkyyden perusteella, Haug puntaroi.

Haugin mielipiteellä on merkitystä, sillä hänellä on merkittävästi vaikutusvaltaa McLarenin kuljettajavalintoihin..

- Ei ole salaisuus, että Mercedes maksaa puolet palkoista ja siten päätämme kollektiivisesti myös kuskeista. Ei siellä ole mukana ketä ehkä luullaan, vaan päätökset teemme minä yhdessä (tallipäällikkö) Martin Whitmarshin kanssa. Sen jälkeen puhumme kummatkin johtokunnillemme, Haug kertoi Turun Sanomille.

MTV3
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös