Onhan se todella myönteinen uutinen, jos/kun Kimi Macille menee. Tuskin tuo holhousmentalitettikaan on enää haittaavasti lasnä kun molemmat ovat viime kerrasta kasvaneet - niin talli kuin Kimikin. Ja onhan se mukava mennä, kun on toivottu kotiinpalaaja.
Suhde Hamiltonin klaaniin on toki arvoitus kuten tallinkin, mutta myös Hamilton on kasvanut ja saanut mestaruuden sekä mielenmalttia. Taitaa maailmanmestari -Kiminkin hyväksyä paremmin kun tietää, että tämä kaveri pitää voittaa radalla - ei onnistu sen ulkopuolella.
Käsittämättömiksi episodeiksi sen sijaan jää ne seikat, miksi Ferrari vaihtaa Kimin Alonsoon. Ok, ei Alonso huono ole, ei myöskään markkina-arvoltaan kuin ei vaatimatonkaan. Silti tallit yleensä haluavat nopeimman mahdollisen kuskiparin ja talli itse hoitaa, että heistä saadaan myös markkinoilla hyöty. Massan onnettomuus varmasti vaikutti - mutta lienee tuki muutenkin ollut enemmän Massan puolella. Joopa joo - siinä selitetään teamityöllä, pr-taidoilla, sponsoritityöllä sun muulla myyntimieskamalla asiaa - mutta herranjestas: kyse on kansainvälisistä brändeistä ja toimijoista jotka varmasti saavat kuskinsa suunnattua haluttuun muottiin jos haluavat vaikka tusinalla pr-meedioita kuskinsa ympärillä - mutta ajotaitoa, luontaista sellaista, on vaikeampi opettaa.
No, McLaren osaa tämän paremmin. Mediatyön ja sponsorointihommien osuus ei Kimillä varmasti vähene, mutta McLaren myös rakentaa kuskistaan merkkituotetta ja pitää huolen investoinnistaan. Esimerkiksi Iceman on Macin lanseeraama. Heillä kuski on sijoitus, eikä niin kuin Ferrarilla - kokeiltava kuski joka josko osaisi ajaa Ferraria ja pääsisi myös arvonsa tuntevaan Maranello-perheeseen. Sitten Schumi diktatorian Ferrari ei normaali F1-työyhteisöksi ole osannut muuttua.
Ferrari on tässä busineksessaan myös niin onneton ( paitsi, että nostaa kyllä Santanderin rahat ), että sen sijaan, että pitäisi yhden sirkuksen huippukuskista palkkalistallaan vielä vuoden ( ja pois kilpailijoilta ) ja pitäisi Alonson eteisessä ( Alonso olisi varmasti nykyoloissa vielä vuoden odottanut, eikä olisi mennyt ainakaan McLarenille ) niin Ferraripa laskee Kimin käsistään ja vieläpä osallistuu hänen palkanmaksuun. Lopputulema on, että tallia opetteleva Alonso ja toipuva, mutta asemastaan taisteleva Massa saa vastaansa McLarenin MM-kaksikon. Kaksi aivan kiistatta sarjan huippukuskia ja taistelijaa. Näistä kun Hamiltonilla on puuttunut joskus malttia niin jäätävä Kimi saattaa olla jo liikaa Ferrarillekin.
Sekin on selvää, että Alonso ei saa vierelleen F1-tähteä ( tai ei salli sitä ). Massa ei tähti ole, Buttonista ei tule eikä Ferrarille sen koommin mene. Massan toipumispaikan vuoksi jää Ferrarilta tähtikortit, kuten Vettel ja varauksin Rosberg katsomatta. Alonso - Massa on heti alakynnessä McLarenin kuskikaksikkoa vastaan. Toki Ferrari hyvien johtajien opastamana osasi ykköskuskin politiikan ( FIAn tuella ) ja kaikki tallissa Alonson takana varmasti olisi kova pala Macille, mutta antaako Massan miehet rauhan ja oppiiko Alonso metkut heti. Tokko.
Suhde Hamiltonin klaaniin on toki arvoitus kuten tallinkin, mutta myös Hamilton on kasvanut ja saanut mestaruuden sekä mielenmalttia. Taitaa maailmanmestari -Kiminkin hyväksyä paremmin kun tietää, että tämä kaveri pitää voittaa radalla - ei onnistu sen ulkopuolella.
Käsittämättömiksi episodeiksi sen sijaan jää ne seikat, miksi Ferrari vaihtaa Kimin Alonsoon. Ok, ei Alonso huono ole, ei myöskään markkina-arvoltaan kuin ei vaatimatonkaan. Silti tallit yleensä haluavat nopeimman mahdollisen kuskiparin ja talli itse hoitaa, että heistä saadaan myös markkinoilla hyöty. Massan onnettomuus varmasti vaikutti - mutta lienee tuki muutenkin ollut enemmän Massan puolella. Joopa joo - siinä selitetään teamityöllä, pr-taidoilla, sponsoritityöllä sun muulla myyntimieskamalla asiaa - mutta herranjestas: kyse on kansainvälisistä brändeistä ja toimijoista jotka varmasti saavat kuskinsa suunnattua haluttuun muottiin jos haluavat vaikka tusinalla pr-meedioita kuskinsa ympärillä - mutta ajotaitoa, luontaista sellaista, on vaikeampi opettaa.
No, McLaren osaa tämän paremmin. Mediatyön ja sponsorointihommien osuus ei Kimillä varmasti vähene, mutta McLaren myös rakentaa kuskistaan merkkituotetta ja pitää huolen investoinnistaan. Esimerkiksi Iceman on Macin lanseeraama. Heillä kuski on sijoitus, eikä niin kuin Ferrarilla - kokeiltava kuski joka josko osaisi ajaa Ferraria ja pääsisi myös arvonsa tuntevaan Maranello-perheeseen. Sitten Schumi diktatorian Ferrari ei normaali F1-työyhteisöksi ole osannut muuttua.
Ferrari on tässä busineksessaan myös niin onneton ( paitsi, että nostaa kyllä Santanderin rahat ), että sen sijaan, että pitäisi yhden sirkuksen huippukuskista palkkalistallaan vielä vuoden ( ja pois kilpailijoilta ) ja pitäisi Alonson eteisessä ( Alonso olisi varmasti nykyoloissa vielä vuoden odottanut, eikä olisi mennyt ainakaan McLarenille ) niin Ferraripa laskee Kimin käsistään ja vieläpä osallistuu hänen palkanmaksuun. Lopputulema on, että tallia opetteleva Alonso ja toipuva, mutta asemastaan taisteleva Massa saa vastaansa McLarenin MM-kaksikon. Kaksi aivan kiistatta sarjan huippukuskia ja taistelijaa. Näistä kun Hamiltonilla on puuttunut joskus malttia niin jäätävä Kimi saattaa olla jo liikaa Ferrarillekin.
Sekin on selvää, että Alonso ei saa vierelleen F1-tähteä ( tai ei salli sitä ). Massa ei tähti ole, Buttonista ei tule eikä Ferrarille sen koommin mene. Massan toipumispaikan vuoksi jää Ferrarilta tähtikortit, kuten Vettel ja varauksin Rosberg katsomatta. Alonso - Massa on heti alakynnessä McLarenin kuskikaksikkoa vastaan. Toki Ferrari hyvien johtajien opastamana osasi ykköskuskin politiikan ( FIAn tuella ) ja kaikki tallissa Alonson takana varmasti olisi kova pala Macille, mutta antaako Massan miehet rauhan ja oppiiko Alonso metkut heti. Tokko.
Viimeksi muokattu: