Kimin sopimusneuvotteluja hiertää todennäköisesti pari asiaa:
1. Sopimuksen pituus. Haluaako Kimi kenenkään kanssa pitkää sopimusta? Haluaako kukaan talli Kimiä pitkällä sopimuksella? Toisaalta, mitä väliä sillä on, koska sopimukset ovat aina purettavissa (vrt. tapaus Ferrari-Alonso-Räikkönen).
2. Nico Rosberg. Todennäköisesti Nicolla oli jo McLaren-sopimus (lähes) takataskussa, mutta Kimin tilanne muuttikin McLarenin suunnitelmia ja nyt Nicolle mieluisan sopuratkaisun löytyminen hidastuttaa asioiden julkistamista.
Aivan samoja mietin minäkin. Itsevarman Keke Rosbergin suusta on putkahdellut sammakoita jo aikapäiviä, nyt lienee seuraavat viikot sitten Nicoa jälleen lobatessa. Kysymys on varmaan manageritiimien paremmuudesta - toivon, että Robertsonit lyövät pöytään jonkun pidemmän tähtäimen kortin, vaikkei sellaista todellisuudessa tulisikaan.
Saksalaisuus tuskin on enää niin suuri välttämättömyys, jos Mercedes on siirtämässä katseitaan enemmän muiden/oman tallin suuntaan. Toisaalta tilanteesta Räikkösen kannalta tekee huolestuttavammaksi vielä se, että Räikkösen odottamaton tulo aiheuttaa ketjun, joka vaikuttaa niin Heikkiin, Nicoon ja Williams-talliinkin, jotka aikovat antaa vielä yhden mahdollisuuden Rubens Barrichellolle.
Kun jos taas toisaalta spekuloidaan niin, että McLaren koittaa pelastaa yhteistyötään Merdeceksen kanssa ja on siksi palkkaamassa Rosbergin, saattaa sopimuksien purkaminen tyssätä tähän. Se meinaa sitä, että Räikkösen kannattaa siirtää ajohaaveet world rallinkin puolelle. Ellei ole niiin suivaantunut, että koittaa vielä kostoa imagoltaan epävarman Brawn Gp:n puikoissa.
Sielläkin oikeastaan ainoa hyvä juttu on vahvistunut Mersun yhteistyö, uudet sponsorit, uudet naamat ja kaikkien aikojen kettu Brawn. Mutta eivät nekään pelasta, jos mitään muuta ei ole.