Kimi Räikkönen kaudella 2010 - yksi teoria

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Aika koomisia juttuja saanut lukea tästäkin toikista:

ensinnäkin luuleeko joku tosissaan että jos itse mestari Kimi Räikkönen (f1-maailman lahjakkain ja nopein kuski tod näk ikinä) tulee Brawnilla, niin että siellä joku Jenson Buttoni olisi ykköskuskin yhtään sekuntia? Ainakaan siitä lähtien kun eka kisa startataan ja Kimi ajaa kasia ko.kehäraakin ympärillä:thumbdown

Ja toisekseen, että Heikki Kovalainen jotenkin hyvä kuski MacLarenille?:eek: siis suunnilleen huonoin kuljettaja mitä olen nähnyt mäkillä vuosikymmeniin tulosten valossa, jopa Cloulthard sai aikaan enemmän tulosta:thumbfh: Sori vaan mutta kun laitetaan kylmät faktat tiskiin, niin Heikki on junnannut puolessa välissä kuskikatrasta samalla autolla, millä tallikaveri voitti mestaruuden ja hävisi pisteellä toisen mestaruutensa. Se on aivan sama mitä täällä joku uskottelee Heikin autonkehitystaidoista kun ei se missään näy, toistaiseksi talleille on vielä tärkeämpää kerätä pisteitä (myös tallimestaruuteen) kuin hyviä datatuloksia talvitesteistä.. Ja niin se tulee jatkossakin olemaan.

Kimi piti narrina mäkillä tallikavereitaan poikkeuksetta, Kimi on sarjan kovin kuski. Kyllä Mäkki Kimin haluaa, mutta Hamilton ja sen iskä ei, joten katsotaan painaako kultapoika Elviksen sana kuinka paljon vai nähdäänkö ensikaudella Kimi löylyttämässä Hamiltonia. Itse veikkaan että nähdään:thumbup:
Täysin samaa mieltä. Heikki on käytönnössä tuhonnut uransa huonoilla esityksillä McLarenilla. Kimi toisaalta on saavuttanut jo sellaisen tason nuissa ajohommissa että siinä mersu on kielipitkällä ottamassa miestä vastaan. Ikäväähän se on Hamiltonille kun tulee todella kova kuski talliin niin joutuu oikeasti taistelemaan tallikaveriansa vastaan eikä MAHTAVAA TIIMIPELURIA vastaan. Niin itselläni herää kysymys vaikka tiedostan sen että Lewiksen Hamppa on kova kuljettaja, niin onko kuiteskaan niin kova miltä vaikuttaa? Heikin surkeat esitykset ovat kyllä todellakin kiilottaneet Hamiltonin mainetta, ehkä jopa liikaakin. No kohtahan se nähdään.

Eikä tuo oikeastaan ole edes sääli että heikin sopimusta ei jatketa, formula maailma on julma ja heikki ei nopeudensa puolesta kuulu niihin kuljettajiin jotka on oikeutettu ajamaan huippu kalustolla. Miehellä kannattaa kerätä vain nyt sitä massia jossain force indialla niin saa sitten suomussalmella paistella sitä kuhaa oikein tolokusti.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Heikki on kyllä F1-urallaan tienannut silti niin helvetisti rahaa, että hän voi hyvillä mielin jäädä vaikka eläkkeelle tämän kauden jälkeen.
 
Liittynyt
26.9.2009
Viestit
40
Tuli vain mieleeni, että Kimin omasta twitter-päivityksestä voisin jotenkin haistella, ettei kyseessä kuitenkaan olisi f1 -uran päätös. Jotenkin sävy on sellainen, ettei vaikuta lopettamisilmoitukselta.. :ahem:

"Thanks to all for support for 3 years at SF. I cannot say yet what will happen next year, but I am quite confident about it."


edit: suokaa anteeksi kaksi alisteista lausetta....ei hyvää äidinkieltä, mutta meni jo.... :D
 
Viimeksi muokattu:

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Tuli vain mieleeni, että Kimin omasta twitter-päivityksestä voisin jotenkin haistella, ettei kyseessä kuitenkaan olisi f1 -uran päätös. Jotenkin sävy on sellainen, ettei vaikuta lopettamisilmoitukselta.. :ahem:

"Thanks to all for support for 3 years at SF. I cannot say yet what will happen next year, but I am quite confident about it."


edit: suokaa anteeksi kaksi alisteista lausetta....ei hyvää äidinkieltä, mutta meni jo.... :D

tää nyt ei ole räkän twitteri:alppu:
 
Liittynyt
26.9.2009
Viestit
40
tää nyt ei ole räkän twitteri:alppu:
Kuten tuossa toisessakin threadissä....on pakko kysyä myös nyt: Miksi EI olisi Kimin? Mikä voisi olla jonkun muun motiivi ylläpitää tuota tiliä? Luepas vielä niitä merkintöjä...ei ainkaan pelkästään mitään pr-settiä...

"too much lapin kulta yesterday...resting..."

"i will change my hair soon"

Miksi kukaan kirjaisi näitä merkintöjä? Oikeesti...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Foorumin keski-ikä tainut laskea viidentoista paikkeille juttujen perusteella.

Kimi Twitterissä.. Huono trolliksi.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Kyl mä uskon ja toivon, että Kimi vielä pari kautta Mclarenilla ajelee. Sitte onki hyvä aika siirtyä rallin pariin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kuten tuossa toisessakin threadissä....on pakko kysyä myös nyt: Miksi EI olisi Kimin? Mikä voisi olla jonkun muun motiivi ylläpitää tuota tiliä? Luepas vielä niitä merkintöjä...ei ainkaan pelkästään mitään pr-settiä...

"too much lapin kulta yesterday...resting..."

"i will change my hair soon"

Miksi kukaan kirjaisi näitä merkintöjä? Oikeesti...
Et oo tosissas? Luuletko tosiaan, että Räikkönen kirjoittelisi nettiin jotain Lapin Kulta -tarinoita? Ja vastaus kysymykseen miksi, koska se on joidenkin mielestä hauskaa. Ja onhan jotkut tuollaiset eri julkkisten nimillä tehdyt feikkikirjoitukset ihan hauskoja.
 

F1Electric

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
364
Eipä ollu kauan aikaa sitten kun jäi feikki-Vettel kiinni twitterissä. Ehti siellä joku kolme päivää kirjoitella ja ehti Buttoninkin kanssa heittää läppää ennen kuin Red Bull ilmoitti sen olevan feikki. Ja Buttonin twitter on ilmeisesti aito. Löytyy joku Verified-homma sieltä yläkulmasta.

Meni taas aika reippaasti ohi aiheen, sori.
 
Liittynyt
26.9.2009
Viestit
40
Ja siis tosiaan - myönnettäköön - oletus oli ehkä typerä, että Kimi todella twittaisi, mutta ei kai se nyt mikään lynkkauksen arvoinen asia sentään ollut. Kunhan heitin.

Kiitos ja anteeksi. Ja uskokaa tai älkää - kyllä minä huumoriakin ymmärrän. :ahem:


edit: Ja ei täällä ainakaan kohteliaisuudesta voi kaikkia forumilaisia syyttää, eihän tässä ole ehditty jäseniä olla kuin vajaa viikko ja jo on hyökätty, jotta tervetuloa vain forumille,heh. Mutta - itsehän läksin. Nyt, palatkaamme takaisin threadin aiheeseen, pahoittelut offarista. ;)
 
Viimeksi muokattu:

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Ja siis tosiaan - myönnettäköön - oletus oli ehkä typerä, että Kimi todella twittaisi, mutta ei kai se nyt mikään lynkkauksen arvoinen asia sentään ollut. Kunhan heitin.

Kiitos ja anteeksi. Ja uskokaa tai älkää - kyllä minä huumoriakin ymmärrän. :ahem:


edit: Ja ei täällä ainakaan kohteliaisuudesta voi kaikkia forumilaisia syyttää, eihän tässä ole ehditty jäseniä olla kuin vajaa viikko ja jo on hyökätty, jotta tervetuloa vain forumille,heh. Mutta - itsehän läksin. Nyt, palatkaamme takaisin threadin aiheeseen, pahoittelut offarista. ;)
Näin se menee. Kyllä välillä menee aika vakavaksi tää touhu:alppu: vormula on vakava asia. :wink:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Voiskohan tässä olettaa, että mikäli Kimi nyt sopimukseen mäkin kanssa päätyy niin ajovuosia olisi minimissäänkin kaksi jäljellä? En usko että kumpaakaan osapuolta kiinnostaisi yhden vuoden jäähdyttelydiili ennen Kimin eläkettä.

Tosta unibetistä vielä, löytääkö joku listoista edelleen sen vedon 3:n kertoimella Kimin siirrosta? Ei itelle enää osunut silmään.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Kimin F1-vaihtoehdot kaudeksi 2010 (ja eteenpäin...) OSA 1

Viime päivinä on uutisoitu paljon Kimi Räikkösen tulevaisuudesta Formula 1 -sarjassa. Uutiset ovat perustuneet enemmän tai vähemmän olettamuksiin, spekulaatioihin kuin faktoihin. Niinpä ajattelin pyöritellä asioita myös omien olettamuksien pohjalta ennemminkin kuin faktojen pohjalta. Oikeastaan ainut fakta, mikä voidaan pohjalle ladata, on se, että Kimi Räikkönen sai Ferrarilta kenkää.

Kimi sanoi kolme vuotta sitten Ferrarille mennessään, että Ferrari tulee olemaan hänen F1-uransa viimeinen talli. Samaa mantraa hoki Fernando Alonso nyt talliin liittyessään. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että Ferrarin tallipaikka on tarvittaessa tuulinen paikka. Sen sai aikoinaan kokea mm. Rubens Barrichello. Onhan se tietysti hienoa, jos F1-kuljettaja ajaa jossain vaiheessa uraansa Ferrarilla, mutta ei se siellä ajamattomuus ole mikään maailmanloppu - pikemminkin päinvastoin.

Jos tarkastellaan Kimin uraa, niin Kimi ei oikeastaan ole avauskautta (Sauber) lukuunottamatta koskaan ajanut 'huonossa' tallissa. Kimin luontainen lahjakkuus on saanut parasta tukea sekä McLarenilta ja nyttemmin Ferrarilta. Niinpä Kimi on pystynyt ajamaan nopeasti ja voitoista molemmissa talleissa. Kauden 2007 maailmanmestaruus on kuitenkin loistava saavutus, eikä sen merkitystä tule missään nimessä vähätellä.

Tätä taustaa vasten: mihin Kimi voisi mennä Ferrarin jälkeen? Mies, joka on kiistatta yksi F1-sarjan nopeimmista kuljettajista. Kaikki keskikastin ja alakastin tallit voidaan unohtaa saman tien. Kysymys ei ole siitä, etteivätkö ne tallit haluaisi Kimiä kuskikseen, mutta niillä ei yksinkertaisesti olisi Kimiin varaa. Kimin palkkaa rahakas talli. Mutta Kimin tapauksessa ei ole pelkästään kysymys rahasta.

Luultavimmin Kimin sopimusneuvotteluja hiertää ei niinkään raha, vaan se, että tallien pitää pystyä osoittamaan erittäin vakuuttavasti, että heillä on voittaja-auto kaudelle 2010. Siitä eteenpäin kukaan ei pysty vielä osoittamaan yhtään mitään. Eli ei ole mahdollista, että "meillä on varmasti voittaja-auto kaudelle 2011 - tule meille." Kimi ei aio ajaa voitoista jossain tulevaisuudessa, vaan välittömästi ensi kauden alusta saakka.

Ferrari on yksi erittäin potentiaalinen voittaja-auton rakentaja ensi kaudelle. Mutta Ferrarista ei kannata puhua tämän enempää. Brawn on käytännössä jo varmistanut kauden 2009 tallimestaruuden. Yhtälailla olisi käsittämätön yhteensattumien suma, jos kuljettajien mestaruus lipeäisi ei-Brawn kuskille (eli käytännössä Sebastian Vettelille). Brawnilla on voittaja-auto kaudelle 2009, mutta onko se enää sitä kaudella 2010? Kauden toisen puoliskon aikana Brawnilla on voitettu vain yksi kisa.

Loppukauden 2009 vahvoja suoriutujia ovat olleet myös Kimi itse Ferrarilla ja Hamilton McLarenilla sekä Vettel Red Bullilla. Vain Red Bull on ollut kilpailukykyinen molempien kuskien osalta, mikä osaltaan kertoo auton vahvuudesta. Olkoonkin, että Red Bullilla on ollut paljon ongelmia Renault-moottoreidensa kanssa ja moottorikuvio voikin olla vielä ratkaisevassa osassa kauden kahdessa viimeisessä osakilpailussa.

Niinpä Kimin vaihtoehdot ovatkin loppujen lopuksi tosi vähissä, jos ajatellaan sitä, että alle pitäisi saada voittaja-auto ja rahaa tulee riittävästi. Jos tähän tarkasteluun lisätään vielä kaikki muut sopimusehdot, niin saadaan mielenkiintoinen 'matriisi', jossa ei ole enää välttämättä vaihtoehtoja ollenkaan. Näitä muita sopimusehtoja voi mm. olla:
- fanituotteet
- oikeus kilpailla muissa autokilpailuluokissa (esim. mm-ralli)
- testaaminen ym. kehitystyö
- sponsorivelvollisuudet
- vapaa-aika
- asema F1-tallissa

Mikäli Kimin preferenssejä mietitään, niin todennäköisimmin Kimi haluaisi edelleen lisätuloja fanikamoista. Kimi on saanut 'vapaasti' myydä omaa fanikamaansa Ferrarilla. Sen lisäksi Ferrarin sopimuksen aikana Kimi on saanut kokeilla mm-rallissa ajamista ja sitä kautta talli hyväksyy riskin siitä, että heidän tähtikuskinsa voi mahdollisesti loukkaantua muussa kilpa-autosarjassa ja satojen henkilöiden F1-tiimi tekee töitä kuskin eteen, joka meneekin sitten loukkaamaan itsensä ajokelvottomaan kuntoon.

Kimi ei ole koskaan ollut mikään pedanttinen auton kehittäjä. Toki, kun tallissa ollaan F1-kisakuljettajana, niin on tietenkin itsensäkin kannalta järkevää osallistua testeihin ja tutustua omaan 'työpaikkaansa' eli F1-autoon. Joten Kimi on tuonut tallille oman kontribuutionsa siltä osin, muttei ole jäänyt tunneiksi selvittelemään insinöörien kanssa jotain telemetriaa ja sitä kautta yrittänyt löytää ratkaisuja autoon.

Sponsorivelvollisuudet ei taida olla kenenkään F1-kuljettajan toivelistan kärkipäässä. Eikä Kimi tee poikkeusta tässä joukossa. Mutta se mikä erottaa Kimin muista kuskeista on se, että hän on ihmisenä enemmän introvertti, sisäänpäinkääntynyt eikä niinkään kaiken maailman kokkareilla viihtyvä seuramies. Niinpä lehdistötilaisuudet, sponsoritilaisuudet jne. edustustilaisuudet ovat Kimille kuin tervan juontia. Kimi kyllä hoitaa sovitun hommansa, muttei yhtään extraa.

Mitä tulee Kimin vapaa-aikaan, niin Kimi tuskin suostuu enää koskaan semmoiseen sopimukseen, missä talli määrittelee hänelle mitä hän saa ja mitä hän ei saa tehdä vapaa-aikanaan. Tämä tietysti liittyy etäisesti jo tuohon mainittuun mm-ralli asiaan, mutta Kimi tekee toki vapaa-aikaan muutakin kuin ajaa ralliautolla. Talvisin Kimi on hyvinkin aktiivinen moottorikelkkailija eikä tykkää pelkästään körötellä turistiajoa, vaan ajaa myös kilpaa. Nämä vapaa-aikaan liittyvät asiat ovat Kimille varmasti erittäin tärkeitä sopimusneuvottelun kohteita.

Ykköskuski, tasavertainen tiimikaveri vai peräti kakkoskuski? Kimi on ansainnut oman asemansa tallin sisällä aina omilla ajotaidoillaan, ei sopimuksellisesti. Kimi on tottunut ajamaan talleissa, joissa nyt ainakin periaatteessa kuljettajia kohdellaan tasavertaisesti. Mutta Kimikään ei ole koskaan ajanut maailmanmestarin tallikaverina. Suostuisiko Kimi menemään talliin, jossa olisi sopimuksellisesti toinen kuski määritelty ykköskuskiksi? Saisiko Kimi silloin tasavertaisen kohtelun puhumattakaan ykköskuskin statuksesta? Olisiko sellainen sopimus edes mahdollinen?
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Kimin F1-vaihtoehdot kaudeksi 2010 (ja eteenpäin...) OSA 2

Kun nämä kaikki eri tekijät: voittaja-auto, raha ja muut sopimusehdot ynnätään yhteen, niin vaihtoehtojen määrä Kimin kannalta optimaalisen ratkaisun löytämiseksi on todella vähäinen. Katsotaanpa:

McLaren:
- voittaja-auto -> ok
- raha -> ok
- fanituotteet. Aikaisemmin McLaren ei sallinut kuskille omia sopimuksia, mutta Hamiltonin myötä tähän on tehty poikkeus. Sallittaisiko Kimille oikeus omiin sopimuksiin?
- oikeus kilpailla muissa autokilpailuluokissa. Tod. näk. ei onnistu.
- testaaminen ym. kehitystyö -> ok
- sponsorivelvollisuudet. Näistä ei varmaan voi neuvotella, että niistä pääsisi kokonaan eroon, joten Kimi hoitaa minimit -> ok.
- vapaa-aika. McLaren oli ainakin aiemmin hirmu tarkka siitä, mitä kuljettaja saa ja ei saa tehdä vapaa-aikanaan. Tod. näk. ei onnistu Kimin mieleisesti.
- asema F1-tallissa. Yksi hankalimmista sopimusehdoista, varsinkin jos Hamiltonilla on jollain tavoin sopimuksellisesti varmistettu ykköskuskin asema. Tod. näk. ei onnistu.

Brawn:
- voittaja-auto. Tämän vuoden auto oli ylivoimainen kauden ensimmäisellä puoliskolla, koska siinä oli kohuttu tupladiffuusori ja siihen oli syydetty valtavasti Hondan kehitysrahoja edellisenä vuonna. Miten on asia ensi vuonna? Jos Mersu tulee enemmistöomistajaksi ja muuttaa tallin nimikkotallikseen, niin tulevaisuus on turvattu, mutta ensikauden kilpailukyky on kysymysmerkki. Tod. näk. tämän kauden ylivoima ei toistu ensi vuonna.
- raha -> ok
- fanituotteet -> ok.
- oikeus kilpailla muissa autokilpailuluokissa. Tämä riippuu Mersun roolista. Jos Mersu on suurena omistajana ja vahvassa asemassa, niin tod. näk. ei onnistu ainakaan ralliautolla. Mersu olisi kyllä yhtenä vaihtoehtona mm. DTM:ssä, mutta kiinnostaako se Kimiä?
- testaaminen ym. kehitystyö -> ok
- sponsorivelvollisuudet. Tämäkin on enemmän Mersusta riippuvainen asia. Jos tallilla on monia 'pieniä' sponsoreita, niin tilaisuuksia on paljon, mikä ei varmaankaan miellytä Kimiä. Muutoin -> ok.
- vapaa-aika. Mersusta enemmän tämäkin kiinni. Voi olla myös Ross Brawnilla jotain sanottavaa. Tod. näk. ei onnistu.
- asema F1-tallissa. Brawn on käytännössä varmistanut jo kaudelle 2009 sekä merkki- että kuljettajamestaruuden, joten Kimin tallikaveri ajaa numerolla 1 kaudella 2010. Kimi tuskin saa siinä tilanteessa itselleen ainakaan ykköskuskin statusta. Tasavertaista kumppanuutta on mahdollisesti tarjolla. Tod. näk. ei onnistu.

Red Bull:
- voittaja-auto. Red Bullin vahvuus on ollut Adrian Newey. Hän pystyy tallista riippumatta rakentamaan voittaja-autoja. Vastaavasti RB:n heikkous on ollut Renault-moottorit. Moottorikuvio on ensi kauden osalta auki ja se voi olla hyvinkin ratkaiseva tekijä mietittäessä ensi kauden kilpailukykyä ja luotettavuutta. Haluaako Kimi mennä talliin, jossa kisat päättyy sen kuuluisan savun poistumiseen moottorista? Tod. näk. ei kiinnosta.
- raha -> ok. Kimi olisi loistava energiajuoman mannekiini :)
- fanituotteet. Ilmeisesti RB:lla ei ole mitään rajoituksia kuskien omissa sopimuksissa -> ok.
- oikeus kilpailla muissa autokilpailuluokissa. RB emoyhtiö sponsoroi muitakin urheilulajeja ja moottoriurheiluluokkia. Citroen ajaa isoilla Red Bullin logoilla mm-rallia. Täältä voisi löytyä sauma -> ok.
- testaaminen ym. kehitystyö -> ok
- sponsorivelvollisuudet. Red Bullin mannekiini -> ok.
- vapaa-aika. Red Bullin suunnalta ei ilmeisesti kovin paljoa rajoiteta, vaikkakin Mark Webber kertoi oman onnettomuutensa jälkeen, että tiettyjä rajoituksia on. Tämä vaihtoehto voisi olla kuitenkin Kimin kannalta se kaikista mieluisin -> ok.
- asema F1-tallissa. Käytännössä Kimi joutuisi syrjäyttämään Mark Webberin ja ajaisi siis Sebastian Vettelin tallikaverina. Red Bullin omistaja Dietrich Mateschitz on sanonut, että Vettelissä on tallin tulevaisuus, joten hänen eteensä ollaan valmis panemaan lisää panoksia. Kimin tulo talliin olisi jollain tavoin yllättävä käänne, jota ei aiemmin osannut varmaan kukaan suunnitella. Tod. näk. Kimi ei saisi ainakaan ykköskuljettajan statusta, mutta tasavertaista kohtelua voisi olla tarjolla.

Mikään näistä yllämainituista vaihtoehdoista ei ole siis napakymppi Kimille niiden olettamuksien perusteella, jota minulla on asiasta. Kaikesta huolimatta itse veikkaan Kimin laskeutuvan McLarenin organisaatioon uudenlaisilla ehdoilla, joissa sekä Kimi että McLaren talli joutuvat taipumaan omista periaatteistaan ja vaatimuksistaan. Käytännössä tämä tarkoittanee sitä, että emme nää Kimiä WRC-auton ratissa ainakaan vuonna 2010.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös