Japanin GP 2009 - Kilpailu ja jälkipelit

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tämä kausi on ollut surkea pettymys mys sään osalta, kaksi sadekisaa ja yksi osittain märkä quali. Sääli, sillä kuivat kisat tarjoavat nollan prosentin mahdollisuudet muuhun kuin haukotuksiin.
Interlagosissa sää voi tunnetusti olla mitä vaan, joten ei vielä luovuta toivosta loppuhuipennuksen suhteen. Ja toivottavasti mestaruus ratkeaa vasta viimeisessä kisassa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Brasiliassa vois tosiaan sataa niin Red Bullit ottaa kaksoisvoiton ja Brawnit konttaa taas. Vois olla sitten panosta loppuhuipennukseen. Abu Dhabi voi kyllä olla sitten Brawnin heiniä...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Juuri näin. Ei tosiaan ollut ensimmäinen kerta asenteella isken vaikka kumoon mutta ohi ei mennä. Heikin pitäisi katsoa vähän "peiliin". Mutta mistä johtuu, että Sutilkin niin hanakasti on usein noissa pikkutörmäyksissä? Siinä on kaksi kaveria, jotka ovat hieman kovakouraisia rähmäkäpylöitä. Sanotaanko, että herkkyyttä puuttuu. Jos verrataan vaikka Kimiin, joka kisasta toiseen melkein aina onnistuu säväyttämään tarkkuudellaan.
Yksi syy voisi olla, että Sutil on melkein joka kisassa aina edes yrittämässä ohitusta. Kun joutuu taistelemaan niin silloin on suurempi todennäköisyys osumalle, kuin että köröttelisi 1,5s päässä. Ja Heikille kyllä pätee melkein sama asia, paitsi että Heikki yleensä on nimenomaan se ohitusta estävä osapuoli.

Aika ajelukisa oli, mutta Suzukaa on silti hauska katsella. Tosin tv-ohjaus oli paikoin harmittavan heikkoa.

Ensi kausi pelottaa kyllä jo valmiiksi, mikäli mitään sääntömuutoksia ei tulla tekemään. Kieltäisivät edes nuo tupladiffut.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
autosport.com
Japan Sunday quotes: Ferrari

Sunday, October 4th 2009, 08:56 GMT

Giancarlo Fisichella - 12th: "I had a better feel for the car this weekend and I think the effect from that could be seen, although maybe not in terms of the results. Today, I could run at a good pace, especially in the middle part of the race. It's a shame I lost a place in my battle with Kovalainen. We managed to get ahead of him in the pit stop, but then he swerved across to the inside at the only point where I left the door slightly open and he leaned on me, managing to get by.

"Towards the end, I had to fight off Sutil who was very quick and was on the soft tyre, while I was on the hard: at this point the KERS came in handy. Now I am looking forward to Interlagos in a more confident mood: it will be important to get a slightly better start position to try and finally make it into the points."

Kimi Raikkonen - 4th: "Today the car wasn't bad, but it was not quick enough to fight for the podium. This fourth place is useful in terms of keeping the team in third place in the Constructors' Championship, but it will be hard to hang onto it over the final two races. I will definitely do everything I can though.

"I was unable to make up places at the start, especially as the first corner is not that far from the start line and so I was unable to make the most of the KERS. In the first stint, when I was on hard tyres, the situation was a bit difficult, but then, once on the softs, things improved considerably. I managed to close on Heidfeld and pass him at the pit stop, even though, coming away from my stop, I found myself in traffic behind Button. Then there was not much to fight for to the end of the race."

Stefano Domenicali: "All things considered, this is a positive result: I don't think we could have done any more than this fourth place. We got the most out of the F60 as it stands today and, thanks to yet another great drive from Kimi, we also managed to stay third in the Constructors' classification. Giancarlo also drove a good race, driving competitively in terms of pace and performance, as can be seen from the fact he set the eighth best lap time. In the middle stint, on the soft tyre, both our drivers were very quick, their lap times matching those of the best. The team worked well and we must continue to do so for the final two races left to run in this strange season, fighting tooth and nail to reach the target we set ourselves from the mid-season onwards."

Chris Dyer: "After the disappointment of Singapore, it's nice to see Kimi again finish a race in a good position. With hindsight, there's some disappointment with a result that could have been even better: we opted to start on the hard tyres on Kimi's car, because we weren't entirely sure about how the soft ones would work over a distance. In fact, their performance stayed consistent, as we saw in the second part of the race, when both our drivers were very competitive. On top of that, we failed to make up places at the start, which is what we usually manage.

"We played about a bit with the stops to try and pass Heidfeld and we managed it. In the final stint, it seemed at one point that Hamilton had a problem and then the Safety Car closed everyone up. Kimi tried to see if there was room to attack him at the re-start but there was not. Giancarlo drove a good race and it was important for him and for the team to see him fighting with Kovalainen and Alonso for a place just outside the points. It's a shame that, coming out of pit lane after his second stop, he lost a place in his battle with the McLaren driver."
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Aika-ajojen jälkeen tulokset muuteltiin..kahteen otteeseen, sitten kisassa mentiin kuin köyhän talon porsaat ja kisan jälkeen ratkaistaan vielä Brawnin merkkimestaruus. Jee. On tää hienoa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kuten jo aiemmin sanoin, nyt ei vain muodostunut kunnon taistelupareja. Ei päästy edes siihen perinteiselle 0,6-0,8 sekunnin etäisyydelle edellä ajavaan nähden. Pari taistelua oli jälkijoukoissa, mutta niitä ei juuri tv-lähetyksessä nähty. Button-Kubica oli esimerkki, että radalla voi ohittaa kun tilaisuus tulee.
Pakka leviää turhaan kun rengastaktiikat on poikkeavat. Ekalla stintillä leviää yhteen suuntaan, tokalla toiseen suuntaan...

Ehkä tämä kikkailu vähän tuo lisää ohitustarvetta, mutta eipä niitä ohituksia silti tule, mieluummin näkisin kaikkien ajavan sekunnin etäisyyksillä toisistaan...
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Eilinen aika-ajo näytti lupailevan jännempää kisaa, mutta meni kieltämättä taas unilääkkeen puolelle. Parempi kuitenkin kuin Singaporen kisa. On se kumma, kun viime kaudella oli sadekeliä niin perkuleesti, niin tällä kaudella ei sitten paljon yhtään. Taisi sadekiintiö tulla Malesiassa kerralla täyteen.

Vetteliltä ja Trullilta erityisen hieno kilpailu! :thumbup:

Mun mielestä Button on mestaruutensa ansainnut, jos sen pystyy voittamaan. Ei ole paljon tehnyt suurempia mokia, paitsi Belgiassa ja pystynyt ajamaan tasaisesti maaliin pisteillä. Vettelillä ja Barrichellolla onkin sitten vähän enempi omia ja tallin mokia, esimerkiksi Barrichellon stumppaukset viivalle ja Vettelin omaan piikkiin menevät ulosajot Monacossa ja Australiassa. Button hoiti alkukauden loistavasti, Barrichello ollut niskan päällä loppukaudesta ja aika lähekkäinhän nuo ovat pisteissäkin.

En nyt erityisemmin kannata Buttonia, mutta pisti vaan silmään, kun tuolla oli kommentteja, että Button ei ole mestaruuden arvoinen kuski. Ehkä ei viime vuonna tai sitä edellisenä olis ollut, mutta tänä vuonna on, kuten on myös Barrichello ja Vettel. Kaikille kolmelle varmasti löytyy omaa mestaruuttaan puoltavat syyt, joten mun mielestä se joka sen ikinä voittaakin on sen ansainnut. :)

Tulipa avautuminen.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Sutililta jo saatu perinteinen avautuminen osumatilanteesta, ei varmaankaan yllättänyt ketään.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mun mielestä Button on mestaruutensa ansainnut, jos sen pystyy voittamaan. Ei ole paljon tehnyt suurempia mokia, paitsi Belgiassa ja pystynyt ajamaan tasaisesti maaliin pisteillä.
Ei se Belgian kolarointikaan nyt puhtaasti Buttonin vika ollut. Grosjean yritti hieman liikaa ja Button sulki vaan oven.

Tasaisesti maaliin ajaminen on yleensä maailmanmestaruuden tae, mutta normaalisti mestaruudesta taisteleva kuski tuo autonsa vähintään palkintokorokkeelle liki kisassa kuin kisassa. Samaten tallikaveri on yleensä piesty radalla. Nyt Button ajelee Barrichellon takana jämäsijoillä 6-8 maaliin kun muilla on ongelmien kanssa tekemistä ja voimasuhteet vaihtelee kisasta toiseen. Ilman alkukauden ylivoimaista autoa Brawnilla ei olisi mitään jakoa tämän kauden mestaruussarjassa. Sääntömuutokset ja alkukauden suunnan haku ratkaisi siis tämän kauden mestaruuden hyvin pitkälle.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
http://www.iltalehti.fi/formulat/2009100410364058_fo.shtml

"Kovalainen kiilasi kisani pilalle"
Sunnuntai 4.10.2009 klo 12.15

Adrian Sutilin mukaan Heikki Kovalainen koitui hänen kisansa kohtaloksi.


Kovalainen: Minulla ei ollut mitään menetettävää

Force India-kuski Adrian Sutilin mukaan Heikki Kovalainen pilasi hänen kisansa.

Kovalainen ja Sutil törmäsivät kisassa.

- Kisa meni hyvin, kunnes jumituin Kovalaisen taakse yhdeksänneksi. Pääsin hänen ohitseen shikaanissa, mutta sitten hän kiilasi eteeni ja pyörähdin. Se oli minun kisani loppu, Sutil avautui taistelusta viimeisestä pistesijasta.

Sutilin mukaan hän olisi ollut ilman Kovalaista iskussa.

- Olen hyvin pettynyt, koska uskoin, että olisimme voineet pärjätä hyvin ja napata pisteitä.

Sutil jäi kisassa lopulta sijalle 13.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Heikki on toista mieltä http://www.autosport.com/news/report.php/id/79256

Ikinä ei muuten Sutil ole ottanut mitään osumaa tai onnettomuutta omaan piikkiin.
Heidfeldin kilkkaamisesta näytti sentään ottavan. Sen kieltäminen olisikin jo ollut aika lailla liikaa:
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2009/09/962763

Tuossakin se harakiriyritys Alguesuarista vielä meni häiskän mukaan Alguesuarin piikkiin.

Ei nähnyt Heidfeldia.. Joopajoo. Kun siinäs pyöräyttää autoaan ja on katsomatta/välittämättä niin miten sitä voisi nähdä. Selkeästi oli tarkoituksena päästä mahdollisimman nopeasti radalle muista välittämättä.

Toki pahaan paikkaan jäi. Vaikka olisikin yrittänyt ihan oikeasti katsoa sopivaa rakoa, niin hankalaa se olisi ollut. Sen verran takaviistosta siihen mutkaan autot tulivat.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Paitsi silloin Kimin kanssa tänä vuonna yhdessä kisassa siinä ekassa mutkassa kun osat vähän lenteli.
Nurburgring? Eikös se italialaisten ja espanjalaisten toimittajien mielestä ollut enemmänkin motivaation puutetta ja sähläilyä Kimiltä, silleen puolivillaista puolivaloilla ajelua kun ei kiinnosta ja silleen.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Mutta ei nyt jaksa olla äidinkielen tunnilla ja tuon ymmärtää kuitenkin jokainen.

Niin kyllä minusta pistivät siellä nyrrellä syyn puoliksi.
 
Ylös