Sisältää kuivaa mutta asiapitoista tekstiä
Niin on. Ja jatketaan nyt vielä näitä jälkipelejä tässä kauden käydessä kuumana.
Minä opin joskus sen, että hymiöitä voi käyttää myös lyömiseen. Se voi olla vielä paljon ikävämpi tapa, kuin että sanoa suoraan. Sillä tavalla saattaa tehdä myös niin, että välttämättä muut eivät nöyryytystä ymmärrä kuin asianomainen. Ehkä tällaisella moottorinkatkuisella foorumilla kuitenkaan tämä ei kovin todennäköinen epäkohta.
Foorumeilla on yleensä kahta tyyppiä ihmisiä: niitä jotka lukevat vain pelkät tekstit ja niitä jotka huomioivat myös henkilöt. Toisten on mahdoton lukea nimimerkkejä ja koittaa jollakin tavalla painaa mieleen, minkälaisia asioita ja millä tyylillä tämä henkilö viestittää. Minusta se kuuluu vähän samaan sarjaan tämän keskustellun tunnesokeuden kanssa. Kasvokkaisessa keskustelussa se on jokseenkin itsestäänselvä asia, ja jo yhden muutaman minuutin kohtaamisen jälkeen jonkinlainen kuva henkilöstä jää. Minulle foorumeilla tulee välillä kuva sellaisista minä minä minä -ihmisistä, joille on tärkeää päästä pätemään, eikä välttämättä edes haluta kuunnella tai ymmärtää muita asianomaisia. Tavallaan on välinpitämättömyyttä, että ei haluta huomioida muita ihmisiä sillä tavalla, että muistettaisiin asioiden takana olevia nimimerkkejä. Väistämätöntä tietysti on, että ei tässä koneiden ääressä päästä ikinä sellaiseen kuvaan, joka ihmisten läsnäollessa välittyy, ja suurin osa saattaa näkyä harmaana massana. Mutta parannuskeinoja voidaan silti miettiä.
Ehkä asiaa auttaisi se, että näissä foorumikeskusteluissa olisi henkilön todellinen keskimääräinen naaman kuvan niitattu tuohon Avatariin. Paljon helpompi suhtautua henkilöön on myös se, että tiedetään tämän ikä. Kirjoituksista voi olla todella vaikea tietää sitä, että onko henkilö 25-vuotias vai 50-vuotias. Ei ole kyse ikärasismista, vaan siitä, että eräänlainen arvostus voisi olla sitä kautta enemmän mukana. Sitä kautta vähän hassusti kirjoittavaa 75-vuotiasta henkilöä ei lyötäisi niin helposti sormille kuin opettajat aikoinaan oppilaita kepillä. Toisaalta ei myöskään 16-vuotiaalle vinoiltaisi jostakin väärinymmärtämästään asiasta. Eihän näin kaiketi yleisestikään ole tapana jos puhutaan täysijärkisistä aikuisista ihmisistä?
En oikein ymmärrä, mikä on syynä siihen yleiseen käytäntöön, että internetkeskustelut pitää suorittaa niin mahdottoman salassa. Sen ymmärtäisi, kun kyse on hyvin henkilökohtaisista tai intiimeistä asioista, joihin kaivataan apua. Onhan tämä estoton anonyymiys internetissä tietenkin hieno asia ja elämän monimuotoisuuttakin tietyssä määrin lisäävä. Mutta en pitäisi pahana sitä, jos vallalle siirtyisi käytäntö jollakin tavalla avoimempaan vuorovaikutukseen. Joillakin täällä on jopa se vihreä nappikin pois päältä, jolla voidaan tietää onko henkilö paikalla vai ei. Suorittavatko nämä kasvokkain tapahtuvia keskusteluitakaan ollenkaan vai onko heillä jokin etähuutelulaite mukana?
Keskustelupalstojen käyttötarkoitus voi olla tietenkin monenlainen. Toiset vain käyvät lukemassa niitä, eivätkä kirjoita ikinä mitään. Jotkut asuvat suurinpiirtein koko elämänsä internetissä ja ottavat osaa kaikkeen mahdolliseen. Se ei tietenkään ole lähtökohtaisesti mikään tavoiteltava asia. Mutta mitä enemmän aikaa viettää tietyssä seurassa, sitä parempi on mahdollisuus oppia ihmisiä tuntemaan. Siinä mielessä tietysti on ristiriitaista se lopputulema, että viime aikoina on alkanut tuntua siltä, että voisi olla parempi, että ihmiset itseni mukaan lukien viettäisivät paljon vähemmän aikaa internetissä.
Vielä ihan lopuksi yleisesti, että minusta tämä foorumi on ihan kiva paikka: äärimmäisen hyvin hoidettu, konservatiivinen ja paljon asiantuntevaa porukkaa sisältävä. Olen ollut täällä vasta vähän aikaa, joten en ole vielä oppinut tuntemaan monia ihmisiä, näkyvimpiä vasta jollakin tasolla. Oma persoonani on yleisesti ottaen asiallinen. Olen varsin kuiva, enkä mikään järin sujuva ja spontaani. Haluan kehittyä ja oppia uusia asioita joskus turhankin kiireellä tahdilla. Toisinaan annan asioiden mennä kevytmielisesti ja suhtaudun niihin huumorilla silloinkin, kun sitä ei ehkä tarvittaisikaan. Paikoitellen olen räiskyvä idiootti ja kärkäs sanomaan, mutta joiltakin luontaisilta ominaisuuksiltani olen myös herkkä ja yksilöä kuunteleva. Joskus olen ajatellut, että en oikein tiedä mitä kansallisuutta edustan. Joka tapauksessa minua on tietyntyyppisten ihmisten varmasti aika vaikea tulkita foorumikirjoitusten pohjalta. Sopivaa loppuhymiötä en keksinyt.