Idea: Testikuskeille töitä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yön tunteina on hauskaa kehitellä kaikenlaista:

TESTIKUSKEILLE TÖITÄ

Ehdotus, jolla saadaan testikuskeille/varakuskeille/kolmansille kuskeille töitä. Samalla he saavat kokemusta radoista ja viikonlopun erilaisista sessioista, mikä varsinkin nuorille tulokkaille on tärkeää.

1. Otetaan kolmas auto jälleen käyttöön. Normaalisti se on testikuskin käytössä, mutta voi hätätapauksessa myös toimia kisakuskien vara-autona. Pidetään kuitenkin moottorirajoitusten piirissä, jotta sillä ei voi taktikoida. Jos kisakuski ottaa vara-auton käyttöön, sen on tapahduttava ennen aika-ajoa ja moottori on vaihdettava kyseisen kuskin kisamoottoriin.

2. Molemmissa perjantain puolentoista tunnin harjoituksissa viimeinen puolituntinen pyhitetään testikuskeille. Kisakuskeille heiluu virtuaalinen ruutulippu samalla kun testikuskien valo muuttuu vihreäksi. Vaihto siis tehdään lennossa.

3. FP1 on testikuskeillekin vapaa harjoitus, mutta FP2:n ajat toimivat heille samalla aika-ajona. Tallit voivat panostaa testaamiseen kisakuskeja varten tai halutessaan pyrkiä mahdollisimman hyvään testikuskin suoritukseen.

4. Lauantain vapaa lyhenee kisakuskien osalta 45-minuuttiseksi. Vartin järjestelyajan jälkeen alkaa testikuskien kisa, joka kestää puoli tuntia. Lauantai-aamun F1-sessio siis pitenee yhteensä puolitoistatuntiseksi sekin.

5. Kisassa tankkaaminen ja renkaidenvaihto on kielletty. Kisa siis toimii samalla kisasimulaationa, koska vastaa n. yhtä stinttiä varsinaisessa kisassa.

6. Testikuskeja varten on käytössä kaksi rengassettiä kovempaa ja kaksi settiä pehmeämpää seosta. Niiden käyttöä eri sessioissa ei ole rajoitettu.

7. Koska ajomäärät ovat selvästi kisakuskeja vähäisemmät, moottorisännötkin ovat tiukemmat: Koko kausi on ajettava neljällä moottorilla. (Mikäli katsotaan tarpeelliseksi, voidaan koneiden kierroslukua alentaa, mutta se tappaisi viimeisenkin vertailun pääkuskeihin.)

8. Testikuskien kisa ei vaikuta MM-taisteluun, vaan toimii kuskeille ajomahdollisuutena, talleille kisasimulaationa ja katsojille viihteenä.

9. Kuskien valintaa ei ole muutoin rajoitettu, mutta heillä tulee olla superlisenssi. Talli voi siis halutessaan ajattaa joka kisassa eri kuskia.

---

Kisakuskeille varaisin puolen tunnin warm-upin sunnuntaiaamuun, koska testausaika aiempina päivinä vähenee nykyisestä.

Miltä kuulostaisi?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Miltä kuulostaisi?
Monimutkaiselta ja kalliilta... ;)

Jos F1-maailma olisi vähänkin vapaamielisempi, niin tuota ideaa voisi kyllä lähteä ehkä jalostamaan. Itse antaisin tuon "testikuski-shoot outin" voittajan ajaa myös itse GP:ssä, mutta miehän nyt oonki tämmöne rebeeli. :D

Itse olen pyöritellyt päässäni ideaa antaa testikuskille vain tallin toinen auto perjantain vapaisiin harjoituksiin. Ensimmäisen jakson aikana pienemmällä numerolla ajavat kisakuljettajat olisivat radalla ja toinen puolituntinen sitten suuremmalla numerolla olevat.

Tätäkään järjestelmää ei tarvitsisi joka kisassa käyttää, vaan ehkä neljästä kuuteen kertaan kauden aikana tasaisin väliajoin, jotta jonkinlainen tuntuma pysyy yllä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monimutkaiselta ja kalliilta... ;)
Sen myönnän, että kustannukset nousisivat (joten sotii nykyistä trendiä vastaan). Kovin monimutkainen tuo ei ole, mutta koska menin yksityiskohtiin tekstistä tuli vähän pitkä. Superleaguea yksinkertaisempi kuitenkin. :D
Jos F1-maailma olisi vähänkin vapaamielisempi, niin tuota ideaa voisi kyllä lähteä ehkä jalostamaan. Itse antaisin tuon "testikuski-shoot outin" voittajan ajaa myös itse GP:ssä, mutta miehän nyt oonki tämmöne rebeeli. :D
Miksei, mutta se vaatisi silti kolmannen auton, ellei testikuski veisi kisakuskin paikkaa. Taukoa tulisi lauantaina sen verran, ettei aika-ajoon osallistuminen olisi mikään ongelma (paitsi ehkä työmäärän puolesta mekaanikoille).
Itse olen pyöritellyt päässäni ideaa antaa testikuskille vain tallin toinen auto perjantain vapaisiin harjoituksiin. Ensimmäisen jakson aikana pienemmällä numerolla ajavat kisakuljettajat olisivat radalla ja toinen puolituntinen sitten suuremmalla numerolla olevat.
Testikuskeille tulisi siis tuplasti aikaa kisakuskeihin verrattuna. Minä pyrin olemaan sotkematta liikaa MM-taistelua, eli kisakuskien tekemisiä. Suzukan kaltaiset olosuhteet tekisivät tuollaisesta systeemistä varsin epäreilun. No, eihän reilu tietysti tarvitse olla, jos lähdetään siitä että kyse on viihteestä eikä urheilusta. ;)

Yritin kehittää systeemin, jossa talli myös hyötyy kustannuksien kasvamisesta. Ja katsojat - ainakin tällaiset kuin minä, jotka haluaisivat nähdä kolmoskuskitkin välillä tositoimissa.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Ykkönen kuulostaa hyvältä.
Kyllähän nuille nuorille pitäs antaa ajomahdollisuuksia ko talvellaki kisakuskit hoitaa pääasiassa ajamiset että saa tuntuman autoon ko sitten ei ole mitään testejä enää.
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Tuo voisi toimia sillein, että jokaisen tallin olisi pakko ajattaa ainaskin kerran testikuskia, vaikkapa noissa perjantain vapaissa harjoituksissa. Saataisiin lisää uusia kuskeja :alppu:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Topicin arvo nousi tuplaan kun aloittaja oli WebSlave.

Asiaan:
Idea kuulostaa hyvältä, tuohon ei ole oikeastaan mitään lisättävää tai muutettavaa. Hyvä idea.

No, pari asiaa tuli kuitenkin mieleen:

Tietysti testikuljettaja -määritelmä tulisi selventää, kuka on testikuski. Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että kyseinen kolmas kuljettaja ei osallistu viikonlopun varsinaiseen kisaviikonloppuun, eli kisakuski ei saisi ajaa testikuljettajan paikalla. Tulisiko testikuljettajille määritellä muita rajoja? Mielestäni tulisi, esimerkiksi kokemus tai ikä. Eli tarkoitus olisi nimenomaan suosia nuoria tai/ja kokemattomia kuljettajia.

Ihan hyvä idea, kustannusten nousu on tietysti sanojesi mukaan vastaan nykyistä trendiä ja voidaan miettiä onko kaikilla talleilla halua osallistua tällaiseen. Esimerkiksi Williams voisi vastustaa tätä, tietysti kolmasauto on vapaaehtoista, mutta kun siitä tulee talleille hyöty niin sitäkin vastustetaan Williamsin osalta. (Williams on vain esimerkki)

Eli vapaaehtoinen se tulisi olla, jotta tallien kustannukset eivät pakosta nouse. Se että se on vapaaehtoinen tarjoaa kuitenkin kilpailuetua, josta siis jälleen pienen budjetin tallit kärsivät.

Idea on hyvä, mutta pitäisi saada jokin juttu jotta se olisi mahdollinen kaikille talleille (kolmas auto maksaa jne.).
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kuulostaa erittäin hyvältä. Kolmoskuskien MM-sarjan palkintopokaalin nimeksi ehdottaisin historian ensimmäisen päätoimisen F1-testaajan nimeä. Onko kenelläkään tiedossa ko. kuskin henkilöllisyyttä?
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Hyvä idea, mutta ei mitään ikärajoituksia testikuskeille. Ferrari voisi välillä ajattaa Schumacheria. :ahem:

Kuvitelkaa, miltä nuorista testikuskeista tuntuisi ajaa moninkertaista mestaria vastaan. Schumistakin voisi olla hauskaa kisailla leikillään.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
..Schumi sattuu ottaan pataan niin "selkä kipeä / flunssa / aivokasvain / testattiin vesikelin renkaita(auringonpaisteella)" jne selitysten liuta olis pitkä.
Joten tuskin haluas ottaa riskiä :)
Schumin maineella ei oo vara leikkiä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Aika turhalta vaikuttaa. Mukanahan on jo pikkuluokkia, joten en näe tällaista järjestelyä tarpeelliseksi. Jos testikuskit halutaan pitää työllistettynä, niin kannattaisin mielummin ihan vaan useampien testien järjestämistä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yritin kehittää systeemin, jossa talli myös hyötyy kustannuksien kasvamisesta. Ja katsojat - ainakin tällaiset kuin minä, jotka haluaisivat nähdä kolmoskuskitkin välillä tositoimissa.
Minusta testikuskien ajattaminen kannattaisi rajata Euroopan kisoihin (pl. Monaco), jolloin kustannukset pysyisivät aisoissa. Moottoriradoilla testikuskeille voisi antaa vaikka ylimääräisen testipäivän (esim. GP:n jälkeinen maanantai) ja muilla katuradoilla kuin Monacossa järjestää heille tarkoitetun session vara-autolla, joka olisi näissä katukisoissa sitten tiimin käytössä mainitsemillasi reunaehdoilla. Todennäköisesti tiimit käyttäisivät kaikki testimahdollisuudet mielellään hyväkseen, ja kustannuksetkin olisivat siedettävämmät, kun tapahtumat yhdistettäisiin GP-viikonloppuun. Testikuskien välisen kilpailun rajoittaisin ennemmin aika-ajotyyppiseen kisailuun kunkin testipäivän lopussa, kestoltaan vaikkapa tunti kahdessa osassa päivän lopuksi (ja niillä katuradoilla tämä olisi se ainoa tapahtuma). Toki lyhyt kisakin olisi ihan mielekäs vaikka tuon toisen puolituntisen tilalla. Näistä kisoista/aika-ajoista voisi laittaa lähetykset ilmaiseksi nettiin.

Hookah sanoi:
Kuulostaa erittäin hyvältä. Kolmoskuskien MM-sarjan palkintopokaalin nimeksi ehdottaisin historian ensimmäisen päätoimisen F1-testaajan nimeä. Onko kenelläkään tiedossa ko. kuskin henkilöllisyyttä?
6thgear ylläpitää listaa F1-testikuskeista, jossa ensimmäinen nimi on italialainen Consalvo Sanesi Alfa Romeolla 1946-1954. Käytännössä ensimmäistä päätoimista testaajaa voi olla hankala määritellä, ja järkevämpää olisikin ehkä nimetä pysti jonkun testi- ja vaikka ihan insinöörityössäkin kunnostautuneen kuljettajan, kuten vaikkapa Dan Gurneyn tai Mark Donohuen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

kaapo

Well-known member
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
45
Ideana erittäin hyvä, mutta toteutus lisää kustannuksia tosi paljon ja oheisluokkia on jo valmiiksi olemassa.

Tekisin niin, että testikuski ajaa molemman perjantain harjoitukset. Ensimmäisessä "tuuraa" tallin toista kisakuljettajaa ja jälkimmäisessä toista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietysti testikuljettaja -määritelmä tulisi selventää, kuka on testikuski. Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että kyseinen kolmas kuljettaja ei osallistu viikonlopun varsinaiseen kisaviikonloppuun, eli kisakuski ei saisi ajaa testikuljettajan paikalla. Tulisiko testikuljettajille määritellä muita rajoja? Mielestäni tulisi, esimerkiksi kokemus tai ikä. Eli tarkoitus olisi nimenomaan suosia nuoria tai/ja kokemattomia kuljettajia.
Tarkoitukseni oli se, että tämä "testikuski" olisi se varikolla nyt muutoin tyhjän panttina maleksiva varakuski. Kisakuski ei luonnollisesti saisi osallistua varakuskien sessioihin, mutta varakuski voisi edelleen päätyönsä mukaisesti korvata kisakuskin aika-ajossa ja kisassa, jos kisakuski sattuisi loukkaantumaan.

Mitään ikä- tai kokemusrajoitusta en varakuskeille laittaisi. Päinvastoin, parempi vain, jos nuoret pääsisivät kokeilemaan vauhtiaan de la Rosan, Klienin ja Wurzin kaltaisten kokeneempia kuskia vastaan.

Vapaaehtoisuus on oikein hyvä lisäys.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minusta testikuskien ajattaminen kannattaisi rajata Euroopan kisoihin (pl. Monaco), jolloin kustannukset pysyisivät aisoissa. Moottoriradoilla testikuskeille voisi antaa vaikka ylimääräisen testipäivän (esim. GP:n jälkeinen maanantai) ja muilla katuradoilla kuin Monacossa järjestää heille tarkoitetun session vara-autolla, joka olisi näissä katukisoissa sitten tiimin käytössä mainitsemillasi reunaehdoilla. Todennäköisesti tiimit käyttäisivät kaikki testimahdollisuudet mielellään hyväkseen, ja kustannuksetkin olisivat siedettävämmät, kun tapahtumat yhdistettäisiin GP-viikonloppuun. Testikuskien välisen kilpailun rajoittaisin ennemmin aika-ajotyyppiseen kisailuun kunkin testipäivän lopussa, kestoltaan vaikkapa tunti kahdessa osassa päivän lopuksi (ja niillä katuradoilla tämä olisi se ainoa tapahtuma). Toki lyhyt kisakin olisi ihan mielekäs vaikka tuon toisen puolituntisen tilalla. Näistä kisoista/aika-ajoista voisi laittaa lähetykset ilmaiseksi nettiin.
On tuo maanantai- tai torstaitestaaminen käynyt minunkin mielessäni, mutta ennen säästöbuumia, enkä silloin erityisesti ajatellut testi/varakuskeja. GP-viikonloppunhan tämä minunkin systeemini rajoittuu, ja mikä olennaisempaa, tapahtuisi silloin kun katsomoissa on edes jonkin verran porukkaa ja tv-yhtiöt ja toimittajat paikalla.

Halusin jokaista viikonlopun osa-aluetta simuloivan systeemin, eikä pelkkä aika-ajomainen vertailu olisi katsojillekaan yhtä viihdyttävää. Euroopan kisoihin rajaaminen (pl. katuradat) on kyllä varsin mielekäs ajatus.
Aika turhalta vaikuttaa. Mukanahan on jo pikkuluokkia, joten en näe tällaista järjestelyä tarpeelliseksi. Jos testikuskit halutaan pitää työllistettynä, niin kannattaisin mielummin ihan vaan useampien testien järjestämistä.
Pikkuluokat eivät kuitenkaan ole suurelle yleisölle yhtä kiinnostavia kuin F1-tallien ja F1-kuskien ajelut. Useampia testejä minäkin haen, mutta miksi ne pitäisi ajaa poissa yleisön silmiltä? GP-viikonloppuina yleisön ja median huomio on jo valmiiksi läsnä.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nyt kun tuosta maanantain pyhittämisestä testipäiväksi on ollut enemmänkin keskustelua, on pakko sanoa että kyseessähän olisi paras idea vuosiin. Zero kustannukset tavaran siirrossa ja testikuskit saisivat jotain tekemistäkin - mikäli siis oletettaisiin että kyseinen päivä pyhitettäisiin vain testikuskeille ja yhdelle autolle.

Back-to-back -kisoissa ja katuradoilla luonnollisesti ei testausta järjestelyjen vuoksi.
 
Ylös