Raceway
Ratamestari
Tuurin konekauppiaan poika J-M Latvala testasi Polo R WRC:tä Saksan MM-ralliin Moselin jokilaakson maisemissa. Jari-Matti Latvala | WRC Tests Germany 2013 Youtube
Matti taisi muistaakseni joskus kultaisina vuosinaan 80-90 lukujen taitteessa jutella Kauhajoen Sotkan crossiradan varikolla, että tuo evo2 koneella ollut rallicross-tykki kiihtyi lähdössä paikaltaan asfaltilta 2,2 s. 0-100km/h..tehojen ollessa 600-700hv.http://www.youtube.com/watch?v=Q88Tr_7_5iw
ei Mattikaan normaalisti ole vanhentunut kun simulaattorikin taittuu näinkin keveästi käsissä.
Simulaattori olis kyllä maukas:tongue:
http://www.riemurasia.net/video/Tee-se-itse-ajosimulaattori/92412 offtopicin puolelle menee mutta menkööt
Kyllä 205 T16:sta crossissa otettiin ainakin se 600 hv. En muista oliko jopa "pikes peak" koneversio noissa crossivehkeissä. Ilmanottoa oli ainakin parannettu merkittävästi, Alamäen Pögötissäkin oli vedetty röörit suoraan koneen päälle ilmaa antamaan..Pösöissä nyt tuskin moisia tehoja ikinä ollut (taisi se 535 olla jotakuinkin maksimi) mutta Porchessa oli ja käsittämättömästi hyökkää kun suora aukee..
http://www.youtube.com/watch?v=kdm_tznDmeM
Taitaa jossain komerossa olla TM jossa puon Porchen suorituskyky mitattiin ja muistaakseni meni 2,5s pintaan 0-100 :thumbup:
Peugeot 405 T16 Pike`s Peak- versiossa taisi olla jo n.850hv. Audilla ja Lancialla twin-turbochargedeineen oli kehitettynä jo seuraavan sukupolven b-ryhmäläiset n.1000hv. pelit..- San Remon asfalttitestien päätteeksi Peugeotin pojat vaihtoivat
silloiseen T16 Evo2 Peugeotiin seuraavan sukupolven turbon, jota Peugeot
olisi käyttänyt kauden 1987 autoissa. Samaa turboa käytettiin myöhemmin
mm. Yhdysvalloissa ajetun Pikes Peak -mäkikilpailun autoissa, joiden
moottoriteho oli noin 700hv, Juha kertoo.
- Kun uusi turbo oli paikoillaan ja huoltomiehet olivat poistaneet
renkaiden lämmittimet, ajoin testi-EK:n lähtöviivalle. Painoin kaasun
pohjaan ja nostin kytkimen ylös. BANG! Auto irtosi viivalta niin nopeasti,
että minulta ja kakkosohjaajaltani Juha Piiroselta putosivat
puhelinkuulokkeet päästä!
- Auto suorastaan lensi mutkasta toiseen. En ollut koskaan aiemmin ajanut
sellaista kilpa-autoa, jonka sai kuivalla asfaltilla slicks-renkailla
spinnaamaan kolmosvaihteella vain kaasupoljinta painamalla!
Kankkunen myöntää, että FISAn päätös kieltää B-ryhmän autot ja myöhemmin
valjastaa moottorin imuilma kuristimella oli oikea ratkaisu, vaikkei se
aluksi siltä tuntunutkaan. Hän ei enää mistään hinnasta kilpailisi
B-ryhmän turbotykillä.
http://www.youtube.com/watch?v=D8FHJN6uHwMMatti taisi muistaakseni joskus kultaisina vuosinaan 80-90 lukujen taitteessa jutella Kauhajoen Sotkan crossiradan varikolla, että tuo evo2 koneella ollut rallicross-tykki kiihtyi lähdössä paikaltaan asfaltilta 2,2 s. 0-100km/h..tehojen ollessa 600-700hv.
Mahtavia skaboja oli miehellä aina takavuosina etenkin Norjan Martin Schanchen kanssa, joka ajoi Ford RS 200:lla. Sotkankin stadionilla "Martti" veti aina finaaleissa surutta Alamäen Peugeotin perään pääsuoran jälkeisen mutkan jarrussa antaen vauhtia jos vähänkään liikaa himmaili..Matti Alamäki, Kenneth Hansen, Martin Schance, Terje Schie, Olle Arnesson, Mauno Jokinen, Pekka Rantanen, Martti Simonen etc. olivat yleensä nimiä loppukahinoissa.
En väitä vastaan koska tottahan on että enemmän ja vähemmän jalostettuja noi crossopelit ainakin jo vuonna -90 olivat.Tuossa enimmäisessä videossa Matti sivuaa näitä asioita. Pikes Peakin moottoritekniikka suurempine tehoineen & crossiin tehdyt alustat oli noissa vehkeissä..
Näin teki! Jep, Gollop veteli hyviä kisoja MG-Metrolla kyllä. Ei unohdeta myöskään suomalaisista Seppo Niittymäkeä, joka -87 voitti euroopan mestaruuden nimenomaan Peugeot 205 Turbo 16:sta. Matin ollessa Lancia Delta S4:lla hopealla ja Ruotsin Olle Arnessonin ollessa kolmas Audi Sport Quattro S1:llä.http://www.youtube.com/watch?v=D8FHJN6uHwM
Saksassa ajetussa rallycross kilpailussa 89 Matti kyllä laitto "martille" jauhot suuhun
Pakko vielä lisätä tuohon kuljettajalistaan Will Gollop, joka käskytti 6r4:sta jokseenkin hyvillä tuloksilla
Voi olla, että tuo yksilö videolla Niittymäkeä vastaan oli vielä 410 heppainen "ralliversio" pelkällä DOCH V-6 koneella ilman turboa ja olisko Niittymäen Peugeot tuossa ollut evo2 pelkillä ralli-specseillä eli ei Pike`s Peak osilla (n.450hv.)? Mutta kyllä noissa Metroissakin oli ainakin Gollopilla ja varmaan joillain muillakin Metro-kuskeilla rallicrossissa eteenpäin lähemmäs -90 lukua tultaessa twin-turbot, jotka kehittivät n.750 hv:tä. Alunperin MG Metro 6R4 autossa oli Cosworthin DFV Formula-moottoriin perustuva, V6-kone kahdella yläpuolisella nokalla ilman turboa, joka clubsport-versiossa (200kpl.) antoi tehoja pelkillä kaasareilla n.250hv. Myöhemmin 20 kappaletta luokitteluautoja rakennettiin sitten täysiverisiksi "evoluutio" kilpa-autoiksi joiden 3litraisesta V64V moottorista paremmilla specseillä (fuel injection etc.) otettiin rallissa ulos n. 410 hevosvoimaa.Lievästi pahaa tekee, kun katsoo noita vanhoja rallicross pätkiä. Siellä menee pitkää ja pätkää quattroa, Peugeottia, Fordia, Lanciaa ja Metroa rusikoituna ja katteet repsottaen. Noh, tuohon aikaan b-ryhmäläisillä ei tainnut olla kuin käyttöarvo jäljellä ja sitäkin vain tietyissä lajeissa.
Oliko tuo Gollopin Metro turbotettu?
Ei kai videoista voi poistaa selostusta mitenkään, koska autojen äänet ja selostus on miksattu yhteen editointivaiheessa. Musasta voi poistaa laulun jollain karaoke-efektillä, mutta tämä perustuu siihen, että laulu tulee yleensä stereokuvassa keskeltä, muut soittimet siitä ympäriltä. Kun poistetaan tasan keskeltä tuleva signaali, jää jäljelle sitten jokseenkin ehjä musiikkikappale. Tämä sama ei toimi rallivideoissa, koska autojen äänet varmaan harvemmin äänitetään stereona. Jollain hyvin raa'alla ekvalisoinnilla voi ehkä yrittää saada selostusta eristettyä, mutta kyllä siitä autojen äänetkin sitten jo kärsii. Itse katselen yleensä ilman ääniä sitten jos en selostuksesta tajua tai tykkää.Ei kenelläkään sattuisi olemaan editointivehkeitä ja -taitoa poistaa selostus tästä?
http://www.youtube.com/watch?v=Ac9J1z3h33M
E: pitänee tuota editoida hieman muutenkin...
Wikiä kannattaa joskus hieman varoa. 6R4:n koneella ei ole mitään tekemistä cossun DF-koneen kanssa, tosin eipä tuossa alkuperäisessä englannnkielisessä jutussa niin väitetäkään.autossa oli Cosworthin DFV Formula-moottoriin perustuva.... ....
Näin tulee tehdä, tosin missään en väitäkään, että tuota moottoria olisi suoranaisesti käytetty, vaan juurikin Cosworthin koneen suunnittelutekniikkaa joiltain osin, kyllähän tuo tekstistä käy ilmi.Wikiä kannattaa joskus hieman varoa. 6R4:n koneella ei ole mitään tekemistä cossun DF-koneen kanssa, tosin eipä tuossa alkuperäisessä englannnkielisessä jutussa niin väitetäkään.
Suunnittelussa sovellettiin DF:n muutamia perusideoita.
Kyllähän Fordin Cosworthin moottoriteknikkaa on käytetty kilpa-autoilussa jo vuosikymmeniä menestyksekkäästi , formuloissa (Cosworth, Lotus, Tyrrell, Stewart, Jaguar, McLaren Williams, Toro Rosso, Hispania, Virgin, Marussia jne.) champ-careissa, rallicrossissa ja monissa muissa rataluokissa Formula-Ford jne. Moni talli on käyttänyt Cosworthin moottoreita tai siihen perustuvaa tekniikkaa vuosien varrella ja rallin puolella Escort BDA, BDT, RS200, MG Metro, Sierra RS Cosworth, Escort RS Cosworth, Focus RS, Fiesta RS etc. Caprissa, Scorpiossa, Taunuksessa, Granadassa,Mondeossa, Falconissa, Mustangeissa, Chevroleteissa & monien muiden automerkkien Mercedes, Audi RS4 jne. urheilumalleissa on käytetty/käytetään Cosworthin tekniikkaa."It was powered by a David Wood designed bespoke 3-litre V6 powerplant which used some of the engine architecture of the Cosworth DFV."