Rallivideoita

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
http://www.youtube.com/watch?v=Q88Tr_7_5iw

ei Mattikaan normaalisti ole vanhentunut kun simulaattorikin taittuu näinkin keveästi käsissä.

Simulaattori olis kyllä maukas:tongue:

http://www.riemurasia.net/video/Tee-se-itse-ajosimulaattori/92412 offtopicin puolelle menee mutta menkööt :)
Matti taisi muistaakseni joskus kultaisina vuosinaan 80-90 lukujen taitteessa jutella Kauhajoen Sotkan crossiradan varikolla, että tuo evo2 koneella ollut rallicross-tykki kiihtyi lähdössä paikaltaan asfaltilta 2,2 s. 0-100km/h..tehojen ollessa 600-700hv.

Mahtavia skaboja oli miehellä aina takavuosina etenkin Norjan Martin Schanchen kanssa, joka ajoi Ford RS 200:lla. Sotkankin stadionilla "Martti" veti aina finaaleissa surutta Alamäen Peugeotin perään pääsuoran jälkeisen mutkan jarrussa antaen vauhtia jos vähänkään liikaa himmaili..Matti Alamäki, Kenneth Hansen, Martin Schance, Terje Schie, Olle Arnesson, Mauno Jokinen, Pekka Rantanen, Martti Simonen etc. olivat yleensä nimiä loppukahinoissa.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
205
Pösöissä nyt tuskin moisia tehoja ikinä ollut (taisi se 535 olla jotakuinkin maksimi) mutta Porchessa oli ja käsittämättömästi hyökkää kun suora aukee..

http://www.youtube.com/watch?v=kdm_tznDmeM

Taitaa jossain komerossa olla TM jossa puon Porchen suorituskyky mitattiin ja muistaakseni meni 2,5s pintaan 0-100 :thumbup:
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Pösöissä nyt tuskin moisia tehoja ikinä ollut (taisi se 535 olla jotakuinkin maksimi) mutta Porchessa oli ja käsittämättömästi hyökkää kun suora aukee..

http://www.youtube.com/watch?v=kdm_tznDmeM

Taitaa jossain komerossa olla TM jossa puon Porchen suorituskyky mitattiin ja muistaakseni meni 2,5s pintaan 0-100 :thumbup:
Kyllä 205 T16:sta crossissa otettiin ainakin se 600 hv. En muista oliko jopa "pikes peak" koneversio noissa crossivehkeissä. Ilmanottoa oli ainakin parannettu merkittävästi, Alamäen Pögötissäkin oli vedetty röörit suoraan koneen päälle ilmaa antamaan..
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tuossa enimmäisessä videossa Matti sivuaa näitä asioita. Pikes Peakin moottoritekniikka suurempine tehoineen & crossiin tehdyt alustat oli noissa vehkeissä..

Rallicross em 20.5.1990 - Matti Alamäen haastattelu osa 1

Rallicross em 20.5.1990 osa 2

Edit. Juha Kankkunen kertoi joissain haastattelussa aikanaan seuraavaa.

- San Remon asfalttitestien päätteeksi Peugeotin pojat vaihtoivat
silloiseen T16 Evo2 Peugeotiin seuraavan sukupolven turbon, jota Peugeot
olisi käyttänyt kauden 1987 autoissa. Samaa turboa käytettiin myöhemmin
mm. Yhdysvalloissa ajetun Pikes Peak -mäkikilpailun autoissa, joiden
moottoriteho oli noin 700hv, Juha kertoo.

- Kun uusi turbo oli paikoillaan ja huoltomiehet olivat poistaneet
renkaiden lämmittimet, ajoin testi-EK:n lähtöviivalle. Painoin kaasun
pohjaan ja nostin kytkimen ylös. BANG! Auto irtosi viivalta niin nopeasti,
että minulta ja kakkosohjaajaltani Juha Piiroselta putosivat
puhelinkuulokkeet päästä!

- Auto suorastaan lensi mutkasta toiseen. En ollut koskaan aiemmin ajanut
sellaista kilpa-autoa, jonka sai kuivalla asfaltilla slicks-renkailla
spinnaamaan kolmosvaihteella vain kaasupoljinta painamalla!
Kankkunen myöntää, että FISAn päätös kieltää B-ryhmän autot ja myöhemmin
valjastaa moottorin imuilma kuristimella oli oikea ratkaisu, vaikkei se
aluksi siltä tuntunutkaan. Hän ei enää mistään hinnasta kilpailisi
B-ryhmän turbotykillä.
Peugeot 405 T16 Pike`s Peak- versiossa taisi olla jo n.850hv. Audilla ja Lancialla twin-turbochargedeineen oli kehitettynä jo seuraavan sukupolven b-ryhmäläiset n.1000hv. pelit..
 
Viimeksi muokattu:

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Matti taisi muistaakseni joskus kultaisina vuosinaan 80-90 lukujen taitteessa jutella Kauhajoen Sotkan crossiradan varikolla, että tuo evo2 koneella ollut rallicross-tykki kiihtyi lähdössä paikaltaan asfaltilta 2,2 s. 0-100km/h..tehojen ollessa 600-700hv.

Mahtavia skaboja oli miehellä aina takavuosina etenkin Norjan Martin Schanchen kanssa, joka ajoi Ford RS 200:lla. Sotkankin stadionilla "Martti" veti aina finaaleissa surutta Alamäen Peugeotin perään pääsuoran jälkeisen mutkan jarrussa antaen vauhtia jos vähänkään liikaa himmaili..Matti Alamäki, Kenneth Hansen, Martin Schance, Terje Schie, Olle Arnesson, Mauno Jokinen, Pekka Rantanen, Martti Simonen etc. olivat yleensä nimiä loppukahinoissa.
http://www.youtube.com/watch?v=D8FHJN6uHwM

Saksassa ajetussa rallycross kilpailussa 89 Matti kyllä laitto "martille" jauhot suuhun

Pakko vielä lisätä tuohon kuljettajalistaan Will Gollop, joka käskytti 6r4:sta jokseenkin hyvillä tuloksilla
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
205
Tuossa enimmäisessä videossa Matti sivuaa näitä asioita. Pikes Peakin moottoritekniikka suurempine tehoineen & crossiin tehdyt alustat oli noissa vehkeissä..
En väitä vastaan koska tottahan on että enemmän ja vähemmän jalostettuja noi crossopelit ainakin jo vuonna -90 olivat.

-87 Niittymäen pösö (535HV) ja Alamäen S4 (520HV) mitattiin seuraavin tuloksin ->
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
http://www.youtube.com/watch?v=D8FHJN6uHwM

Saksassa ajetussa rallycross kilpailussa 89 Matti kyllä laitto "martille" jauhot suuhun

Pakko vielä lisätä tuohon kuljettajalistaan Will Gollop, joka käskytti 6r4:sta jokseenkin hyvillä tuloksilla
Näin teki! Jep, Gollop veteli hyviä kisoja MG-Metrolla kyllä. Ei unohdeta myöskään suomalaisista Seppo Niittymäkeä, joka -87 voitti euroopan mestaruuden nimenomaan Peugeot 205 Turbo 16:sta. Matin ollessa Lancia Delta S4:lla hopealla ja Ruotsin Olle Arnessonin ollessa kolmas Audi Sport Quattro S1:llä.

En ole varma, muistanko oikein, että ostiko Alamäki Sepolta tuon 205:n kaudelle -88? Jukka Pelttari taisi ainakin ostaa Matilta hänen Porchensa, jolla ajoi EM-sarjaa myös. 1987 FIA Inter-nations Cup Rallycross Croft Circuit Heats Seppo Niittymäki - Will Gollop
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Lievästi pahaa tekee, kun katsoo noita vanhoja rallicross pätkiä. Siellä menee pitkää ja pätkää quattroa, Peugeottia, Fordia, Lanciaa ja Metroa rusikoituna ja katteet repsottaen. Noh, tuohon aikaan b-ryhmäläisillä ei tainnut olla kuin käyttöarvo jäljellä ja sitäkin vain tietyissä lajeissa.

Oliko tuo Gollopin Metro turbotettu?
 

U. Turhapuro

Member
Liittynyt
26.4.2013
Viestit
23
Oli ja autoon tuli jossakin vaiheessa tuplaturbo. Moottorit oli osassa myös suurempia kuon mitä oli rallissa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Lievästi pahaa tekee, kun katsoo noita vanhoja rallicross pätkiä. Siellä menee pitkää ja pätkää quattroa, Peugeottia, Fordia, Lanciaa ja Metroa rusikoituna ja katteet repsottaen. Noh, tuohon aikaan b-ryhmäläisillä ei tainnut olla kuin käyttöarvo jäljellä ja sitäkin vain tietyissä lajeissa.

Oliko tuo Gollopin Metro turbotettu?
Voi olla, että tuo yksilö videolla Niittymäkeä vastaan oli vielä 410 heppainen "ralliversio" pelkällä DOCH V-6 koneella ilman turboa ja olisko Niittymäen Peugeot tuossa ollut evo2 pelkillä ralli-specseillä eli ei Pike`s Peak osilla (n.450hv.)? Mutta kyllä noissa Metroissakin oli ainakin Gollopilla ja varmaan joillain muillakin Metro-kuskeilla rallicrossissa eteenpäin lähemmäs -90 lukua tultaessa twin-turbot, jotka kehittivät n.750 hv:tä. Alunperin MG Metro 6R4 autossa oli Cosworthin DFV Formula-moottoriin perustuva, V6-kone kahdella yläpuolisella nokalla ilman turboa, joka clubsport-versiossa (200kpl.) antoi tehoja pelkillä kaasareilla n.250hv. Myöhemmin 20 kappaletta luokitteluautoja rakennettiin sitten täysiverisiksi "evoluutio" kilpa-autoiksi joiden 3litraisesta V64V moottorista paremmilla specseillä (fuel injection etc.) otettiin rallissa ulos n. 410 hevosvoimaa.

B-ryhmän loppuessa -86 nuo kaikki tehtaan Metron osat ja koneet sitten myytiin Tom Walkinshaw Racingille -87, joka kehitteli ja lisäsi tuohon V6-myllyyn tuplaturbot, joilla ajettiin sittemmin myös crossissa. Jaguar XJ220 urheiluauton moottori perustuu myös pitkälle tuon 6R4- moottorin tekniikkaan. Tuolla classic-car-mag- sivustolla on myös tarinaa MG Metron kilpailuhistoriasta. classiccarmag.net: History of the MG Metro 6R4


Will Gollop’s Silkolene MG Metro 6R4 Bi-Turbo 750 BHP 0-60 MPH under 2 seconds!
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15976
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei kenelläkään sattuisi olemaan editointivehkeitä ja -taitoa poistaa selostus tästä?

http://www.youtube.com/watch?v=Ac9J1z3h33M

E: pitänee tuota editoida hieman muutenkin... ;)
Ei kai videoista voi poistaa selostusta mitenkään, koska autojen äänet ja selostus on miksattu yhteen editointivaiheessa. Musasta voi poistaa laulun jollain karaoke-efektillä, mutta tämä perustuu siihen, että laulu tulee yleensä stereokuvassa keskeltä, muut soittimet siitä ympäriltä. Kun poistetaan tasan keskeltä tuleva signaali, jää jäljelle sitten jokseenkin ehjä musiikkikappale. Tämä sama ei toimi rallivideoissa, koska autojen äänet varmaan harvemmin äänitetään stereona. Jollain hyvin raa'alla ekvalisoinnilla voi ehkä yrittää saada selostusta eristettyä, mutta kyllä siitä autojen äänetkin sitten jo kärsii. Itse katselen yleensä ilman ääniä sitten jos en selostuksesta tajua tai tykkää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15976
Sijainti
Tampereen lenkki
http://www.youtube.com/watch?v=ry41MAxm_xg

Tällainen pätkä tuli vastaan youtuben suosittelijatoiminnolla. Mitenkähän ammattimainen rallikyyti on kyseessä, kun päällä ei ole ajohaalareita, kaveri pitää kännykkää kädessä ja kuski ajaa yhdellä kädellä? Onpahan ainakin unohtumaton polttarikyyti. :alppu:
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
autossa oli Cosworthin DFV Formula-moottoriin perustuva.... ....
Wikiä kannattaa joskus hieman varoa. 6R4:n koneella ei ole mitään tekemistä cossun DF-koneen kanssa, tosin eipä tuossa alkuperäisessä englannnkielisessä jutussa niin väitetäkään.
Suunnittelussa sovellettiin DF:n muutamia perusideoita.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Wikiä kannattaa joskus hieman varoa. 6R4:n koneella ei ole mitään tekemistä cossun DF-koneen kanssa, tosin eipä tuossa alkuperäisessä englannnkielisessä jutussa niin väitetäkään.
Suunnittelussa sovellettiin DF:n muutamia perusideoita.
Näin tulee tehdä, tosin missään en väitäkään, että tuota moottoria olisi suoranaisesti käytetty, vaan juurikin Cosworthin koneen suunnittelutekniikkaa joiltain osin, kyllähän tuo tekstistä käy ilmi.

"It was powered by a David Wood designed bespoke 3-litre V6 powerplant which used some of the engine architecture of the Cosworth DFV."
Kyllähän Fordin Cosworthin moottoriteknikkaa on käytetty kilpa-autoilussa jo vuosikymmeniä menestyksekkäästi , formuloissa (Cosworth, Lotus, Tyrrell, Stewart, Jaguar, McLaren Williams, Toro Rosso, Hispania, Virgin, Marussia jne.) champ-careissa, rallicrossissa ja monissa muissa rataluokissa Formula-Ford jne. Moni talli on käyttänyt Cosworthin moottoreita tai siihen perustuvaa tekniikkaa vuosien varrella ja rallin puolella Escort BDA, BDT, RS200, MG Metro, Sierra RS Cosworth, Escort RS Cosworth, Focus RS, Fiesta RS etc. Caprissa, Scorpiossa, Taunuksessa, Granadassa,Mondeossa, Falconissa, Mustangeissa, Chevroleteissa & monien muiden automerkkien Mercedes, Audi RS4 jne. urheilumalleissa on käytetty/käytetään Cosworthin tekniikkaa.

Oppliger Escort Cosworth WRC (ex-Kankkunen) 635 bhp for Gatebil 2011

Jaguar C-X75 Prototype , jossa on Cosworthin 1.6 litrainen F1- Turbomoottori.

Piston Heads: COSWORTH F1 ENGINE FOR THE ROAD
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Vielä hieman, ilman sarvia ja hampaita :)

Lainaus: "Alunperin MG Metro 6R4 autossa oli Cosworthin DFV Formula-moottoriin perustuva, V6-kone kahdella yläpuolisella nokalla..."

Alkuperäinenkin teksti wikissä:
"...V6 powerplant which used some of the engine architecture of the Cosworth DFV."

Tämän vuoksi narisin / pilkkua viilailin asiasta;
sana perustuu tarkoittaa näissä yhteyksissä yleensä jonkunasteista fyysistä samaa sukujuurta-evoluutiota.
Vrt. vaikkapa Cosworth Sierrojen ja Escortien YB joka perustuu Taunuksen/Granadan/Caprin jne 1,3-2,0 -OHC moottoriin. Näistä löytyy monta yhteistä osaa ja historiakin on yhteinen.

Tästä ei ole kyse tapauksessa 6R4 v. DF

6R4:n moottorilla ei ole mitään tekemistä cossun tuotteiden kanssa. Eri valmistaja ja eri tuote jossa on apinoitu muutamia DF:n innovaatioita. Tähän sopii vertailuna ehkä paremmin tapaus Moskhvits vs. BMW -moottori 70-luvun alkupuolelta :)

Juttu paketissa puolestani, vanhana cossu-friikkinä en halunnut että syntyy juttua tyyliin "se on cossun F1 -moottori josta on sahattu 2 -pyttyä pois" :)
 
Ylös