Rallivideoita

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Vielä hieman, ilman sarvia ja hampaita :)

Lainaus: "Alunperin MG Metro 6R4 autossa oli Cosworthin DFV Formula-moottoriin perustuva, V6-kone kahdella yläpuolisella nokalla..."

Alkuperäinenkin teksti wikissä:
"...V6 powerplant which used some of the engine architecture of the Cosworth DFV."

Tämän vuoksi narisin / pilkkua viilailin asiasta;
sana perustuu tarkoittaa näissä yhteyksissä yleensä jonkunasteista fyysistä samaa sukujuurta-evoluutiota.
Vrt. vaikkapa Cosworth Sierrojen ja Escortien YB joka perustuu Taunuksen/Granadan/Caprin jne 1,3-2,0 -OHC moottoriin. Näistä löytyy monta yhteistä osaa ja historiakin on yhteinen.

Tästä ei ole kyse tapauksessa 6R4 v. DF

6R4:n moottorilla ei ole mitään tekemistä cossun tuotteiden kanssa. Eri valmistaja ja eri tuote jossa on apinoitu muutamia DF:n innovaatioita. Tähän sopii vertailuna ehkä paremmin tapaus Moskhvits vs. BMW -moottori 70-luvun alkupuolelta :)

Juttu paketissa puolestani, vanhana cossu-friikkinä en halunnut että syntyy juttua tyyliin "se on cossun F1 -moottori josta on sahattu 2 -pyttyä pois" :)
Joo, ehkä tuo "perustuva" sana on liian vahva kuvaus kun fyysisesti ei cossun osia 6R4:ssä käytetty, toisin kuin esim. Audi R4:ssa, jonka moottori on kehitetty yhteistyössä Northamptonissa Cosworthin kanssa ja myös pääosin valmistettu Cosworthin Wellingboroughin tehtaalla. Tosiaan voi saada tuollaisenkin kuvan, joka ei lue tuota linkin tekstiä tarkemmin, joten olet kyllä osin myös oikeassa kun Cosworth-friikkinä tartuit tuohon. Hienoja menestyneitä moottoreita Cossun tekniikalla jokatapauksessa rakennettu vuosikymmenten saatossa eri kilpapeleihin! :ahem:
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Jari-Matin ajo Escortilla on ollut todella herkullista katsottavaa ja luulen että Quattrolla vielä astetta näyttävämpää. Ei muuta kuin lisää videoita kehiin :thumbup:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jari-Matin ajo Escortilla on ollut todella herkullista katsottavaa ja luulen että Quattrolla vielä astetta näyttävämpää. Ei muuta kuin lisää videoita kehiin :thumbup:
Luulempa, että Audilla ei ajeta ihan niin näyttävästi, kuin Escortilla.
Vieläkin muistan oman ensimmäisen rallikokemuksen penkalta. Lahti historick ja vuosi taisi olla 2010. Ei voinut muuta kuin haavi auki katsoa, kun Latvala ajoi "hitaan" mutkan kylki edellä ja liikoja nostelematta. Niin ja se Escortin ääni tyynessä kesä aamussa... kuului kaukaa.

Latvalan tunnelmia erikoiskokeiden jälkeen. Oli päässyt auttamaan isäänsäkin ojasta. Isän poika?

http://www.jmlatvala.com/fi/galleria/videot.html
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Tänään telkkarista tulee jälleen Rallin vaaralliset vuodet. Pari kertaa se on käsittääkseni jo esitetty.

Itse muistelen, että ohjelmassa oli pari harhaanjohtavaa asiavirhettä, ja vääriä yleistyksiä. Pitääpä tsekata ne korjata, jotteivat maallikot vedä vääriä johtopäätöksiä tuon ohjelmen perusteella.


Rallin vaaralliset vuodet. YLE TV2 15.45
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tuo dokumentti on selvästi puolueellinen ja omiaan lietsomaan rallin vastaista ilmapiiriä. :thumbdown
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15877
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyseessähän ei tosiaan ole varsinainen rallidokumentti vaan pelkästään B-ryhmän ikäviin puoliin keskittyvä tekele. Kaikenlainen kilpailullinen puoli on jätetty täysin sivuun. Dokumentin tekijöillä on aina omat argumenttinsa ja tapansa tuoda ne esiin valitsemalla materiaalin sopivasti, mutta toki rallifanille tässä on paljon mielenkiintoista kuvaa ja haastattelupätkää.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Jari-Matin ajo Escortilla on ollut todella herkullista katsottavaa ja luulen että Quattrolla vielä astetta näyttävämpää. Ei muuta kuin lisää videoita kehiin :thumbup:
Tässähän noita videoita J-M Latvalan Viron kisasta Youtubesta. Tuos pitkäs Quattros pitää olla melekoonen fakiiri ja kanttori, ku hitahemmis paikoos pitää pelata kytkimellä pykälää vaihtaes & jarrun kans ja vielä yhtäaikaa polkia kaasulla turbon ahtopaineet pysymähän koko ajan ylhäällä.

Jari-Matti shares his excitement at starting Rally Estonia

Jari-Matti Latvala speaks about Audi Quattro Youtube

Jari-Matti Latvala on Audi UrQuattro Gr.4 - On Board Camera - Rally Estonia 2013 Shakedown

Jari-Matti Latvala talking to Becsy after the shakedown of Rally Estonia

SS1 Rally Estonia Onboard

Jari Matti @ the Red Bull Jump ss 1

Onboard with JML as he tackles SS2 Rally Estonia in the Audi Quattro

AUTO24 RALLY ESTONIA 2013 Jari Latvala off ss3 (2:08) (Vanhempi "pappa" Latvala ulkoilee kohdasta 2.08 eteenpäin ek3:lla)

SS4 - best stage for JML on Estonia 2013
 
Viimeksi muokattu:
Ylös