Jenson Button - oikeassa autossa oikeaan aikaan

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Jenson Buttonin haastattelu F1 Racing -lehden numerossa toukokuu 2000.

Hänestä on sanottu ja kirjoitettu lyhyessä ajassa paljon. Osa jutuista on totta, osa tuulesta temmattuja. Mutta onko hänen itsensä itse asiassa annettu tuoda omia mielipiteitään julki? Haluatko tietää, mitä Jenson Button ajattelee tästä kaikesta? Entä kiinnostaako sinua se, miksi Jenson on Jensonin mielestä niin hyvä kuin mitä hän on osoittanut olevansa? Yhtä lailla uteliaita olimme mekin. Siksi istutimme hänet Sao Paulossa baarijakkaralle heittämään legendaa.

Oletko yllättynyt Button-maniasta?

-Tilanne tuntuu kyllä oudolta. Minuna oleminen on tosi kummallista nykyään. Mutta kun Britanniasta ei ole tullut uutta F1-kuljettajaa pitkiin aikoihin - ja koska olen vasta 20-vuotias, siis tämän hetken nuorin F1-kuski, ja vielä nuorin brittikuski koskaan - niin voi kai olettaa, että media kiinnostuu. Toivottavasti selvisin kuitenkin pahimmasta hälinästä jo ensimmäisen osakilpailun yhteydessä.

Mitä ajattelit englantilaisen Sun-lehden kansikuvajutusta, jossa haastateltiin tyttöystävääsi?

-Kimberley ei ollut sanonut juuri mitään sellaista, mitä jutussa oli pistetty hänen suuhunsa.

Saiko juttu hälytyskellosi soimaan?

-Näin kaikki sen päivän lehdet, koska joku oli faksannut ne minulle. Juttua ei ollut vain Sunissa vaan monessa muussakin lehdessä. Ja etusivun juttuja. Se oli aika outo tunne. Kimberley ei ollut kertonut toimittajille paljonkaan, mutta lehdet repivät juttua siitäkin vähästä, mitä hän oli sanonut, vaikkei siinä oikeastaan ollut mitään kirjoitettavaa. On outoa nähdä oma kuvansa lehtien kansissa - mutta vielä sitäkin ihmeellisempää on nähdä kannessa kuva tyttöystävästä, joka ei ole ikinä ennen antanut yhtäkään haastattelua. Kimberley oli vähän järkyttynyt jutusta, koska se ei ollut täysin totta ja kuvatkin olivat huonoja. Hän ei ollut kovin hyvillä mielin!

Saiko tapaus sinut varpaillesi iltapäivälehtien suhteen?

-Tulen toimeen niistä useimpien kanssa, koska onhan tärkeää ylläpitää niihin hyviä suhteita. Nähdäkseni niillä ei olla mitään pahaa kirjoitettavaa niin kauan kuin niille on ystävällinen.

Miksi sait nimen Jenson?

-Siitä liikkuu monta tarinaa. Oikeasti isäni oli innostunut moottoriurheilusta siihen aikaan, kun synnyin. Hän tunsi moottoripiireistä vanhan saloon-kuskin nimeltä Erling Jensen.

Ovatko kaverisi keksineet väännöksiä etunimestäsi?

-En tiedä, en ole kovinkaan kiinnostunut ihmisten nimien vääntelemisestä. Koulussa minulla oli joitakin kummia lempinimiä. Yksi rivokin, mikä minusta oli aika outoa. Niin ja Jennifer - olihan niitä. Ja tietysti Zipper (vetoketju) sukunimeni Button (nappi) takia.

Oliko vaikea pitää tunteesi kurissa Australian aika-ajon jälkeen?

-Olin tosi pettynyt. Mutta tiesin tehneeni parhaan mahdollisen suorituksen siinä ajassa, mitä minulla oli käytettävissä. Se vain oli niitä päiviä, kun asiat menevät pieleen ja kaikki on yhtä painajaista. Olin itse asiassa melko tyytyväinen, mutta kaikki luulivat, että olin pettynyt. Tiimi suhtautui OK, minua ei syytetty mistään. Minulle sanottiin, ettei kolaria olisi pitänyt sattua, mutta sellaista nyt vain sattuu.

Olitko rauhallinen ennen kisaa

-Todella rauhallinen. Ei kai takarivissä voi olla muuta kuin rauhallinen! Frank, Patrick ja Gerhard eivät asettaneet minulle mitään paineita. He sanoivat vain, että "tee parhaasi, olisi hyvä nousta sijoituksissa korkeammalle, mutta olisi hyvä päästä maaliinkin, jotta saadaan kilometrejä alle".

Se oli melkoinen avaukierros!

- Vuoden ensimmäisen kilpailun lähtö on aina kuumeinen. Itse olin vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ensimmäisessä mutkassa oli tiukka paikka, kun toinen Prost törmäsi toiseen Sauberiin. Jouduin niin lähelle, että luulin jo, ettäautostani lähtisi nokka irti. Mutta onnistuin vaihtamaan ajolinjaa ja väistämään sen tilanteen. Sitten pääsin Genen ohi toisessa mutkassa. Sen jälkeen Herbert ja toinen Sauber ottivat kosketusta ja onnistuin ohittamaan ne molemmat. Ohitin lisäksi jonkun muun vielä vähän myöhemmin. Oli vain kyse siitä, että olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja pysyttelin poissa hankaluuksista.

Löysitkö hyvän ajorytmin?

-Kyllä, mutta on hankalaa ajaa toisten takana silloin, kun tietää olevansa nopeampi mutta ei pääse tarpeeksi lähelle ohittamista varten. Ohittaminen on Ykkösissä erittäin vaikeaa. Mutta toisaalta uskon, että minulla on vielä paljon opittavaa, ja ehkä tulen siinä paremmaksi vuoden mittaan. Toivottavasti, koska en ainakaan halua körötellä muiden takana koko kautta.

Kartingväki pitää sinua parhaana kuljettajana sitten Sennan!

-Olen saanut kuulla siitä kolme vuotta. Mutta on tietysti vaikea sanoa mitään, koska hän ajoi sekä kartingia että Ykkösiä toisella aikakaudella kuin minä. En ole vielä lähelläkään hänen tasoaan tässä luokassa - mutta toivottavasti pääsen sinne muutaman seuraavan vuoden aikana. Tosin minä teen asiat omalla tavallani, joten minusta tulee ensimmäinen Jenson Button, ei toinen Senna.

Onko Oxford menomesta?

-Ei oikeastaan. Asun Bicesterissä, ja se on tosi surkea paikka! Oxford on OK. Siellä on mukavia baareja ja ravintoloita - ja yliopisto, mikä on aina plussaa mitä naisiin tulee. Käyn kuitenkin yleensä ulkona Lontoossa. Haluaisin hankkia asunnon sieltä, mutta asua silti myös Oxfordissa.

Mikä on Oxfordin paras yökerho?

-En ole koskaan käynyt siellä yhdessäkään sellaisessa - ei siellä oikeastaan ole yökerhoja. Siellä on paljon hyviä baareja ja muutama mukava pubi. The Lemon Tree on hyvä, mutta se on yhdistetty ravintola ja baari. Sieltä saa hyvää safkaa!

Lager- vai bitter-olut?

-Lager.

Coulthard vai Irvine?

-Pakko sanoa Irvine.

Jalat vai pakarat?

-Yhtä hyviä.

Milloin muutat Monacoon

-En vielä. Ehkä ensi vuonna, mutta en vielä. Haluan nauttia tästä vuodesta Englannissa.

Ovatko kaverit pysyneet rinnallasi?

-Kyllä, huippuhyvin koko sen ajan, jonka olen kilpaillut. Siihen asti, kun olin 14 tai 15, he eivät oikeastaan tienneet, että olin kilpa-ajaja. Olen yrittänyt pitää kaverit ja kilpailemisen erillään. Ne ovat kaksi eri asiaa. Kaverit ovat kannustaneet minua hyvin. Australian kilpailun jälkeen he olivat heti soittelemassa ja jättämässä viestejä.

Hommaatteko vielä samoja juttuja?

-Totta kai - olemme edelleen hyviä shoppailemaan ja menemään aikaisin nukkumaan.

Missä muussa lajissa olet hyvä?

-Vaikea kysymys, koska en harrasta kovin monta muuta urheilulajia. En tykkää jalkapallosta tai kriketistä, enkä koulussa yleensä harrastanut sentyyppisiä lajeja. Olin kai aika hyvä yleisurheilussa, siis pitkillä matkoilla. Satasella en pärjännyt! Tykkään myös vesiurheilusta, mutta se johtuu siitä, että pari kaveriani harrastaa vesilajeja. Niitä harrastan huvikseni enemmän kuin mitään muuta. Tekniikkaa en niissä kyllä osaa yhtään. Harrastan aika paljon lainelautailua, joka on sekä hauskaa että hyvää kuntotreeniä.

Mitä muita urheilulajeja seuraat?

-Rugbya. Samoin isompia jalkapallokisoja. Valioliigan pelejä en seuraa, koska ne eivät minusta ole mielenkiintoisia. Katson mielelläni kansainvälisiä otteluita, mutta todellisuudessa suosikkini on kyllä moottoriurheilu. Kuulostaa säälittävältä, vai mitä? Mutta en koskaan oikeastaan seuraa urheilua TV:stä tai käy matseissa tai muuta. Teen mieluummin muita juttuja silloin kun olen kotona.

Ovatko F1-autot enemmän fysiikkaa vaativia kuin mitä odotit?

-Ne ovat sellaisia kuin odotin, eli fyysisesti paljon vaativampia kuin mitkään niistä autoista, joita olen aiemmin ajanut. Kolmosia pystyy ajamaan vasemmalla kädellä näihin verrattuna.

Paljonko voit parantaa kuntoasi?

-Vaikka kuinka paljon tietysti. Kuinka paljon itse voisit? Mutta nyt, kun kausi on käynnissä, on tosi vaikea nostaa kuntoa. En pystynyt ennen kauden alkua harjoittelemaan niin paljon kuin olisin halunnut. Ajaminen on tietysti parasta treeniä, mutta teen myös paljon reaktioharjoituksia. Ja niskatreeniä, vaikkei minulla olekaan ollut niskan kanssa mitään ongelmia. Kaikista eniten minulla rasittuvat ohjaustehostimista huolimatta käsivarret - Ykkösissä kun ei käytetä sellaisia tehostimia, joihin tavallinen henkilöautoilija on tottunut - ei tosiaankaan! Meillä on niissä eri säätöjä, enkä itse suinkaan käytä niistä kaikkein herkimpiä, koska silloin menettää myös tuntumaa rataan.

Onko Williamsilla tiukka henki?

-Ei, siellä on oltu todella mahtavia. Erityisesti Frank ja Patrick. Frank on ollut tosi ystävällinen. Hän on hyvä tyyppi. Kun ei olla radalla, yritän soittaa hänelle kerran tai pari viikossa. Olen tavannut myös kaikki tehtaan ihmiset, ja he ovat hienoa porukkaa. Interlagosissa menimme kaikki, koko 50 hengen kilpailutiimi, yhdessä syömään.Ralf ei tosin ollut mukana, koska hänellä taisi olla muita kiireitä. Meillä oli hauskaa, eikä kukaan puhunut ajamisesta, mikä oli kaikkein parasta.

Millaisista vaatteista pidät?

-Ilmaisista!
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Oletko merkki-ihminen?

-Ehdottomasti. Saatan kuulostaa vähän homolta, mutta olen viime aikoina ostanut paljon Versacen vaatteita. En edes tiedä miksi tykkään niistä, kunhan tykkään. Pitäisi tietysti sanoa Bogner, koska firma sponsoroi meitä! Mutta ostan aina Versacen farkkuja. Viime aikoina olen ostanut hirveästi vaatteita, kaikkea hyvännäköistä - ja kalliimmista kaupoista kuin ennen F1-aikoja!

Millaista on asua isän kanssa?

-Oikeastaan tosi mukavaa. Joskus hän käy hermoille, mutta hän on tosi hauska tyyppi. Voi olla vähän outoa, että asun isän kanssa, mutta kaiken kaikkiaan se on hyvä asia. Yritämme kotona olla puhumatta liian paljoa ajamisesta, mutta aina puhe kääntyy siihen!

Karting-isillä on vaativien valmentajien maine - millainen isäsi oli?

-Ei ollenkaan paha. On uskomatonta, miten kovaa joitakin lapsia painostetaan menestymään. Isäni oli kohtuullisen rento. Ensimmäisenä vuotena hän antoi ohjeeksi: "Ota rennosti ja nauti. Sitä varten olemme tässä vaiheessa täällä. Muutaman vuoden päästä voitamme mestaruuden." Ja niin minä voitinkin. Asiat ovat tietysti helpompia silloin, kun voittoja tulee. Joskus oli pientä stressiä, mutta moneen muuhun verrattuna hän oli todella hyvä karting-isä.

Mihin kiinnität naisessa huomiota?

-Kerron tämän nyt - se on ainoa asia, mistä tiimin tyypit kiusoittelevat minua. Tykkään nimittäin pienistä jaloista! Jos naisella on pienet jalat, hänen kroppansakin on mukavan näköinen - ihan totta! Muuten katseeni kiinnittyy sellaisiin asioihin, joihin muutkin miehet varmaan kiinnittävät huomiota, eli huippuhyvään kroppaan. Yleensä pidän enemmän vaaleista ja vaaleanruskeista hiuksista. Ja oikein viattoman näköisistä tytöistä - kuulostaa tosi pahalta, mutta olen hulluna viattoman näköisiin 18-22-vuotiaisiin.

Onko sinulla hyvää onnea tuovia esineitä tai tapoja

-Ei ole, en usko sellaiseen. Tallin tyypit olivat yllättyneitä, koska en ole taikauskoinen sen suhteen, kummalta puolen istun autoon. Melkein kaikki kuljettajat, joiden kanssa he ovat tekemisissä, ovat nousseet autoon aina määrätyltä puolelta - he ovat vaikka kiertäneet auton ympäri, jos eivät muuten ole päässeet siihen lempipuoleltaan. Ainut rutiinini on se, että käyn aina ennen kisan alkua vessassa, koska minulla on heikko rakko!

Millaista on olla tallikaverina oman idolinsa veljen kanssa?

-Mahtavaa! Testipäivinä Ralf ei ole nykyään yleensä paikalla, minä olen viime aikoina ajanut suurimman osan testeistä. Mutta hän on hyvä tyyppi, ja meillä on tosi hauskaa sekä radan ulkopuolella että radalla. Uskon, että meillä tulee olemaan mukava vuosi.

Entä Juan Pablo Montoya?

-Eikös hänellä ole sopimus Amerikassa? Sellaista ainakin olen lukenut! On selvää, että minun täytyy suoriutua hyvin tästä kaudesta - ihan niinkuin kenen tahansa muunkin F1-kuljettajan. Tulen tekemään parhaani. Toivottavasti se riittää Williams-paikkaan ensi kaudellakin. Jos ei riitä, sitten en ole Ykkösissä ensi vuonna.

Jos olisit Marc Hynes, harmittaisiko sinua?

-Hän ajoi viime vuonna hyvin ja voitti hienosti Britannian F3-mestaruuden.

Olisko hän hyvä F1-kuljettajana?

-En osaa sanoa, koska en ole nähnyt häntä F1-auton ratissa. Mutta hän on hyvä kuski ja olisi mukava nähdä hänet mukana Ykkösissä. Hän on soittanut minulle pari kertaa ja onnitellut hyvästä suorituksesta. Tietysti on vähän ikävää, että minä ajan täällä eikä hänellä ole edes tallipaikkaa Formula 3000 -luokassa. Mutta minulle tarjoutui täydellinen tilaisuus ja minä tartuin siihen. Ja Luciano Burtilla oli mielestäni myös onnea, kun hän pääsi testikuljettajaksi Jaguarille. Luulen, että hänellä on pullat aika hyvin uunissa muutamaa seuraavaa vuotta ajatellen.

Pitääkö äitisi siitä, että ajat kilpaa?

-Kyllä, hän on ihan hulluna. Hän seuraa uraani innolla ja on lukenut joka ikisen lehden, jossa on ollut minusta juttua. Niin kuin äidit nyt tekevät. Aina kun menen käymään hänen luonaan, lattia on täynnä sanoma- ja aikakauslehtiä. Se on ihan uskomatonta. Olen sanonut hänelle, että "hellitä vähän, mutsi, etkö ole jo nähnyt tarpeeksi montä kuvaa minusta?" Hän on tosi innostunut ja on tulossa katsomaan Britannian osakilpailua.

Antaako isäsi sinun lainata autoaan?

-Antaako minun lainata? Hän se lainaa koko ajan yhtä minun autoistani! No joo, antaa kyllä, minulla on ollut yksi hänen autoistaan nyt aika kauan.

Kuinka monta ajotuntia jouduit ottamaan inssiajoa varten?

-Kävin viidellä tunnilla ja reputin ensimmäisen inssin. Ajoni hylättiin, koska menin kuulemma raosta, josta ei auto mahdu - tai ainakin naispuolinen inssi oli sitä mieltä. Ajoin kaksisuuntaista katua, jossa autot oli pysäköity minun puolelleni kadun varteen, ja minun piti väistää vastaantulevaa. Mutta siinä oli tilaa kahdelle autolle, ja viitisen senttiä oli vielä varaa molemmin puolin! Vastaantuleva auto väisti minua jalkakäytävälle. Sen kuljettaja oli nainen. Oli aika noloa reputtaa, mutta pääsin läpi toisella kerralla. Kaikki parhaat kuskit pääsevät läpi toisella yrityksellä.

Onko sinulla sisaruksia?

-Kolme siskoa, he taitavat olla 25, 30 ja 34. Tulen hyvin toimeen heidän kaikkien kanssa, mutta ikäerosta on varmaankin apua. Yksi asuu Leedsissä, yksi Bournemouthissa ja yksi Somersetissa. He ovat tosi kiinnostuneita autourheilusta, mutta emme näe toisiamme tarpeeksi usein. Yritän kyllä parhaani tänä vuonna.

Jos et olisi kilpa-ajaja, mitä tekisit?

-En tosiaankaan tiedä, koska olen tähdännyt kilpa-ajajaksi jostain 8-9-vuotiaasta lähtien. Elokuvaohjaaja ehkä - se olisi hienoa.

Milloin menetit poikuutesi?

-En ole varma. olin varmaan 14 tai 15. Nykyinen tyttöystäväni on kolmas, jonka kanssa olen ollut, ja olemme seurustelleet siitä asti, kun olin 16.

Opetteletko parhaillaan yhtä aikaa elämää ja Ykkösiä?

-Opin varmaan enemmän elämän tosiasioita kartingaikana. Silloin näin erilaisia kulttuureja, esimerkiksi amerikkalaista ja japanilaista elämänmenoa. Silloin minulla oli myös enemmän paineita kuin nyt. Tiesin, että jos en tee parastani, en välttämättä pääse urallani enää eteenpäin. Onhan minulla nykyäänkin paineita, koska haluan suoriutua mahdollisimman hyvin ja nousta maailmanmestariksi, mutta siihen menee vielä pari vuotta. Nyt on enemmänkin opeteltava F1-kuljettajana olemista.

Tällainen on Jenson Button, nuori lahjakkuus. Huipputyyppi, Ei voi muuta sanoa.

Teksti Tom Clarkson.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Buttonin kommentti TS:ssä:

– Toinen paikka sunnuntain kisassa meidän kalustollamme oli paras mahdollinen tulos. Annoin kaikkeni, mutta loppupeleissä vauhti ei riittänyt kuromaan eroa enää umpeen. En realistisesti ajatellen olisi voinut odottaa parempaa tulosta.
RB7 on loistava auto, ehkä paras tällä hetkellä mutta hivenen alkaa jo allekirjoittanutta ärsyttämään tuo jatkuva selittely muilta kuljetajilta kuinka "meidän kalustolla" ei pärjää. Ei sillä RB7:lla pärjää Webberikään. Kyllä kyse on Vettelin erinomaisuudesta ja hyvän auton yhdistelmästä.

Koko juttu täällä.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Pitää kuitenkin ymmärtää että ei noista kukaan voi sanoa että "no Vettel nyt on vaan kaikkein paras kuski, paljon parempi kuin minä". Jokaisen pitää kokeilla pitää oma markkina yms arvo huipussaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ei siellä kukaan yksinään ole niin paljon parempi kuski, kuin Vettel on nyt edellä muita. Se on minusta selvä asia. Turhautunut (taistelee siltikin MM-hopeasta) Webber ei vaan saa auton potentiaalia hyödynnettyä. Silti, minusta Vettel on myös ollut tämän kauden paras kuski (parhaaseen) kalustoonsakin nähden kun homma sujuu ja itseluottamus korkealla.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Buttonin tekemisessä tuntuu tällä hetkellä vähän huokuvan semmoinen hyvä tunne ja itsevarmuus. Varsinkin nyt, kun tallitoveri on ajellut mihin sattuu ja Buttonista on tullut vakiovieras tuonne podiumille.

Toivottavasti Vettelin ylivoima ei jatku ensi kaudella ja Mclaren saa väsättyä vähintään yhtä hyvän auton niin nähtäisiin Buttonilta vielä hienompia suorituksia kuin tällä kaudella.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Hiljainen vallankumous

Jenson Button on saanut McLarenilla yliotteen Lewis Hamiltonista. Hän on F1-kauden suurin yllättäjä.

F1-sarjassa on vain kaksi kuljettajaa, jotka voivat olla hyvin tyytyväisiä tämän kauden suorituksiinsa. Toinen heistä on Sebastian Vettel ja toinen Jenson Button. Kun viisi kilpailua on jäljellä, MM-sarjassa toisena oleva Button on jo nimettävä kauden suurimmaksi yllättäjäksi. Kukaan ei olisi oikeasti uskonut että Button pystyy saamaan yliotteen tallikaveristaan Lewis Hamiltonista ja antamaan hänelle jopa oppia ohittamisesta, kuten nähtiin Monzassa. McLaren-talissa on tapahtunut hiljainen vallankumous. Button, 31, on ollut loistava, mutta Hamilton, 26, on ajanut F1-uransa tähän asti huonoimman kauden ja jättänyt taakseen monta hajonnutta etusiivekettä. Button on loikannut neljässä edellisessä kilpailussa palkintopallille. Hamilton on päässyt yhdeksässä edellisessä kilpailussa vain kerran kärkikolmikkoon.

Button otti ison riskin siirryttyään kauden 2009 jälkeen hallitsevana mestarina talliin, jossa monien mielestä oli jo maailman nopein kuljettaja. Kaikki tiesivät, että Hamilton oli jo pitkään ollut McLarenin vahvojen miesten Ron Dennisin ja Martin Whitmarshin suosikkipoika. Silloin puhuttin, että Hamilton tuhoaa Buttonin. Toisin on käynyt. Hamiltonin ura on lähtenyt yllättäen laskusuuntaan, mutta arvostus Buttonia kohtaan on noussut huomattavasti. Button on omalla osaamisellaan kyennyt horjuttamaan Hamiltonin asemaa McLarenilla. Buttonin sopeutumista on auttanut se, ettei hän ole missään vaiheessa tuntenut oloaan yksinäiseksi. Hänellä on varikolla aina tukenaan laaja lähipiiri, johon kuuluvat hänen isänsä John Button, manageri Richard Goddard, kuntovalmentaja Mikey Collier, tyttöystävä Jessica Michibata ja vanhat kaverit Chris Buncombe ja Richard Williams. Samantapaista tukijoukkoa myös Hamilton tarvitsisi tällä hetkellä.

Button ajaa nyt jopa paremmin kuin mestaruuskaudelaan, ja juuri sillä, että Button on jo voittanut yhden MM-tittein, on varmasti vaikutusta hänen nykyisiin suorituksiinsa. Minkäänlaisia paineita ei enää ole. Button ajattelee niin, että kaikk mitä hän mestaruuden jälkeen vielä saavuttaa, on pelkkää bonusta. "Button on ajanut koko kauden erittäin hienosti. Kun Jensonin kanssa juttelee, huomaa nopeasti, että hän on tosi rauhallinen eikä ota enää stressiä mistään", Mika Salo sanoo.

Buttonin hyvä vire johtuu hyvin paljon myös Pirellin uudenlaisista renkaista. Hän osaa käsitellä aiempaa nopeammin kuluvia renkaita paremmin kuin Hamilton, jonka ajotyyli on aina ollut selvästi aggressiivisempi. "Muistan, kun olin Monzassa kisan jälkeen McLarenin tiloissa. Button tuli sanomaan eräälle Pirellin miehelle, että älkää missään tapauksessa muuttako renkaita ensi kaudeksi. Hän osaa todellakin huolehtia renkaista ja se näkyy vahvoina kisavetoina", Salo sanoo. Buttonista on kehittynyt älykäs kuljettaja, joka tekee harvoin virheitä. Vaikka Button häviää aika-ajoissa yleensä pari sekunnin kymmenystä Hamiltonille, kisamatkalla hän pystyy usein kääntämään tilanteen edukseen. Taktisessa osaamisessa Button on Hamiltonia edellä. Ei ole sattumaa, että kaikki neljä voittoa McLarenilla ovat tulleet hankalissa oloissa sekakelillä.

Button pystyy tekemään hämmästyttävän hyvin yhteistyötä Hamiltonin kanssa. Se voi jopa olla yksi syy Hamiltonin suoritusten heikkenemiseen. Yksi tärkeä motivaatiota nostava tekijä on Hamiltonilta poissa, kun oma tallitoveri aina vaan hymyilee ja on sen verran mukava heppu, ettei hänen voittamisensa tuo oikein lisälatausta kilpailuihin. Button ilmoitti keväällä Autosportissa, ettei hän enää aio ajaa missään muussa F1-tallissa. "Nautin todella paljon työskentelystä McLarenilla. Saatan ihan hyvin ajaa vielä kolme tai viisi vuotta", Button sanoi. McLaren on käyttänyt ensi kauden optionsa Buttoniin, mutta hän ei ole vielä allekirjoittanut kauden 2014 loppuun suunniteltua jatkosopimusta. Kahdeksan miljoonaa euroa kaudessa ansaitseva Button haluaisi palkankorotuksen, joka nostaisi hänen vuosiansionsa paljon lähemmäs yli kaksi kertaa enemmän tienaavaa Hamiltonia. Huhut Buttonin siirtymisestä Ferrarille kaudeksi 2013 ovat todennäköisesti vain hänen lähipiiristään lähtöisin olevaa pientä painostusta McLarenin suuntaan.

Teksti Janne Aittoniemi. Lähde Veikkaaja 40/2011 sivut 37-38
 

rei

Well-known member
Liittynyt
9.10.2005
Viestit
99
Jenson Button on saanut McLarenilla yliotteen Lewis Hamiltonista. Hän on F1-kauden suurin yllättäjä.

F1-sarjassa on vain kaksi kuljettajaa, jotka voivat olla hyvin tyytyväisiä tämän kauden suorituksiinsa. Toinen heistä on Sebastian Vettel ja toinen Jenson Button. Kun viisi kilpailua on jäljellä, MM-sarjassa toisena oleva Button on jo nimettävä kauden suurimmaksi yllättäjäksi. Kukaan ei olisi oikeasti uskonut että Button pystyy saamaan yliotteen tallikaveristaan Lewis Hamiltonista ja antamaan hänelle jopa oppia ohittamisesta, kuten nähtiin Monzassa. McLaren-talissa on tapahtunut hiljainen vallankumous. Button, 31, on ollut loistava, mutta Hamilton, 26, on ajanut F1-uransa tähän asti huonoimman kauden ja jättänyt taakseen monta hajonnutta etusiivekettä. Button on loikannut neljässä edellisessä kilpailussa palkintopallille. Hamilton on päässyt yhdeksässä edellisessä kilpailussa vain kerran kärkikolmikkoon.

Button otti ison riskin siirryttyään kauden 2009 jälkeen hallitsevana mestarina talliin, jossa monien mielestä oli jo maailman nopein kuljettaja. Kaikki tiesivät, että Hamilton oli jo pitkään ollut McLarenin vahvojen miesten Ron Dennisin ja Martin Whitmarshin suosikkipoika. Silloin puhuttin, että Hamilton tuhoaa Buttonin. Toisin on käynyt. Hamiltonin ura on lähtenyt yllättäen laskusuuntaan, mutta arvostus Buttonia kohtaan on noussut huomattavasti. Button on omalla osaamisellaan kyennyt horjuttamaan Hamiltonin asemaa McLarenilla. Buttonin sopeutumista on auttanut se, ettei hän ole missään vaiheessa tuntenut oloaan yksinäiseksi. Hänellä on varikolla aina tukenaan laaja lähipiiri, johon kuuluvat hänen isänsä John Button, manageri Richard Goddard, kuntovalmentaja Mikey Collier, tyttöystävä Jessica Michibata ja vanhat kaverit Chris Buncombe ja Richard Williams. Samantapaista tukijoukkoa myös Hamilton tarvitsisi tällä hetkellä.

Button ajaa nyt jopa paremmin kuin mestaruuskaudelaan, ja juuri sillä, että Button on jo voittanut yhden MM-tittein, on varmasti vaikutusta hänen nykyisiin suorituksiinsa. Minkäänlaisia paineita ei enää ole. Button ajattelee niin, että kaikk mitä hän mestaruuden jälkeen vielä saavuttaa, on pelkkää bonusta. "Button on ajanut koko kauden erittäin hienosti. Kun Jensonin kanssa juttelee, huomaa nopeasti, että hän on tosi rauhallinen eikä ota enää stressiä mistään", Mika Salo sanoo.

Buttonin hyvä vire johtuu hyvin paljon myös Pirellin uudenlaisista renkaista. Hän osaa käsitellä aiempaa nopeammin kuluvia renkaita paremmin kuin Hamilton, jonka ajotyyli on aina ollut selvästi aggressiivisempi. "Muistan, kun olin Monzassa kisan jälkeen McLarenin tiloissa. Button tuli sanomaan eräälle Pirellin miehelle, että älkää missään tapauksessa muuttako renkaita ensi kaudeksi. Hän osaa todellakin huolehtia renkaista ja se näkyy vahvoina kisavetoina", Salo sanoo. Buttonista on kehittynyt älykäs kuljettaja, joka tekee harvoin virheitä. Vaikka Button häviää aika-ajoissa yleensä pari sekunnin kymmenystä Hamiltonille, kisamatkalla hän pystyy usein kääntämään tilanteen edukseen. Taktisessa osaamisessa Button on Hamiltonia edellä. Ei ole sattumaa, että kaikki neljä voittoa McLarenilla ovat tulleet hankalissa oloissa sekakelillä.

Button pystyy tekemään hämmästyttävän hyvin yhteistyötä Hamiltonin kanssa. Se voi jopa olla yksi syy Hamiltonin suoritusten heikkenemiseen. Yksi tärkeä motivaatiota nostava tekijä on Hamiltonilta poissa, kun oma tallitoveri aina vaan hymyilee ja on sen verran mukava heppu, ettei hänen voittamisensa tuo oikein lisälatausta kilpailuihin. Button ilmoitti keväällä Autosportissa, ettei hän enää aio ajaa missään muussa F1-tallissa. "Nautin todella paljon työskentelystä McLarenilla. Saatan ihan hyvin ajaa vielä kolme tai viisi vuotta", Button sanoi. McLaren on käyttänyt ensi kauden optionsa Buttoniin, mutta hän ei ole vielä allekirjoittanut kauden 2014 loppuun suunniteltua jatkosopimusta. Kahdeksan miljoonaa euroa kaudessa ansaitseva Button haluaisi palkankorotuksen, joka nostaisi hänen vuosiansionsa paljon lähemmäs yli kaksi kertaa enemmän tienaavaa Hamiltonia. Huhut Buttonin siirtymisestä Ferrarille kaudeksi 2013 ovat todennäköisesti vain hänen lähipiiristään lähtöisin olevaa pientä painostusta McLarenin suuntaan.

Teksti Janne Aittoniemi. Lähde Veikkaaja 40/2011 sivut 37-38
Tämähän on siis täyttä p**kaa. Miten Mr. Aittoniemi selittää esim. sen, että Alonso on tasan yhden (1) pisteen päässä Buttonista mestaruus"taistelussa" niinkin hyvällä autolla, josta McLarenit ja RedBullit menevät ohi kättä heiluttaen?

Voisin myös kertoa pari muutakin kuljettajaa, jotka ovat autoonsa nähden ajaneet yllättävän hyvin läpi kauden.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ensinnäkään Ferrarin auto ei ole McLarenia huonompi. Toiseksi Buttonille tuli kaksi nollan pisteen kisaa kesällä täysin ilman omaa syytään, eli voisi olla pisteissä paljon korkeammallakin nyt.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ensinnäkään Ferrarin auto ei ole McLarenia huonompi. Toiseksi Buttonille tuli kaksi nollan pisteen kisaa kesällä täysin ilman omaa syytään, eli voisi olla pisteissä paljon korkeammallakin nyt.
Kaikki viittaa siihen että Button >= Hamilton >= Alonso
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3847
eli Button >= Hamilton >= Alonso >= Massa >= Räikkönen ?
Button >= Hamilton >= Alonso >= Massa >= Räikkönen >= Montoya >= R.Schumacher >= Trulli >= Alonso >= Fisichella >= Button >= Barrichello

Tuon saa aivan mihin järjestykseen haluaa kun pyörittää tarpeeksi kauan...

Vertailut eri olosuhteissa ajavien eri kuskiparien välillä ovat hyödyttömiä.

Jos vähääkään tasaisissa olosuhteissa ajaa,lähes jokainen kuski häviää joku vuosi jollekin tallikaverilleen, mutta tämä ei tee hänestä huonoa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Kaikki viittaa siihen että Button >= Hamilton >= Alonso

Nämä ovat mitä parhaita tapoja vertailla kuskeja.

Heidfeld >= Massa >= Räikkönen

ja kukas Heidfeldin syrjäytti. Bruno Senna, joka ottaa pataan Vitali Petrovilta.

Petrov >= B.Senna >= Heidfeld >= Massa >= Räikkönen

Mutta Petrovhan oli alakynnessä jollekin puolalaiselle...

Kubica >= Petrov >= B.Senna >= Heidfeld >= Massa >= Räikkönen

... hetkinen mutta eikös Heidfeld silti pärjännyt Kubicaa paremmin BMW:llä.

Heidfeld >= Kubica >= Petrov >= B.Senna >= Heidfeld >= Massa >= Räikkönen
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
:D

Ferrari on ollut kyllä Mclarenia huonompi tällä kaudella. Kuulisin mielelläni perusteluja miksi näin ei ole? Mclarenilla kuitenkin 4 voittoa, Ferrarilla 1. Ferrari ollut kovilla renkailla aivan yössä jne. Alonso on taistelussa 2. sijasta mukana, koska on ajanut tasaisen hyvin, kun Mclaren on lahjoittanut pisteitä pois. Ferrari on hyötynyt myös siitä, että se on kuitenkin Mclarenin jälkeen 3. paras auto, joten sijoitus on usein ollut Hamiltonin ja Buttonin takana ts. piste-erot eivät ole venyneet yksitttäisissä kisoissa paljoa.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
:D

Ferrari on ollut kyllä Mclarenia huonompi tällä kaudella. Kuulisin mielelläni perusteluja miksi näin ei ole? Mclarenilla kuitenkin 4 voittoa, Ferrarilla 1. Ferrari ollut kovilla renkailla aivan yössä jne. Alonso on taistelussa 2. sijasta mukana, koska on ajanut tasaisen hyvin, kun Mclaren on lahjoittanut pisteitä pois. Ferrari on hyötynyt myös siitä, että se on kuitenkin Mclarenin jälkeen 3. paras auto, joten sijoitus on usein ollut Hamiltonin ja Buttonin takana ts. piste-erot eivät ole venyneet yksitttäisissä kisoissa paljoa.
No eikös se että Ferrarin auto on McLarenia huonompi tarkoita sitä että Alonso on näistä kuskeista selkeästi paras? No mutta sehän nyt ei ainakaan tarkoita sitä, Alonsohan toi Santander rahat Ferrarille ja taas päästiin tähän ikuiseen tappeluun...
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Melko mielenkiintoinen statsi. En ole itse laskenut, mutta...

Jenson: 9 podiums, 3 wins, 210 points
Lewis: 4 podiums, 2 wins, 178 points
 
Ylös