Renessanssinero
Perusfeidaaja
Jenson Buttonin haastattelu F1 Racing -lehden numerossa toukokuu 2000.
Hänestä on sanottu ja kirjoitettu lyhyessä ajassa paljon. Osa jutuista on totta, osa tuulesta temmattuja. Mutta onko hänen itsensä itse asiassa annettu tuoda omia mielipiteitään julki? Haluatko tietää, mitä Jenson Button ajattelee tästä kaikesta? Entä kiinnostaako sinua se, miksi Jenson on Jensonin mielestä niin hyvä kuin mitä hän on osoittanut olevansa? Yhtä lailla uteliaita olimme mekin. Siksi istutimme hänet Sao Paulossa baarijakkaralle heittämään legendaa.
Oletko yllättynyt Button-maniasta?
-Tilanne tuntuu kyllä oudolta. Minuna oleminen on tosi kummallista nykyään. Mutta kun Britanniasta ei ole tullut uutta F1-kuljettajaa pitkiin aikoihin - ja koska olen vasta 20-vuotias, siis tämän hetken nuorin F1-kuski, ja vielä nuorin brittikuski koskaan - niin voi kai olettaa, että media kiinnostuu. Toivottavasti selvisin kuitenkin pahimmasta hälinästä jo ensimmäisen osakilpailun yhteydessä.
Mitä ajattelit englantilaisen Sun-lehden kansikuvajutusta, jossa haastateltiin tyttöystävääsi?
-Kimberley ei ollut sanonut juuri mitään sellaista, mitä jutussa oli pistetty hänen suuhunsa.
Saiko juttu hälytyskellosi soimaan?
-Näin kaikki sen päivän lehdet, koska joku oli faksannut ne minulle. Juttua ei ollut vain Sunissa vaan monessa muussakin lehdessä. Ja etusivun juttuja. Se oli aika outo tunne. Kimberley ei ollut kertonut toimittajille paljonkaan, mutta lehdet repivät juttua siitäkin vähästä, mitä hän oli sanonut, vaikkei siinä oikeastaan ollut mitään kirjoitettavaa. On outoa nähdä oma kuvansa lehtien kansissa - mutta vielä sitäkin ihmeellisempää on nähdä kannessa kuva tyttöystävästä, joka ei ole ikinä ennen antanut yhtäkään haastattelua. Kimberley oli vähän järkyttynyt jutusta, koska se ei ollut täysin totta ja kuvatkin olivat huonoja. Hän ei ollut kovin hyvillä mielin!
Saiko tapaus sinut varpaillesi iltapäivälehtien suhteen?
-Tulen toimeen niistä useimpien kanssa, koska onhan tärkeää ylläpitää niihin hyviä suhteita. Nähdäkseni niillä ei olla mitään pahaa kirjoitettavaa niin kauan kuin niille on ystävällinen.
Miksi sait nimen Jenson?
-Siitä liikkuu monta tarinaa. Oikeasti isäni oli innostunut moottoriurheilusta siihen aikaan, kun synnyin. Hän tunsi moottoripiireistä vanhan saloon-kuskin nimeltä Erling Jensen.
Ovatko kaverisi keksineet väännöksiä etunimestäsi?
-En tiedä, en ole kovinkaan kiinnostunut ihmisten nimien vääntelemisestä. Koulussa minulla oli joitakin kummia lempinimiä. Yksi rivokin, mikä minusta oli aika outoa. Niin ja Jennifer - olihan niitä. Ja tietysti Zipper (vetoketju) sukunimeni Button (nappi) takia.
Oliko vaikea pitää tunteesi kurissa Australian aika-ajon jälkeen?
-Olin tosi pettynyt. Mutta tiesin tehneeni parhaan mahdollisen suorituksen siinä ajassa, mitä minulla oli käytettävissä. Se vain oli niitä päiviä, kun asiat menevät pieleen ja kaikki on yhtä painajaista. Olin itse asiassa melko tyytyväinen, mutta kaikki luulivat, että olin pettynyt. Tiimi suhtautui OK, minua ei syytetty mistään. Minulle sanottiin, ettei kolaria olisi pitänyt sattua, mutta sellaista nyt vain sattuu.
Olitko rauhallinen ennen kisaa
-Todella rauhallinen. Ei kai takarivissä voi olla muuta kuin rauhallinen! Frank, Patrick ja Gerhard eivät asettaneet minulle mitään paineita. He sanoivat vain, että "tee parhaasi, olisi hyvä nousta sijoituksissa korkeammalle, mutta olisi hyvä päästä maaliinkin, jotta saadaan kilometrejä alle".
Se oli melkoinen avaukierros!
- Vuoden ensimmäisen kilpailun lähtö on aina kuumeinen. Itse olin vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ensimmäisessä mutkassa oli tiukka paikka, kun toinen Prost törmäsi toiseen Sauberiin. Jouduin niin lähelle, että luulin jo, ettäautostani lähtisi nokka irti. Mutta onnistuin vaihtamaan ajolinjaa ja väistämään sen tilanteen. Sitten pääsin Genen ohi toisessa mutkassa. Sen jälkeen Herbert ja toinen Sauber ottivat kosketusta ja onnistuin ohittamaan ne molemmat. Ohitin lisäksi jonkun muun vielä vähän myöhemmin. Oli vain kyse siitä, että olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja pysyttelin poissa hankaluuksista.
Löysitkö hyvän ajorytmin?
-Kyllä, mutta on hankalaa ajaa toisten takana silloin, kun tietää olevansa nopeampi mutta ei pääse tarpeeksi lähelle ohittamista varten. Ohittaminen on Ykkösissä erittäin vaikeaa. Mutta toisaalta uskon, että minulla on vielä paljon opittavaa, ja ehkä tulen siinä paremmaksi vuoden mittaan. Toivottavasti, koska en ainakaan halua körötellä muiden takana koko kautta.
Kartingväki pitää sinua parhaana kuljettajana sitten Sennan!
-Olen saanut kuulla siitä kolme vuotta. Mutta on tietysti vaikea sanoa mitään, koska hän ajoi sekä kartingia että Ykkösiä toisella aikakaudella kuin minä. En ole vielä lähelläkään hänen tasoaan tässä luokassa - mutta toivottavasti pääsen sinne muutaman seuraavan vuoden aikana. Tosin minä teen asiat omalla tavallani, joten minusta tulee ensimmäinen Jenson Button, ei toinen Senna.
Onko Oxford menomesta?
-Ei oikeastaan. Asun Bicesterissä, ja se on tosi surkea paikka! Oxford on OK. Siellä on mukavia baareja ja ravintoloita - ja yliopisto, mikä on aina plussaa mitä naisiin tulee. Käyn kuitenkin yleensä ulkona Lontoossa. Haluaisin hankkia asunnon sieltä, mutta asua silti myös Oxfordissa.
Mikä on Oxfordin paras yökerho?
-En ole koskaan käynyt siellä yhdessäkään sellaisessa - ei siellä oikeastaan ole yökerhoja. Siellä on paljon hyviä baareja ja muutama mukava pubi. The Lemon Tree on hyvä, mutta se on yhdistetty ravintola ja baari. Sieltä saa hyvää safkaa!
Lager- vai bitter-olut?
-Lager.
Coulthard vai Irvine?
-Pakko sanoa Irvine.
Jalat vai pakarat?
-Yhtä hyviä.
Milloin muutat Monacoon
-En vielä. Ehkä ensi vuonna, mutta en vielä. Haluan nauttia tästä vuodesta Englannissa.
Ovatko kaverit pysyneet rinnallasi?
-Kyllä, huippuhyvin koko sen ajan, jonka olen kilpaillut. Siihen asti, kun olin 14 tai 15, he eivät oikeastaan tienneet, että olin kilpa-ajaja. Olen yrittänyt pitää kaverit ja kilpailemisen erillään. Ne ovat kaksi eri asiaa. Kaverit ovat kannustaneet minua hyvin. Australian kilpailun jälkeen he olivat heti soittelemassa ja jättämässä viestejä.
Hommaatteko vielä samoja juttuja?
-Totta kai - olemme edelleen hyviä shoppailemaan ja menemään aikaisin nukkumaan.
Missä muussa lajissa olet hyvä?
-Vaikea kysymys, koska en harrasta kovin monta muuta urheilulajia. En tykkää jalkapallosta tai kriketistä, enkä koulussa yleensä harrastanut sentyyppisiä lajeja. Olin kai aika hyvä yleisurheilussa, siis pitkillä matkoilla. Satasella en pärjännyt! Tykkään myös vesiurheilusta, mutta se johtuu siitä, että pari kaveriani harrastaa vesilajeja. Niitä harrastan huvikseni enemmän kuin mitään muuta. Tekniikkaa en niissä kyllä osaa yhtään. Harrastan aika paljon lainelautailua, joka on sekä hauskaa että hyvää kuntotreeniä.
Mitä muita urheilulajeja seuraat?
-Rugbya. Samoin isompia jalkapallokisoja. Valioliigan pelejä en seuraa, koska ne eivät minusta ole mielenkiintoisia. Katson mielelläni kansainvälisiä otteluita, mutta todellisuudessa suosikkini on kyllä moottoriurheilu. Kuulostaa säälittävältä, vai mitä? Mutta en koskaan oikeastaan seuraa urheilua TV:stä tai käy matseissa tai muuta. Teen mieluummin muita juttuja silloin kun olen kotona.
Ovatko F1-autot enemmän fysiikkaa vaativia kuin mitä odotit?
-Ne ovat sellaisia kuin odotin, eli fyysisesti paljon vaativampia kuin mitkään niistä autoista, joita olen aiemmin ajanut. Kolmosia pystyy ajamaan vasemmalla kädellä näihin verrattuna.
Paljonko voit parantaa kuntoasi?
-Vaikka kuinka paljon tietysti. Kuinka paljon itse voisit? Mutta nyt, kun kausi on käynnissä, on tosi vaikea nostaa kuntoa. En pystynyt ennen kauden alkua harjoittelemaan niin paljon kuin olisin halunnut. Ajaminen on tietysti parasta treeniä, mutta teen myös paljon reaktioharjoituksia. Ja niskatreeniä, vaikkei minulla olekaan ollut niskan kanssa mitään ongelmia. Kaikista eniten minulla rasittuvat ohjaustehostimista huolimatta käsivarret - Ykkösissä kun ei käytetä sellaisia tehostimia, joihin tavallinen henkilöautoilija on tottunut - ei tosiaankaan! Meillä on niissä eri säätöjä, enkä itse suinkaan käytä niistä kaikkein herkimpiä, koska silloin menettää myös tuntumaa rataan.
Onko Williamsilla tiukka henki?
-Ei, siellä on oltu todella mahtavia. Erityisesti Frank ja Patrick. Frank on ollut tosi ystävällinen. Hän on hyvä tyyppi. Kun ei olla radalla, yritän soittaa hänelle kerran tai pari viikossa. Olen tavannut myös kaikki tehtaan ihmiset, ja he ovat hienoa porukkaa. Interlagosissa menimme kaikki, koko 50 hengen kilpailutiimi, yhdessä syömään.Ralf ei tosin ollut mukana, koska hänellä taisi olla muita kiireitä. Meillä oli hauskaa, eikä kukaan puhunut ajamisesta, mikä oli kaikkein parasta.
Millaisista vaatteista pidät?
-Ilmaisista!
Hänestä on sanottu ja kirjoitettu lyhyessä ajassa paljon. Osa jutuista on totta, osa tuulesta temmattuja. Mutta onko hänen itsensä itse asiassa annettu tuoda omia mielipiteitään julki? Haluatko tietää, mitä Jenson Button ajattelee tästä kaikesta? Entä kiinnostaako sinua se, miksi Jenson on Jensonin mielestä niin hyvä kuin mitä hän on osoittanut olevansa? Yhtä lailla uteliaita olimme mekin. Siksi istutimme hänet Sao Paulossa baarijakkaralle heittämään legendaa.
Oletko yllättynyt Button-maniasta?
-Tilanne tuntuu kyllä oudolta. Minuna oleminen on tosi kummallista nykyään. Mutta kun Britanniasta ei ole tullut uutta F1-kuljettajaa pitkiin aikoihin - ja koska olen vasta 20-vuotias, siis tämän hetken nuorin F1-kuski, ja vielä nuorin brittikuski koskaan - niin voi kai olettaa, että media kiinnostuu. Toivottavasti selvisin kuitenkin pahimmasta hälinästä jo ensimmäisen osakilpailun yhteydessä.
Mitä ajattelit englantilaisen Sun-lehden kansikuvajutusta, jossa haastateltiin tyttöystävääsi?
-Kimberley ei ollut sanonut juuri mitään sellaista, mitä jutussa oli pistetty hänen suuhunsa.
Saiko juttu hälytyskellosi soimaan?
-Näin kaikki sen päivän lehdet, koska joku oli faksannut ne minulle. Juttua ei ollut vain Sunissa vaan monessa muussakin lehdessä. Ja etusivun juttuja. Se oli aika outo tunne. Kimberley ei ollut kertonut toimittajille paljonkaan, mutta lehdet repivät juttua siitäkin vähästä, mitä hän oli sanonut, vaikkei siinä oikeastaan ollut mitään kirjoitettavaa. On outoa nähdä oma kuvansa lehtien kansissa - mutta vielä sitäkin ihmeellisempää on nähdä kannessa kuva tyttöystävästä, joka ei ole ikinä ennen antanut yhtäkään haastattelua. Kimberley oli vähän järkyttynyt jutusta, koska se ei ollut täysin totta ja kuvatkin olivat huonoja. Hän ei ollut kovin hyvillä mielin!
Saiko tapaus sinut varpaillesi iltapäivälehtien suhteen?
-Tulen toimeen niistä useimpien kanssa, koska onhan tärkeää ylläpitää niihin hyviä suhteita. Nähdäkseni niillä ei olla mitään pahaa kirjoitettavaa niin kauan kuin niille on ystävällinen.
Miksi sait nimen Jenson?
-Siitä liikkuu monta tarinaa. Oikeasti isäni oli innostunut moottoriurheilusta siihen aikaan, kun synnyin. Hän tunsi moottoripiireistä vanhan saloon-kuskin nimeltä Erling Jensen.
Ovatko kaverisi keksineet väännöksiä etunimestäsi?
-En tiedä, en ole kovinkaan kiinnostunut ihmisten nimien vääntelemisestä. Koulussa minulla oli joitakin kummia lempinimiä. Yksi rivokin, mikä minusta oli aika outoa. Niin ja Jennifer - olihan niitä. Ja tietysti Zipper (vetoketju) sukunimeni Button (nappi) takia.
Oliko vaikea pitää tunteesi kurissa Australian aika-ajon jälkeen?
-Olin tosi pettynyt. Mutta tiesin tehneeni parhaan mahdollisen suorituksen siinä ajassa, mitä minulla oli käytettävissä. Se vain oli niitä päiviä, kun asiat menevät pieleen ja kaikki on yhtä painajaista. Olin itse asiassa melko tyytyväinen, mutta kaikki luulivat, että olin pettynyt. Tiimi suhtautui OK, minua ei syytetty mistään. Minulle sanottiin, ettei kolaria olisi pitänyt sattua, mutta sellaista nyt vain sattuu.
Olitko rauhallinen ennen kisaa
-Todella rauhallinen. Ei kai takarivissä voi olla muuta kuin rauhallinen! Frank, Patrick ja Gerhard eivät asettaneet minulle mitään paineita. He sanoivat vain, että "tee parhaasi, olisi hyvä nousta sijoituksissa korkeammalle, mutta olisi hyvä päästä maaliinkin, jotta saadaan kilometrejä alle".
Se oli melkoinen avaukierros!
- Vuoden ensimmäisen kilpailun lähtö on aina kuumeinen. Itse olin vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ensimmäisessä mutkassa oli tiukka paikka, kun toinen Prost törmäsi toiseen Sauberiin. Jouduin niin lähelle, että luulin jo, ettäautostani lähtisi nokka irti. Mutta onnistuin vaihtamaan ajolinjaa ja väistämään sen tilanteen. Sitten pääsin Genen ohi toisessa mutkassa. Sen jälkeen Herbert ja toinen Sauber ottivat kosketusta ja onnistuin ohittamaan ne molemmat. Ohitin lisäksi jonkun muun vielä vähän myöhemmin. Oli vain kyse siitä, että olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja pysyttelin poissa hankaluuksista.
Löysitkö hyvän ajorytmin?
-Kyllä, mutta on hankalaa ajaa toisten takana silloin, kun tietää olevansa nopeampi mutta ei pääse tarpeeksi lähelle ohittamista varten. Ohittaminen on Ykkösissä erittäin vaikeaa. Mutta toisaalta uskon, että minulla on vielä paljon opittavaa, ja ehkä tulen siinä paremmaksi vuoden mittaan. Toivottavasti, koska en ainakaan halua körötellä muiden takana koko kautta.
Kartingväki pitää sinua parhaana kuljettajana sitten Sennan!
-Olen saanut kuulla siitä kolme vuotta. Mutta on tietysti vaikea sanoa mitään, koska hän ajoi sekä kartingia että Ykkösiä toisella aikakaudella kuin minä. En ole vielä lähelläkään hänen tasoaan tässä luokassa - mutta toivottavasti pääsen sinne muutaman seuraavan vuoden aikana. Tosin minä teen asiat omalla tavallani, joten minusta tulee ensimmäinen Jenson Button, ei toinen Senna.
Onko Oxford menomesta?
-Ei oikeastaan. Asun Bicesterissä, ja se on tosi surkea paikka! Oxford on OK. Siellä on mukavia baareja ja ravintoloita - ja yliopisto, mikä on aina plussaa mitä naisiin tulee. Käyn kuitenkin yleensä ulkona Lontoossa. Haluaisin hankkia asunnon sieltä, mutta asua silti myös Oxfordissa.
Mikä on Oxfordin paras yökerho?
-En ole koskaan käynyt siellä yhdessäkään sellaisessa - ei siellä oikeastaan ole yökerhoja. Siellä on paljon hyviä baareja ja muutama mukava pubi. The Lemon Tree on hyvä, mutta se on yhdistetty ravintola ja baari. Sieltä saa hyvää safkaa!
Lager- vai bitter-olut?
-Lager.
Coulthard vai Irvine?
-Pakko sanoa Irvine.
Jalat vai pakarat?
-Yhtä hyviä.
Milloin muutat Monacoon
-En vielä. Ehkä ensi vuonna, mutta en vielä. Haluan nauttia tästä vuodesta Englannissa.
Ovatko kaverit pysyneet rinnallasi?
-Kyllä, huippuhyvin koko sen ajan, jonka olen kilpaillut. Siihen asti, kun olin 14 tai 15, he eivät oikeastaan tienneet, että olin kilpa-ajaja. Olen yrittänyt pitää kaverit ja kilpailemisen erillään. Ne ovat kaksi eri asiaa. Kaverit ovat kannustaneet minua hyvin. Australian kilpailun jälkeen he olivat heti soittelemassa ja jättämässä viestejä.
Hommaatteko vielä samoja juttuja?
-Totta kai - olemme edelleen hyviä shoppailemaan ja menemään aikaisin nukkumaan.
Missä muussa lajissa olet hyvä?
-Vaikea kysymys, koska en harrasta kovin monta muuta urheilulajia. En tykkää jalkapallosta tai kriketistä, enkä koulussa yleensä harrastanut sentyyppisiä lajeja. Olin kai aika hyvä yleisurheilussa, siis pitkillä matkoilla. Satasella en pärjännyt! Tykkään myös vesiurheilusta, mutta se johtuu siitä, että pari kaveriani harrastaa vesilajeja. Niitä harrastan huvikseni enemmän kuin mitään muuta. Tekniikkaa en niissä kyllä osaa yhtään. Harrastan aika paljon lainelautailua, joka on sekä hauskaa että hyvää kuntotreeniä.
Mitä muita urheilulajeja seuraat?
-Rugbya. Samoin isompia jalkapallokisoja. Valioliigan pelejä en seuraa, koska ne eivät minusta ole mielenkiintoisia. Katson mielelläni kansainvälisiä otteluita, mutta todellisuudessa suosikkini on kyllä moottoriurheilu. Kuulostaa säälittävältä, vai mitä? Mutta en koskaan oikeastaan seuraa urheilua TV:stä tai käy matseissa tai muuta. Teen mieluummin muita juttuja silloin kun olen kotona.
Ovatko F1-autot enemmän fysiikkaa vaativia kuin mitä odotit?
-Ne ovat sellaisia kuin odotin, eli fyysisesti paljon vaativampia kuin mitkään niistä autoista, joita olen aiemmin ajanut. Kolmosia pystyy ajamaan vasemmalla kädellä näihin verrattuna.
Paljonko voit parantaa kuntoasi?
-Vaikka kuinka paljon tietysti. Kuinka paljon itse voisit? Mutta nyt, kun kausi on käynnissä, on tosi vaikea nostaa kuntoa. En pystynyt ennen kauden alkua harjoittelemaan niin paljon kuin olisin halunnut. Ajaminen on tietysti parasta treeniä, mutta teen myös paljon reaktioharjoituksia. Ja niskatreeniä, vaikkei minulla olekaan ollut niskan kanssa mitään ongelmia. Kaikista eniten minulla rasittuvat ohjaustehostimista huolimatta käsivarret - Ykkösissä kun ei käytetä sellaisia tehostimia, joihin tavallinen henkilöautoilija on tottunut - ei tosiaankaan! Meillä on niissä eri säätöjä, enkä itse suinkaan käytä niistä kaikkein herkimpiä, koska silloin menettää myös tuntumaa rataan.
Onko Williamsilla tiukka henki?
-Ei, siellä on oltu todella mahtavia. Erityisesti Frank ja Patrick. Frank on ollut tosi ystävällinen. Hän on hyvä tyyppi. Kun ei olla radalla, yritän soittaa hänelle kerran tai pari viikossa. Olen tavannut myös kaikki tehtaan ihmiset, ja he ovat hienoa porukkaa. Interlagosissa menimme kaikki, koko 50 hengen kilpailutiimi, yhdessä syömään.Ralf ei tosin ollut mukana, koska hänellä taisi olla muita kiireitä. Meillä oli hauskaa, eikä kukaan puhunut ajamisesta, mikä oli kaikkein parasta.
Millaisista vaatteista pidät?
-Ilmaisista!
Viimeksi muokattu: