Kausi 2010

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Suomalaisia tarvitaan lisää rattiin, ei enää Bussea tai Kankkusta rattiin muutakun 'näytös' mielessä. Jarkko Nikara on osoittanut kykenevänsä huippuvauhtiin Pirellin Mitsulla samoin Suomen mm-rallissa Ketomaa antoi näytöt vauhdistaan. Nää kaks herraa ny ainakin tarvittas pikimiten WRC auton rattiiin.


Hänninen vois olla kova luu kanssa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tuota olen joskus miettinyt, että korkeintaan ajettaisiin kaksi kertaa sama ek, mutta toisella kerralla takaperin.
Asfaltilla noita on joskus ajettu, mutta yleisön sijoittelu esimerkiksi risteyksissä voisi olla ongelmallinen. Toiseen suuntaan mentäessä alue voisi olla turvallinen, mutta toiseen suuntaan mentäessä ei.
Jos yleisön annetaan olla aina sisäkurvin puolella, niin luulisi olevan turvallinen paikka molempiin suuntiin ajettaessa?
No entäs hyppyjen alastulot, mutkayhdistelmät yms? On se niin hirveä vaiva vaihtaa pätkän ajosuunta kesken päivän, ettei siihen kukaan täyspäinen rupea. Lisäksi nuotituskilometrit ei vähene yhtään. Kertaalleen yhteen suuntaan ajetun tien spooritkin on kohtalaisen vituillaan ja aiheuttaa harmaita hiuksia väärinpäin ajettaessa. Toki se on sitten jo enempi asennekysymys.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^Asenne kysymys tosiaan. Ennen oli nuotitettavaa kuitenkin hippasen enemmän. Asfaltilla spooritkaan ei olis niin haittana.

Vaikee uskoa, että 2010 Hirvosen ja Latvalan lisäks olis joku suomalainen ajamassa enemmän WRC kalustolla. Vaadittava rahoitus on niin järjetön, eikä muiden suomalaisten 2009 suoritukset olleet sen ihmeempiä, kuin mitä aiempina vuosina on nähty. Kauden säväyttäjä muista suomalaisista oli mielestäni Bosse Portugalissa, "huonolla" kalustolla hyvää kyytiä. Hänninenkin on ajanut ajoittain hyvin, mutta toisaalta niin pitääkin nopeimmalla autolla. Muitten suomalaisten kv-näytöt on sitten ollut vähän niin ja näin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
^^Asenne kysymys tosiaan. Ennen oli nuotitettavaa kuitenkin hippasen enemmän. Asfaltilla spooritkaan ei olis niin haittana.
No ei ihan pelkästään asennekysymys. Niin kauan kun nuotitukseen käytettävä aika on pelkästään kisaviikon ti ja ke niin ei sitä nuotitettavien pätkien määrää rajattomasti voi lisätä. Esim Neste Rallissa ne pari päivää on varsin tiukkoja aikataulultaan jo nyt.

Sitä voi sitten aina miettiä, että jos lisättäiskii yks päivä/yö nuottia jne...
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Jarkko Nikara on osoittanut kykenevänsä huippuvauhtiin Pirellin Mitsulla samoin Suomen mm-rallissa Ketomaa antoi näytöt vauhdistaan. Nää kaks herraa ny ainakin tarvittas pikimiten WRC auton rattiiin.

Nikaralla ilmeisesti on tiedossa Subarun WRC:n testiä tässä ennen vuodenvaihdetta.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Sitä voi sitten aina miettiä, että jos lisättäiskii yks päivä/yö nuottia jne...
Ehkä nuotitusaikaa voisi taas hiukan pidentää, toisaalta MM-sarja voisi mennä siihen suuntaa, ettei nuotitusta olisikaan aikaa tehdä niin tarkkaan, että jokainen kurvi pitää ajaa millilleen, tuntea ruohotupsakkeet ja ojanpohjat, ym. Siten ehkä luontainen kokemus korostuisi ja kuljettajien erot korstuisivat enemmän kuin autojen.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ehkä nuotitusaikaa voisi taas hiukan pidentää, toisaalta MM-sarja voisi mennä siihen suuntaa, ettei nuotitusta olisikaan aikaa tehdä niin tarkkaan, että jokainen kurvi pitää ajaa millilleen, tuntea ruohotupsakkeet ja ojanpohjat, ym. Siten ehkä luontainen kokemus korostuisi ja kuljettajien erot korstuisivat enemmän kuin autojen.
Ei sitä nuotitusta OLE aikaa tehdä tarkkaan, pätkät saa ajaa kahteen kertaan läpi. Se on aika kaukana siitä ajasta, kun pätkät kerkes opetella ulkoo. Eli ekalla tehdään ja toisella tarkistetaan. Käytännössä kun käy nuotitusjälkiä kattomassa niin ne ojanpohjat tutkitaan nuottiautoilla... :)
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Ford ja Citroën varmaan kehittävät kalustoaan jonkin verran ensi vuodeksikin. Voimasuhteet ovat ennenkin muuttuneet nopeasti, mutten usko että talven aikana jompikumpi talleista keksisi nyt jonkun niin ihmeellisen palikan vanhoihin autoihinsa, jolla ottaisi sitten toisesta selvän yliotteen.
Kovin paljoa ei enää kehitystä tule näihin autoihin koska FIA ei enää hyväksy uusia luokituksia WRC autoihin, ainoastaan joitain pieniä "variant option" muutoksia sallitaan tarvittaessa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Ei sitä nuotitusta OLE aikaa tehdä tarkkaan, pätkät saa ajaa kahteen kertaan läpi. Se on aika kaukana siitä ajasta, kun pätkät kerkes opetella ulkoo. Eli ekalla tehdään ja toisella tarkistetaan. Käytännössä kun käy nuotitusjälkiä kattomassa niin ne ojanpohjat tutkitaan nuottiautoilla... :)
80-luvun nuotitus- ja harjoittelukäytäntöjä korostaa mielestäni osuvasti parjatulta Evolution Of Rallying -dvd:ltä löytyvä Walter Rohrlin haastattelu. Hän kuvaili Monte Carlo -rallin yöpätkien valmistautumisen sujuneen niin, että edellisenä iltana hän oli laittanut makuulle hotellihuoneessa, sulkenut silmät ja kellottanut pätkän mielessä läpi mutka mutkalta. Kun kello näytti 40 s. vähemmän kuin omat edellisvuoden pohjat, niin hän tunsi olevan luottavainen itse kisaan. Eli kyllä niitä todellakin ennen hinkattini läpi lukemattomia kertoja. Jos joku muistaa nähneensä pätkän esim. YouTubessa, heittäköön linkillä, mutta jotenkin noin se muistaakseni dvd:llä meni.

Nykyinen nuotituskäytäntö ymmärtääkseni suosii sarjaa vuosia tahkonneita kuljettajia, sillä he pystyvät tarkistelemaan aiempien vuosien nuotteja. Olisiko rahkeita kokeilla 2010-luvulla MM-rallin ajamista pimeänä? Tulisiko kallista romua? Se ei korostaisi luontaista kokemusta (paradoksaalista!), vaan luontaista lahjakkuutta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Täysin turhaa ajatusleikkiä ensi kaudelle, mutta mitä muutakaan tässä tekisi kun jouluun ja seuraavaan MM-ralliin on kuukausia:

Jos mennään sillä kaavalla, että Hirvonen voittaa kaikki muut kuin assukisat ja kestopäällysteellä jää myös Sordon taakse kolmanneksi. Loeb olisi aina heti Hirvosen perässä muualla kuin assulla, jossa hän tietysti voittaisi.

Pistetilanne kehkeytyisi näin.

10- 14 February - Sweden MH + 2p. ero Loebiin
03 - 7 March - Mexico MH + 4p.
31/3 - 4 April - Jordan MH + 6p.
14 - 18 April - Turkey MH + 8p.
5 - 9 May - New Zealand MH + 10p.
26 - 30 May - Portugal MH + 12p.
7 - 10 July - Bulgaria (Saturday finish) MH + 8p.
28/07 - 1 August - Finland MH + 10p.
18 - 22 August - Germany MH + 6p.
8 - 12 September - Japan MH + 8p.
29/09 - 3 October - France MH + 4p.
20 - 24 October - Spain MH + 0p.
10 - 14 November - Great Britain​

Jälleen nähtäisiin siis kauden päätöksessä täysi trilleri, kun Loeb-Hirvonen lähtisivät tasapisteissä ratkomaan mestaruutta... Mutta onneksi lajin nimi on ralli, mitä vaan voi tapahtua ja lopussa Loeb vie mestaruuden.

Jollei muuta, niin tämä kaava osoittaa jo sen, että ensi kaudella ranskalaisen kanssa on huomattavasti kovempi piteleminen.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Jollei muuta, niin tämä kaava osoittaa jo sen, että ensi kaudella ranskalaisen kanssa on huomattavasti kovempi piteleminen.
Kyllä se näin on. Nyt tarttis talvikaudella hakea asfalttiajoon oppia ja vinkkejä. Eihän Mikko assullakaan hidas ole, mutta Citroen-kaksikko on vain vielä piirun verran nopeampi.
Kolmossijat ei enää ensi kaudella yksinkertaisesti riitä, jos mestaruudesta mielii taistella.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Vaikka Mikko löytäisi jonkun pykälän lisää asvaltilla ajamiseen niin ei se tod.näk. vielä ensi kaudellakaan riitä Citikoiden kyytiin. Eli oikeastaan Mikon realistiset mestaruushaaveet vaatii apua tallikaverilta. Eli sitä että Citikoiden asvalttivoitot kuitattaisiin mahdollisimman monella Fordin kaksoisvoitolla soralla. Eli Latvalan pitäisi lyödä Loeb ajamalla ja tulla vielä maaliin saakka ranskiksen edellä. Voi tapahtua ehkä sen kerran kaudessa, eli ei taida riittää Mikolle.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Vaikka Mikko löytäisi jonkun pykälän lisää asvaltilla ajamiseen niin ei se tod.näk. vielä ensi kaudellakaan riitä Citikoiden kyytiin. Eli oikeastaan Mikon realistiset mestaruushaaveet vaatii apua tallikaverilta. Eli sitä että Citikoiden asvalttivoitot kuitattaisiin mahdollisimman monella Fordin kaksoisvoitolla soralla. Eli Latvalan pitäisi lyödä Loeb ajamalla ja tulla vielä maaliin saakka ranskiksen edellä. Voi tapahtua ehkä sen kerran kaudessa, eli ei taida riittää Mikolle.
Sanan realistinen käyttäminen on toki suhteellista, mutta ei tähän Latvalankaan tiimipelurius auta, vaan Mikon olisi alettava konemaisesti voittamaan soralla.

Jos Latvala tekisi sordot eli nollaisi Citroenin odotetut 1-2 -voitot ensi kauden neljässä asfalttikisassa sijoittumalla neljässä sorakisassa (lasketaan Ruotsi tähän kategoriaan) Loebin edelle Hirvosen ollessa Latvalan edellä, jäisi jäljelle vielä viisi sorakisaa, joista Mikon pitäisi kerätä enemmän pisteitä kuin Loeb. Ilman kenenkään ongelmia, Hirvosen pitäisi ensi kaudella voittaa seitsemän kertaa, tulla toiseksi tai kolmanneksi korkeintaan kuusi kertaa. Seitsemällä voitolla jo mestaruuden ansaitsikin.

Onneksi lajin nimi on edelleen ralli ja mutkia mahtuu kirjaimellisesti matkaan. Tilastojen valossa näyttäisi kyllä siltä että ranskalainen voi varmistella mestaruuttaan jo kotikisassaan.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ja uskooko joku, että Hirvonen voittaa kaikki tai edes suurimman osan soraralleista ensi vuonna? Tällä hetkellä en ainakaan pidä sitä kovin todennäköisenä. Mitä tarmac kisoihin tulee, niin ehkä Fordilla on kalkuloitu, ettei kuljettajien kannata käynistää suurempaa harjoitusohjelmaa asfaltille, koska se ei kuitenkaan auttaisi Loebin ja Sordo luontaiseen vuosien kokemusta vastaan? Toisaalta Loeb ja Sordo on kuitenkin parantaneet soralla vauhtiaan, joten joko Citikka tai kuljettajat ovat sitten oppineet sillä alustalla jotain? Onhan se vähän outoa, että vauhti on tiimien kesken suht tasaista soralla ja sitten assulla toinen ihan ylivoimainen. Ehkä Fordin asfaltti-testitiimissä olisi nyt joku muutosten paikka? Hirvosen asfalttivauhti riitti tänä vuonna kuitenkin Ogierin ja Solbergin edelle, miten sitten ensi vuonna? Latvala näyttäis assulla olevan ihan paperia, Wilsonin sijaan tekisin ens vuodelle vaikka 2008 Stobart-järjestelyt, tms.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Lupatarkastajan laskelmat osoittavat hyvin sen, mikä merkitys tallikaverilla on ykköskuskien maailmanmestaruushaaveille nykyisellä pistelaskusysteemillä. Voi olla, että Sordo on ostanut paikkansa ja ettei hän ajaisi Sitikalla, jos tallipaikat jaettaisiin ajotaitojen mukaan, mutta käytännössä hän on ollut asfalttiosaamisellaan viime kausina Loebin mestaruuksien tae.

Mikä ei tarkoita sitä, etteikö Loeb olisi voinut voittaa mestaruuksia yksinkin. Todennäköisemmin olisi voittanut kuin hävinnyt. Silti: paitsi että neljän pisteen ero pari kertaa kaudessa ykköshaastajaan tarkoittaa neljää pistettä pari kertaa kaudessa ykköshaastajaan, se on tarkoittanut myös sitä, ettei Loebin ole tarvinnut ajaa riskillä voitosta silloin kun vauhti ei ole ilman kohtuuttomia riskejä riittänyt. Selittänee paljon konemaisesta varmuudesta.
 
Ylös