henkka_ok
penkkapelle
No nyt pisti naurattamaan heti aamusta. Käys kattoo pätkän varressa niiden "viritettyjen kauppakassien" menoo ja sano se sit uusiks. Se nyt vaan on kylmä fakta, että tehoja on suitsittava jollain, ettei meno ylly aivan älyttömäksi.WRC-auto on tietenkin turvallisempi kuin B-ryhmäläinen, mutta kaikessa muussahan "viritetty kauppakassi" nimeltä WRC häviää ja kirkkaasti. Jos B-ryhmää ei olisi lopetettu paniikkipäätöksellä vaan ainoastaan panostettu turvallisuuteen, niin tuotakaan ongelmaa ei olisi ollut.
Jos kilpaillaan paremmuudesta ja maailmanmestaruuksista rallin ehdottomalla huipulla maailman parhaiden kuljettajian toimesta, niin kaluston on myös oltava samaa sarjaa. Ei se todellakaan riitä että perusautosta tuunataan hieman piristetty versio.
Henkilökohtaisesti en käsitä sitä urputusta, mikä Neste Rallin katselupaikoista "kilometrin päähän vedettyjen siimojen ja natsijärkkäreiden" seassa on. Itellä ei oo ollu vuosiin mitään ongelmia, aina on löytyny mieleinen ja itse valittu katselupaikka. Eli se ei selitä minun mielestäni ns. mielenkiinnon katoamista, kyllä se jossain muualla on.
Ja sitten omat reseptit mielenkiinnon kasvattamiseksi: S2000-autot mm-sarjaan. Olkoon sitten S2000 tai 1600 turbolla. Jälkimmäinen on takuulla autotehtaiden kannalta mielekkäämpi. Ai miksi S2000? Siellä on valmiina useita merkkejä valmiine autoineen, Ford ja Citroen osaavat kyllä tehä omansa. Eivätpähän oo heti kärjessä. Jousituksen ja lukkojen elektroniikat minimiin, ja sorarenkaisiin reilusti kovemmat seokset. Miksi? Kaarrenopeuksia alas, näyttävyys ja turvallisuus ylös. Kestää pätkätkin paremmin 2 ajokertaa. Kaikille tiimeille 3 autoa sarjaan (kuskeja luulis riittävän, maksavista kuskeista en sitten tiiä). Kisoihin vähintään 450 ek-kilometriä, mielellään 500. No, eikös sillon erot kasva vielä isommiks? Kyllä, mutta eipähän oo ajaminen sitä että ekana päivänä taktikoidaan ja toisen jälkeen ei tarvii ajaa enää kilpaa. Enemmän erikoiskokeita päivälle ja myös pimeelle (ei välttämättä yölle), ei kaikkia pätkiä ole PAKKO televisioida suorana.
Noilla resepteillä saatais maallikon penkkapellen mielestä sarja sille tasolle, että voittaa vois 5-6 kuskia, ja Loebkin vois ehkä olla jopa viidentenä jossain vaiheessa rallia. Toki sillä ois silti mahollisuus nousta sieltä kärkitaistoon.
Ja jotta B-ryhmäläisiä edelleen haikailevat voivat jättää tämän kommentin huomiotta, niin sanon, että olen syntynyt silloin, kun a-ryhmä nostettiin pääluokaksi.