Ralli, Markkinointi ja Media

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Toinen asia mikä tämmöistä formulafania rallissa kummastuttaa on se että samassa kilpailussa ajaa kaikenmaailman eri luokan autoja, se tuntuu hyvin kummalliselta. Minusta ei ainakaan MM-ralleissa pitäisi olla mitään kaikenmaailman M ja F, Ö ja G-ryhmiä vaan pelkkiä WRC-autoja, sekin selventäisi tilannetta. Nämä kilpailun sisäiset kilpailut kun eivät oikein toimi, pitää olla selvä yksi voittaja,eikä mitään muuta.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Toinen asia mikä tämmöistä formulafania rallissa kummastuttaa on se että samassa kilpailussa ajaa kaikenmaailman eri luokan autoja, se tuntuu hyvin kummalliselta. Minusta ei ainakaan MM-ralleissa pitäisi olla mitään kaikenmaailman M ja F, Ö ja G-ryhmiä vaan pelkkiä WRC-autoja, sekin selventäisi tilannetta. Nämä kilpailun sisäiset kilpailut kun eivät oikein toimi, pitää olla selvä yksi voittaja,eikä mitään muuta.
Minä en ainakaan maksaisi kalliita rallilippuja nähdäkseni pari hassua WRC-autoa... Näkökulma on mielestäni vähintäänkin erikoinen, itse ainakin pidän hyvänä asiana autojen runsautta. Muutenkin, eipä media pahemmin jaksa MM-Rallien muiden luokkien voittajia hehkutella, jotein eipä tuossa minkäänlaista "sekaannuksen" mahdollisuutta ole.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Monilla täällä tuntuu olevan myös mielipide IRC:stä, mutta jos seuraa vaikka rallipuolen kirjoittelua IRC:stä, ei ne topicit ole herättäneet esim. täällä ollenkaan keskustelua, WRC kylläkin, mistä tämä ero?
WRC:llä on sarjana Suomessa pitemmät perinteet. Sillä on jatkuvuutta suomalaisissa kuljettajissa ja tietenkin yksi osakilpailu täällä. IRC on vasta neljä vuotta vanha, kun FIA:n sarjan kokemukset ulottuvat aivan ralliautoilun alkuaikoihin.

Tietenkin medianäkyvyydellä on myös vaikutusta siihen, mistä ihmiset tulevat tänne puhumaan. MTV3 on jotakuinkin pystynyt vakiinnuttamaan lähetyksensä, kun taas Eurosportilla lähetysajat päiväkoosteiden kanssa vaihtelevat illasta keskiyöhön. Lisäksi WRC:llä on oma radiokanava, joka mahdollistaa "tosifaneille" mahdollisuuden seurata rallia reaaliaikaisesti alusta loppuun.
Murre sanoi:
Näkökulma on mielestäni vähintäänkin erikoinen, itse ainakin pidän hyvänä asiana autojen runsautta.
Minä en pitäisi DexDexterin mielipidettä lainkaan erikoisena. Se on hyvin keskiverto-F1-fanin mielipide ja F1-fanithan eivät tunnetusti tunnista muiden moottoriurheilulajien vahvuuksia, vaan vellovat niiden heikkouksissa ja haluaisivat yhtenäistää kaikki ykkösten kaltaisiksi. Siksi puheet "hämmennyksestä" ja "sekaannuksesta." En usko satunnaisen rallifaninkaan oikeasti olevan noin yksinkertainen, ettei hän ymmärtäisi WRC-autojen ja N-ryhmän eroa. Tai Le Mansissa prototyyppien ja GT-autojen eroa.

Ja yleensähän nämä satunnaiset rallifanit poistuvat erikoiskokeilta WRC-kärjen jälkeen. Ainoastaan anti-lagin peräänkuuluttamat "oikeat" rallifanit jäävät katsomaan niitä viimeisenä tulevia VW Golfeja. Tai nykyisin taitavat olla lähinnä Ford Fiestoja.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Ja yleensähän nämä satunnaiset rallifanit poistuvat erikoiskokeilta WRC-kärjen jälkeen. Ainoastaan anti-lagin peräänkuuluttamat "oikeat" rallifanit jäävät katsomaan niitä viimeisenä tulevia VW Golfeja. Tai nykyisin taitavat olla lähinnä Ford Fiestoja.
Oikeat rallifanit liikkuivat ennen kärjen mukana mahdollisimman monella pätkällä, mutta nykyään se ei ole reitin ja aikataulujen puitteissa mahdollista - kuin korkeintaan helikopterilla.

Nämä satunnaisemmat kai ne yleensä jumittivat koko päiväksi juomaan kaljaa samaan paikkaan. Joskus jopa mukana kannetulla sohvalla istuen. :D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Oikeat rallifanit liikkuivat ennen kärjen mukana mahdollisimman monella pätkällä, mutta nykyään se ei ole reitin ja aikataulujen puitteissa mahdollista - kuin korkeintaan helikopterilla.

Nämä satunnaisemmat kai ne yleensä jumittivat koko päiväksi juomaan kaljaa samaan paikkaan. Joskus jopa mukana kannetulla sohvalla istuen. :D
Käsityksesi todellisesta rallifanista eroaa siis huomattavasti omastani ja ainakaan minä en siis ole "oikea" rallifani, koska haluan seurata myös pienempien luokkien kuljettajia ja heidän seikkailuaan/taistoaan omissa luokissaan.

Mutta tätä juuri tarkoitin sillä, että ensin pitäisi pystyä määrittelemään kenelle tätä sirkusta oikein tehdään ja mitä he haluavat nähdä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Käsityksesi todellisesta rallifanista eroaa siis huomattavasti omastani ja ainakaan minä en siis ole "oikea" rallifani, koska haluan seurata myös pienempien luokkien kuljettajia ja heidän seikkailuaan/taistoaan omissa luokissaan.
Nykyään ei muu kannatakaan, kun juuri muualle ei ehdi. 2-3 pätkää on maksimi per päivä näillä reiteillä ja aikatauluilla.

Mutta tätä juuri tarkoitin sillä, että ensin pitäisi pystyä määrittelemään kenelle tätä sirkusta oikein tehdään ja mitä he haluavat nähdä.
Suurelle yleisölle sitä yritetään tehdä ja juuri siksi siitä on sirkusta tullutkin. Suuren yleisön huomioiminen on ok, mutta täysin ei saa unohtaa itse laji-ihmisiäkään.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3186
Sijainti
Lahti
Tiedä sitten kuinka hedelmällistä on liikoja jauhaa noiden isojen sarjojen suhteellisesta menestyksestä tai menestymättömyydestä. Lajia ahkerasti seuraavalle MM-sarjat ovat tietysti mielenkiintoista viihdettä, mutta oi voi kun se itse ajaminen, menestymisestä kansainvälisillä areenoilla puhumattakaan, on harvain herkkua!

Sitä kautta myös keskustelumme otsikko markkinointiin ja mediaan liittyen, voidaan nähdä totuudenmukaisemmassa valossa.

Ralli ja sen "oheistuotteet" l. kaikki rupularengas, nastarengas ja välillä myös pikitiellesopivarenkaskurvailulajit ovat kansallisella tasolla harrastettaessa aivan oma asiansa, eikä niiden markkinoinnin ja mediaseksikkyyden lisäämisen luulisi olevan aivan ylivoimainen tehtävä. Määrätietoinen halvempien luokkien- ja autojen kilpailutoiminnan profiilin nostaminen ja niistä hehkuttaminen tekee sen aivan itsestään. Alan lehtien l. lehden, lue:Vauhdin Maailman, olisi hyvä nähdä tässä tuikitärkeä tehtävänsä.

Joku täällä heittikin jo ilmoille esimerkiksi sellaisen loistavan idean kuin mikseipä tehdä vaikkapa Legends-autoille SM-sarjaa jota ajettaisiin kuni Nascaria konsanaan? Samanmoisia villejä ja täysin toteutettavissa olevia ajatuksia syntyisi varmaan pajassa jos toisessakin, jos niin vain haluttaisiin ja annettaisiin mielikuvituksen laukata.

AKK ja rallivalmennusryhmä, Mannisenmäen Risto siellä etummaisimpana, on tehnyt hienoa työtä seuloessaan rallikurvailijoiden joukosta ne lahjakkaimmat ja kehityskelpoisimmat nuoret eteenpäin vietäviksi. Kysynkin vain, eikö olisi mahdollista löytää, sikäli mikäli ässätutka oikeasti toimii, samat aidot lahjakkuudet vaikka tutkailtavan alla olisikin ei satojentuhansien, vaan kymmenentuhannen arvoinen ralliauto? Halvemmilla vehkeillä voisi yrittää useammankin vuoden ajan ja näyttää kykynsä, ja jos koko ajan yleisenä ajatuksena/ideana olisi myös lajia seuraavan median ja yleisön silmissä se, että tässä etsitään seuraavaa isoihin ulkomaan kuvioihin nostettavaa tulevaa huippuheppua, niin jo vain olisi mielenkiintoisia kisasarjoja.

Olenko minä tässä ihan hakoteillä? Romantikko vainen?
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1349
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Olen käynyt. Useastikin. Mutta minkäänlaista suurempaa faniutta en nykyisiin WRC-autoihin siltikään koe. Viritettyjä kauppakasseja ne ovat silti, vaikka suht mukavasti toki liikahtavatkin ;)

Jos/kun huippuluokan kilpa-autoa joudutaan rakentamaan siviililiikenteen puolelta, niin hommassa joudutaan aina tekemään enemmän ja vähemmän kompromisseja. Niin jouduttiin tekemään A-ryhmässä ja niin on jouduttu tekemään myös WRC:n aikakaudella.

Ja mikä nyt on "älytöntä menoa"? Jos tehoihin ja niiden kasvamiseen suhtaudutaan fanaattisesti, niin silloin ollaan ehdottomasti väärällä tiellä. Toki jos mentäisiin esim. reilusti yli 500 hevosvoiman, niin silloin asiaan puuttuminen olisi perusteltua.
Milläs perusteella WRC on rakennettu kauppakassin pohjalta? Moottorin ei tarvi olla sama, vetotavan ei tarvii olla sama, juuri minkään muunkaan ei tarvii olla kuin luokitteluautossa. Kori muistuttaa etäisesti kauppakassia. A-ryhmässä tilanne oli eri kun piti olla myös siviiliautoksi sopiva Lancia Delta HF Integrale nelikkoineen ja turboineen.. Minähän en mistään mitään tiiä kun en oo missään vaimon kauppakassista tehtyä kilpuria kummemmassa istunu, mutta kyllä ne WRC:t on ihan kilpa-autoja.

Ai että yli 500 heppaa on se kipukynnys? Uskaltaisko nyt sanoo että ollaan 400 hepan tienoilla menossa (en tiiä uskooko tehtaan ilmotuksia vai penkkahuhuja) niin ohan siinä vielä hurjasti kiristettävää. Toisaalta, kaarrenopeudet ei varmaan hirveesti nykyisestä nousis että sinällään se lisääntynyt teho ei oo hirmunen riski.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
...mutta kyllä ne WRC:t on ihan kilpa-autoja
.
Epäilemättä nyky-WRC:tkin kilpa-autoja ovat, mutta varsin värittömiä sellaisia. Ei tarvitse kuin katsella tuota mjs:n postaamaa videota Korsikalta -94 kun näkee eron A-ryhmäänkin. Siinä on juuri sitä meininkiä mitä pitäisi olla tänäkin päivänä. Minun mielestäni juuri autojen näyttävyys on tärkeintä sarjassa kun tätä kerran yleisölle tehdään. Vasta sen jälkeen tulevat kisojen formaatti ja kuskien taso/monipuolisuus. Tärkeitä nekin kyllä ovat mutta tuo on se järjestys omalla kohdallani.

Ai että yli 500 heppaa on se kipukynnys? Uskaltaisko nyt sanoo että ollaan 400 hepan tienoilla menossa (en tiiä uskooko tehtaan ilmotuksia vai penkkahuhuja) niin ohan siinä vielä hurjasti kiristettävää. Toisaalta, kaarrenopeudet ei varmaan hirveesti nykyisestä nousis että sinällään se lisääntynyt teho ei oo hirmunen riski.
En usko WRC-autoissa olevan 400 heppaa, kuten A-ryhmässä parhaimmillaan oli. Turbon imuilman kuristin on nyt 34-millinen, kun se vielä 1994 oli 38 mm. Vääntö on se osa-alue mikä on kasvanut viime vuosina, kun taas teho on junnannut paikoillaan siellä 330 hv:n tienoilla jo varmaan kymmenen vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Milläs perusteella WRC on rakennettu kauppakassin pohjalta? Moottorin ei tarvi olla sama, vetotavan ei tarvii olla sama, juuri minkään muunkaan ei tarvii olla kuin luokitteluautossa. Kori muistuttaa etäisesti kauppakassia. A-ryhmässä tilanne oli eri kun piti olla myös siviiliautoksi sopiva Lancia Delta HF Integrale nelikkoineen ja turboineen.. Minähän en mistään mitään tiiä kun en oo missään vaimon kauppakassista tehtyä kilpuria kummemmassa istunu, mutta kyllä ne WRC:t on ihan kilpa-autoja.
Niin, voidaanhan sitä tietysti sanoa, että olihan esim. Peugeotin legendaarisen Peugeot 205 T16 -mallin pohjanakin perusmallin korin muodot, samoin kuin muutamissa muissakin aikakauden tykeissä, mutta ei tuo vertailu nykypäivään toimi siltikään.

Nuo laitteet saatiin ennen rakentaa täysin alusta vain ja ainoastaan kilpailua ajatellen ja niissä voitiin erittäin "tehdasystävällisten" luokitusääntöjen vuoksi tehokkaasti toteuttaa sellaisia ratkaisuja mitä A-ryhmän ja WRC:n parissa ei voida/sallita tehdä. Esim. keskimoottoreita ei rallin huipulla sitten B-ryhmän kieltämisen ole nähty.

Ai että yli 500 heppaa on se kipukynnys? Uskaltaisko nyt sanoo että ollaan 400 hepan tienoilla menossa (en tiiä uskooko tehtaan ilmotuksia vai penkkahuhuja) niin ohan siinä vielä hurjasti kiristettävää. Toisaalta, kaarrenopeudet ei varmaan hirveesti nykyisestä nousis että sinällään se lisääntynyt teho ei oo hirmunen riski.
No eihän tuo 500 hevosta ollut kuin heitto ;)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Rallien tv-näkyvyys

Aina on jaksettu jauhaa, kuinka vaikea laji ralli on televisioinnin kannalta esim formuloihin verrattuna. Itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että kyse on enemmänkin tahdon ja mielikuvituksen puutteesta. Onhan se selvä, ettei koko rallikilpailua pysty televisioimaan suorana, mutta aika paljon pystyisi kyllä tekemään. Tv-lähetykset voisi toteuttaa suorana samaan tapaan kuin hiihtokisat. Ensin seurataan erikoiskokeen lähtöä yhdellä kameralla, kuten hiihtokisoissakin seurataan lähtöä. Sitten pari väliaikapistettä, jossa seurataan väliaikoja ja lopuksi maaliintulo. Kaikkia erikoiskokeita ei välttämättä pysty näyttämään suorana, mutta kaikki oleellisimmat ja pisimmät pätkät, esim. 3-4 pätkää per päivä. Tietysti se on melkoinen tuntimäärä tv-aikaa, mutta tuleehan olympialaisiakin suorana viikkokaupalla aamusta iltaan, tai jotain Jukolan viestiä suorana urheilukanavalta 10 tuntia putkeen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Otetaanpa tästä koppia ja tuodaan tänne:

Rallisprinttimäisyydestä ei päästä autojen tekniikkaa säätämällä eroon, vaan se vaatisi ihan erilaisen kilpailukonseptin. Kuinka realistista nykypäivänä olisi erikoiskoekilometrien lisääminen ja kahteen kertaan ajettavien pätkien karsiminen, on kokonaan toinen asia. Turvallisuusvaatimukset ovat nykyään vähän toista kuin ennen ja sen vuoksi myös yksittäisen erikoiskokeen järjestäminen vaatii huomattavasti enemmän resursseja kuin ennen. Kun Suomessa on vaikeaa löytää riittävästi henkilökuntaa erikoiskokeiden varsille, niin voi vain kuvitella kuinka vaikeaa se on muualla.

Vaikka erikoiskoekilometrejä ei pystyttäisi lisäämään tai tuplaerikoiskokeita karsimaan, niin uusia teitä toivottavasti löytyy. Jo se, että samaa pätkää ei ajettaisi peräkkäisinä vuosina, olisi eteenpäinmenoa puhumattakaan siitä, että pätkiä ajettaisiin vielä harvemmin kuin joka toinen vuosi. Jos uusia teitä ei löydy, niin rallien kierrättäminen auttaa.

Kun/jos suunta vie vääjäämättä siihen suuntaan, että rallien järjestelykriteerit (turvallisuuteen yms. liittyen) koko ajan kiristyvät ja samalla järjestelykoneistojen koko pienenee ja halukkaiden/kriteerit oikeasti täyttävien järjestäjämaiden määräkin vielä vähenee, MM-sarjan ralli muuntuu jatkossakin vääjäämättä koko ajan kompaktimpaan muotoon keskittyen kisoissa entistä pienemmälle alueelle, jossa sitten sahataan samoja latuja useaan kertaan ja joka suuntaan. WRC:n tämänvuotisesta perinteet kunniaan -läpästä huolimatta (pidemmät reitit mahdollisiksi, perinteiset nimet takaisin yms.) formaatti kutistuu siis käytännössä koko ajan sinne toiseen suuntaan, perinteistä poispäin eli minirallin suuntaan. Mutta samalla MM-ralli säilyy kutistumisestaan huolimatta muodoltaan edelleenkin liian pitkäkestoisena ja "metsäläisenä", jotta sitä voisi esittää peruskatsojan kannalta mediaseksikkäässä ja tiiviissä paketissa parhaaseen katseluaikaan.

Niinpä perinteet kunniaan -jorinan sijaan omasta mielestä pitäisi tehdä kerrankin radikaali ja tulevaa ennakoiva ratkaisu (perinteisen paskat-jo-housussa meiningin sijaan), lopettaa ralli-käsitteen rääkkääminen ja pystyyn kuihduttaminen, nostaa kädet ylös ja todeta että fuck it, tätä rallin MM-sarjaa kesti tässä muodossa tämän ja tämän verran eikä resurssit enää oikein riitä reitiltään monipuolisten rallien pyörittämiseen kriteerien kiristyessä ja järjestelykoneistojen kutistuessa. Kaukana ei nytkään olla tietyissä kisoissa siitä, että ajetaan se pätkä per päivä ja sitä sitten se kahdeksan kertaa päivässä, neljä kertaa suuntaansa. Se tuote kun ei enää siinä vaiheessa omasta mielestä ole sitä millä nimellä sitä myydään, eli rallia.

Siispä ratkaisuna tähän jätetään ralli-käsite suosiolla rauhaan, jätetään ralli
kansallisen tason puuhaksi ja lähdetään kehittämään kokonaan uutta lajia MM-rallin tilalle, ja tehdään se mediaseksikkyyden ehdoilla. Muokataan tätä nykyistä minirallia reippaasti sellaiseksi että se on esitettävissä sekä paikan päällä että medioissa tiiviissä ja viihdyttävässä paketissa. Vedetään paskarinkiä tiiviillä alueella ja niin maan mahdottoman kolossaalisilla katselualueilla parhaaseen katseluaikaan ison maailman (=jenkkilän) tyyliin, ja lyödään laitteisiin sen verran heppoja pellin alle että varmasti riittää omiin ja naapurinkin tarpeisiin. Ja sinne paskarinkuloiden välisille suorille muutama hyppy ja temppueste jotta homma näyttää töllöttimessä vielä astetta paremmalle. Ja tappisladeista tyylipistelisäykset kuskeille aina vaikeustason mukaan, jotta bemariteinit ja allekirjoittanut pysyy tyytyväisinä. Samoin pyörilleen tulevasta kaadosta mojovat lisäpinnat lopputulokseen. Ja illan viimeiset, ne illan hurjimmat kaadot suoritetaan sitten siellä tun isolla VIP-kaljateltta-partyzone-24/7-alueella, jossa kuskit keräävät illan viimeiset pinnat loppupisteisiinsä maltaanhuuruisissa mies-vastaan-mies haastekisoissa, kisoittain vaihtuvissa lajeissa. Ja tietty katsojille riittävästi juottopisteitä jotta kuva lajista pysyy kävijäkyselyissäkin ihan luonnostaan positiivisena. Olisi NORF-Takiainenkin aikas fiiliksissä tällaisesta formaatista, party party.

Rallin MM-sarjaksihan sitä ei sitten enää siinä vaiheessa voi kutsua koska eihän se mitään tun rallia enää olisi, siispä koko hoidolle pitäisi keksiä muilta lajeilta mediakentän taisteluissa elintilaa nakertava uberseksikäs nimi. Se voisi olla vaikka muotoa World´s Most Awesome Extreme Dirt Wheel Sideways Jumping Action Racing League Championship sponsored by Budweiser eli tuttavallisemmin WMAEDWSJARLC ja siihen vielä perään että featuring Ken Block ja mediakiima lajia kohtaan olisi taattu. Eihän se WMAEDWSJARLC ihan alkuun suusta luonnollisesti pihalle soinnahda mutta annetaan sille toki vielä aikaa, makustellaan makustellaan.
..

Pointtina tässä scheissessa yritti olla se, että jos tulevaisuus on vääjäämättä sitä että hupenevat resurssit ja toiminnalle reunaehtoja asettavat tekijät eivät enää mahdollista täysimittaisten, reitiltään monipuolisten rallien järjestämistä (MM-tasolla) niin tunnustetaan se ajoissa, tehdään radikaali ratkaisu ja jätetään se ralli-käsite rauhaan ja historian lehdille. Jos tuote ei vastaa nimeä niin eiköhän se lipsahda silloin sinne kusetuksen puolelle. Paskoja vertauksia taas, mutta vähän saman suuntaista toimintaa olisi, jos jalkapallossa alettaisiin pelaamaan futista futsalin säännöillä, kenttäkoolla jne. koska ei olisi enää resursseja pelata isoilla areenoilla ja isoilla järjestelyillä. Ja sitä täysin myllerrettyä konseptia myytäisiin sitten kuluttajille edelleenkin jalkapallona. Tai kutsuttaisiin tasamaahiihtoa syöksylaskuksi koska tulevaisuudessa jossain vaiheessa ei enää löydy materiaalia mistä laittaa rinnettä kuntoon. Täyttä paskaa taas koko viesti mutta juurikin sen takia aikas linjassa sen kanssa, miten sporttia nimeltä ralli on viime vuosina MM-tasolla "kehitetty".


EDIT: Eli kiihkoilu siitä millaisilla laitteilla sarjaa pitäisi ajaa, voipi olla lopulta aika lailla turhaa, koska omasta mielestä itse kisaformaatti kun on melkeinpä vieläkin tärkeämpi kysymysmerkki tulevan kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^Tässä yllä mjs puuhuu aika paljon asiaa...
Kyllä toi nyky touhu pännii aikalailla,mutta vika on aika pitkälti tossa koko touhussa,mielestäni kyllä täytyisi niinkuin edellä jo mainittiin pitäisi lyödä kuuluisat rukkaset naulaan ja todeta että tämä ei tule ikinä tule lyömään läpitte tämmösenä esim.usassa,eli jotain tarvitsee tehä,,,no mitä??,ehkä juuri noin kun mjs sano,,Höystetään tota "Killeri-moodia"lyödään autoihin lisää "polleja",ratoihin kaikenlaista yleisö ystävällistä höystettä,ja kuskit opetetaan formula kuskien tapasiksi "Roboteiksi",,ja sit kierretään sitä v¤%/..rinkulaa ympyrää meinigillä kuka leikkaa lähempää rengasvallia,,,Niin eiköhän se siten ala pikku hiljaa uppoamaan tonne "isolle yleisölle"...

Mutta onko tässäkään mitään järkee meillä on jo Rallicrossi ja se on jo ihan toimiva juttu ja usassa niillä on omat "donitsiperse crossit":jaska:

Jospa vaan kehiteltäs tätä rallia tuonne "normaali teille" missä se on aina ollu,mutta pätkiä lisää kisaan ja yöllä ajoa kans,silloin katotaan mistä kana kusee,,jos kusee?,,
ja kalusto millä ajetaan nin niiden pitää/täytyy näkyä ja kuulua!!eikä millän polkuautoilla ajeta kilpaa,itkien kun rahat ei riitä!!
Nyky meininki on kaluston osalta menossa ehkä oikeaan suuntaan mutta,rallien järjestely kansallisella tasolla ei(samojen pätkien jauhamista moneen kertaan samassa rallissa)
Esimerkiksi tämä ensvuoden Neste ralli on perseestä..joku V....kaupunki EK Tää on upee juttu:mad_old:....pari päivää höylätään samoja pätkiä aivan upeeta:mad:....Thats it""ja loppu pailut lauantaina että porukalla on sit sunnuntai aikaaa selvitä ja kaikki(melkein kaikki) pääse maanantaina sit töihin SELVÄNÄ ja VIRKEÄNÄ....
Mitä tässä ja Kenen etuja ajetaan takaa tällä paskalla..ei ainakaan vanhanajan katsojan etuja,no joo joo laitetaan ne "kellot oikeeseen aikaan rannanjärvi on kuollu" mut "anyway"

Jos nykypäivän rallista(WRC) halutaan hakea jotain esimerkkiä miten kiinnostusta voidaan lisätä jos halutaan että kuskit hoitavat koko kiinnostavuuden(suuri yleisö) niin Mikko Hirvosen meininki Walesissa ja
Nesterallissa siinä oli tahtoa,meininkiä ja
yritystä vaikka lopulta se nimeltä mainitsematon "ranskis" voitti MM:n
Mikko varsinkin tuolla Walesissa paisko tota fordia kun ennenvanhaan,,,haluttiin voittaa hinnalla millä hyvänsä,ja se on näyttävää aina:D

Tää ny oli taas aika itkemistä,mutta ISOIN pointti on se,että tasaväkistä toi touhu voi olla monella tapaa,se on paljon kiinnostavanpaa/tasa väkisiä jos kuskeja/talleja on kärkitaistossa enempi...mutta onko se enään vanhanajan/kunnonajan rallia jos ruvetaan rallin nimellä pyöriin samoja ympyröitä kilpaa:confused:
musta se on jotain muuta kun rallia,tai sitte se on jalostettu niinkun kaikki muukin paska:jaska:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Nyky meininki on kaluston osalta menossa ehkä oikeaan suuntaan mutta,rallien järjestely kansallisella tasolla ei(samojen pätkien jauhamista moneen kertaan samassa rallissa)
Esimerkiksi tämä ensvuoden Neste ralli
Paitsi että NORF on kv-kisa ja todella harvassa kansallisessa rallissa ajetaan samaa pätkää kahteen kertaan.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Televisiosta

->Itse en välttämättä ole sitä mieltä, että televisio olisi rallin elinehto. Saati että kilpailuformaattia olisi muokattava television ehdoilla tai että siitä olisi muutoksilla saatavissa enemmän irti. Rallin markkinoinnista vastaavat tuntuvat valitettavasti näin ajattelevan, eikä heitä välttämättä käy siitä syyttäminen. Käytännössä kaikki suuret urheilulajit elävät televisiosta. Palloilulajeissa, formuloissa, Nascarissa ja mitä näitä nyt on, televisio-oikeudet tuovat keskimäärin enemmän rahaa kuin tapahtumat lipputuloineen.

Voi itse asiassa kohtalaisen perustein epäillä, että pakkomielle televisiosta on ollut taustalla monessa rallia koskeneessa muutoksessa. Kuvaa saadaan helpommin, kun sahataan pätkiä kahteen kertaan, ajankohtaisesta tilanteesta kertova koostelähetys saadaan primetimeen, kun ajaminen lopetetaan iltapäivällä.

Live-erikoiskokeita yritettiin ensimmäisen kerran muistaakseni 90-luvun puolivälin(?) huitteilla ja sen jälkeenkin on yritystä ollut (ainakin Richardsin johdolla). Televisiotuotanto metsästä oli vielä vuosikymmen sitten älyttömän kallista kuvaus- ja lähetyslaitteiston vuoksi, joten luonnollisesti rallin suora televisiointi karahti pöpelikköön kuin Grönholm Toyotallaan.

Tänäpänä televisiointi on tekniikan osalta halventunut merkittävästi (digin ja tietoverkkojen vuoksi) ja se on mahdollistanut mm. irc-sarjan melko kattavan lähettämisen Eurosportilla. Käyttökelpoista kuvaa saadaan melko halvoista kameroista, joten niitä on varaa käyttää se määrä, jonka rallin kuvaaminen vaatii. Joka paikkaan niemeen ja notkoon yltävät tiedonsiirtoverkot ovat mahdollistaneet kuvan puskemisen eetteriin (miltei) reaaliaikaisesti ilman lähetysautoja ja satelliittilinkkejä. Televisio ei välttämättä siltikään ole oikea media rallille.

Rallia ajetaan, tai sitä pitäisi ajaa aamusta iltaan ja televisio vaatii kompaktiutta. Rallia seurataan jo nyt aktiivisesti internetin välityksellä - ei ole ihan yksi tai kaksi ihmistä, jotka hakkaavat F5:sta reaaliaikaisissa väliaikapalveluissa. Seuraava luonnollinen askel olisi tarjota livekuvaa reitiltä netissä. Halvimmillaan se tarkoittaisi sitä, että ek:n varressa olisi kamera tai muutama ja kameroista kuva nettisivulla. Ek:n lopussa toimittaja haastattelemassa. Ilman ohjausta tai muuta tuotantoa. Ihmiset näkisivät striimeistä teoriassa saman, minkä he näkisivät ollessaan paikan päällä (useammassa kohdassa).

Mielestäni rallilla on tulevaisuutta tai ainakin mahdollisuus siihen. Se tosin vaatii tosiasioiden ja niiden seurausten tunnustamista. Televisioon rallista ei ole ja sen sanominen ääneen ei välttämättä miellytä autonvalmistajia. Pahimmillaan edessä voi olla aika ilman tehdastiimejä, josta kyllä siitäkin selvitään, jos vain on halua. Vaihtoehtona on sitten jatkaa nykyisellä linjalla, pyrkiä ehdoin tahdoin televisioon, raiskata laji lopullisesti ja menettää se vähäinenkin fanipohja, joka lajilla toistaiseksi kaikesta huolimatta on.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Rallia ajetaan, tai sitä pitäisi ajaa aamusta iltaan ja televisio vaatii kompaktiutta. Rallia seurataan jo nyt aktiivisesti internetin välityksellä - ei ole ihan yksi tai kaksi ihmistä, jotka hakkaavat F5:sta reaaliaikaisissa väliaikapalveluissa. Seuraava luonnollinen askel olisi tarjota livekuvaa reitiltä netissä. Halvimmillaan se tarkoittaisi sitä, että ek:n varressa olisi kamera tai muutama ja kameroista kuva nettisivulla. Ek:n lopussa toimittaja haastattelemassa. Ilman ohjausta tai muuta tuotantoa. Ihmiset näkisivät striimeistä teoriassa saman, minkä he näkisivät ollessaan paikan päällä (useammassa kohdassa).

Mielestäni rallilla on tulevaisuutta tai ainakin mahdollisuus siihen. Se tosin vaatii tosiasioiden ja niiden seurausten tunnustamista. Televisioon rallista ei ole ja sen sanominen ääneen ei välttämättä miellytä autonvalmistajia. Pahimmillaan edessä voi olla aika ilman tehdastiimejä, josta kyllä siitäkin selvitään, jos vain on halua. Vaihtoehtona on sitten jatkaa nykyisellä linjalla, pyrkiä ehdoin tahdoin televisioon, raiskata laji lopullisesti ja menettää se vähäinenkin fanipohja, joka lajilla toistaiseksi kaikesta huolimatta on.
Juurikin näin. Toisaalta rallilla on erittäin laaja harrastajapohja etenkin Suomessa enkä usko että se tästä kansanperinteestä mihinkään katoaa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1700
Eikö Saksassa ole perinteisesti ajettu kaikki ek:t tuplana? Vai muistanko ihan väärin?
WRC.comissa oli enemmän juttua Saksan MM-rallista, mutta siinäkään ei selviä ajetaanko tuplana miten paljon. RG1 ilmestynee tammikuussa.

Uuden-Seelannin RG1 ilmestyi juuri ja sielläkin on yli 400 ek-kilometriä (406 km). Mukana myös pätkiä, joissa on osuuksia soralla ja asfaltilla. Viimeistä vetoa lukuunottamatta kaikki ajetaan kahteen kertaan.
 
Ylös