Ralli, Markkinointi ja Media

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
WRC-auto on tietenkin turvallisempi kuin B-ryhmäläinen, mutta kaikessa muussahan "viritetty kauppakassi" nimeltä WRC häviää ja kirkkaasti. Jos B-ryhmää ei olisi lopetettu paniikkipäätöksellä vaan ainoastaan panostettu turvallisuuteen, niin tuotakaan ongelmaa ei olisi ollut.

Jos kilpaillaan paremmuudesta ja maailmanmestaruuksista rallin ehdottomalla huipulla maailman parhaiden kuljettajian toimesta, niin kaluston on myös oltava samaa sarjaa. Ei se todellakaan riitä että perusautosta tuunataan hieman piristetty versio.
No nyt pisti naurattamaan heti aamusta. Käys kattoo pätkän varressa niiden "viritettyjen kauppakassien" menoo ja sano se sit uusiks. Se nyt vaan on kylmä fakta, että tehoja on suitsittava jollain, ettei meno ylly aivan älyttömäksi.

Henkilökohtaisesti en käsitä sitä urputusta, mikä Neste Rallin katselupaikoista "kilometrin päähän vedettyjen siimojen ja natsijärkkäreiden" seassa on. Itellä ei oo ollu vuosiin mitään ongelmia, aina on löytyny mieleinen ja itse valittu katselupaikka. Eli se ei selitä minun mielestäni ns. mielenkiinnon katoamista, kyllä se jossain muualla on.

Ja sitten omat reseptit mielenkiinnon kasvattamiseksi: S2000-autot mm-sarjaan. Olkoon sitten S2000 tai 1600 turbolla. Jälkimmäinen on takuulla autotehtaiden kannalta mielekkäämpi. Ai miksi S2000? Siellä on valmiina useita merkkejä valmiine autoineen, Ford ja Citroen osaavat kyllä tehä omansa. Eivätpähän oo heti kärjessä. Jousituksen ja lukkojen elektroniikat minimiin, ja sorarenkaisiin reilusti kovemmat seokset. Miksi? Kaarrenopeuksia alas, näyttävyys ja turvallisuus ylös. Kestää pätkätkin paremmin 2 ajokertaa. Kaikille tiimeille 3 autoa sarjaan (kuskeja luulis riittävän, maksavista kuskeista en sitten tiiä). Kisoihin vähintään 450 ek-kilometriä, mielellään 500. No, eikös sillon erot kasva vielä isommiks? Kyllä, mutta eipähän oo ajaminen sitä että ekana päivänä taktikoidaan ja toisen jälkeen ei tarvii ajaa enää kilpaa. Enemmän erikoiskokeita päivälle ja myös pimeelle (ei välttämättä yölle), ei kaikkia pätkiä ole PAKKO televisioida suorana.

Noilla resepteillä saatais maallikon penkkapellen mielestä sarja sille tasolle, että voittaa vois 5-6 kuskia, ja Loebkin vois ehkä olla jopa viidentenä jossain vaiheessa rallia. Toki sillä ois silti mahollisuus nousta sieltä kärkitaistoon.

Ja jotta B-ryhmäläisiä edelleen haikailevat voivat jättää tämän kommentin huomiotta, niin sanon, että olen syntynyt silloin, kun a-ryhmä nostettiin pääluokaksi.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Piira kiteytti muutenkin rallin perusongelma. Kukaan ei oikein tiedä mitä rallilla tai rallilta halutaan ja kuitenkin jokainen tuntuu itse tietävän perhanan hyvin mitä siltä ei haluta ja tarvita.

Ja ne, jotka oikeasti tietävät mitä he rallilta haluavat, ovat yleensä juuri niitä kirottuja markkinointipuolen kavereita, jotka haluavat "parantaa" rallikokemusta tuomalla juuri esimerkiksi olut- ja yritysteltat erikoiskokeiden varsille. Mokomat ketkut :eek:
No ainakin täällä foorumilla aika moni on heittänyt ajatuksia, mitä he tulevaisuudessa haluaisivat nähdä.
Tiedän myös itse varsin hyvin mitä rallilta haluan, mutta jos miellyttävää kokonaisuutta ei ole tai tule, niin äänestän toki jaloillani myös jatkossa. Simple but easy.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8224
Voin sanoa että en haikaile B-ryhmää, vaan sitä että se rallin tuote näyttäisi näyttävältä kuvaruudunkin välityksellä ja että ralli uskaltaisi rohkeasti olla muodoltaan ja luonteeltaan omanlaisensa - ratapuolen formaattien apinointi ei johda tämän parempaan, se kai nyt on käynyt jo selväksi jopa asioista päättäville immeisille. Millä ne valmistajat sitten saadaan kiinnostumaan, se on sitten toinen juttu se. Näyttää siltä että MM-tason motorsportti on aika lailla nesteessä isommassakin mittakaavassa lajista riippumatta. Että viimeinkin on ihan "mukavaa" nähdä ettei ralli ole yksin tässä veneessä, osataan sitä sahata omaa jalkaansa muidenkin sarjojen kulisseissa, ja tarvittaessa vetää töpseli seinästä. Kysymys laajeneekin saman tien siihen suuntaan että miltä moottoriurheilun tulevaisuudennäkymät ylipäätään näyttää, valmistajien painiessa taloustilanteen, ostajien ympäristöarvojen yms. ristitulessa. Nyt puhun siis MM-tason touhusta, kansallisella tasolla esim. ralli pyörii ainakin Suomessa virityspajameiningillä varmasti sinne hamaan loppuun saakka.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Voin sanoa että en haikaile B-ryhmää, vaan sitä että se rallin tuote näyttäisi näyttävältä kuvaruudunkin välityksellä ja että ralli uskaltaisi rohkeasti olla muodoltaan ja luonteeltaan omanlaisensa - ratapuolen formaattien apinointi ei johda tämän parempaan, se kai nyt on käynyt jo selväksi jopa asioista päättäville immeisille.
Ei voi kuin kompata jälleen. Juuri tätä olen peräänkuuluttanut itsekin. Jospa se tulisi nyt kaikille selväksi ettei syytetä näkemyksen puutteesta.

Näyttää siltä että MM-tason motorsportti on aika lailla nesteessä isommassakin mittakaavassa lajista riippumatta. Että viimeinkin on ihan "mukavaa" nähdä ettei ralli ole yksin tässä veneessä, osataan sitä sahata omaa jalkaansa muidenkin sarjojen kulisseissa, ja tarvittaessa vetää töpseli seinästä. Kysymys laajeneekin saman tien siihen suuntaan että miltä moottoriurheilun tulevaisuudennäkymät ylipäätään näyttää, valmistajien painiessa taloustilanteen, ostajien ympäristöarvojen yms. ristitulessa.
Se voi todella olla niin, että aika vain ajaa tällaisen MM-tason touhun ohi pikkuhiljaa.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Mitkähän olisivat lukemat olleet 80- ja 90-luvuilla, jos TV-toteutus ja jakelu olisivat olleet nykyisellä tasolla? Katsojia ei tunnu pätkillä olevan nyt ainakaan yhtään enempää kuin mitä aiemmin on ollut.
en jaksa uppoutua aiheeseen muuten,mutta televisio nykyisin ralliohjelmissa kyselee muutamilta että ,miten menee,vaikka iso osa autoista liikkuu pätkillä.on mennyt keskustelu-ohjelmiksi.ajaminen on AINA kiinnostavampaa kuin selittely,jonka voi tehdä kisan jälkeenkin.se nykyisten ohjelmien tasosta.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
en jaksa uppoutua aiheeseen muuten,mutta televisio nykyisin ralliohjelmissa kyselee muutamilta että ,miten menee,vaikka iso osa autoista liikkuu pätkillä.on mennyt keskustelu-ohjelmiksi.ajaminen on AINA kiinnostavampaa kuin selittely,jonka voi tehdä kisan jälkeenkin.se nykyisten ohjelmien tasosta.
Olet oikeassa. Nykyään ajokuvia on liian vähän. Tarkoitin lähinnä että lähetyksiä tulee töllöstä paljon enemmän/useammin kuin ennen. Ehkä sana "taso" oli väärin valittu siihen yhteyteen
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Ongelmahan pidemmissä ja useammissa ek:issa on se, että jo nyt on ilmeisesti vaikeuksia saada talkoolaisia reitin varrelle. Mitä enemmän ja pidempiä ek:ta, sitä vaikeammaksi tämä entisestään tulee. Tarkoitan siis järkkäreitä sun muita joita reitin varrella tarvitaan.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Omasta mielestäni rallia on kehitetty liikaa median ehdoilla, toki jotain yleisöpätkiä, ym. voidaan tehdä, mutta koko formaatin uusiksi pistäminen on vähän liikaa. Eihän esimerkiksi niitä isoja purjehdus- tai pyöräilykisojakaan ole muutettu median miellyttämiseksi. Monte Carlon rallikin oli joskus aikanaan Ranskan suurimpia urheilutapahtumia ja voittaja arvostettiin korkealle, nykyään Monten voittaja on vain tavallinen osakilpailuvoittaja. Tässäkin keskustelussa mainittu rallicross sen sijaan olisi laji, josta saataisiin rahallisesti kiinostava muuttamatta juurikaan itse formaattia.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Rallin perimmäinen ongelma on siinä ettei se ole kilvanajoa vaan kuin vanhanajan hiihtokilpailua väliaikalähdöillä. Ainoa tapa miten se voisi menestyä TV:ssä on jos autot starttaisivat yhtä aikaa erikoiskokeille (joka on tietysti mahdotonta). On mahdotonta tehdä ton tyylisestä lajista hyvää TV-lajia ja ilman TV:tä ei taas löydy kiinnostusta muualtakaan.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Rallin perimmäinen ongelma on siinä ettei se ole kilvanajoa vaan kuin vanhanajan hiihtokilpailua väliaikalähdöillä. Ainoa tapa miten se voisi menestyä TV:ssä on jos autot starttaisivat yhtä aikaa erikoiskokeille (joka on tietysti mahdotonta). On mahdotonta tehdä ton tyylisestä lajista hyvää TV-lajia ja ilman TV:tä ei taas löydy kiinnostusta muualtakaan.
tuli tuosta mieleen,että autothan voisivat startata yhtä aikaa,jos pannaan porukka kolmeen,neljään osaan ja kullekin oma lähtöpikis ,siten että lopulta kaikki ajaisivat samat osuudet.kisa olisi käynnissä useammalla pätkällä yhtäaikaa? taktikointikin voisi vähentyä?
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
tuli tuosta mieleen,että autothan voisivat startata yhtä aikaa,jos pannaan porukka kolmeen,neljään osaan ja kullekin oma lähtöpikis ,siten että lopulta kaikki ajaisivat samat osuudet.kisa olisi käynnissä useammalla pätkällä yhtäaikaa? taktikointikin voisi vähentyä?
Voisihan tuo vähän auttaa, mutta oikeastaan TV vaatisi sen että Hirvonen ja Loeb starttaavat yhtä aikaa rinta rinnan pätkälle X ja ensimmäisenä maaliintullut voittaa. Eli se olisi kai sitten rallicrossia?
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Hienosti täällä on tullut esiin millaista rallin ei pitäisi olla ja millaista pitäisi ja on peilattu median ja markkinoinninkin aspektia näihin. Vaikuttaisi jopa siltä, että suurin osa on asioista melko samaa mieltä.

Harmi, ettei rallin todelliset kehittäjät ole rakentaneet jatkuvaa palautteen keruu järjestelmää katsojilta. Nykypvnä se olisi helppoa kuin mikä, joten sen toteutta jättäminen liene kertoo kuinka paljon meitä arvostetaan. Kuinka muuten oma rallin seuraamisenne rakentuu? Itse voisin todeta jotakuinkin: (kansainvälinen): wrc.com, ircseries.com, rallybuzz.com, f1-forum.fi(uutiset) juwra.com(tilastot), Eurosport(kuva), ralliradio ja eestipoikien splitit(live). (kotimainen ralli): Ralli.net(uutiset), tenab.net + jotain paikanpäällä(live), akk motorsport, youtube(kuva)

Menee vähän ohi aiheen, mutta mitkä ovat mielestänne olleet syyt MM-rallien eri huippujen(B-Ryhmän loppu, 90-luvun alku, 00-luvun alku) jälkeisiin notkahduksiin?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Rallin perimmäinen ongelma on siinä ettei se ole kilvanajoa vaan kuin vanhanajan hiihtokilpailua väliaikalähdöillä. Ainoa tapa miten se voisi menestyä TV:ssä on jos autot starttaisivat yhtä aikaa erikoiskokeille (joka on tietysti mahdotonta). On mahdotonta tehdä ton tyylisestä lajista hyvää TV-lajia ja ilman TV:tä ei taas löydy kiinnostusta muualtakaan.
Rallia voisi formaattinsa puolesta verrata tosiaan FISin hiihtolajeihin, kuten alppihiihtoon. Erona tietenkin se, että hiihdot suoritetaan yleensä samassa paikassa, eikä karavaania tarvitse joka puolen tunnin välein siirrellä paikasta A 30 kilometrin päähän. FISin MM-kisoilla on yhteensä vähän yli miljardin TV-yleisö ja siitä ehkä noin neljännes on alppihiihdon katsojia. World Cupin kilpailuista esimerkiksi Levin alppihiihtokisoja katsoi viime vuonna yhden ilmoituksen mukaan 100 miljoonaa silmäparia television välityksellä. WRC:n media guiden mukaan esimerkiksi Jyväskylän MM-rallia seurasi lähinnä koostelähetysten kautta vähän yli 50 miljoonaa katsojaa vuonna 2007.

Vaikka minuakin on syytetty ties minkä vähättelemisestä, niin en kuitenkaan uskaltaisi mennä noin pitkälle "racing-puolelle" tässä keskustelussa. Enkä vain siitä seuraavan, varsin odotetun, lynkkauksen takia. Uskon kyllä, että rallistakin saa nykyformaatilla revittyä draamaa ja mielenkiintoa suoraan TV-lähetykseen, mutta toki siihen resursseja tarvitaan ja paljon.

Eurosportilla niitä löytyy yli 14 tunnin ja erikoiskokeen eli koko rallin verran. Viime vuonna pelkästään Eurosportilla suoria lähetyksiä Montesta seurasi seitsemän miljoonaa katsojaa. Absurdina referenssinä käytettäköön MTV3:n kaikkia WRC-lähetyksiä vuonna 2007, joilla oli yhteensä 12 miljoonaa katsojaa Suomessa, mutta luonnollisesti myös tietenkin runsaasti enemmän TV-aikaa.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Menee vähän ohi aiheen, mutta mitkä ovat mielestänne olleet syyt MM-rallien eri huippujen(B-Ryhmän loppu, 90-luvun alku, 00-luvun alku) jälkeisiin notkahduksiin?
B-ryhmässä tehot ja keveys karkasivat käsistä. Luokan kieltämisen jälkeen kesti puolitoista vuotta ennen kuin Lancialle tuli ensimmäinen kunnon haastaja A-ryhmään. Siitä alkoi A-ryhmän nousu, joka katkesi Toyotan turbovilppiin. Sitten WRC oli nousukiidossa 1997-2003 mutta 2002-05 moni legenda lopetti, osa kuskeista kuoli ja autotkin alkoivat olla liian kalliita.... Siinä kai sitä pähkinänkuoressa.

E: 2000-luvulla alamäkeä on vauhdittanut myös sääntöpolitiikka, joka on ollut pahimmillaan täysin käsittämätöntä tempoilua. Väkisin tulee mieleen, että ehkäpä jotkut tahot halusivat tarkoituksella kuihduttaa lajia ettei se vain uhkaisi F-ykkösiä...
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllähän tämän päivän rallissa on vain se kylmä tosiasia nähtävissä, että isoja staroja ei Loebin lisäksi ole. Autotkin ovat liian samankaltaisia. Minulla lopahti kiinnostus kun Kankkunen, Mäkinen, Sainz, McRae, Burns ja Märtin jäivät pois. Sarjaan jäivät tuolloin Bosse, Petter Solberg ja Loeb. Ja tänä päivänä tehdaskuskeista jäljellä on enää Loeb. Ei jaksa innostua nimettömien kuskien ajelusta samalta kuulostavissa autoissa.

Rallista on myös tullut hieman turhankin turvallisuuspainotteista siihen nähden, mitä se oli vielä 1980-luvulla. Porukka kyörätään jonnekin raivaamattomaan lepikkoon kulkemaan kun ei tiellä saa (muka) enää kävellä. Katsojia oli tänä vuonna jopa kielletty menemästä muualle kuin virallisille katselupaikoille. Lisäksi tuohta pitää kaivaa tolkuton määrä jos meinaa mennä rehellisesti maksavana katsojana omalla autolla paikan päälle. Mielestäni ralliin kuuluisi se, että katsot missä katsot, kunhan et ole tiellä kun auto on tulossa tai ihan ulkokurvissa.

No ok, tuo oli lähinnä Neste ralli-painotteista kitinää. Mutta parannusehdotuksiin: Ehkä joku halvempi kalustopohja voisi olla ratkaisu. Mutta sen pitäisi sitten olla niin paljon halvempi, että yksityiskuljettajia saataisiin runsaasti MM-sarjaan mukaan. Ja rallien määrää pienemmäksi, joku 10 MM-osakilpailua riittäisi. Pidempiä ralleja, yöpätkiä ym. voisi myös harkita.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No nyt pisti naurattamaan heti aamusta. Käys kattoo pätkän varressa niiden "viritettyjen kauppakassien" menoo ja sano se sit uusiks. Se nyt vaan on kylmä fakta, että tehoja on suitsittava jollain, ettei meno ylly aivan älyttömäksi.
Olen käynyt. Useastikin. Mutta minkäänlaista suurempaa faniutta en nykyisiin WRC-autoihin siltikään koe. Viritettyjä kauppakasseja ne ovat silti, vaikka suht mukavasti toki liikahtavatkin ;)

Jos/kun huippuluokan kilpa-autoa joudutaan rakentamaan siviililiikenteen puolelta, niin hommassa joudutaan aina tekemään enemmän ja vähemmän kompromisseja. Niin jouduttiin tekemään A-ryhmässä ja niin on jouduttu tekemään myös WRC:n aikakaudella.

Ja mikä nyt on "älytöntä menoa"? Jos tehoihin ja niiden kasvamiseen suhtaudutaan fanaattisesti, niin silloin ollaan ehdottomasti väärällä tiellä. Toki jos mentäisiin esim. reilusti yli 500 hevosvoiman, niin silloin asiaan puuttuminen olisi perusteltua.
 
Viimeksi muokattu:

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
tuli tuosta mieleen,että autothan voisivat startata yhtä aikaa,jos pannaan porukka kolmeen,neljään osaan ja kullekin oma lähtöpikis ,siten että lopulta kaikki ajaisivat samat osuudet.kisa olisi käynnissä useammalla pätkällä yhtäaikaa? taktikointikin voisi vähentyä?
tämä muuten vähentäisi katsojien aiheuttamia ruuhkia,huolto voitaisiin keskittää(johan se on tehty)kilpailun mielenkiinto pysyisi yllä paremmin,katsojat jakaantuisivat laajemmin.kyllä tämä olisi ainakin kokeilun arvoinen juttu.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Noista tehtaiden katoamisista huippujen jälkeen itse itselleni myös vastaten, niin B-Ryhmän kieltäminen FIA:n hätäratkaisulla, oli jotain jota tehtaa eivät vain voineet antaa heti anteeksi. Lukuisat tehtaat olivat ehtineet tehdä huimia panostuksia tulevaisuuten, eikä siten mahdollisuutta/motivaatiota vaihtaa heti kalustoa. Lisäksi muutos A-Ryhmään koettiin varmasti taantumaksi, sillä B-ryhmä oli hitechkin kehityskenttä, josta autotehtaat oppivat uutta. Jälkeempäin B-Ryhmän lopettaminen niin pienellä aikavälillä ja ilman suurempia neuvotteluita on täysin käsittämätön temppu lajin romuttamiseksi. Maailman talouden nousun kannalta 80-luvun loppu olisi voinut olla MM-Rallin kulta-aikaa. 90-luvun alun jälkeinen notkahdusta jäänyt itselleni hiukan hämäräksi. Lienee vähintään osasyynä maailmanlaajuinen taloudellinen lama, mutta muista pienemmistä syistä en ole päässyt niin selville. Joku voisi nyt muistuttaa esim. miksi Lancia, Mazda, Nissan lopettivat? Kuten ehkä on jo tullut selville, on WRC ajan notkahdus mielestäni pitkälti media johdannaista. Osasyynä voivat sitten olla huonot säännöt, taloudellinen tilanne, jne.

CARTer on jo tuonut hyvin esiin vertailua WRC:n ja IRC:in kesken. Tänä vuonna olen seurannut kumpaakin sarjaa oikeastaan saman verran. Myös suomalaisia on ollut sarjoissa saman verran (WRC: Mikko, JM, Bosse. IRC: Alén, Hänninen, Garde). Monilla täällä tuntuu olevan myös mielipide IRC:stä, mutta jos seuraa vaikka rallipuolen kirjoittelua IRC:stä, ei ne topicit ole herättäneet esim. täällä ollenkaan keskustelua, WRC kylläkin, mistä tämä ero?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Noista tehtaiden katoamisista huippujen jälkeen itse itselleni myös vastaten, niin B-Ryhmän kieltäminen FIA:n hätäratkaisulla, oli jotain jota tehtaa eivät vain voineet antaa heti anteeksi. Lukuisat tehtaat olivat ehtineet tehdä huimia panostuksia tulevaisuuten, eikä siten mahdollisuutta/motivaatiota vaihtaa heti kalustoa. Lisäksi muutos A-Ryhmään koettiin varmasti taantumaksi, sillä B-ryhmä oli hitechkin kehityskenttä, josta autotehtaat oppivat uutta. Jälkeempäin B-Ryhmän lopettaminen niin pienellä aikavälillä ja ilman suurempia neuvotteluita on täysin käsittämätön temppu lajin romuttamiseksi. Maailman talouden nousun kannalta 80-luvun loppu olisi voinut olla MM-Rallin kulta-aikaa. 90-luvun alun jälkeinen notkahdusta jäänyt itselleni hiukan hämäräksi. Lienee vähintään osasyynä maailmanlaajuinen taloudellinen lama, mutta muista pienemmistä syistä en ole päässyt niin selville. Joku voisi nyt muistuttaa esim. miksi Lancia, Mazda, Nissan lopettivat?
Niin, ehkä B-ryhmä lopetettiin hieman hätäisesti kuitenkin. Kuljettajat eivät juuri haukkuneet autoja liian nopeiksi, vaan kritisoivat kilpailujen epäinhimillisiä kestoja ja järjestelyjen huonoutta joissa olosuhteissa B-ryhmäläisen ajaminen oli muuttui erityisen vaaralliseksi.

Olisi vaan voinut siirtyä autoihin joissa olisi painavampia osia ja vaikka 500 hevosvoiman tehokatto. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mitä siitä olisi seurannut yhdessä hieman inhimillisempien kisojen kera..

Kokonaisuus oli silti A-ryhmässäkin sen alkuvuosien jälkeen hyvä. Tehot kasvoivat parhaimmillaan 400 hv:n kieppeille, joka autossa oli nimimies, ajossa oli ajamisen meininkiä sekä autoista lähti myös ääntä aivan eri tavalla kuin nykyisin.

A-ryhmä porskuttikin hyvin eteenpäin vaikka Lancia ja pari pikkutallia lopettivat. Tilalle kärkeen nousivat ensin Subaru ja Ford, sittemmin myös Mitsu. Tiimit saivat myös ajattaa useampaa kuin kahta autoa/talli joten nämä lopettamiset eivät niin hirveätä kuoppaa lajille tehneet. Vasta sitten Toyotan tippuminen sekoitti pakkaa vähän enemmän.

Lancia ainakin lopetti Fiatin massiivisten irtisanomisten myötä rallitiimin ylläpidon. Näistä japseista en osaa sanoa tarkemmin. Lama kai heilläkin oli syynä.

Ainoa asia muuten mikä hierti meikäläistä 80- ja 90-luvulla oli se, että kaikki tallit eivät ajaneet kaikissa kisoissa!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös