Ralli, Markkinointi ja Media

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Todella viihteellinen postaus mjs :D

Kuten on tullut todettua, MM-ralli on lajina harvinaisen monen asian ristitulessa ja kaikkia osapuolia ja kehityssuuntia on mahdoton miellyttää. Veikkaisin, että esim. jenkit eivät koskaan perinteistä rallia tule ostamaan, vaan heille todella kannattaisi vain kehittää uusi laji, eli juurikin kuvailemasi WMAEDWSJARLC. Tosin voi olla, että tuo laji saavuttaisi myös muualla paljon katsojia, etenkin videopelisukupolvessa. En sitten tiedä paljonko tuo laji söisi katsojia/valmistajia/tuloja rallilta, sitä lienee olisi vaikea mitatakin?

Mielestäni perinteisellä rallilla on tulevaisuutta. Muutoksina tarvittaisiin ehkä osittain kyseenalaisiakin asioita, jotta reittiä saataisiin monipuolisemmaksi/ toteutettua halvemmalla, täten pitäisi palata jatkuvasti kiristyneissä järjestelystandardeissa hiukan taaksepäin. Eihän futiskatsomossakaan ole puolet ihmisistä järkkäreitä, ym. Larzzonin pohdintoihin ja siihen mitä tulee lajin elämiseen median tai television ehdolla, niin melko samaa mieltä, esim. itselleni ei ole tärkeää puristaa rallia pienee live muotoon joka olisi 2h tapahtuma televisiosta esitettynä. Rallin tulisi nimenomaan olla laji jossa joka rallilla on oma luonteensa ja aikataulunsa. Seuranta tapahtuisi tosiaan halvalla toteutuksella on-board kameroilla ja yksittäisellä kopterilla, joista näistä leikkaamaton stream, tms. halpa jatkuva live toteutus. Sitten TV tai vastaava media koostaisi aina tietyn jakson tapahtumista paketin josta voisi katsoa merkittävät tapahtumat mahdollisella juonnolla. Näistä rajattomat mahdollisuudet mediatuloille, ym. Entä voiko rallia lajina seurannan puolesta enempää kaivata? Veikkaan, ettei kovin moni ehtisi enempää lajia seuratakaan.

Mikä eniten mua ihmetyttää on se miksi ralli pitäisi saada lyhyeksi kompaktiksi tapahtumaksi. Vrt. ennen F1:sistä lähetettiin kisa, sitten tuli mukaan AA, sitten vapaat harjoitukset, pian lähetetään erikoislähetyksenä jokainen pierauskin F1 varikolta! Miksi, no jotta saadaan lisää scheissea minkä mukana tuottaa tuloja, mainosta, rahaa. Samaan aikaan on muka ongelma, että ralli tapahtumana jakautuu moneen lähetykseen, eikä ole kompakti live, voisko enempää naurattaa. Tällä hetkellä näyttää lähinnä siis että mediatuotannollisiltamahdollisuuksilta F1 pyrkii suuntaan, jota rallin lajina tarjoamat mahdollisuudet ennen olivat..
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Eli kiihkoilu siitä millaisilla laitteilla sarjaa pitäisi ajaa, voipi olla lopulta aika lailla turhaa, koska omasta mielestä itse kisaformaatti kun on melkeinpä vieläkin tärkeämpi kysymysmerkki tulevan kannalta.
Nonyt! Löytyi se pointti mitä itekin olen ajanut takaa. Kirjainryhmien käyttöönoton jälkeen yksikään ryhmä ei ole hyvinvoinut yli 10v, eli n. 3 vuosikymmenen jälkien perusteella vois päätellä että muutosta täytyy aina olla johonkin suuntaan. Tosin siihen ei mullakaan riitä tiedot ja arvailut, että toisiko mm-rallin aikataulun muuttaminen esim 90-luvun alun tasolle (Suurajoissakin 40 pätkää, Montessa ajettiin reilusti pimeällä) yhtään innokasta tiimiä lisää.

Sille ympyränkiertolajille missä on muutamat pomput välissä ja pelit on raikkaassa kulmassa koko ajan, on jo laji olemassa. Se vaan meinaa täällä Suomessa hiipua johonkin tuntemattomuuksiin. Rallicross! Ensi kesänä taas EM-crossia Kouvolassa.. :)
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Ylimitoitetut(?) turvallisuusmääräyksethän liittyvät vain ja ainoastaan rallin julkisuuskuvaan. Pahoihin onnettomuuksiin ei ole MM-tasolla varaa, ei varsinkaan sellaisiin, joissa kuolee katsojia. Valmistajat vetäytyisivät hyvin nopeasti lajista, jossa katsojia lakoaa kuin heinää sisäkurvasta ja julkisuus olisi onnettomuuksia toisensa perään.

Julkisuuskuvan lisäksi mitään syytä järjestyksenvalvonnalle ei erikoiskokeilla oikeastaan ole. Onnettomuudet tuskin vaikuttaisivat katsojamääriin sanottavasti, voisivat itse asiassa jopa tuoda vähän tolkkua käyttäytymiseen teiden varsilla. Nyt lasketaan sen varaan, että siellä on joku paimentamassa. Järki on kytketty off-asentoon tai ainakin turrutettu viinalla ja ulkokurvaan mennään, jos vaan järjestyksenvalvojien silmä välttää.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
->Ylimitoitetut(?) turvallisuusmääräyksethän liittyvät vain ja ainoastaan rallin julkisuuskuvaan. Pahoihin onnettomuuksiin ei ole MM-tasolla varaa, ei varsinkaan sellaisiin, joissa kuolee katsojia. Valmistajat vetäytyisivät hyvin nopeasti lajista, jossa katsojia lakoaa kuin heinää sisäkurvasta ja julkisuus olisi onnettomuuksia toisensa perään.

Julkisuuskuvan lisäksi mitään syytä järjestyksenvalvonnalle ei erikoiskokeilla oikeastaan ole. Onnettomuudet tuskin vaikuttaisivat katsojamääriin sanottavasti, voisivat itse asiassa jopa tuoda vähän tolkkua käyttäytymiseen teiden varsilla. Nyt lasketaan sen varaan, että siellä on joku paimentamassa. Järki on kytketty off-asentoon tai ainakin turrutettu viinalla ja ulkokurvaan mennään, jos vaan järjestyksenvalvojien silmä välttää.
Tielupien kannalta järjestyksenvalvonnalla onkin sitten erittäin oleellinen merkitys. Juttelin juuri isojen tapahtumien turvallisuudesta vastanneen henkilön kanssa näistä asioista ja sanoi vaan sitä ettei kukaan usko miten Suomalainen luonne on muuttunut sitten 80-luvun noissa yleisötapahtumissa.

Ennenkun vaikkapa MM-futikseen stadikalla riitti 200 JV:tä, tarvitaan nykyään niitä 600 ennenkun kontrolli on lähelläkään samaa tasoa. Ei nyt jääny päähän oliki luvut just noin mutta suhde on oikein.

Toinen asia on yhä enemmän vastuukysymykset. Suomi on hyvää vauhtia menossa Amerikan suuntaan jossa joka asialle pitää löytää oikeudenkäyntien kautta joku syyllinen/maksaja. Yksinkertaisesti oikeusturvaa tällä järjestyksenvalvonnalla haetaan. Yhdenkään seuran talous ei kestä jatkuvaa oikeudenkäymistä siitä, onko tapahtuma järjestetty oikein ja missä vastuussa seura/ kilpailunjohtaja on mistäkin asiasta.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Miksi keksiä pyörää uudestaan?

http://www.youtube.com/watch?v=zAFzzhYlXVI

Tuollainen on mun mielestä ainoa toimiva konsepti rallin tv-lähetyksiin. Voisi tuo kooste ehkä olla astetta pidempikin.
Tuollainen, taiten teetetty kooste, on viihdearvoltaan ihan toisessa ulottuvuudessa kuin seurata toljottaa silmämunaharjoituksena ja korvakuulon ryöstöviljelynä jotain ponnetonta ja draamaa vailla olevaa suoran suoraa lähetystä, jonka hupiarvo perustuu lähinnä mahdollisiin kömmähdyksiin livenä. Yhdestä ralliajopäivästä saa kokoon vaikka mitä nannaa, jos vain asialla on taitavat, sopivan kunnianhimoiset ja hyvän pelisilmän omaavat tekijätja käytössä riittävästi materiaalia. Puolityhjästäkin rallirymistelypäivästä saa nyhjäistyä jotain sähäkkää kasaan.

Kuten Japekin jo totesi:
Mikä eniten mua ihmetyttää on se miksi ralli pitäisi saada lyhyeksi kompaktiksi tapahtumaksi. Vrt. ennen F1:sistä lähetettiin kisa, sitten tuli mukaan AA, sitten vapaat harjoitukset, pian lähetetään erikoislähetyksenä jokainen pierauskin F1 varikolta!
Tuolle tielle menemiselle ei ole kuin se yksi ja sama vanha syy: mahdollisesti lisää hynaa. Todellisuudessa hypetyksen seurauksena on vain valtava tyhjä ilmapallo joka on kaiken aikaa vaarassa puhjeta tai tyhjentyä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Yhdestä ralliajopäivästä saa kokoon vaikka mitä nannaa, jos vain asialla on taitavat, sopivan kunnianhimoiset ja hyvän pelisilmän omaavat tekijätja käytössä riittävästi materiaalia. Puolityhjästäkin rallirymistelypäivästä saa nyhjäistyä jotain sähäkkää kasaan.
Näinpä. Joka pätkästä oma tarpeeksi kattava raporttinsa in-car kuvalla ja pätkän varrelle hyviin paikkoihin asetetuilla kameroilla höystettynä. Videokuvalla, taitavalla editoinnilla ja hyvällä kommentoinnilla varustettu kooste. Tärkeintä on, että katsoja on joka pätkän jälkeen selvillä mitä siellä tapahtui ja mikä oli tilanne juuri silloin. Tähän ei päästä jos maikkarityyliin skipataan pari pätkää olankohautuksella. Sillon alkaa vaan vituttaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Nonyt! Löytyi se pointti mitä itekin olen ajanut takaa.
Apuva! Otan sanani takaisin. Ei vaineskaan. :p Niin siis se ympyränkiertolaji on tottamaar ollut rallicrossin muodossa olemassa jo iät ja ajat mutta ei se vaan tunnu päättäville/järjestäville tahoille riittävän/kelpaavan, kun rallia asteittain ajetaan muottiin jossa toisto pienellä alueella on avainsana, joko tietoisesti tai pakon edessä. Ja kuten edellä todettiin niin sekä televisiointi että kalusto molemmat ovat sellaisia ratkaistavia asioita, jotka voidaan laittaa kuntoon jos vaan tahtoa/taitoa/resursseja löytyy. Mutta se että ajaudutaan kiristyvien standardien+hupenevien resurssien myötä lopulta tilanteeseen, jossa pystytään järjestämään enää se yksi erikoiskoe per päivä (jota sahataan sitten edestakaisin aamusta iltaan), se tilanne ei palvele kumpaakaan "ääripäätä". Ei niitä jotka puhuu reitiltään monipuolisten/vaihtelevien pitkien rallien puolesta, mutta ei myöskään niitä joiden mielestä rallikisa pitäisi olla nautiskeltavissa parin tunnin mittaisina päivittäisinä liveannoksina parhaaseen katseluaikaan. Eli siinä tilanteessa ei voittaisi kukaan, ralli olisi edelleenkin samaan aikaan sekä mahdollisimman kaukana siitä perinteisestä ralliformaatista että liian pitkäkestoinen ollakseen yhdeltä istumalta suorana nautittava kisasessio.

WMAEDWSJARLC:sta huolimatta toivon toden totta että virran suunta voi vielä muuttua jotta MM-sarjan rallia voi vielä tulevaisuudessakin kutsua ralliksi. Koska en todellakaan halua kuulla MM-rallin lähetyksen yhteydessä lausetta ""..ja Hirvoselle ensimmäiseen sektoriin viikonlopun nopein aika." Tai todennäköisesti siinä vaiheessa en ole sitä enää kuulemassa. Olen edelleenkin vakuuttunut siitä, että perinteisemmän formaatin rallista saa ihan varmasti aikaan houkuttelevan TV-spektaakkelin koostelähetysten kautta, kunhan on mitä näyttää. Liveseuranta eri medioiden kautta on sitten oma asiansa, mutta sen ehdoilla MM-tason rallia ei pitäisi rääkätä tämän enempää.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mitä tulee Joppe 001 linkkiin, niin kyllähän se on myönnettävä, että tuon ajan lähetykset oli rautaa. Ei pelkästään kopterikuvan ja sen muun laajan materiaalin takia mitä oli tarjolla, koska oli tiimejä, kuskeja ja reittiä mistä leikata matskua, vaan koko toteutuksena, aina leikkauksiin, musiikkiin, grafiikkaan, juontoihin, täytekuviin, ym. jopa reitistä ollut sateliittikuva oli tuolloin tarkempi kuin nykyään 10v. myöhemmin, kuinka se on mahdollista? Tuolla tuottamisen tasolla seuraisi mieluusti parin tunnin lähetyksiä. Viime vuosina lähetysten taso on laskenut pahasti, saati jos siirrymme puhumaan kotimaisen lähetyksen tasosta. Turha itkeä jos katsojaluvut ei riitä. Toki mahdollisuudet tuottaa laadukasta matskua on kaventuneet ja samoin ilmeisesti tuottamiseen suunnatut resurssit. Onhan se hienoa, että on hankittu asiantunteva Anette houkuttelemaan lisää mieskatsojia, mutta harva varmasti katsoo lähetystä juontajan tai minkään muunkaan naaman takia, vaan siinä toivossa, että näkisi ennemmän monipuolista ajokuvaa joko laadukkaalla selostuksella tai sitten vain pure sound. Juontajan (samoin kuin muutkin naamat) tulisi olla lyhyessä lähetyksissä vain ääni taustalla tai korkeintaan vilahtaa ruudussa 10sek per 30min, jotta ajo- ym. kuvaa saadaan mahdutettua riittävästi ohjelmaan. Valitettavasti esim. maikkarilla suurin osa ajokuvanaikaisista tausta-spiikeistä on flegmaattista jupinaa EK:sta toiseen vailla mitään todellista lisäinfoa katsojalle. Äänen pitäisi ajokuvassa tarjota vähintään jotain mitä katsoja ei näe, tiedä, jne. monipuolista extraa, ennemmin kuin "EK3, sade on kovaa, tässä menee Hirvonen keula rypistyneenä, hänen aikansa EK:lla on...." ym.
 
Viimeksi muokattu:

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Mielipiteitä on erilaisia ja pitääkin olla, pääsääntöisesti jokainen ajattelee ne omalta kantiltaan. Erilaisia näkökulmia on kuitenkin paljon, riippuen asian tarkastelijasta. Median edustajalla on omat visionsa, aktiivikatsojilla omansa, satunnaisilla katsojilla, rallin järjestäjillä, tiimipäälliköillä, kuljettajilla, mekaanikoilla, sulkumiehillä, erikoiskokeen päälliköillä, maanomistajilla, rallin vastustajilla, viranomaisilla, yhteistyökumppaneilla, auton valmistajilla jne. kaikilla on oma näkemyksensä siitä, miten rallit, autot, säännöt olisi toteutettava.

Maailma ei pyöri rallin ehdoilla, vaan rallin pitää aina sopeutua sitä ympäröivään yhteiskuntaan ja ensisijaisesti toimia sen sääntöjen mukaisesti. Jos ralli hankaloittaa liikaa yhteiskunnan toimintaa, herättää vastustusta tai rikkoo ympäristönsä normeja, sen elämää hankaloitetaan tai tehdään siitä kokonaan loppu viranomaisten toimesta. Lajin päättäjät ovat tässä kohtaa miellyttävässä ristitulessa. Toiseen suuntaan he yrittävät pitää lajin yhteiskuntakelpoisena, jotta rallia ylipäätänsä saisi ajaa maailmassa. Toiseen suuntaan taas yritys olisi pitää lajin käytännön toteuttamisen mahdollistavat ihmiset tyytyväisinä.

Joku totesi, että lajia pitäisi kehittää yleisön ehdoilla, koska yleisö lystin viime kädessä maksaa. Niin, olemmehan me kaikki viime kädessä myös sukua toisillemme...
Mitä se yleisö käsittää? Luokitellaanko yleisöksi ne ihmiset, jotka seuraavat lajia aktiivisesti eri tiedotusvälineiden kautta, käyvät katsomassa kisoja ja ovat itse jollain tapaa lajissa mukana? Jos näin on, olisi laji loppunut jo aikapäiviä sitten rahapulaan. Todelliset lystin maksajat tuskin itse tietävät mahdollistavansa rallin lajina, samalla tapaa kun monikaan ei tiedä rahoittavansa urheilutapahtumia, konsertteja, tieverkoston rakentamista, sodan käyntiä ym. toimintaa. Raha kulkee omia väyliään, kuten rahalla on tapana.
Sillä ei ole merkitystä, onko pätkien varrella yleisöä vai ei, rallia on ajettu ja tullaan ajamaan, vaikka siellä ei olisi kuin sulkumiehet. Onhan se mukavampaa, kun siellä sitä porukkaa on katsomassa. Turvallisuuttakin se parantaa kuljettajille, jos vaikka ulosajon jälkeen molemmat ovat esimerkiksi taju kankaalla.

Rallien nykysuuntaus samojen pätkien ajattamisesta vuodesta toiseen ja useampaan kertaan on mielipiteitä voimakkaasti jakava asia. Mistä näkökulmasta asiaa lähestyy, ratkaisee paljon. Katsojana olisi mukavaa, kun kaikki legendaariset pätkät ajettaisiin taas samassa kisassa. Vedettäisiin vaikka viisi päivää ja viisi yötä, 50 pätkää sisältäen 900 erikoiskoekilometriä ja koko reitin pituus olisi 2200km. Kerrassaan loistava ajatus, miksi tyhmät lajin päättäjät ja kisajärjestäjät eivät toteuttaisi tällaista kansanjuhlaa?
Kilpailun järjestäjän kannalta kyseinen skenaario on käytännössä mahdoton, ainakin Suomessa. Teoriassakin ajatus on erittäin haastava. Otetaan esimerkiksi vaikkapa tämän vuoden Jyväskylästä Jukojärven ek, pituutta rapiat 22km. Viranomaiset, HUOM! siis VIRANOMAISET vaativat, että kyseisellä erikoiskokeella pitää olla 150 järjestysmiestä, lisäksi päälle kaikki sulkuhenkilöt, liikenteenohjaajat ja ek-henkilöstö, kaikkiaan yhteensä yli 200 ihmistä. Kyseessä ei siis ole AKK:n, eikä FIA:n vaatimus järjestysmiehistä vaan ympäröivän yhteiskunnan eli yleisön vaatimus. Lisäksi siellä pitää laittaa paikkoja kuntoon päiväkausia ennen kisaa, rakentaa karsinoita, eristää kiellettyjä katselupaikkoja ja muuta mukavaa. Nämäkin kaikki tehdään yleisön vaatimuksesta. Tässä joitakin vuosia taaksepäin eräs aktiivinen rallin ”ystävä” (ainakin omasta mielestään) järjesti melkoisesti päänvaivaa kiukuttelemalla oikeusasiamiehelle ensin jokamiehen oikeuksista. Kun hän ei saanut omaa näkemystään läpi, piti seuraavaksi kiukutella siitä, ettei ralli-nimisiin yleisötapahtumiin kuuluvia alueita ollut merkitty maastoon tarpeeksi selkeästi ja viranomaiset hänen mielestään myönsivät lupia tämän kaltaisiin yleisötapahtumiin liian heppoisin perustein. Sen jälkeen tulivat karsinat, vaatimukset järkkäreiden määristä pompsahtivat ja tuli kriteerit siihen kuinka monta järjestysmieskortillista piti olla joukossa ym. mukavaa uutta työsarkaa rallin järjestäjille.
Jos kertaalleen ajettavien pätkien määrää halutaan nostaa, pitää jostain kehittää muutama tuhat vapaaehtoista lisää, jotta viranomaiset myöntävät lupia erikoiskokeille. Tarvittaisiin siis vapaaehtoisia tekijöitä pelastamaan rallia. Vaihtoehtona voisi olla tietenkin palveluiden ostaminen, mutta jos maksetaan samasta työstä yhdelle, haluavat kaikki muutkin silloin palkkaa. Rallin järjestämiskulut räjähtäisivät kertaheitolla uusiin ulottuvuuksiin.
On huomattavasti helpompaa järjestäjän kannalta mennä vanhoilla tutuilla pätkillä myös siksi, että kaikki luvat on neuvoteltu tuttujen maanomistajien kanssa, on tutut kylätoimikunnat, tiehoitokunnat, viranomaisten kanssa pelastussuunnitelmat ja lupa-asiat kunnossa. Kaiken tämän kokonaan uusiksi laittaminen vaatii vuoden verran talkootyötä yhden pätkän osalta.
Ei se ole helppoa muuallakaan. Esimerkiksi Italian mestaruussarjan sorakisoissa ajettiin tänä vuonna ainoastaan kahta, kolmea tai neljää erikoiskoetta kolmeen kertaan, kustannussyistä. Perinteinen Costa Smeralda rallikin kutistui yhden päivän sessioksi, jossa kolmea pätkää ajettiin kolmeen kertaan.

Mitäpä jos lajin huippusarjaa kehitettäisiin huippu-urheilun ehdoilla? Keskeisenä ajatuksena olisi, että parhaista parhaimmat kamppailisivat maailmanmestaruudesta. Kilpailijoilta vaadittaisiin näyttöjä ja tuloksia esimerkiksi alueellisista mestaruussarjoista, jotta saisi eräänlaisen Superlisenssin, joka oikeuttaisi ajamaan MM-sarjaa. Samalla näiden alueellisten sarjojen merkitys, näkyvyys ja mielenkiinto paranisivat. Superlisenssikään ei olisi mikään ikuinen, vaan edellyttäisi MM-sarjassa jotain tiettyjä tuloksia tietyllä aikavälillä, jotta se pysyisi voimassa. Tämä vaatisi yritystä, mikä vaatisi riskinottoa, mikä tarkoittaa näyttäviä suorituksia, mikä tarkoittaa kiinnostuksen kasvamista. Koska Superlisenssiä ei pystyisi ostamaan rahalla, olisi tiimien houkuteltava osaavia kuljettajia saadakseen näkyvyyttä itselleen. Osaaville kuljettajille olisi varmasti ottajia useampiakin, jolloin palattaisiin siihen aikakauteen, jolloin rahaliikenne meni oikeaan suuntaan. Alueellisten sarjojen kiertäminen olisi helpompaa ja halvempaa lupaaville nuorille kyvyille, jolloin olisi mahdollista saada laajempi otanta karsimaan paikoista ja sitä kautta taas kovempaa kilpailua. Ei elämysmatkailijoita, ei nautiskelijoita, ei kokemuksen kerääjiä, ei tallipäälliköiden jälkikasvua viisivuotissuunnitelmansa kanssa (paitsi jos he todistaisivat taitonsa ajamalla Superlisenssin, kuten muutkin), vaan oikeasti kovia vetomiehiä, jotka kynsin hampain taistelisivat ajopaikoistaan.

Milläkö kalustolla ajettaisiin? Jos puikoissa on oikeasti huippukuskeja, on loppupeleissä melko sama, millä ajetaan. Meno on aina huimaa ja näyttävää. Esimerkkeinä Ari Mökkönen Ford Escort 1300GT, Jean Ragnotti Renault 5 ja Renault Clio, Anssi Tawast Opel Kadett n+, Mikko Pajunen Opel Kadett n+, Jarkko Nikara, Joonas Lindroos, Ott Tänak… Kaikki eivät välttämättä kaikille tuttuja nimiä, ainakaan vielä, mutta loistavia esimerkkejä siitä, mitä huippukuljettaja pystyy tekemään mopoksi mielletyllä kalustolla. Näiden herrojen edesottamuksia nähneet ymmärtänevät yskän. Olisihan noita esimerkkejä vielä muitakin, mutta nämä tupsahtivat ensimmäisinä mieleen.
Mielenkiinnolla odotan tulevaa 1,6-litrasta ahdettua kampetta. Toivottavasti tulevan kaluston kustannustaso pysyisi edes hieman järjellisellä tasolla. Alueellisissa mestaruussarjoissa voisi ajaa s2000 tyyppisellä kalustolla tai minun puolestani vaikka R2 ja R3-luokkien 2wd kalustolla. Tämä antaisi suuremmalle joukolle kuljettajia mahdollisuuden taistella paikasta auringosta.

Kisojen konsepti? Vapautta järjestäjille asian toteuttamiseen ja erilaisten kisojen erityispiirteitä huomioiden. Kilpailijana tietenkin toivoisi jonkinlaista perus-perus-standardia, ettei nyt sentään at-asemilla tarvitsisi opastaa henkilökuntaa aikakortin täyttämisessä tai että ajanotto olisi varmasti kunnossa. Huoltoparkki on sinänsä kilpailijana ihan ok, on helpompi mennä kilpurilla siellä liikennekaaoksen keskellä kuin huoltoautolla yrittää ehtiä seuraavan pätkän maaliin. Aika ei ole vielä kullannut muistoja Jyskälän ja Tunturin huolto-autoralleista… Tietenkin tarvitaan etähuoltopisteitä ja tankkauspisteitä, jotta reittiä voidaan viedä pidemmälle.

Jenkeissä on jo NASCAR, ei tätä lajia samaan muottiin kiitos. Samoin rally cross ja drifting ovat omia hienoja lajejaan. Pidetään ralli yhteiskuntakelpoisena lajina, jolloin se pysyy rallina vielä tulevaisuudessakin. Jos laji itsessään on mielenkiintoinen, mitä äärimmilleen viety autonkäsittelytaito takuuvarmasti on, tulevat muut asiat sen jälkeen lajin luo. Ihmiset haluavat nähdä, kuinka joku pystyy tekemään asioita, mihin kaikki eivät pysty. Ihmiset haluavat nähdä uskomatonta taituruutta, jotain sellaista, mitä ei rahalla saa. Jotain sellaista ainutkertaista, mitä jää tuijottamaan suu auki hämmästyksestä. Silloin tarvitaan paikalle parhaista parhaat artistit.
Jos yritetään mennä muiden lajista hyötyä hakevien ehdoilla, alkavat ne pompotella lajia kukin oman etunsa mukaan, mikä ei taas ole lajin edun mukaista. Yhteiskuntakelpoisuus on tärkein lajin ulkopuolinen asia, jonka normeihin rallin on sopeuduttava, sen suhteen ei ole valinnanvaraa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mitä tulee Joppe 001 linkkiin, niin kyllähän se on myönnettävä, että tuon ajan lähetykset oli rautaa.
Johtunee siitä että 2000-luvun alussa ISC:llä oli aivan mielettömän paljon miehistöä tekemässä noita lähetyksiä. Jonkinlainen huippukohta koettiin kauden 2003 päätöskisassa, jonka viimeinen erikoiskoe tuotettiin suorana lähetyksenä ympäri maailmaa. Se oli kuitenkin niin mahtipontinen ja sen ajan tekniikalla raskas urakka, että se söi monen ammattilaisen takin aivan tyhjäksi. Sen jälkeen ISC:n johtajat tajusivat, ettei rallista saakaan sellaista kuin he olivat siihen asti uskoneet ja koko panostukselta katosi pohja pois. Sen jälkeen kuluja leikattiin rajusti, joka sitten johti tähän:
Viime vuosina lähetysten taso on laskenut pahasti, saati jos siirrymme puhumaan kotimaisen lähetyksen tasosta. Turha itkeä jos katsojaluvut ei riitä.
Eli resurssien vähentyessä taso laski. Yllättävää.
Eipä juuri. Yllättävää ehkä joidenkin mielestä on se, että katsojaluvut kuitenkin kasvoivat jatkuvasti pienemmällä panostuksella tuon jälkeen. Se ei oikeasti kuitenkaan ole yllättävää, sillä on täysin loogista, että katsojaluvut nousee yhdessä lähetysminuuttien mukana. Vuonna 2003 rallilähetyksiä oli maailmanlaajuisesti noin 3 300. Neljä vuotta myöhemmin niitä oli nelinkertainen määrä ja kumulatiivinen katsojamäärä tietenkin kasvoi sen seurauksena. Bisnesmaailmassa tämä tietenkin nähdään yksinkertaisesti niin, että turha panostaa laatuun, kun volyymilla tulokset saadaan parannettua.

WRC:llä oli tänä vuonna mediatutkimuksen mukaan 633 miljoonaa kumulatiivista katsojaa. Lähetystunteja heidän oman ilmoituksensa mukaan 5600 eli siitä toisella foorumilla joku oli laskenut WRC:llä olevan keskimäärin 111 000 katsojaa tuntia kohden. Vastaavasti IRC:llä oli tänä vuonna yhteensä 16 miljoonaa kumulatiivista katsojaa, mutta vain vähän yli 200 TV-tuntia. IRC:n kohdalla tulee myös muistaa, että suurin osa siitä on vain yhdellä kanavalla eli Eurosportilla. IRC:n katsojakeskiarvo tänä vuonna oli 75 000 eli ei kovin paljon vähemmän kuin FIA:n sarjalla.

En sanoisi, että katsojaluvuista hirveästi valitetaan. FIA:n sarjankin keskiarvot lähetystä kohti ovat siellä jossain naisten käsipallon EM-kisojen tasolla eli marginaalissa, mutta niin on kyllä F1:tä ja NASCARia lukuunottamatta kaikki muutkin autourheilusarjat. Ongelma vain on siinä, että käsipalloturnauksen järjestäminen on niin paljon halvempaa verrattuna ralliautoilun MM-sarjan kustannuksiin. Nykyisellään tuote on aivan järkyttävän ylihintainen sen tuottamaan kiinnostukseen ja tuottamaan media-arvoon.
anti-lag sanoi:
Esimerkkinä vielä toinen tyylikkäästi ja ammattitaidolla toteutettu paketti, on kyllä ilo katsoa vaikka pituutta onkin vain 10 minuuttia:

http://www.youtube.com/watch?v=Z9T2ce2LuKI&feature=fvsr

Tuolla kaavalla kun tehdään ja pituutta lisätään niin ei paljon parempaa voisi enää toivoa.
Tuo klippi on vuoden 1998 kausikoosteesta. Siinä on ollut tuotantoyhtiöllä muutama kuukausi aikaa editoida, käsikirjoittaa ja tuottaa tuollainen kymmenen minuutin klippi. Jos samaa tasoa halutaan viikonloppuna ajettavasta rallista 30 minuutin verran, niin kooste Jyväskylän rallista valmistuisi varmaan sopivasti joulumarkkinoille.

Kyllä se rallikin vielä televisioon tai johonkin liikkuvan kuvan mediaan taipuu. Olen siitä varma. Eurosportin suorien lähetysten ansiosta materiaali saadaan erikoiskokeilta talteen välittömästi ja siitä sitten helposti editoitua luodaan päiväkooste. Uskon edelleen formaattiin, jossa päivän tapahtumat esitetään koosteena ennen suoraa lähetystä päivän ja varsinkin rallin viimeiseltä erikoiskokeelta. Toinen on malli olisi näyttää päivän ensimmäinen, keskeltä yksi erikoiskoe ja sitten ajopäivän viimeinen erikoiskoe suorana. Tämä loisi ajopäivistä tarinan, jossa olisi selkeä alku, keskiosa ja lopetus ja jota katsojan on helppo tai ainakin helpompi seurata kuin huonosti leikattuja koosteita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos hyväksytään se realiteetti, ettei täysipainoista liveseurantaa kameroilla varustettuine väliaikapisteineen ole taloudellisista syistä mahdollista toteuttaa joka erikoiskokeelle, on tyydyttävä toisenlaiseen toteutukseen.

GPS-pohjainen "plottaus" EK-kartalle on jo nyt mahdollista, eikä vaadi kuin alkuinvestoinnin. Sen yhdistäminen split time-dataan on vain ohjelmointikysymys. Molemmat upotettuna samaan kuvaan juoksevine kelloineen pitäisi olla täysin toteutettavissa. Tämä voisi olla nähtävissä wrc.comissa ralliradion säestyksellä, tai halutessaan kansalliset tv-yhtiöt voisivat näyttää sen kanavillaan ja selostaa tapahtumien kehitystä omalla kielellään.

EK:n alussa tai lopussa voisi tietysti olla kamera ja lopussa haastattelu (kun se siellä nytkin jo on). Kuten joku jo vihjasikin, webkameratyyppinen viritelmä valituissa paikoissa voisi toimia myös, mutta joku (järjestysmies?) sitäkin vaaditaan vahtimaan. Yhteydet toki pitää silloin olla kunnossa.

Incar-kuvan reaaliaikainen lähettäminen ei ymmärtääkseni vielä metsäerikoiskokeilta oikein onnistu ilman seuravaa helikopteria, mutta eiköhän sekin pian ratkaista, kun langaton netti ja sen nopeudet kasvavat.

Summa summarum: tekninen kehitys mahdollistaa nykyistä paremman live-seurannan, ja olisi osin jo nyt toteutettavissa. Eikä vaadi miestyötunteja itse rallin aikana, mutta jonkun pitää istua ohjelmoimassa homma valmiiksi.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Mitäpä jos lajin huippusarjaa kehitettäisiin huippu-urheilun ehdoilla? Keskeisenä ajatuksena olisi, että parhaista parhaimmat kamppailisivat maailmanmestaruudesta. Kilpailijoilta vaadittaisiin näyttöjä ja tuloksia esimerkiksi alueellisista mestaruussarjoista, jotta saisi eräänlaisen Superlisenssin, joka oikeuttaisi ajamaan MM-sarjaa. Samalla näiden alueellisten sarjojen merkitys, näkyvyys ja mielenkiinto paranisivat. Superlisenssikään ei olisi mikään ikuinen, vaan edellyttäisi MM-sarjassa jotain tiettyjä tuloksia tietyllä aikavälillä, jotta se pysyisi voimassa. Tämä vaatisi yritystä, mikä vaatisi riskinottoa, mikä tarkoittaa näyttäviä suorituksia, mikä tarkoittaa kiinnostuksen kasvamista. Koska Superlisenssiä ei pystyisi ostamaan rahalla, olisi tiimien houkuteltava osaavia kuljettajia saadakseen näkyvyyttä itselleen. Osaaville kuljettajille olisi varmasti ottajia useampiakin, jolloin palattaisiin siihen aikakauteen, jolloin rahaliikenne meni oikeaan suuntaan. Alueellisten sarjojen kiertäminen olisi helpompaa ja halvempaa lupaaville nuorille kyvyille, jolloin olisi mahdollista saada laajempi otanta karsimaan paikoista ja sitä kautta taas kovempaa kilpailua. Ei elämysmatkailijoita, ei nautiskelijoita, ei kokemuksen kerääjiä, ei tallipäälliköiden jälkikasvua viisivuotissuunnitelmansa kanssa (paitsi jos he todistaisivat taitonsa ajamalla Superlisenssin, kuten muutkin), vaan oikeasti kovia vetomiehiä, jotka kynsin hampain taistelisivat ajopaikoistaan.

Milläkö kalustolla ajettaisiin? Jos puikoissa on oikeasti huippukuskeja, on loppupeleissä melko sama, millä ajetaan. Meno on aina huimaa ja näyttävää. Esimerkkeinä Ari Mökkönen Ford Escort 1300GT, Jean Ragnotti Renault 5 ja Renault Clio, Anssi Tawast Opel Kadett n+, Mikko Pajunen Opel Kadett n+, Jarkko Nikara, Joonas Lindroos, Ott Tänak… Kaikki eivät välttämättä kaikille tuttuja nimiä, ainakaan vielä, mutta loistavia esimerkkejä siitä, mitä huippukuljettaja pystyy tekemään mopoksi mielletyllä kalustolla. Näiden herrojen edesottamuksia nähneet ymmärtänevät yskän. Olisihan noita esimerkkejä vielä muitakin, mutta nämä tupsahtivat ensimmäisinä mieleen.
Mielenkiinnolla odotan tulevaa 1,6-litrasta ahdettua kampetta. Toivottavasti tulevan kaluston kustannustaso pysyisi edes hieman järjellisellä tasolla. Alueellisissa mestaruussarjoissa voisi ajaa s2000 tyyppisellä kalustolla tai minun puolestani vaikka R2 ja R3-luokkien 2wd kalustolla. Tämä antaisi suuremmalle joukolle kuljettajia mahdollisuuden taistella paikasta auringosta.
Tämä olis kyllä hyvä idea...tommoset juniorWilsonit ei enään ajelis MM-sarjassa,,on meinaan aika turhauttavaa katseltavaa kun tietää että nopeampia(ja ihan yhtä varmoja/kokeneitakin) kuskeja esim.suomesta löytyy varmaan sen paikalle ajamaan,mutta ei,,isin poika ajelee vaan:jaska:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Olipa hyvin sanottu. Koko kommentti.

Täällä Forumilla joskus tunteet näyttää ylittävän harkinnan - ja kokemuksen puutekin näkyy välillä. Eikun katsomaan rallia kunnolla paikanpäälle ja hankkimaan kokemuksia myös järjestyspuolelta, aukeavat silmät.
Ilonpilaaja. Hauskahan se on pekuleerata mitä jos tehtäisiin näin tai noin, vaikka tiedetäänkin, että asioiden ja rallien järjestäminen on ihan oma maailmansa. Pahinta on se, jos ei rohkene hekumoida. Siinäpä sitä sitten jäpittää:http://www.youtube.com/watch?v=sdAUnnoXuM8&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
MM-rallit tulevaisuudessa

Nykypäivän MM-ralleja on aika paljon jaksettu kritisoida, mutta tässä pieni kauhutarina, millaisia tulevaisuuden MM-rallit voisivat pahimmillaan olla:


1. MM-sarjassa ajetaan 12 osakilpailua, joista on pudotettu pois lähes kaikki vanhat perinteiset kisat, kuten Ruotsi, Akropolis, Argentiina. Ovat liian tylsiä. Kisat täytyy saada alueille, joissa on paljon väkeä niin saadaan kunnon bileet pystyyn. Uusia maita on mm. Intia. Ranskassa ajetaan peräti 4 osakilpailua.

2. Talleja on mukana peräti 6! Ford, Fordin kakkostiimi, Fordin kolmostiimi, Stobart-Ford, Stobart-Ford kakkonen ja Munchi´s-Ford. Kuljettajina ykköstiimeissä ovat kokeneet konkaritähdet kuten Rautenbach, Wilson Jr ja Villagra. Muita kuljettajia ovat mm. Rautenbachin serkku ja Villagran naapuri. Hirvonen ja Loeb ovat myös mukana, mutta heikompitehoisilla autoilla.
On odotettavissa että kisoista tulee mielenkiintoisempia kuin koskaan. Tallimääräyksiä voi nimittäin tulla missä ja koska vaan, ja juuri se tekee kisoista yllätyksellisiä.

3. Kilpailut ajetaan kaksipäiväisinä iltakisoina, joissa ajetaan n. 10 sprinttityyppistä erikoiskoetta. Esimerkiksi Neste Rallissa ajetaan Pe-iltana Killeri 1, Killeri 2, Urria 1, Urria 2 ja Killeri 3. La-iltana ajetaan samat pätkät, mutta eri ajosuuntaan. Tällä ratkaisulla saadaan yleisölle kunnon show! Katselupaikat ovat erittäin rajatut. Esim. Urrian pätkän ainut katselupaikka on Urrian hyppyri. Paikalle on pakollinen bussikuljetus hintaan 40 euroa. Lisäksi pääsylippu, jonka hinta on 50 euroa. Rallipassin saa 180 eurolla. Katselupaikalla on isot kaljateltat ja esiintymislava, jossa Juha Laitila huudattaa yleisöä klassikkohitillään " Reis vos päd, pat kaar vos kud, Reis vos päd, pat kaar vos kud". Siimat on vedetty 150 metrin päähän tiestä, jotta yleisö voi seurata turvallisesti rallia. Kaikki näkevät suosikkiensa ajosuoritukset, sillä metsään on tuotu jättikokoinen screen, josta autot näkee hyvin. Lähimpänä tietä olevat katsojat voivat hyvällä onnella nähdä autot jopa LIVENÄ! Ainakin jos kiikarit ovat mukana, eikä oksat peitä pahasti näkyvyyttä.

4. Yleisöllä on nyt entistä parempi mahdollisuus päästä näkemään suosikkikuljettajansa. Ennen kisaa on nimmarienjako- ja lehdistötilaisuus, jossa voi kysellä kuljettajilta mielenkiintoisia ja yllättäviä kysymyksiä, kuten -Millä fiiliksillä lähdet tämän vuoden kisaan?" Yleisö pääsee seuraamaan myös hauskaa esteratashowta, jossa kuljettajat mittelevät paremmuudestaan esteradalla juosten. Esterataan kuuluu mm. tasapainoilua, aitajuoksua, pään kastaminen kylmään vesiämpäriin, tarrojen ja nimmarien heittelyä ilmaan ja yksipyöräisellä polkupyörällä ajamista silmät sidottuna. Yleisö saa äänestää parhaita suorituksia, ja eniten pisteitä saaneet kuljettajat saavat hyvitystä erikoiskoeajoistaan. Lisäksi kolmelle parhaalle on jaossa ylimääräisiä MM-pisteitä. Esterataan kannattaa siis todella panostaa, jos mielii olla täysillä mukana MM-taistossa.

5. Erikoiskokeilla on siis katsojien minimietäisyys tiestä 150 m. Median edustajilla on sen sijaan poikkeuksia. He saavat seistä kameroineen myös ajoradalla, onhan heillä keltaiset press-liivit, jotka suojaavat heitä miltä vaan.
TV-ryhmä pysäyttää kuljettajia kesken erikoiskokeen pakolliseen välihaastatteluun, joka näkyy suorana netissä. Autoissa on myös pakollinen 12 kameran sääntö, jossa perinteisten in-car-kameroiden lisäksi on mm. kamera, joka kuvaa lähietäisyydeltä kuljettajan kasvonilmeitä ja silmänräpäyksiä. Tästä voidaan yhdessä sykemittarin lukeman kanssa arvioida kuljettajan stressitasoa. Lisäksi yleisö näkee tv-ruudultaan mm. kuljettajien kalorinkulutuksen, käsien liikkeet ja yksi kamera kuvaa suoraan kuljettajan nenää ihan muuten vaan. Näin saadaan ralli tuotua entistä enemmän lähemmäs yleisöä. Kaiuttimien ja In-car-kameran välityksellä kuljettajille tehdään välihaastatteluja myös ajon aikana kesken erikoiskokeen.

6. Illan viimeisellä erikoiskokeella yleisöllä on mahdollisuus äänestää kuljettajia jatkoon tai ei-jatkoon. Erikoiskokeen maalissa mielipiteensä kertoo myös kolmihenkinen tuomaristo. Yleisö pudottaa aina illan päätteeksi kaksi kuljettajaa pois jatkosta.


7. Teknisissä säännöissä ollaan päädytty siihen, että MM-sarjaa ajetaan ison N-ryhmän tekniikkaan perustuvilla autoilla, joissa konepeltiin on jätettävä pakollinen 90cm x 90cm kokoinen tila Jean Todtin naamankuvaa varten.


8. Suomen tv-oikeudet omistaa yksinoikeudella MTV3 Max, joka lähettää MM-rallit hintaan 450 euroa/kk. Rallilähetyksiä on luvassa enemmän kuin koskaan, jopa 10 tuntia päivässä! Ensin mainoksia, sitten tuloskertaus, tuloskertauksen tuloskertaus ja kertaus päivän lähetysajoista. Mainoskatkon jälkeen on vuorossa rallistudio. Studioisäntinä toimivat koko kansan suosikit Marco Bjurström ja Ellen Jokikunnas, jotka huudattavat yleisöä: -Nyt kannustetaan Mikkoa kaikki yhteen ääneen! -MIIIIIIKKO HIRVONEN, MIKKO HIRVONEN, MIIIIIIKKO HIRVONEN, MIKKO HIRVONEN! Ja sitten huudetaan yhdessä BUUUUU Loebille! -BUUUUUUU!! -Hyvä, lähteehän sieltä ääntä, nami namiii! -Onks hyvä meininkiiii!!??
Asiantuntija-kommentaattoreina on JJ Lehto ja Mika Salo. Onhan heillä laaja kokemus Tunturirallista, ja lisäksi he tuntevat Kimi Räikkösen.



Tässä kauhutarinaa MM-ralleista. Onneksi tämä on (ainakin toistaiseksi) vain pahaa unta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Nykypäivän MM-ralleja on aika paljon jaksettu kritisoida, mutta tässä pieni kauhutarina, millaisia tulevaisuuden MM-rallit voisivat pahimmillaan olla:

3. Kilpailut ajetaan kaksipäiväisinä iltakisoina, joissa ajetaan n. 10 sprinttityyppistä erikoiskoetta. Esimerkiksi Neste Rallissa ajetaan Pe-iltana Killeri 1, Killeri 2, Urria 1, Urria 2 ja Killeri 3. La-iltana ajetaan samat pätkät, mutta eri ajosuuntaan. Tällä ratkaisulla saadaan yleisölle kunnon show! Katselupaikat ovat erittäin rajatut. Esim. Urrian pätkän ainut katselupaikka on Urrian hyppyri. Paikalle on pakollinen bussikuljetus hintaan 40 euroa. Lisäksi pääsylippu, jonka hinta on 50 euroa. Rallipassin saa 180 eurolla. Katselupaikalla on isot kaljateltat ja esiintymislava, jossa Juha Laitila huudattaa yleisöä klassikkohitillään " Reis vos päd, pat kaar vos kud, Reis vos päd, pat kaar vos kud". Siimat on vedetty 150 metrin päähän tiestä, jotta yleisö voi seurata turvallisesti rallia. Kaikki näkevät suosikkiensa ajosuoritukset, sillä metsään on tuotu jättikokoinen screen, josta autot näkee hyvin. Lähimpänä tietä olevat katsojat voivat hyvällä onnella nähdä autot jopa LIVENÄ! Ainakin jos kiikarit ovat mukana, eikä oksat peitä pahasti näkyvyyttä.

4. Yleisöllä on nyt entistä parempi mahdollisuus päästä näkemään suosikkikuljettajansa. Ennen kisaa on nimmarienjako- ja lehdistötilaisuus, jossa voi kysellä kuljettajilta mielenkiintoisia ja yllättäviä kysymyksiä, kuten -Millä fiiliksillä lähdet tämän vuoden kisaan?" Yleisö pääsee seuraamaan myös hauskaa esteratashowta, jossa kuljettajat mittelevät paremmuudestaan esteradalla juosten. Esterataan kuuluu mm. tasapainoilua, aitajuoksua, pään kastaminen kylmään vesiämpäriin, tarrojen ja nimmarien heittelyä ilmaan ja yksipyöräisellä polkupyörällä ajamista silmät sidottuna. Yleisö saa äänestää parhaita suorituksia, ja eniten pisteitä saaneet kuljettajat saavat hyvitystä erikoiskoeajoistaan. Lisäksi kolmelle parhaalle on jaossa ylimääräisiä MM-pisteitä. Esterataan kannattaa siis todella panostaa, jos mielii olla täysillä mukana MM-taistossa.

5. Erikoiskokeilla on siis katsojien minimietäisyys tiestä 150 m. Median edustajilla on sen sijaan poikkeuksia. He saavat seistä kameroineen myös ajoradalla, onhan heillä keltaiset press-liivit, jotka suojaavat heitä miltä vaan.
TV-ryhmä pysäyttää kuljettajia kesken erikoiskokeen pakolliseen välihaastatteluun, joka näkyy suorana netissä. Autoissa on myös pakollinen 12 kameran sääntö, jossa perinteisten in-car-kameroiden lisäksi on mm. kamera, joka kuvaa lähietäisyydeltä kuljettajan kasvonilmeitä ja silmänräpäyksiä. Tästä voidaan yhdessä sykemittarin lukeman kanssa arvioida kuljettajan stressitasoa. Lisäksi yleisö näkee tv-ruudultaan mm. kuljettajien kalorinkulutuksen, käsien liikkeet ja yksi kamera kuvaa suoraan kuljettajan nenää ihan muuten vaan. Näin saadaan ralli tuotua entistä enemmän lähemmäs yleisöä. Kaiuttimien ja In-car-kameran välityksellä kuljettajille tehdään välihaastatteluja myös ajon aikana kesken erikoiskokeen.

Tässä kauhutarinaa MM-ralleista. Onneksi tämä on (ainakin toistaiseksi) vain pahaa unta.
Hmm...

Mä olen jo ollut tuossa rallissa, Repco Rally Australia 2009!!!

OK, ajettiin siellä enempi pätkiä mutta yleisö pidettiin valtaosin 2-5km päässä lukuunottamatta monta kertaa laahattua kaupunkipätkää ja viittä (vai kuutta) katselupaikkaa...joihin kuljettiin maksullisilla busseilla jotka oli varattava etukäteen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
carlin teesin neloskohta tiputti kyllä ihan täysin. :p Oikeastaan muuta lisättävää ei enää ole kuin se että mihin jäi ralliasiantuntijatiimistä Jukka Mildh, koska hänhän on YLEnkin mukaan ihan ralliasiantuntija tätä nykyä, kun Kimi lajia vaihtoi. Ja maalipään haastattelijathan tuosta formaatista puuttui vielä, nehän hoitaa tietty Bikini-Anette yhdessä bikini-siskojensa kanssa maali-AT:n viereen pystytetystä kylpypaljusta käsin. Kylpypaljulla saadaan myös näppärästi edistettyä hailakasti brändättyä Kylpypalju from Finland -formaattia, perseelleen menneen Sauna from Finland -brändin jälkeen.

Enää jää nähtäväksi että kuinka paljon tuo kokonaisuus tulee eroamaan niistä Mähösen most far reaching muutoksista. Kolmoskohta voi hyvinkin olla jo 2011 vuoden juttuja.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
carlin teesin neloskohta tiputti kyllä ihan täysin. :p Oikeastaan muuta lisättävää ei enää ole kuin se että mihin jäi ralliasiantuntijatiimistä Jukka Mildh, koska hänhän on YLEnkin mukaan ihan ralliasiantuntija tätä nykyä, kun Kimi lajia vaihtoi. Ja maalipään haastattelijathan tuosta formaatista puuttui vielä, nehän hoitaa tietty Bikini-Anette yhdessä bikini-siskojensa kanssa maali-AT:n viereen pystytetystä kylpypaljusta käsin. Kylpypaljulla saadaan myös näppärästi edistettyä hailakasti brändättyä Kylpypalju from Finland -formaattia, perseelleen menneen Sauna from Finland -brändin jälkeen.

Enää jää nähtäväksi että kuinka paljon tuo kokonaisuus tulee eroamaan niistä Mähösen most far reaching muutoksista. Kolmoskohta voi hyvinkin olla jo 2011 vuoden juttuja.

Sehän tossa neloskohdassa vaan mättää että Ranskan ihmemies Loeb vie tollasen pelin vielä ylivoimasemmin kun koko rallin. Rasittava kaveri :thumbup:
 
Ylös