Vanhojen F1-suurmaiden alennustila - Mistä uuteen nousuun?

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tämän toikin tarkoituksena on pohtia formula ykkösten suurmaiden alennustilaa ja syitä, mitkä johtivat maiden tulostason romahtamiseen.

Ensimmäisenä tulee mieleen yksi suurimmista ruumiista, eli Ranska. Kuljettajaosastolla maa on elänyt totaalista kuivaa kautta koko 2000-luvun. Maan edellinen GP-voitto kuljettajatasolla on vuodelta 1996, edellinen podium-sijoitus vuodelta 1998. Valmistajapuolella on toki kulkenut, kaksi tuplamestaruutta oli upea saavutus ja pelastaa ranskalaisen vuosikymmenen niukasti. Kuten muilla neljällä suurmaalla - Italialla, Saksalla, Britannialla ja nykyisin Espanjalla - on valtava reservi ja juniorimylly tuottaa jatkuvasti lahjakkuuksia. Seuraava kokelas saattaa olla Jules Bianchi, edesmenneen belgialaisen F1-kuski Lucien Bianchin veljenpoika.

Kuljettajat: 5 (Alesi, Panis, Montagny, Bourdais, Grosjean)
Mestaruudet: 0
Voitot: 0
Podiumit: 0
Pisteet: 31

Toinen kuljettajien osalta vaisun vuosikymmenen viettänyt maa oli Argentiina. Juan Manuel Fangion, Jose Froilan Gonzalezin ja Carlos Reutemannin jälkeen E-Amerikan ykkösvaltikan on napannut Brasilia. Edellinen yrittäjä oli pisteittä jäänyt Gaston Mazzacane, joka kulutti Minardin ja Prostin penkkiä parissakymmenessä kisassa vuosina 2000-01. Samaan pistesaldoon ylsivät Mazzacanen edeltäjät Norberto Fontana ja Esteban Tuero. Mielenkiintoista kyllä, vuosikymmeniä rämpineen kansakunnan viimeisin podium- ja pistesija on vuodelta 1982 ja viimeisin voitto 1981. Tulevaisuuskaan ei näytä kovin valoisalta, sillä yhtään argentiinalaista ei kilpaillut päättyneellä kaudella suurissa F3-luokissa eikä GP2-sarjassa. Kuskituotannon suhteen jopa Venezuela on ajamassa ohi Johnny Cecotto nuoremman, EJ Vison ja ykkösiin tyrkyllä olevan Pastor Maldonadon johdolla.

Kuljettajat: 1 (Mazzacane)
Mestaruudet: 0
Voitot: 0
Podiumit 0
Pisteet: 0

Kolmas TOP10-listalla oleva maa on USA. Toiseksi eniten GP-voittajia tuottanut moottoriurheilumaa ei 2000-luvulla pystynyt nostamaan statustaan. Suurin saavutus oli Indianapolisin saaminen kisakalenteriin, mutta sekä kuljettaja- että talliosastolla oli vaisua. Yksi vuosikymmenen heikoimmista esityksistä oli Scott Speedin pesti Toro Rossolla vuosina 2006-07. Speed ajoi käsittämättömät 28 kisaa ilman pisteitä kunnes sai potkut kesken kauden. Valoa tunnelin päässä on, sillä USA:n GP:tä on huhuttu palaavaksi kalenteriin, uusi talli USGPE on saapumassa sarjaan ensi kaudella ja useita huippukuskeja on huhuiltu siirtyvän ykkösiin (mm. Marco Andretti, Kyle Busch). Edellinen podium-sijoitus ja pisteet tulivat Andretti-sukulaissarjan keskimmäisen Michaelin ajolla 1993.

Kuljettajat: 1 (Speed)
Mestaruudet: 0
Voitot: 0
Podiumit: 0
Pisteet: 0

Yhteistä kaikille edellämainituille kansakunnille on se, että kaikkien GP-kilpailu lähti kalenterista. Argentiina sai luovuttaa Buenos Airesissa ajetun GP:nsä kauden 1998 jälkeen, USA:n vuoro tuli kauden 2007 ja Ranskan kauden 2008 jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
aika kammottava vuosikymmen oli käymässä myös UK:lle kuljettajapuolella ennen näitä kahta viime hetken mestaruutta.

F1-talleista lähes jokaisella on jotain toimintaa briteissä mutta jopa oman kisan säilyttäminen on vaakalaudalla seuraavalle kymmenykselle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Argentiinalaisista kuskeista sellainen sivuhuomio, että Renault'n juniorikuskeihin aikanaan lukeutunut Jose Maria Lopez on joissain yhteyksissä mainittu yhtenä vaihtoehtona USGP:n kisakuljettajaksi. Lopez on ajanut viime vuodet Argentiinan vakioautoluokassa, ja vaikka luokka onkin suosittu, niin olisipa varsin erikoinen viimeinen askel ennen F1:iä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
Edellinen podium-sijoitus ranskalaiskuljettajalle oli 1998 Belgian Spa:n Jean Alesin kakkostila.

Vaikka nykyään onkin Grosjean ykkösissä, niin on surullista että 2000 luvulla ranskalaiskuskeja on ollut puolella hävemmän 90 lukuun verrattuna, maalla kun ei ole enää edes rataa F1 kalenterissa niin sekin huolestuttaa, toivottamasti tulevaisuus näyttää ranskalaiskuljettajille ja radoille valoisempaa tulevaisuutta ykkösissä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Argentinaa taitaa vaivata Ruotsista tuttu ilmiö. Paikalliset koppiautosarjat ovat syystä tai toisesta nousseet suuren yleisön suosioon siinä määrin, että niitä seurataan suuremmalla mielenkiinnolla kuin kansainvälisiä arvosarjoja. Nuorten kuskien tavoitteet ovatkin siirtyneet kansainvälisiltä formularadoilta kotimaan sarjoihin. Tämän seurauksena paikalliset formulasarjat ovat vaipuneet syvälle tai kuolleet tyystin, mikä entisestään vaikeuttaa uusien kuskien nousua maailman maineeseen lokasuojattomien puolella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On tosiaan touhu muuttunut niistä vuosista kun seuraamiseni aloitin. Välillä tuntui siltä, että puolet kuskeista oli joko ranskalaisia tai italialaisia (itse asiassa ainakin 1987 ja 1988 näin olikin).

Joka vuosi mukana oli useita ranskalaisia GP-voittajia: Laffite, Depailler, Jabouille, Arnoux, Pironi, Tambay, Prost. Myöhemminkin ranskalaisia virtasi ykkösiin tasaisena virtana, mutta heikommin menestyksin Alesin ja Panisin ainokaisia lukuunottamatta.

Olihan italialaisillakin Patrese, Alboreto, de Angelis ja Nannini, mutta kokonaisuutena italialaisten kohtalona oli enemmän täyttää jälkipään kuskipaikkoja.

Nyt molempien entisten suurmaiden tulevaisuus on aika ohuilla kantimilla. Bourdais ei onnistunut tällä puolella Atlanttia vakiinnuttamaan paikkaansa ja Ranskan pelastajaksi uumoiltu Grosjean floppasi pahasti. Eikä Liuzzin jälkeen ole italialaisiakaan sarjaan tullut. Veteraanit Trulli ja Fisichella ajavat viimeisiä vuosiaan. Kummastakaan maasta ei mitään megalupauksia ole seuraavilla portailla, joten tilanne ei tule ainakaan heti korjautumaan.

Ei siinä mitään, F1 saakin olla kansainvälistä, mutta voisi näistä perinteisistäkin maista tulla uusia nimiä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Onhan se tietysti totta että suhdannevaihteluita on maillakin. Saksa eli 1980-luvun aika alamaissa, etenkin kun suurin lupaus eli Bellof kuoli kesken toisen F1-kautensa. Muut nimet eivät erityisen kovassa huudossa olleet. Vasta 2000-luvun alkupuolella saksalaiset nousivat hallitsevaan asemaan määrällisesti.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Joskus muinoisina aikoina oli muistaakseni 17 Italialaista kuskia kisassa mukana. Ok en muista miten ne pärjäsivät ja kuinka monta niitä jäi esikarsintaan mutta kuitenkin. Vai olisiko se ollut kaudella mukana? paljon kuitenkin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tuli hiukan off-topicina mieleen, mutta koska ollaan kuitenkin vapaan puolella, niin kysyn täällä:
Onko millään maalla ollut kuski sarjassa jokaisena F1:sen kaudella? Siis vuodesta 1950 eteenpäin.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tuli hiukan off-topicina mieleen, mutta koska ollaan kuitenkin vapaan puolella, niin kysyn täällä:
Onko millään maalla ollut kuski sarjassa jokaisena F1:sen kaudella? Siis vuodesta 1950 eteenpäin.

mitään tarkastamatta Italialaiset ja Britit on aika lähellä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
mitään tarkastamatta Italialaiset ja Britit on aika lähellä.
Briteiltä löytyy kyllä eikä kovin montaa kuskiakaan tarvitse mainita
* (useita) 1950
* Moss 1951-1961
* G Hill 1958-1975
* Watson 1973-1983, 1985
* Mansell 1980-1992, 1994-1995
* Hill 1992-1999
* Button 2000-


Italialta ei löydy näköjään vuodelle 1969 ketään kuskia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Italialta ei löydy näköjään vuodelle 1969 ketään kuskia.
Lähimpänä Ernesto Brambilla, joka vissiin aika-ajoikin Monzassa Rodriguezin Ferrarilla ajan, mutta Rodriguez nopeampana sitten kisasi kyseisellä autolla.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mitenköhä Suomen käy? Häkkinen manageroi kai Bottasia F1-luokkaan mutta ens kaudella saattaa olla eka kerta sitten 80-luvun lopun kun suomalaista F1-kuskia ei ole sarjassa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Mitenköhä Suomen käy? Häkkinen manageroi kai Bottasia F1-luokkaan mutta ens kaudella saattaa olla eka kerta sitten 80-luvun lopun kun suomalaista F1-kuskia ei ole sarjassa.
ÄLÄ,ÄLÄ,ÄLÄ; maalaa piruja seinälle. meidän uskomme on luja.;)
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Katotaan sitten 10-vuoden päästä oisko tullu uusia kykyjä täältä pohjolasta huipulle.

Heikistä ei ainakaan ole pitämään Suomen F1-mainetta yllä, valitettavasti. :thumbdown
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Katotaan sitten 10-vuoden päästä oisko tullu uusia kykyjä täältä pohjolasta huipulle.

Heikistä ei ainakaan ole pitämään Suomen F1-mainetta yllä, valitettavasti. :thumbdown
Valtteri Bottas tulee F1:siin. Eriasia onko lähelläkään Häkän&Kimin tasoa.
 
Ylös