Kimin autourheilu-uran jatko

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Taitaa Kimin lähdön syynä olla eniten se, että motivaatio oli selkeästi laskussa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/999366

Tässä sen näkee, että ahneuteen sopimus kaatui rahaan vaikka ei sitä suoranaisesti sanottu pyysi liikaa.
Jos motivaatio olisi ollut 100% ja saannu sellaisen auton mitä haluaa niin olisi kyllä suostunut joustamaan raha-asioissa sen verran, että tallilla olisi ollut varaa palkata Kimi vielä, kun saa sen 10 miltsiä Ferrarilta.

Toisekseen ei kukaan ala maksamaan kuskista paljoa jos se kerran antaa vähemmän mitä talli tarvitsee. Sponsori ja pr tilaisuudet, joista talli ne rahat suurimmasta osasta myös saa.

Voisi sanoa, että "Aikansa paras..." ei ollut niin paras, että kukaan häntä olisi halunnut "voittavista" talleista. Tsori!
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4119
Yllättävän raskaasti tämän moni ottaa tämän. Ja niille ketkä miettivät miten F1-maailma pääse tästä ylitse; päästiinhän M Schumacherin lopettamisen ylitse.

Itselläni ei juuri hetkauta suuntaan tai toiseen, ei tule vaikuttamaan minun F1:sten seurantaan yhtään. Tietenkin sen verran harmittaa, että Suomen lippua tuskin pahemmin nähdään palkintokorokkeella ensi kaudella...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aiheellista lienee pohdiskellä tässä kohtaa myös sitä, että miten käy Kimin henkilökohtaisten sponsorointisopimusten kanssa tässä tilanteessa. Kimillä oli "varma" sopimus Ferrarille vuodeksi 2010 ja monet hänen sponsoreistaan ovat varmaan pohjanneet oman medianäkyvyytensä ja Kimin mainosarvon nimenomaan siihen, että Kimi on Ferrarilla.

Kun paljastui, että Renault oli vehkeillyt vuoden 2008 Singaporen GP:n tulosten kanssa, niin pääsponsori ING poistui kuvioista saman tien, vaikka sopimus oli ns. voimassa. Nyt Kimi poistui Formula 1:stä. Katoavatko henkilökohtaiset sponsoritkin? Jos itse olisin Kimin henkilökohtainen sponsori, niin ihan varmasti olisin vaatimassa sopimuksen purkamista, vaikka se olisi kuinka voimassa ja monivuotinen. Miksi ihmeessä minä kantaisin Kimille henkilökohtaista sponsorirahaa, kun sponsoroinnin kohde on dramaattisesti muuttunut. Okei, Kimi on F1-maailmanmestari, muttei aja enää koko sarjassa. Tilanne on siis ihan toinen. :dunno:
eihän siellä sellaisia sponsseja olekaan, jotka jatkaa olosuhteista huolimatta. Aina ne sopimukset on sidottu tiedossaolevaan näkyvyyteen ja kontaktimäärään tai ovat projektiluontoisia. Kun niin kuin nyt - tilanne muuttuu, niin muuttuu sopimuksetkin. Kimillä kuitenkin on tarjota näkyvyyttä ja mediatilaa jos hän vain esim mm-rallissa ajaisi. Saattaisi olla sarjan seuratuin kuski.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Juuh, nyt taitaa olla vielä monella surutyö kesken, parempi varmaan että antaa ajan kulua että tulee enemmän faktaa jakoon ja isoin tunteenpalo hiipuu :)

Schumin tekemisiä on joskus hiukan vaikea katsoa 100% täysin objektiivisesti kun sitä niin kovasti aikanaan fanitin. Ehkäpä koetan sen pohjalta ymmärtää että sama ilmiö koskee myös montaa foorumilaista Kimin suhteen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6257
Täytyy kyllä olla vähä pettynyt räikkösen asenteeseen... Äijällä on niin paljon rahaa joka puolella.... Niin ei suostu ajamaan huonolla palkalla.. "Ei ole kimin etujen mukaista ajaa sillä palkalla"... No lol... mies ennemmin pitää välivuoden ja pelaa itsensä ulos kärkikahinoista ja vaikeuttaa takasin tulemista... Ennemmin näin näköjään ko paikka mclarenilta kärkitallista... Jos olisin kimi ja mulla ois sama määrä rahaa ko sillä nyt niin kyllä olisin ottanu mclarenin paikan vaikka palkattomana.. Ja tuskinpa tuo mclaren on edes tarjonnut mitää nolla palkkaa.. Veikkaan kuitenki että kyse on ollu muutamista miljoonista joka tapauksessa niin ei kelpaa.. Voi jeesus sanon minä. Ja vielä kun herran itsensä mukaan ajohaluja on jäljellä... Niin miksi antaa homman kaatua muutamiin miljooniiin mitä kimi ei edees tarvi.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Paras uutinen pitkään aikaan ja täällä porukka on vetämässä itteään jojoon! :doubtful:
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Ehkä kyse oli siitä, että Kimi halusi varmistaa itselleen vähintäänkin saman palkan, kuin mitä Hamilton saa?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
"- Heillä oli ongelmia Mercedeksen, Santanderin ja FIA:n kanssa. Taloudelliselta näkökannalta he eivät ole enää samanlainen voimatekijä kuin ennen, Robertson kommentoi McLarenin tilannetta."

Oho. Onkos McLarenilla vastatuulta Mersukauppojen, Santaderin ja Fian sakkojen kanssa. Mersu tulee ja nousee ohi. RedBullista puhumattakaan.

ps - kuskipalkat ei kuulu kulukattoon.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Kimiä kohdeltiin kyllä niin paskasesti McLaren -sopparin kanssa että oksat pois. Ei Jenson ole Kimin veroinen rattimies, ei lähelläkään. Pois vaan tällaisen pelleilyn keskeltä ja ralliin vain.

Kimi oli aikansa nopeimpien joukossa Formuloissa ja todellinen legenda, vaikka tilastot eivät sitä aina osoita.

Hyvät jatkot Span kuninkaalle!
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Räikkönen oli lopulta suuri pettymys monille tifoseille.

Uransa kirkkaimpanakaan hetkenä suomalainen ei kyennyt yhdistämään massoja taakseen, varsinkin italialaisten oli vaikea ymmärtää Räikkösen pidättäytynyttä luonnetta. Oli vaikea riemuita henkilön puolesta, joka ei koskaan tuntunut olevan edes itse täydellä tunteella mukana.

Maailmasta löytyy toki henkilöitä, jotka voivat pelkällä olemisellaan herättää kunnioitusta. Siihen vaaditaan kuitenkin tiettyä arroganssia ja kuninkaallisuutta, jota Räikköseltä ei todellakaan löydy (verraten Cantona).

Schumacheria tituleerattiin kotimaisessa mediassa kylmäksi suorittajaksi, kirjoituksista huokui negatiivinen konnotaatio. On ironista, että Räikköstä taasen puolusteltiin ties millä Marvel-sarjakuvista löytyvillä hahmoilla kun taas punaisessa maailmassa Saint-Michael tullaan aina muistamaan legendana ja Kimi pikemminkin robottina, joka ruostui pahemman kerran kaudella 2008.

Kuljettajat vaihtuvat mutta Ferrari on ja pysyy. Se on tärkeintä, lopulta se ainoa merkityksellinen asia kun ajattelen omaa suhdettani lajiin. Massalta on lupa odottaa tasaisia suorituksia jatkossakin, onhan kyseinen kuljettaja ollut Kimin tasolla useamman vuoden. Alonsolta taasen odotetaan monessa suhteessa enemmän, hänen taakkanaan tulee olemaan tunnelatauksen palauttaminen valtakuntaan. Furore!
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Juuri meinasinkin kommentoida, että nyt harmittaa todella paljon, mutta sitten se vasta v*tuttaakin kuin pientä oravaa kun näkee kaupan kassajonossa seiskan kannen, jossa Kimi ryyppää ja sikailee Matin ja Mervin kanssa Kanarialla... what a waste of great talent :(
Toivottavasti se ei tähän mene. :eek:

Eihän siinä mitään jos satunnaisesti vaikka kuppia ottaisikin, mutta oishan se noloa kun seiskan elätti Matti tilittäisi aina lööpeissä reissuistaan Kimin kanssa. Toivottavasti Kimille löytyisi tasokkaampaa seuraa. :D
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4119
Voisi sanoa, että "Aikansa paras..." ei ollut niin paras, että kukaan häntä olisi halunnut "voittavista" talleista. Tsori!
Noh noh, tarpeeton sarkasmi näinä aikoina tällä foorumilla voi aiheuttaa vähän turhia kiehumisia... :rolleyes:

Eikös se Alain Prostkin lentänyt Ferrarilta pihalle, piti sapattivuoden, ja tuli voittamaan vielä mestaruuden. Eihän peliä ole vielä hävitty.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1015
Räikkösen F1-ura:
-vuosi sauberilla riitti vakuuttamaan McLarenin
-viisi vuotta McLarenilla toi Iceman statuksen ja oikeastaan yhtä asiaa vaille kaiken sen mistä Kimin F1 ura tullaan muistamaan.
-Ferrari uralta jäi käteen 2007 mestaruus jokseenkin legendaarisella tavalla ja vieläpä ensimmäisellä Ferrari kaudella.

Kaudella 2008 Ferrarin paletti alkoi sotkeutua, eikä tallin tuki ollut enää kummoinen. 2009 vuonna ei saatu enää voittavaa autoa rakennettua. Kimi taisteli kuitenkin autolla, jolla yksikään Massan korvaaja ei saanut pistettäkään, hyviä sijoituksia ja kruununa span voitto ja monzan podium(kimi huudot tifosoilta yms).

McLaren on muuttunut niistä 2000-luvun taitteen ajoista suomalaistallina. Mersun kanssa meni sukset ristiin ja santander sijoittaa rahojaan Ferrariin kasvavissa määrin. Lisätään nyt vielä isä ja poika Hamiltonit tähän niin soppa on valmis. McLarenilla ei tällä kertaa olllut varaa Kimiin vaan heille sopii aivan hyvin joku Kovalaista parempi kakkoskuski Lewisin imperiumiin.

Kimi on antanut lajille hyvin paljon, mutta olisi varmasti ansainnut enemmän. Sellaisen uran jälkeen minkä Kimi on rehdisti ajellut, ei jäänyt enää muita vaihtoehtoja kuin McLaren, joka ei tällä kertaa pystynyt tarjoamaan miellyttävää sopimusta. Jos Ferrari maksaa ajamatta sen mitä McLaren on valmis tarjoamaan, voi olla Kimille mieluisampi alkaa harkitsemaan todenteolla siirtymistä toisen mielilajin eli rallin pariin. Pois F1-mediasirkuksesta josta Kimi ei ole ikinä pitänyt.

Jos Kimin F1-ura oli tässä, jää se taatusti ainutlaatuiseksi tarinaksi. Tottakai olisin halunnut nähdä Lewis/Kimi parivaljakon McLarenilla, mutta toisaalta mikäli Kimi ajaa ensikaudella rallin mm-sarjaa sohlbergin teamissa tai citikan tehdasteamin kolmatta autoa, olen erittäin tyytyväinen siihen miten asiat meni.

Häkkinen sai minut aikanaan seuraamaan F1 ja Kimi hyppäsi suoraan näihin saappaissiin viemällä fanaattisuuden vielä pidemmälle. Itselleni henkilökohtaisesti ei ole ensikaudella enää mitään syytä jännittää F1-kilpailuja vaikka lajia varmasti tulen jossain määrin seuraamaan. Samoin pääsen tästä koukuttavasta foorumista eroon ellei edessä ole siirto rallin puolelle!
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Räikkönen oli lopulta suuri pettymys monille tifoseille.
Ferrari oli lopulta suuri pettymys monelle. Etenkin niille jotka olettivat menon korjaantuvan Schumin siirtymisen myötä mutta heilahdusliike menikin kirkkaasti yli aina italialaiseen tunnejohtamiseen ja häilyvästi toimiviin autoihin saati sponsoriin joka sanelee kuskivalintoja. Hyvä kun lähti.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Kyllähän se harmittaa, että suosikki vetäytyy radoilta, mutta ei se maailmanloppu ole. Hieno ura Kimillä takana. Sille :alppu:

Mielenkiinnolla seurailen, mitä Kimi rupeaa seuraavaksi puuhastelemaan. Ralli-fania musta ei saa tekemälläkään, mutta kyllä ainakin uutislähteistä tulee Kimin menoa seurattua, oli sitten rallissa LeMansissa tai missä tahansa.

Ei meikäläisen Formuloiden seuraaminen todellakaan tähän pääty. Selvää suosikkia ei vain enää ole. Onhan tuolla kyllä muutamia sympattavia kuskeja, että ei siinä. :) Mielenkiinnolla jään seurailemaan ja odottelemaan, mitä ensi kausi tuo tullessaan.
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Mikä lähipiiri? Ettet vain olisi lukenut liikaa juorulehtiä.
Eikös siinä Häkkisen kirjassa sivuttu aihetta silloin aikanaan? Muistaakseni siitä tuli ilmi, että pientä kriisintynkää oli ilmassa, kun Mika luuhasi klubeilla Erjan nököttäessä kotona.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Välivuosi, uran lopettamisen ja paluuhaaveiden hylkäämisen välinen vuosi. Vaikea uskoa, että Kimi enää palaisi Red Bullille 2011. Jos eivät kysyntä ja tarjonta nyt kohdanneet, tuskin Räikkösen markkina-asema vuoden päästä on parempi. Tietysti koko sopimuskuvio oli hyvin mielenkiintoinen; Räikkönen ja Robertsonit julistivat kovaan ääneen McLarenin olevan ainoa vaihtoehto, ja sitten melko varmalta näyttänyt sopimus kaatuikin joihinkin promopykäliin ja palkkaan. Eli joko Kimi/managerit sössivät neuvottelunsa oikein kuninkaalliseen tyyliin huutelemalla neuvotteluasemansa joka iltapäivälehteen (ja lähtemällä Ferrarilta kohti täysin tuntematonta tulevaisuutta ilman takeita jatkosta), tai Kimin motivaatio jatkaa F1:ssä oli kerta kaikkiaan juurikin näin pieni: McLaren ja täydellinen sopimus - tai sitten ei mitään. Eikä siinä mitään, omapa oli päätöksensä.

Mutta kyllähän se hieman koskee, vaikka itse en todellakaan aio lajin seuraamista lopettaa yhden kuljettajan lopettamiseen. Onhan tämä sentään (täysin subjektiivisesti) kolmanneksi kovin kuljettajamenetys F1:lle Kimin uran aikana, 2001-09.

Jokaisella risukasalla on platinareunus, tai jotain sinne päin! MTV3 kerjäsi tällaista kohtalon kouraisua koplaamalla F1:n uusintoja/greatest shitsejä lähettävien tusinakanavien kanssa.

"Ei tämä sinällään poikkea millään tavalla normaalista urheilumediasopimuksen tekemisestä. Otetaan esimerkiksi jalkapallon EM-kisojen televisiointisopimukset, jotka tehdään aina ennen kuin yksikään maa tietää, pelaako joukkue siellä, isäntämaata lukuun ottamatta", sanoo Lehmuskallio. Tatu voi kenties pähkäillä, olisiko tilanne (Suomessa) verrattavissa F1:een, jos lähetykset olisivat ilmaisia?

Nyt jää vain nähtäväksi, minkä tien Maikkari valitsee: yritetäänkö pitää vanhat katsojat alentamalla hintaa vai lähdetäänkö rahastamaan hardcore-faneja.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Välivuosi, uran lopettamisen ja paluuhaaveiden hylkäämisen välinen vuosi. Vaikea uskoa, että Kimi enää palaisi Red Bullille 2011. Jos eivät kysyntä ja tarjonta nyt kohdanneet, tuskin Räikkösen markkina-asema vuoden päästä on parempi. Tietysti koko sopimuskuvio oli hyvin mielenkiintoinen; Räikkönen ja Robertsonit julistivat kovaan ääneen McLarenin olevan ainoa vaihtoehto, ja sitten melko varmalta näyttänyt sopimus kaatuikin joihinkin promopykäliin ja palkkaan. Eli joko Kimi/managerit sössivät neuvottelunsa oikein kuninkaalliseen tyyliin huutelemalla neuvotteluasemansa joka iltapäivälehteen (ja lähtemällä Ferrarilta kohti täysin tuntematonta tulevaisuutta ilman takeita jatkosta), tai Kimin motivaatio jatkaa F1:ssä oli kerta kaikkiaan juurikin näin pieni: McLaren ja täydellinen sopimus - tai sitten ei mitään. Eikä siinä mitään, omapa oli päätöksensä.

Mutta kyllähän se hieman koskee, vaikka itse en todellakaan aio lajin seuraamista lopettaa yhden kuljettajan lopettamiseen. Onhan tämä sentään (täysin subjektiivisesti) kolmanneksi kovin kuljettajamenetys F1:lle Kimin uran aikana, 2001-09.

Jokaisella risukasalla on platinareunus, tai jotain sinne päin! MTV3 kerjäsi tällaista kohtalon kouraisua koplaamalla F1:n uusintoja/greatest shitsejä lähettävien tusinakanavien kanssa.

"Ei tämä sinällään poikkea millään tavalla normaalista urheilumediasopimuksen tekemisestä. Otetaan esimerkiksi jalkapallon EM-kisojen televisiointisopimukset, jotka tehdään aina ennen kuin yksikään maa tietää, pelaako joukkue siellä, isäntämaata lukuun ottamatta", sanoo Lehmuskallio. Tatu voi kenties pähkäillä, olisiko tilanne (Suomessa) verrattavissa F1:een, jos lähetykset olisivat ilmaisia?

Nyt jää vain nähtäväksi, minkä tien Maikkari valitsee: yritetäänkö pitää vanhat katsojat alentamalla hintaa vai lähdetäänkö rahastamaan hardcore-faneja.
Ihan oikein Maikkarille, olen yhä katkera siitä että Suomi on ainoita maita Euroopassa jossa ykkösistä pitää maksaa. Maikkarin ilmaiskanavan tarjonta on suoranaista v****lua katsojia kohtaan, aika-ajolähetys kestää yhtä kauan kuin kisa!
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös