Parin päivän itsenäisen sulattelun ja kiristävän pureskelun tuloksena on muodostunut tästä aiheesta jonkinlainen skenaario, joka tuntuu aika pahalta. Mielestäni tämä yllättävä Button-siirto mahdollisti Kimille aivan erityislaatuisen tilanteen, joka tulisi hyödyntää. Jos tilanne olisi mennyt siten kuin jossakin vaiheessa näytti, että Kimi menisi potkut saaneena huippukuskina McLarenille, olisi se voinut kauden alkaessa osoittautua kuitenkin aika ikäväksi tilanteeksi. Ja seurauksena olisi voinut olla Kimin täydellinen arvon romahdus - ehkä jopa Kovalaisen lailla.
Aika nopeasti tuo Buttonin nappaaminen kävi. Mutta eipä tiedä, vieläkö kaverin hampaat ensi kaudella loistavat. Kimille se on näin jälkeenpäin ajateltuna kuitenkin tarjoamassa herkkupalan, jota ei saisi missään nimessä hukata. Ensinnäkin päästään koko omahyväisestä Brawn-nimestä eroon ja Mersu istuu paljon paremmin suomalaiseenkin mentaliteettiin. Entisen Brawn GP:n tulevaisuus on siirron ansiosta taattu ja sponsori sun muut tulot varmasti nousevat riittäviin mittoihin. Pelkästään tämän jo luulisi riittävän Kimille takeeksi. Kaiken lisäksi vielä se, kun menivät paljastamaan, että olisivat olleet valmiita tarjoamaan $10M palkkaa Buttonille tarkoittaa sitä, että hieman rahalle persolle suomalaisellekin varmasti vähintäänkin tuo sama raha löytyisi, kun Kimin vanha ystävä Norbert Haug on nyt yhtenä päättäjänä tiimissä ja toivoo jopa Kimin yhteydenottoa. Voisiko tilanne olla enää parempi? Sehän on melkein kuin kotiin palaisi.
Herää kysymys, haluaako Kimi todella ajaa kilpaa. Jos Kimi haluaa ajaa kilpaa, onko kyse vain ylpeydestä, että on saatava suurta rahasummaa, ettei tarvitse nöyrtyä tavallisten kuolevaisten tasolle, vai onko kysymys managereiden tuloista? Hehän ilmeisesti nettoavat paremmin, jos Kimi ei aja ollenkaan, kuin että ajaisi formuloita pikkupalkalla. Robertsonit näyttävät menettäneen sen kultaisen otteensa. Tulisiko Kimin jo vaihtaa realistiseen manageriin kuten Kekeen? Ylipäätänsä minusta managerit ovat yliarvostettuja, eivätkä missään nimessä useiden prosenttiyksikköjen ellei jopa kymmenyksien kuljettajan palkasta oleville osuuksille oikeutettuja.
Kun Kimi on tällä hetkellä keskiarvottaen laskien kenties maailman suosituin F1-kuljettaja, niin mikään ei takaa sitä, että tilanne olisi sama enää vuoden kuluttua. Todennäköisesti suosio laskee melko selvästikin, ja miten voidaan ajatella, että kenelläkään olisi tarvetta palkata Kimiä enää silloin, jos huipputiimeillä on jo useamman vuoden sopimuksen omaavat kuljettajat? Nykyään F1-sirkus on pullollaan täynnä lahjakkaita ja nuoria todella potentiaalisia kuljettajia. Mikään muu puuhastelu ei tuo arvostusta lisää F1-rintamalle, mutta tietenkin julkisuusarvoa se pitää yllä. Ralli on suuri riski amatöörille, ja pahimmassa tapauksessa ikuinen vammautuminen voi olla edessä ylisuuren näyttämisen halun kanssa. Sama koskee mitä tahansa perähikiän moottorikelkkakisoja.
Testirajoitukset on nyt mitä on, ja ensi vuonna autot ovat kuitenkin melko lailla erilaisia ajettavia. Ajo- ja kilpailutuntumaa tulisi pitää yllä. Kuljettajan pitää pystyä myös osoittamaan se, että on kulloisellakin paketilla ajokunnossa. Jos Kimi vaatii, että tiimin pitää pystyä näyttämään kilpailukykynsä, niin miten voi olla mahdollista, että kuljettaja voisi vain lomailla ja päättää, että vuoden päästä palataan. Kun ilmeisesti ajohaluja kuitenkin on, niin hieman järkeä pitäisi jonkun takoa päähän. Tuntuu nuo managerit vain niin pullamössöporukalta jo, että ei tuo kaikki vain voi olla mitään pirullista taktikointia. Kimi vaikuttaa myös hieman itsepäiseltä jumipäältä. Putkinäkö on tällaisessa tilanteessa pahasta, vaikka se kisan aikana onkin hyvä.
Rikkana rokassa uskon ensi vuoden sääntömuutosten sopivan Kimille oikein hyvin: renkaiden kulutus on ollut hyvällä tasolla ja sopeutuminen erilaisiin ajettavuusolosuhteisiin erinomaista (lentävä pakoputki). Kun ensi vuosi ollaan kisailtu, seuraavana vuonna odottaisi sitten lisää mielenkiintoisia uudistuksia, kun roskarenkaita tarjoava Bridgestone lentäisi pellolle. Ehdottoman hyvä sekin Kimin kannalta ja muutos jota on odotettu jo pitkään.
Silloin kun rauta on kuumaa, pitää takoa! Nyt Kimillä on taas mahdollisuus tehdä elämänsä siirto! Nico Rosberg tallikaverina olisi paras mahdollinen! Jos verrataan Hamiltoniin, joka olisi huonoin mahdollinen! Luulisi jo pelkästään tämän syyn avaavan silmät. Ootetaan ja katotaan ja lomaillaan ei nyt vain tänä vuonna ole näyttänyt tuovan mitään tuloksia. Päätökset on tehtävä ei nopeasti - vaan helvetin nopeasti.
Seuraamme tuleeko ensi vuodesta Kimi Räikkösen nousu vai tuho.