Kimin autourheilu-uran jatko

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Tämän ralli-valitukseni ideahan on se että F1-katsojalle ralli ei tarjoa mitään muuta kuin loppumatonta aika-ajoa, jälkilähetyksiä ja makkaransyöntiä ja tässähän on nyt kysymys siitä että erittäin suosittu suomalainen F1-kuljettaja on vaihtamassa lajia ja jotkut meistä (tai ainakin minä) poraavat kun eivät voi enää suosikkiaan radalla seurata. Jotkut tykkäävät rallista, se on hieno juttu mutta kyllä se tosi karulta tuntuu näin F1-fanin näkökulmasta katsella jotain koostetta kun on tottunut näkemään vaikka suoran lähetyksen Monzasta jossa ideana on että ensimmäisenä maaliintullut voittaa, eikä kyseessä ole 15km vapaan tyylin väliaikalähtö.
Entä ohitukset? Entä tiukat varikkotilanteet ja strategian merkitykset? Ja kyllä. Ainakin itselle F1 on juuri se sunnuntain juttu, oltiin sitten mökillä puutöissä tai kotona kaupungissa, niin tunniksi pariksi istutaan katsomaan formulaa. Se on kuulkaa vähän sama ku tulet kotiin töistä, niin ennen katsottiin Lemmenlaivaa ja rentouduttiin hetken, nykyään se on Poliiikoira Rex.

Siirtyy Kimi mihin tahansa lajiin, niin minä katson formuloita ja internetin tuloslistalta hieman vilkaisen miten Kimillä menee... jos kiinnostaa enää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tämän ralli-valitukseni ideahan on se että F1-katsojalle ralli ei tarjoa mitään muuta kuin loppumatonta aika-ajoa, jälkilähetyksiä ja makkaransyöntiä ja tässähän on nyt kysymys siitä että erittäin suosittu suomalainen F1-kuljettaja on vaihtamassa lajia ja jotkut meistä (tai ainakin minä) poraavat kun eivät voi enää suosikkiaan radalla seurata. Jotkut tykkäävät rallista, se on hieno juttu mutta kyllä se tosi karulta tuntuu näin F1-fanin näkökulmasta katsella jotain koostetta kun on tottunut näkemään vaikka suoran lähetyksen Monzasta jossa ideana on että ensimmäisenä maaliintullut voittaa, eikä kyseessä ole 15km vapaan tyylin väliaikalähtö.
Oma ajatukseni taas oli pyrkiä tuomaan poraamisen tilalle hieman positiivisempi näkökanta. Kimillä on paitsi ainutlaatuiset rahkeet, nyt (ilmeisesti) myös mahdollisuus tehdä jotain nykypäivän moottoriurheilumaailmaan varsin ennenkuulumatonta ja suurimmissa toiveissa toimia jopa jonkunlaisena tienavaajana eri lajeissa kilpailemisen yleistymiselle. Räikkösessä on ainekset nousta tällä liikkeellä todellisten legendojen joukkoon sen sijaan, että hänet muistettaisiin vain yhtenä aikansa F1-kärkikuljettajista. Kimin fanina saattaisin olla jopa innoissani. Kehtaisinko sanoa, että helmiä sioille.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Kimi Räikkösen paluu F1-sarjaan Red Bullille 2011

Kimin paluuta F1-sarjaan yhden rallivuoden jälkeen ei ole vielä kummoisesti kommentoitu. Lähtökohtaisesti F1-sarjasta poislähteminen - vaikkakin välivuodesta puhutaan - tarkoittaa minusta ainakin F1-uran loppua. Olkoonkin, että Niki Lauda ja Alain Prost pystyivät palaamaan tauon jälkeen, mutta on muistettava, että F1-maailma oli silloin kovin erilainen. Lisäksi kumpikaan mainituista herroista ei siirtynyt ajamaan välivuotensa aikana muuta autourheilusarjaa.

Jos Kimin siirto Citroenin juniorirallitiimiin toteutuu JA se pitää sisällään option Red Bullin kuskiksi 2011, niin tarkasteltaessa tilannetta kauden 2009 lopulla lienee mahdotonta arvioida sitä, mikä talli on kilpailukykyinen kaudella 2011. Ferrari ja McLaren ovat olleet menestyneimpiä talleja viime vuosina poislukien päättynyt vuosi. On oletettavaa, että Ferrari ja McLaren eivät tee toista kertaa samaa 'virhettä' ja suunnittele sellaisia autoja, joilla ei pystytä kilpailemaan osakilpailuvoitoista ja mestaruuksista. Jos nyt pitää arvioida, millä autolla kauden 2010 mestaruus ajetaan, niin veikkaan näitä kahta tallia.

Oli hienoa, että Ross Brawn (Brawn GP) ja Adrian Newey (Red Bull Racing) pystyivät ykstyistalleinensa rakentamaan autot kaudelle 2009, joilla ei pelkästään voitettu osakilpailuja, vaan myös mestaruus pois näiltä aiemmin mainituilta mahtitalleilta. Olisi tietysti hienoa, jos niin tapahtuisi kaudella 2010, mutta se lienee todella haasteellista. Brawn GP on nyt Mercedes GP ja tulee olemaan varmasti vahva talli, mutta onko se sitä vielä kaudella 2010? Red Bull oli kauden 2009 loppupuolella todella vahva, mutta jatkuuko menestys vielä 2010?

Red Bull olisi halunnut ostaa Mercedeksen asiakasmoottorit ja saada sitä kautta koko F1-sarjan parhaimman moottorin. Todennäköisesti Mercedes tulee suhtautumaan moisiin pyyntöihinkin jatkossa nihkeästi, koska nyt sillä on oma kilpatalli, jonka menestys tulee olemaan ratkaisevassa roolissa. Lisäksi McLarenin erikoisasema tulee jatkumaan vielä vuosia ja sitä kautta uusia Mercedes-moottorilla varustettuja asiakastalleja tuskin tulee lisää.

Renault on ollut mukana moneen otteeseen F1-sarjassa. Omana tallinaan ja moottorintoimittajana. Joulukuun 2009 puolessa välissä saamme todennäköisesti tietää, miten Renaultin jatko F1-sarjassa tullee tapahtumaan. Jatkaako Renault omana tallinaan vai moottorintoimittajana vai lopettaako koko F1-sarjassa mukanaolemisen. Red Bull on nyt sopimussuhteessa Renaultiin moottoritoimitusten osalta kauden 2010 osalta.

Red Bull-Renault -yhdistelmässä lieneekin se haaste, mikä vaikuttaa siihen, onko Red Bullin F1-auto kilpailukykyinen kaudella 2010 ja varsinkaan kaudella 2011, koska sopimus Renaultin kanssa ei ole enää voimassa ja riippumatta siitä, mitä Renault tekee (jatkaako vai lopettaako) Red Bull todennäköisesti etsii Renaultia korvaavaa moottoriratkaisua. Mitkä ovat sitten käytännössä vaihtoehdot?

Ferrarin moottori surraa Toro Rosson takakontissa ja on siis periaatteessa jo saman talon autossa. Mercedes se EI siis hyvin suurella todennäköisyydellä ole. Renault ei ole enää vaihtoehto ja Toyota ei ole mukana. Jäljelle jää siis nyt tiedossa olevista F1-moottorin valmistajista Cosworth. Viime aikoina on huhuttu myös Volkswagenin mahdollisesta kiinnostuksesta osallistua F1-sarjaan moottorintoimittajan roolissa.

Miten tämä kaikki nyt sitten liittyy Kimi Räikköseen ja paluuseen F1-sarjaan välivuoden 2010 jälkeen? Yksinkertaisesti siten, että Kimille ei ole antaa alle voittavaa autoa kaudella 2011. Jos Kimi pitää kiinni periaatteestaan, että hän palaa ainoastaan autoon, jolla voi voittaa kilpailuja ja mestaruuksia, niin tämän johdattelun perusteella Kimi ei palaa. Ferrarilla ja McLarenilla on pitkät sopimukset nykyisten kuskiensa kanssa ja vaikka Ferrarilla ainakin pitkät sopimukset tuntuvat olevan purettavissa, niin Ferrarille Kimillä ei ole paluuta.

McLarenille Kimi olisi halunnut mennä jo 2010, mutta 2011 mahdollisuus lienee siinä, että Hamilton nöyryyttää Buttonia mennen tullen ja Button lähtee tallista joko eläkkeelle tai johonkin muuhun talliin ajelemaan ympyrää. Tämä skenaario lienee kuitenkin epätodennäköinen. Jos Kimi ei päässyt McLarenin kanssa sopimuksen yksityiskohdista yhteisymmärrykseen 2009 lopulla, niin miksi talli olisi halukas tekemään sopimusta sen kummemmin yhden vuoden jälkeen, kun mies ei ole ajanut metriäkään F1-autolla?

Mercedes GP on F1-sarjan musta hevonen, vai pitäisikö sanoa hopeinen hevonen. Onnistuessaan talli voi haastaa Ferrarin ja McLarenin, mutta tapahtuuko se vielä 2010 ja mikä lienee kuskien sopimustilanne ja tallin iskukyky sitten kaudelle 2011? Nico Rosberg todennäköisesti tulee loistamaan tallissa 2010, mutta toinen paikka voisi käytännössä olla mahdollinen 2011. Riippuu minkälaisella sopimuksella siinä nyt sitten kukakin ajaa. Oma veikkaukseni on Heidfeld.

Red Bull tulee olemaan F1-sarjan villivarsa. Todennäköisesti Adrian Newey tulee edelleenkin suunnittelemaan hyviä autoja tulevaisuudessa, mutta ongelmat tulevat moottoripuolella ja siksi Red Bull ei ole mestaruuskanditaatti jatkossa. Miltäs kuullostaa: Red Bull-Cosworth? Tai Red Bull-Volkswagen? Kumpaisellakaan yhdistelmällä ei varmastikaan voida haastaa Ferrarin, McLarenin tai Mercedeksen pakettia 2011. Vai uskooko joku siihen aidosti?

Kimi ei palaa välivuoden jälkeen F1-sarjaan minkään tallin kuljettajana.
 
Viimeksi muokattu:

AP56

Well-known member
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
67
.
Red Bull olisi halunnut ostaa Mercedeksen asiakasmoottorit ja saada sitä kautta koko F1-sarjan parhaimman moottorin. Todennäköisesti Mercedes tulee suhtautumaan moisiin pyyntöihinkin jatkossa nihkeästi, koska nyt sillä on oma kilpatalli, jonka menestys tulee olemaan ratkaisevassa roolissa. Lisäksi McLarenin erikoisasema tulee jatkumaan vielä vuosia ja sitä kautta uusia Mercedes-moottorilla varustettuja asiakastalleja tuskin tulee lisää.

Red Bull tulee olemaan F1-sarjan villivarsa. Todennäköisesti Adrian Newey tulee edelleenkin suunnittelemaan hyviä autoja tulevaisuudessa, mutta ongelmat tulevat moottoripuolella ja siksi Red Bull ei ole mestaruuskanditaatti jatkossa. Miltäs kuullostaa: Red Bull-Cosworth? Tai Red Bull-Volkswagen? Kumpaisellakaan yhdistelmällä ei varmastikaan voida haastaa Ferrarin, McLarenin tai Mercedeksen pakettia 2011. Vai uskooko joku siihen aidosti?

Kimi ei palaa välivuoden jälkeen F1-sarjaan minkään tallin kuljettajana.
Olihan tuossa monta painavaa juttua joita myös Kimi luultavasti (nyt) joutuu harkitsemaan. Emme tiedä millainen on McLaren - Mercedes sopimus siltä osin, jossa aijemmin oli McLarenin veto-oikeus kilpailevien tallien moottoritoimituksiin. Luin sen tekstin, joka julkistettiin mutta en huomannut, että siellä olisi ollut mainintaa veto-oikeudesta. RBR voi olla täysin kilpailukykyinen myös 2010 ja siitä eteenpäin, olipa kone mikä hyvänsä. Nyt ne pärjäsí alitehoisella Renaultilla. Cossy on varteenotettava vaihtoehto, jos Renault vetäytyy.Tietojen mukaan se on tehokkaampi kuin Mercedes, tosin janoisempi, luotettavuudesta nyt ei tiedetä vielä mitään. Olen samoilla linjoilla Keken kanssa; Kimin tasoinen kuski saa paikan 2011 halutessaan sapatinkin jälkeen ja RBR voi aivan hyvin olla se talli. Jos taas Kimi päättää mennä Mercedekselle nyt, hän ottaa 1 -vuotisen sopimuksen optiolla, jolloin hän näkee mihin suuntaan tallit kehittyvät ja hänelle jää vaihtamisen mahdollisuus. Itse uskon, että Mercedes on vahva kaudella 2010.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Hyvä postaus Rälleltä, täyttä asiaa alusta loppuun ja vieläpä erittäin hyvällä ja mielenkiintoisella otteella. (Harvoin kirjoitusasusta plussia jakelen :) )

Itsekään en näkisi Kimin enää palaavan Formuloihin välivuoden jälkeen. Toisaalta tässä saattaa kupissa painaa vielä Mikan "vastaavanlainen" tilanne, joten en jaksa toivoja nostattaa enää.

Olen jotenkin asennoitunut jo siihen, että Kimi lähtee formuloista. Ralli lajina ei ole huono, mutta sen seuraaminen on hankalaa. Luulisin, että samalla tyylillä jännitän/seuraan tuloksia kuin esimerkiksi viime Artic Rallissa tai tavallisena WRC-viikonloppuna viettämällä päivät sisällä EK-tuloksia MTV3:n sivuilta tsekkaamalla. Minun mielestäni kanssa ne illlan koosteet on lähes yhtä tyhjän kanssa, koska jännitän ensisijaisesti tuloksia.

Ehkäpä pitäisi saada suorat lähetykset Ralliinkin, varsinkin sunnuntaipäiville. Helikopterikameroiden en usko yleistyvän ainakaan vielä, mutta voitaisiin kehittää mm. graafista karttaa, joka hakee GPS:ltä(?) tietoa ruudulle. Näin saataisiin vaikkapa kilpailijoiden "haamuautot" mukaan kartalle, jotta pääsisi havannoillistamaan tilannetta muutenkin kuin numeroiden kautta. Tämä yhdistettynä vaikkapa incar-kameraan ja varsinkin helikopterikameraan olisi ihan hienoa.


Ja vielä lisäys: Minusta, JOS Kimi ensi kaudella sattuisi ajamaan täyden rallikalenterin, niin olisi hyvä sauma alkaa uudistamaan kisojen välitystä televisioon. Jyväskylässä sentään oli kopterikamerat hyvässä käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Jos Räikkönen menee citikalle kakkostiimiin niin en usko mihinkään optioihin 2011 kaudella takas formula 1, tai sitten citikka on helvetin tyhmä jos antaa Kuljettajalle kuka tulee vuodeksi huvikseen ajamaan ni kakkostallin auton. Räikkönen ei vuodessa saa mitään aikaseksi, kaikki on pelkkää opettelua ja sitten lähtisi muka takas formula 1... Kakkostiimi auto olisi joltain lupaavalta nuorelta kuskilta pois joten sen takia citikka tuskin suostuu mihinkää vuoden soppariin tai optioihin...
 

olli kuhta

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
164
Sijainti
Heikoilla jäillä
Ei kai se uskon asia ole,vaan mitä sopimuksiin on kirjoitettu.Miksi Räikkönen palaisi ykkösiin vuoden jälkeen,jos ralli kiinnostaakin enemmän? Riippuu miten ensimmäinen vuosi sujuu ja mitä sen jälkeen tarjotaan rallin puolella.Opetteluahan ensimmäinen vuosi varmasti olisi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Oma ajatukseni taas oli pyrkiä tuomaan poraamisen tilalle hieman positiivisempi näkökanta. Kimillä on paitsi ainutlaatuiset rahkeet, nyt (ilmeisesti) myös mahdollisuus tehdä jotain nykypäivän moottoriurheilumaailmaan varsin ennenkuulumatonta ja suurimmissa toiveissa toimia jopa jonkunlaisena tienavaajana eri lajeissa kilpailemisen yleistymiselle. Räikkösessä on ainekset nousta tällä liikkeellä todellisten legendojen joukkoon sen sijaan, että hänet muistettaisiin vain yhtenä aikansa F1-kärkikuljettajista. Kimin fanina saattaisin olla jopa innoissani. Kehtaisinko sanoa, että helmiä sioille.
Alkujärkytyksen(Buttonin McLaren sopimuksen) jälkeen kun asiaa pohdin niin tulin kyllä aika pitkälti tähän samaan tulokseen minkä Bobakki pisti kirjoittaen. Jos kerta rahkeet riittää, niin kyllähän tuota ainakin kannattaa kokeilla.

Nykypäivä kun aika pitkälti nämä ratamiehet pysyvät ratamiehinä ja tuolla rallipoluilla ajellaan vaan sit näitä huvittelu ajeluita tyyliin Häkkinen. Toki Keke ja JJ ovat ihan hyviäkin suorituksia tehneet mutta kumpikaan ei varsinaisesti ole uraa tehnyt rallin puolella. Vaan jatkaneet ykkösten jälkeen jossain muussa rata-ajelusarjassa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
We wish. Se lopettaa autourheilun ja alkaa hypätä mäkeä, aloittelee laulajan uraa, sekä alkaa dokata 6 päivää viikossa.
Unohdit...ja pokaa jonkun hieman viinaan menevän tartzanin/puuman mansesta... pientä painia perjantaisin. 7 päivää paikalle, kun brenkut on loppu. :yuck:

Silly season näyttää senkun jatkuvan.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ja vielä lisäys: Minusta, JOS Kimi ensi kaudella sattuisi ajamaan täyden rallikalenterin, niin olisi hyvä sauma alkaa uudistamaan kisojen välitystä televisioon. Jyväskylässä sentään oli kopterikamerat hyvässä käytössä.
Jyväskylän kopterikamerat ja muukin feedi oli täysin suomalaisen firman tuottamaa. Turha toivo että saataisiin muihinkin MM-ralleihin vastaavantasoista
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Uskokaa tai eläkää, mutta Kimi neuvottelee Mersun F1 -tallin kanssa sellaisesta sopimuksesta, joka sallisi WRC -autolla ajamisen muutamassa rallissa. Ei vaan liene kovin helppo järjestää asiaa silleen, että Mersun mies ajaisi eri automerkillä ja kilpailijatallin sponsoroimana, kun vielä ralli- ja formulakisat ovat aika paljon päällekkäisinä viikonloppuina. Sitikan puolelta asiat varmaan olisi selvänä. Siksi tuo neuvottelu vie aikaa?
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Taitaa maikkarin mainostulot perustua klikkauksiin. Joka jutussa on nykyään toinen toistaan älyttömämpi otsikko ja muualta lainatut jutut on jaettu pieniin osiin. Kai näillä yritetään paikata kanavapakettien peruutuksia. :rolleyes:
Mä olen jo vaihtanut kotisivuksi koneseeni www.yle.fi.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Viimeisen huhun mukaan Kimi liittyy Nykäsen ja Jope Ruonasuun ravintolabisnekseen. Kimi olisi stand-up -koomikko, imitoiden itseään.
Jope ja Nykänen ovat osakkaina MattiPubJopeKimi-nimisessä ravintolassa Kanarian Playa Del Inglesissä.
Miehet ovat mukana viihde- ja ruokaravintolan toiminnassa rahaosuuksilla, minkä lisäksi he vastaavat asiakkaiden viihdyttämisestä. Ravintolan varsinainen pyörittäminen jää pitkän linjan ravintoloitsija Jami Räisäsen harteille.
- Ravintolassa saa ruokaa, juomaa ja tanssittajina ovat Suomen ykkösviihdyttäjät, Räisänen kertoi lehdelle.
MattiPubJopeKimi avajaiset ovat marraskuussa. Nykänen ja Ruonansuu vastaavat alkupäivien ohjelmistosta, minkä jälkeen ravintolassa esiintyy Menneisyyden vangit ja Kimi. Räisänen kuitenkin uskoo, että Nykänen ja Ruonansuu ja Kimi tulevat viettämään Kanarialla pidempiäkin aikoja ja viihdyttämään ihmisiä omistamassaan paikassa.
Räisänen on toiminut yrittäjänä Kanarian saarilla vuodesta 1984.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1721231
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
No, tuolla Kimi itse kertoo suunnitelmistaan. Lieneekö tullut muutoksia ajatuksiin...näemme kohta.

Eilen kerrottiin, että aiot pitää välivuoden formuloista. Miltä asiat nyt näyttävät?

- Niin asiat näyttävät nyt olevan. En päässyt yhteisymmärrykseen ehdoista McLarenin kanssa, joten päätin pitää sapattivuode

Mitä aiot tehdä välivuoden aikana? Ajaa rallia? Vai etsitkö itsestäsi muita piileviä kykyjä?


- En tiedä vielä. Kartoitan vaihtoehtoja rallin suhteen. Siinäkin, haluan ajaa kilpailukykyistä autoa. Jollei sellaista löydy, vietän enemmän aikaa perheen ja ystävien kanssa.

Olet koko ajan sanonut, että formuloissa jatkamisesi ehtona on kilpailukykyinen auto. Ilmeisesti tämä ei mielestäsi ollut saavutettavissa 2010?


- Aivan. Mielestäni McLaren tarjosi parhaan mahdollisuuden voittaa kisoja ja taistella maailmanmestaruudesta, ja jos se ei onnistu, tuloksena on vuoden tauko. Ollakseni rehellinen, palaan formuloihin 2011 vain, jos kilpailukykyinen auto on mahdollinen.


Entäpä siirtyminen uuteen Mercedes GP -talliin? Oletko tehnyt tunnusteluja Brackleyn suuntaan?

- En ole keskustellut Brawnin kanssa. Uskon, että heidän autojaan ajaa kaksi saksalaiskuskia nyt, kun Mercedes on mukana.

Kuinka paljon bensaa Kimi Räikkösellä on vielä suonissaan?

- Olen nauttinut ajastani formula ykkösissä, ja minulla on edelleen tavoitteita. Olen erittäin innokas palaamaan, kunhan olosuhteet vain ovat oikeat. Ovi on avoinna. Katsotaan, mitä tulevaisuus tuo.


http://yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/f1/2009/11/raikkonen_kertoo_itse_tulevaisuudestaan_167940.html
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Jyväskylän kopterikamerat ja muukin feedi oli täysin suomalaisen firman tuottamaa. Turha toivo että saataisiin muihinkin MM-ralleihin vastaavantasoista
Ai vastaavan tasoista? Eli näytetään autoa 20 sekuntia ja minuutti katsojia pällistelemässä. Mikä taso se sellainen on?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös