Kimi Räikkösen paluu F1-sarjaan Red Bullille 2011
Kimin paluuta F1-sarjaan yhden rallivuoden jälkeen ei ole vielä kummoisesti kommentoitu. Lähtökohtaisesti F1-sarjasta poislähteminen - vaikkakin välivuodesta puhutaan - tarkoittaa minusta ainakin F1-uran loppua. Olkoonkin, että Niki Lauda ja Alain Prost pystyivät palaamaan tauon jälkeen, mutta on muistettava, että F1-maailma oli silloin kovin erilainen. Lisäksi kumpikaan mainituista herroista ei siirtynyt ajamaan välivuotensa aikana muuta autourheilusarjaa.
Jos Kimin siirto Citroenin juniorirallitiimiin toteutuu JA se pitää sisällään option Red Bullin kuskiksi 2011, niin tarkasteltaessa tilannetta kauden 2009 lopulla lienee mahdotonta arvioida sitä, mikä talli on kilpailukykyinen kaudella 2011. Ferrari ja McLaren ovat olleet menestyneimpiä talleja viime vuosina poislukien päättynyt vuosi. On oletettavaa, että Ferrari ja McLaren eivät tee toista kertaa samaa 'virhettä' ja suunnittele sellaisia autoja, joilla ei pystytä kilpailemaan osakilpailuvoitoista ja mestaruuksista. Jos nyt pitää arvioida, millä autolla kauden 2010 mestaruus ajetaan, niin veikkaan näitä kahta tallia.
Oli hienoa, että Ross Brawn (Brawn GP) ja Adrian Newey (Red Bull Racing) pystyivät ykstyistalleinensa rakentamaan autot kaudelle 2009, joilla ei pelkästään voitettu osakilpailuja, vaan myös mestaruus pois näiltä aiemmin mainituilta mahtitalleilta. Olisi tietysti hienoa, jos niin tapahtuisi kaudella 2010, mutta se lienee todella haasteellista. Brawn GP on nyt Mercedes GP ja tulee olemaan varmasti vahva talli, mutta onko se sitä vielä kaudella 2010? Red Bull oli kauden 2009 loppupuolella todella vahva, mutta jatkuuko menestys vielä 2010?
Red Bull olisi halunnut ostaa Mercedeksen asiakasmoottorit ja saada sitä kautta koko F1-sarjan parhaimman moottorin. Todennäköisesti Mercedes tulee suhtautumaan moisiin pyyntöihinkin jatkossa nihkeästi, koska nyt sillä on oma kilpatalli, jonka menestys tulee olemaan ratkaisevassa roolissa. Lisäksi McLarenin erikoisasema tulee jatkumaan vielä vuosia ja sitä kautta uusia Mercedes-moottorilla varustettuja asiakastalleja tuskin tulee lisää.
Renault on ollut mukana moneen otteeseen F1-sarjassa. Omana tallinaan ja moottorintoimittajana. Joulukuun 2009 puolessa välissä saamme todennäköisesti tietää, miten Renaultin jatko F1-sarjassa tullee tapahtumaan. Jatkaako Renault omana tallinaan vai moottorintoimittajana vai lopettaako koko F1-sarjassa mukanaolemisen. Red Bull on nyt sopimussuhteessa Renaultiin moottoritoimitusten osalta kauden 2010 osalta.
Red Bull-Renault -yhdistelmässä lieneekin se haaste, mikä vaikuttaa siihen, onko Red Bullin F1-auto kilpailukykyinen kaudella 2010 ja varsinkaan kaudella 2011, koska sopimus Renaultin kanssa ei ole enää voimassa ja riippumatta siitä, mitä Renault tekee (jatkaako vai lopettaako) Red Bull todennäköisesti etsii Renaultia korvaavaa moottoriratkaisua. Mitkä ovat sitten käytännössä vaihtoehdot?
Ferrarin moottori surraa Toro Rosson takakontissa ja on siis periaatteessa jo saman talon autossa. Mercedes se EI siis hyvin suurella todennäköisyydellä ole. Renault ei ole enää vaihtoehto ja Toyota ei ole mukana. Jäljelle jää siis nyt tiedossa olevista F1-moottorin valmistajista Cosworth. Viime aikoina on huhuttu myös Volkswagenin mahdollisesta kiinnostuksesta osallistua F1-sarjaan moottorintoimittajan roolissa.
Miten tämä kaikki nyt sitten liittyy Kimi Räikköseen ja paluuseen F1-sarjaan välivuoden 2010 jälkeen? Yksinkertaisesti siten, että Kimille ei ole antaa alle voittavaa autoa kaudella 2011. Jos Kimi pitää kiinni periaatteestaan, että hän palaa ainoastaan autoon, jolla voi voittaa kilpailuja ja mestaruuksia, niin tämän johdattelun perusteella Kimi ei palaa. Ferrarilla ja McLarenilla on pitkät sopimukset nykyisten kuskiensa kanssa ja vaikka Ferrarilla ainakin pitkät sopimukset tuntuvat olevan purettavissa, niin Ferrarille Kimillä ei ole paluuta.
McLarenille Kimi olisi halunnut mennä jo 2010, mutta 2011 mahdollisuus lienee siinä, että Hamilton nöyryyttää Buttonia mennen tullen ja Button lähtee tallista joko eläkkeelle tai johonkin muuhun talliin ajelemaan ympyrää. Tämä skenaario lienee kuitenkin epätodennäköinen. Jos Kimi ei päässyt McLarenin kanssa sopimuksen yksityiskohdista yhteisymmärrykseen 2009 lopulla, niin miksi talli olisi halukas tekemään sopimusta sen kummemmin yhden vuoden jälkeen, kun mies ei ole ajanut metriäkään F1-autolla?
Mercedes GP on F1-sarjan musta hevonen, vai pitäisikö sanoa hopeinen hevonen. Onnistuessaan talli voi haastaa Ferrarin ja McLarenin, mutta tapahtuuko se vielä 2010 ja mikä lienee kuskien sopimustilanne ja tallin iskukyky sitten kaudelle 2011? Nico Rosberg todennäköisesti tulee loistamaan tallissa 2010, mutta toinen paikka voisi käytännössä olla mahdollinen 2011. Riippuu minkälaisella sopimuksella siinä nyt sitten kukakin ajaa. Oma veikkaukseni on Heidfeld.
Red Bull tulee olemaan F1-sarjan villivarsa. Todennäköisesti Adrian Newey tulee edelleenkin suunnittelemaan hyviä autoja tulevaisuudessa, mutta ongelmat tulevat moottoripuolella ja siksi Red Bull ei ole mestaruuskanditaatti jatkossa. Miltäs kuullostaa: Red Bull-Cosworth? Tai Red Bull-Volkswagen? Kumpaisellakaan yhdistelmällä ei varmastikaan voida haastaa Ferrarin, McLarenin tai Mercedeksen pakettia 2011. Vai uskooko joku siihen aidosti?
Kimi ei palaa välivuoden jälkeen F1-sarjaan minkään tallin kuljettajana.