Tuo Harrin mainitsema päämekaanikko taitaa olla "legendaarinen" Rino Buschiazzo.
Pienellä googlettelulla löytyi joitain uusia tiedonjyväsiä joita ei tässä keskustelussa olla vielä tietääkseni tuotu esille. Voi olla, että tämän sivuston artikkeleihin on kyllä jo viitattu aiemminkin, mutta ei näihin yksityiskohtiin tietääkseni.
Elikkä viittailen näihin google-käännöksiin.
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=it|en&rurl=translate.google.com&u=http://www.henritoivonen.it/menu/anniversari/141-sempre-nei-nostri-cuori-tuttorally-nd-5-maggio-1996.html&usg=ALkJrhjGOHej0RrTXYj4m_F2wvblb7CUdw
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=it|en&rurl=translate.google.com&u=http://www.henritoivonen.it/menu/fatale-tour-de-corse86/147-lisola-stregata-tuttorally-maggio-1986.html&usg=ALkJrhhaDEQbpikIeJf5XRZIGLW1L0iLqw
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=it|en&rurl=translate.google.com&u=http://www.henritoivonen.it/menu/fatale-tour-de-corse86/28-qolocausto-senza-percheq-tour-de-corse-1986-rombo-6-maggio-1986-nd19.html&usg=ALkJrhiKlhNQTbFFmbCSyQYQrjXuNcFcEA
Silminnäkijät:
Onnettomuusvideon kuvaajan lisäksi ennen ulosajopaikkaa oli seissyt mäen päällä poliisi, jonka näkemäkenttä käsitti ulosajomutkaa edeltävän lyhyen suoranpätkän ja siitä ulostulon, mutta ei itse mutkaa. Hän ei ollut havainnut mitään tavallisuudesta poikkeavaa edeltävällä suoralla ja epäili ensin, että auto oli pysähtynyt teknisen vian takia kun auto ei ilmestynyt mutkasta ulos. Tajusi vasta mitä oli tapahtunut kun kuuli selvästi räjähdyksen äänen ja näki savupilven.
Tuon kuuluisan onnettomuusvideon kuvaaja oli artikkelin mukaan ehtinyt näkemään auton mutkassa ennen kuin se suistui ulos: "It seemed to me that Toivonen did strange gestures with his arm, as if to ward off an insect inside the cockpit". Täytyy ottaa kuitenkin huomioon, että kuvaaja oli jonkin matkan päässä ja tilanne on ollut ohi parissa sekunnissa, eli voi olla että hän on nähnyt välähdyksen siitä kun ohjaamo on ns. täynnä käsiä. Sitä ei sitten mainita saiko hän jo näitä sekunteja taltioitua videolle.
Kuljettajien jäännökset:
"The body of Henri, by the brutal force of the explosion, is catapulted out of the car". Toisessa sivustolla olevassa artikkelissa muotoillaan taas "with pilot's body squirting out of the cockpit" eli ilmeisesti niin, että Henkka olisi ollut puoliksi ulkona ohjaamosta. Eli olisiko autossa tapahtunut joku voimakas räjähdys pian palon syttymisen jälkeen koska videon perusteella ei voi päätellä näin voimakasta räjähdystä, ainoastaan tuon "räjähdysmäisesti" alkavan tulipalon. Artikkelissa olevan timelinen mukaan ensimmäinen sammutusajoneuvo oli paikalla 15.14 eli noin 15 minuuttia onnettomuuden jälkeen ja kuljettajien jäännökset saapuivat sairaalaan Cortessa 16.30, jossa Lancian lääkäri Bartoletti tunnisti ruumiit, eli puolitoista tuntia onnettomuuden jälkeen. Tätähän on kovasti spekuloitu, ehdittiinkö sinne paikalle todellisuudessa noin nopeasti, lopputulos olisi kuitenkin ollut sama todennäköisesti vaikka paikalla oltaisiin oltu viidessä minuutissa.
Sergio Creston kirje:
Ehkä kaikista sykähdyttävin uusi yksityiskohta itselle on kuitenkin, että Crestolta jääneistä tavaroista löytyi kirje, jossa hän toivoi saavansa polttohautauksen. Kirje oli päivätty 20.4.1986, eli vain vajaa pari viikkoa ennen onnettomuutta.
Tiedä sitten näistä...