Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Henri Toivosen & Sergio Creston onnettomuus korsikalla

Henri Toivonen menehtyi Korsikan rallissa vuonna 1986, kun hänen ajamansa Lancia Delta S4 rek.nro TO 73074E suistui rotkoon erikoiskokeella 18 ja syttyi palamaan. Onnettomuudessa kuoli myös Henrin kartanlukija Sergio Cresto. Vuotta aiemmin samassa rallissa kuoli Henrin ystävä ja tiimikaveri Attilio Bettega. Bettega ajoi tuolloin vuonna 1985 Korsikan MM-rallissa myös numerolla 4.
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3&ag=20&t=628&a=5433
Tota kuuntelin niin heräsi pari kysymystä tosta onnettomuudesta??
-Autosta oli poistettu pohjapanssari siksi että saataisiin autoa keveämmäksi,mutta oliko muistakin siellä kilpailleista S4 autoista se poistettu?luulis sen olevan aika suuri riski auton kestävyyden kannalta,kun auto on säädetty matalaksi.
-Dropit mitä Henkalle oli annettu Kuumeen vuoksi,oliko ollu ihan perus buranaa?
-Kaasun hirttäminen kiinni?Kirraavaa vasenta mutkaa ennen oli pitkä suora...mutkaa ennen ei ollut jarrutus jälkiä mutta,runsaita yliohjattavuuden jälkiä kyllä?
-Jarrujen pettäminen/jarru balanssin muuttuminen?Noita jarru levyjä oli murtunut ainakin Audilla aika paljon ja Henrillä oli aikasemminkin kuluneet jarrut loppuun kesken pätkän...Ainaki 037:ssa Toivonen käytti erikois poljinta jolla pysty muuttaan jarru balassia.jyväskylässä vuonna85 Laajavuoren EK:lla
Henrillä oli jarrubalanssi jäänyt huollon jälkeen (muistaakseni eteen?) ja ekassa kovassa jarrutuksessa hypyn jälkeen auto meni nokka edellä ojaan...
-Jostain muistan lukeneeni että Lancian mekaanikko oli sanut jotain juuri tästä jarubalanssista että ei olut siälä päinkään missä piti?
-Äkillisen sadekuuron vaikutus?
-Auton runko oli vääntyny rajusti mutkalle ohjaamon ja moottoritilan välistä http://www.aijaa.com/v.php?i=5341758.jpg
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3&ag=88&t=228&a=7129
-Henrin käyttämät nuotit (Muistaakseni jostain lukenut??)Flat left ja bäd left onko mahdollisesti mennyt sekasin nopeasti sanottuna kauheassa metelissä voisi kuullostaa samalta???

No en tiä onko tämä turhaa asioitten ja haavojen kaivelua,mutta jos tästä jotkut halua vielä spekuloida ja tuoda jotain uusia tai vanhoja näkemyksi/Tietoa esille..Niin olisi mielen kiintoista kuulla.
 
Viimeksi muokattu:

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1827
Sijainti
<:
Paska auto ajaa joten auton piikkiin ei mitään ajo-ominaisuuksia.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Uskon, että kaasu vain hirtti kiinni ja sitten mentiin.

Toisaalta tulee mieleen, että jos kaasu jää auki, niin vedonhan voi katkaista polkaisemalla kytkimen pohjaan ja jarruttaa vauhdin pois.. Ehkä tilanne tuli niin äkkiä ettei siinä mitään kikkailua ehtinyt.

Peräkkäisinä vuosina 1983-86 muuten jokainen numerolla 4 ajanut ajoi rajusti ulos Korsikalla.... Mikkola, Vatanen, Bettega ja Toivonen.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
http://www.youtube.com/watch?v=KYGgwgNmJuY&feature=related

jos toi kaikkien näkemä video youtubessa on oikea niin auto räjähti heti puuhun osuessa:nope:
Räjähdys puuhun osuessa ei ollut yllätys koska
Kevlar runko alumiini kaarilla. Vanteet magnesiumia. Tankki, jossa bensantilalla jotain räjähdysherkkää lentopetrolia, sijaitsee painopisteen takia kuljettajien alla.
Siis voisiko enää olla paloherkempää tapausta. Kaikki materiaalit tunnettuja helposta syttyvyydestä sekä erittäin korkeasta palamislämpötilasta.
Vain sytytyslanka puuttui.
Eli jos pohja panssari viä oli otettu pois niin :eek!:
auto paino muutenkin vain vähän reilut 900 kiloo ei olis luullu et tarvii enää keventää... :jaska:

http://www.youtube.com/watch?v=Kgb8yp0eywM&NR=1&feature=fvwp
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Uskon, että kaasu vain hirtti kiinni ja sitten mentiin.

Toisaalta tulee mieleen, että jos kaasu jää auki, niin vedonhan voi katkaista polkaisemalla kytkimen pohjaan ja jarruttaa vauhdin pois.. Ehkä tilanne tuli niin äkkiä ettei siinä mitään kikkailua ehtinyt.

Peräkkäisinä vuosina 1983-86 muuten jokainen numerolla 4 ajanut ajoi rajusti ulos Korsikalla.... Mikkola, Vatanen, Bettega ja Toivonen.
Toi numerro 4 juttu on kyllä aika ihme...:confused:

tässä lainaus aiheesta nro4. tuolta toisesta topicista(kirjoittaja Ayrton-Ana)
" Korsikan ralli ja auto numero 4
Korsikan MM-rallia on ajettu MM-sarjan alusta lähtien. Vuonna 1996 se oli pelkästään kaksivetoisten MM-kilpailu. Vuoteen 1986 mennessä jokainen kuljettaja joka oli osallistunut ralliin numerolla 4, on keskeyttänyt rallin, lukuunottamatta Raffaelle Pintoa, joka oli toinen 1977. Hannu Mikkola keskeytti vuonna 1983 ulosajoon. Seuraavana vuonna Ari Vatanen ajoi vielä pahemmin ulos. Sitten tuli vielä astetta kovempi ja kohtalokas Attilio Bettegan onnettomuus, joka vaati Bettegan henken. Henri Toivonen lähti seuraavana vuonna niin ikään numerolla 4 ja Lancialla. Tuloksena oli järkyttävä onnettomuus johtopaikalta. Lancia vieri jyrkännettä alas pysähtyi katolleen ja räjähti tuleen. Onnettomuus vaati Toivosen ja kartturi Sergio Creston hengen.

Tämän johdosta Korsikalla ei ajettu lähes kymmeneen vuoteen numerolla 4. Colin McRaen autossa oli vuonna 1995 numero 4 ja olisi luullut, että nytkin olisi käynyt jotain kun skotilla oli mainetta ulosajoherkkänä kuskina. Mitään ei kuitenkaan sattunut ja McRae oli viides. Tästä alkoi numeron hyvä onni, koska tähän päivään asti vain Markko Märtin on onnistunut keskeyttämään numerolla 4 vuonna 2003. Taas tämän vuoden Korsikassa kannattaa seurata autoa numero 4."
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Toi numerro 4 juttu on kyllä aika ihme...:confused
Taikauskoisille kiinalaisillehan 4 on kuoleman luku. Sattumaa tai ei, mutta Korsikalla se todella oli sitä. Bettegan ja Toivosen ulosajot sattuivat lisäksi päivälleen vuoden välein.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1827
Sijainti
<:
Alenin sanoin erittäin vaativa auto ajettavaksi, mutta jos sen pysty hallitsemaan, niin oli myös selkeästi nopeampi kuin kilpailijoiden (lähinnä kai Pösöt)
Pösön 405 oli nopein kaikista. Se viimeinen versio Evo2
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Eikä silti ois jakoa Deltalle, ainakaan vanhalla Estrorillillä.
Alkaa olemaan jo aika vanha läppä, jauhakaa sitä vaan siellä F1-puolella. :D

Silkassa nopeudessa Delta S4 oli B-ryhmän ykkönen, mutta 205 oli luotettavampi auto.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Alkaa olemaan jo aika vanha läppä, jauhakaa sitä vaan siellä F1-puolella. :D

Silkassa nopeudessa Delta S4 oli B-ryhmän ykkönen, mutta 205 oli luotettavampi auto.
Niin se tais olla et noi koneet ei oikeen kestäny deltassa...Aleeni ainakin manas sitä ennen suurajoja 86...olikos toi s4 ainoo auto jossa käytettiin tuplaturbo 86 vuonna vai oliko pösölläkin???
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Niin se tais olla et noi koneet ei oikeen kestäny deltassa...Aleeni ainakin manas sitä ennen suurajoja 86...olikos toi s4 ainoo auto jossa käytettiin tuplaturbo 86 vuonna vai oliko pösölläkin???
Sen haastattelun jälkeen Lanciankin luotettavuushuolet loppuivatkin melkein kertaheitolla.. Autossa oli sekä remmi- että turboahdin. Pösössä oli yksi Garrettin turbo.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8109
Lisäyksinä noihin onnettomuuden mahdollisiin syihin, Kleinin/Davenportin kirjan mukaan sekä Toivonen että Markku kumpikin oli valitellut Korsikalla sitä, että heidän harjoitusautot "smelt strongly of fuel". Ja kun pätkät oli käsittämättömän pitkiä siinä kisassa niin olisiko käynyt niin että Henkka olisi yksinkertaisesti menettänyt tajuntansa aikansa bensankäryä hengittäessään.

Toisena teoriana kirja mainitsee Henkan "jäätymisen" mutkaan tullessa. Toivosen edellinen paha accidentti -85 Costa Smeralda -rallissa johtui silloisen kartturin Piirosen Juhan mukaan siitä, että Henri ei ollut reagoinut Piirosen ajoissa lukemaan nuottiin vaan vetänyt vasuriin reippaasti ylikovaa ja kiviaidasta läpi, eli olisiko samanlainen kämmi voinut käydä Korsikankin tapauksessa.

Oli syy sitten mikä tahansa tai eri tekijöiden ikävä summa niin samainen kirja mainitsee sellaisen yksityiskohdan, että "civil authorities" ei tutkinut kyseistä onnettomuutta millään tavalla, samoin Lancian rippeet lennätettiin saarelta pikaisesti pois pikaisen tarkastuksen jälkeen. Eli oikeaa tutkimusdataa siitä, mitä tapahtui, missä olosuhteissa jne. ei ole. Jo pelkästään sen takia tämä tapaus taitaa säilyä ikuisena mysteerinä, siitä riittää ainoastaan roppakaupalla huhuja ja teorioita. Viva la viranomaiset.

Muuten kirjan mukaan samalla tavalla jätettiin tutkimatta se -86 Portugalin turma. Tuntuu täysin käsittämättömältä ettei paikalliset viranomaiset tutki turmaa jossa menehtyy samalla pyyhkäisyllä useita henkiä. Vertailun vuoksi se Harjun turma -96 jota tutkittiin, selviteltiin ja käräjöitiin kymmenkunta vuotta mikäli oikein muistan.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1827
Sijainti
<:
Aikansa jäämies ei niin vai jäädy! eikä myöskään sula.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Em. vuoden 1984 kisassa Vatasen Peugeot muuten syttyi myös palamaan ulosajon jälkeen, mutta Ari ja kartanlukija Terry Harryman ehtivät ulos.

Mitä sitten tulee varsinaiseen topicin aiheeseen eli Henrin ulosajon mahdollisiin syihin, niin ainoastaan tien kunto ja sään osuus voidaan mahdollisina syinä sulkea pois (avausviestissä mainittu sade alkoi vasta myöhemmin). Tekniseltä puolelta voi spekulaatioihin ottaa mukaan myös mahdollisen vaihteisto-ongelman, josta Toivonen oli kärsinyt kilpailussa aiemminkin.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Em. vuoden 1984 kisassa Vatasen Peugeot muuten syttyi myös palamaan ulosajon jälkeen, mutta Ari ja kartanlukija Terry Harryman ehtivät ulos.

Mitä sitten tulee varsinaiseen topicin aiheeseen eli Henrin ulosajon mahdollisiin syihin, niin ainoastaan tien kunto ja sään osuus voidaan mahdollisina syinä sulkea pois (avausviestissä mainittu sade alkoi vasta myöhemmin). Tekniseltä puolelta voi spekulaatioihin ottaa mukaan myös mahdollisen vaihteisto-ongelman, josta Toivonen oli kärsinyt kilpailussa aiemminkin.
Niinpä olikin:jaska:Henri totesi huollosssa antamassaan haastattelussa et -Mulla jäi kolmonen päälle ja ajoin pätkän loppuun 5-6km kolmosella, et en tiä onko se toi selektiivi vai vaihdelaatikko.
- No, se saadaan nopeesti kuitenkin kuntoon?
No mää en tiedä. Jos se on toi vaihdelaatikko ni me ollaa seuraavan pätkän jälkee Campa De Lorassa baarin puolella...
Ei toi vaihteen juuttuminen pois suljettu juttu ole tossaha Henri totes et kolmos vaihde oli juuttunut päälle jollain pätkällä entä jos vika tuli huollon jälkeen takas....:confused:
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Lisäyksinä noihin onnettomuuden mahdollisiin syihin, Kleinin/Davenportin kirjan mukaan sekä Toivonen että Markku kumpikin oli valitellut Korsikalla sitä, että heidän harjoitusautot "smelt strongly of fuel". Ja kun pätkät oli käsittämättömän pitkiä siinä kisassa niin olisiko käynyt niin että Henkka olisi yksinkertaisesti menettänyt tajuntansa aikansa bensankäryä hengittäessään.

Toisena teoriana kirja mainitsee Henkan "jäätymisen" mutkaan tullessa. Toivosen edellinen paha accidentti -85 Costa Smeralda -rallissa johtui silloisen kartturin Piirosen Juhan mukaan siitä, että Henri ei ollut reagoinut Piirosen ajoissa lukemaan nuottiin vaan vetänyt vasuriin reippaasti ylikovaa ja kiviaidasta läpi, eli olisiko samanlainen kämmi voinut käydä Korsikankin tapauksessa.

Oli syy sitten mikä tahansa tai eri tekijöiden ikävä summa niin samainen kirja mainitsee sellaisen yksityiskohdan, että "civil authorities" ei tutkinut kyseistä onnettomuutta millään tavalla, samoin Lancian rippeet lennätettiin saarelta pikaisesti pois pikaisen tarkastuksen jälkeen. Eli oikeaa tutkimusdataa siitä, mitä tapahtui, missä olosuhteissa jne. ei ole. Jo pelkästään sen takia tämä tapaus taitaa säilyä ikuisena mysteerinä, siitä riittää ainoastaan roppakaupalla huhuja ja teorioita. Viva la viranomaiset.

Muuten kirjan mukaan samalla tavalla jätettiin tutkimatta se -86 Portugalin turma. Tuntuu täysin käsittämättömältä ettei paikalliset viranomaiset tutki turmaa jossa menehtyy samalla pyyhkäisyllä useita henkiä. Vertailun vuoksi se Harjun turma -96 jota tutkittiin, selviteltiin ja käräjöitiin kymmenkunta vuotta mikäli oikein muistan.
Toi onnettomuuden tutkinta tosiaan ihmetyttää verrattuna vaikkapa harjun juttuun vaikkakin vuosia on välissä....
Lancia varmaan tutki juttu mutta ei tainnu FIA tutkia...??ja jos Lancia löysi jotain mikä syyttäs heitä tuskin ne sitä tulee koskaan paljastaan.
Nämä harjotus autot on juttu sinäänsä niissä taidettiin testata kaiken näkösiä virityksiä:DMarkku Alen totes muistaakseni 1-2päivää ennen korsikan starttia et harjotus auto oli nopeampi kun kisakilpuri,mutta kisavehjettä viä säädetään...
 

mjs

Long easy right sumppuun.
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8109
Tuohon onnettomuuden tutkintaan/tutkimatta jättämiseen liittyen, eli Balestre&co veti B-ryhmältä töpselin seinästä ja päätti ryhmän lakkauttamisesta tutkimatta, mikä onnettomuuden aiheutti ja missä olosuhteissa se tapahtui, ja olisiko vastaavaa onnettomuutta voitu estää muuten kuin kyseisen ryhmän autoja kieltämällä. Eli haettiin heti syytä itse autosta, ei niinkään kisan formaatista, turvallisuuspuolesta jne. Lakkautettiin ryhmä ja siirryttiin mopoluokkaan aika pitkälti sen perusteella, että kaksi ihmishenkeä menetettiin (+Portugalin tapahtumat päälle) tutkimatta kumpaakaan tapausta perinpohjaisesti.

Karrikoiden vähän samanlainen suhtautuminen kuin noissa suomalaisissa kouluampumistapauksissa, aseet tappoivat ihmisiä, siispä ne pitää kieltää tai niiden saatavuus pitää tehdä mahdollisimman vaikeaksi. Sen sijaan että tehtäisiin jotain sille tapahtumisketjulle, jonka viimeinen piste se ihmishenkien menettäminen on. Olihan ne autot tottakai vaarallisia mutta olisi niistäkin varmasti saanut jalostettua turvallisemman mutta ihan yhtä näyttävän luokan, suoraan nollapisteeseen eli mopoluokkaan siirtymisen sijaan.

Tietty B-ryhmän kieltämisessä suureltakin osalta oli varmasti kyse myös Balestren poliittisesta pelistä ja näpäytyksestä autonvalmistajia kohtaan, mitäpä muuta ko. puljun diktaattorilta voi odottaa.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
B-ryhmän lopettaminen on kyllä sääli koska ne oli näytti ja kuulosti aivan eriltä kuin seuraavan sukupolven vehkeet...
Ehkä tehoja autoissa ei olisi enään pitänyt nostaa mutta muuten autoja olisi saanut kehittää esim.renkaat,jousitus,yms.ja auton rakennetta olisi pitäny muutta sen verran ettei se olisi "pommi"josta puuttuu sytytyslanka...
ja varmaan näilläkin jutuilla ja muilla pienillä rajoituksilla oltaisiin voitu jatkaa,mutta tämä on taas tätä jossittelua:jaska:
Olisiko autotehtailla ollut varaa jatkaa näillä autoilla on taas juttu sinäänsä???

Mun mielestä Tämmönen B-ryhmän superauto juttu pitäisi tuoda takaisin kilpailevaksi sarjaksi tietyin muutoksin!PS.tämä oli mielipide!!!
 
Ylös