Itsekkin muistan sen hetken kuin eilisen päivän kun tieto Henkan kuolemasta tuli,sitä ei tahtonut uskoa todeksi.Tuon jälkeen on tullut kuultua ja luettua eri juttuja kyseistä onnettomuudesta.Vauhdinmaailma 1/2009 Kiroitti usamman sivun jutun Henkasta ja tosta Korsikan onnettomuudesta.Kirjoituksesta selviää muutama itseäni vaivannut juttu,jotka olivat:
Sergio Cresto. Mun mielestä Cresto ponnahti kuin tyhjästä yhden sen hetken nopeimman kuljettajan rinnalle,aika outoa,mutta jutusta sekin selviää miten se tapahtui.
Ulosajojäljet. Ihmeelistä että huippukuljettaja vetää pihalle niin että ei jää mitään jälkiä tiehen esim.jarrutus jäljet.Aina on puhuttu vain yliohjaamisen jäljistä.Tästäkin selviää uusia piirteitä Vauhdinmaailman jutusta.
Tutkinta. Aika villasella tuo on taputeltu.Miksi?
Miten lie asianlaita Lancia tiimin puolelta,romut raahattiin vähin äänin pois saarelta,ajateltiinko ulosajo mikä ulosajo,sattuuhan sitä,vai peiteltiikö jotain.Eipä tainnut paljon fiakaan asialle mitään tehdä verrattuna esim. tapaus Senna.
Kirjoittelen tähän suoria lainauksia Vauhdinmaailman jutusta.
Tapaus Cresto.
Toivosen kartanlukiaksi kaudelle 1986 palkattu Yhdysvaltojen ja Italian passit omistanut Sergio Cresto,30,oli arvostettu ammattilainen.Cresto oli luotsannut Carlo Caponen rallin Euroopan mestariksi 1983 sekä lukenut nuotteja myös Miki Biasonille,Gianfranco Cunicolle ja Andrea Zanusille.
Henkan vierelle palkattu Cresto oli Juha Piirosen ja Ilkka Kivimäen mielestä huippuvalinta.He viihtyivät yhdessä Kivimäki vahvistaa.
Korsikan onnettomuuden jälkeen huhut Creston perheen ja mafian välisistä sotkuista levisivät laajalle.Creston isä asui Yhdysvalloissa,ja huhujen mukaan mafia olisi kostanut isä Crestolle poikansa kautta.
-Huhujen mukaan Henkka olisi ollut sivustakärsijä kun mafian koston kohde olisi ollut Sergio Cresto.Mutta kaikki spekulaatio ovat turhia,koska kukaan ei koskaan saa selville,jos attentaatti olisi todella tapahtunut.Itse en usko näihin väitteisiin ja kieltäydyn uskomasta,että onnettomuuden taustalla olisi jotakin kummallista,Piironen sanoo.
Iltalehdessähän oli taannoin juttu Henkasta ja tosta onnettomuudesta.
Siinä oli Henkan vaimon haastattelu lähinnä Henkan legendasta ja eri spekulaatioita onnettomuuden syistä.
Hurjimmat visiot olivat olleet että autoa olisi ammuttu singolla ja siitä syystä tämä räjähdys ja raju palo.Ken tietää,eipä ollut todistajia tapahtumalle juuri siinä kohtaa.
Mikän oli mafian rooli Lancia tallissa tuolloin? Kysymys heräsi henkiin kun luin viime vuonna ilmestyneen Juha Kankkusen kirjan.
Monte-Carlo 1987. Vajaa vuosi Henkan onnettomuuden jälkeen.Kankkunen painaa rallin kärjessä,johto Biasoniin puolitoista minuuttia.Tallipäälikkö Cesare Fiorio ilmoitta eräällä huoltopaikalla.
-Tallin edun kannalta on nyt tärkeämpää,että Biasion voitaa.
Fiorio ja Kankkunen käyvät ankaraa keskustelua usealla huoltopaikkalla,Juha on punaisena raivosta.
Viimeiseen huoltopaikkaan laskeutuu helikopteri,josta astuu ulos joukko nahkatakkisia miehiä.Jäänuotteja Staffan Pettersonin kanssa tekemässä ollut Patric Snijers sanoo Staffanille.-Tuolta tulee sen näköisiä miehiä,että voittaja päätetään nyt.
Ja niinhän siinä kävi että Juha joutui päästämään Biasonin edelle viimeisellä pikiksellä.Että näin,mitä olivat miehiään nuo nahkatakki ukot??
Ulosajojäljet
Juuri ennen onnettomuuspaikkaa asfaltiin oli piirtynyt jäljet,jotka kertoivat,että Henkan ajama auto oli pyörähtänyt kolme kertaa vaakatasossa ennen kuin oli osunut kivimuuriin ja kaatunut sen taase,Alenin kartanlukia Ilkka Kivimäki kertoo.
Alen saapui paikalle toisena autona.Toivosen perään startannut Bruno Saby oli tulipalosta ja savusta huolimatta jatkanut pysähtymättä ajoaan EK.n maaliin.
-Katollaan olleen auto keula oli muurin takana suunnilleen asvaltin pinnan korkeudella.Näimme ensin savun,mutta emme autoa.Seuraavassa mutkassa Markku sattui katsomaan sivulle,huomasi Lancia värit ja painoi jarrut pohjaan.
Alen peruutti nopeasti takaisin."Missä äijät ovat",Markku totesi seuraavaksi.Pian tajusimme että Henkka ja Sergio olivat yhä palavan auton sisällä.
-Yritimme päästä auto lähelle,mutta ympärillä palava heinikko toi tulen lähemmäksi meitä.Myös Lancian helikopteri saapui paikalle ja yritti sammuttaa paloa roottorien ilmavirralla.
-Se ei ollut ollenkaan pahanoloinen ulosajo.Uskon,että molemmat oliva välittömästi menettäneensä tajunnan hengittäessään myrkyllisiä palokaasuja,koska auton ovet olivat kiinni.Auto oli ehjä.Tulta ja kuolemaa lukuun ottamatta kaikki muu sillä onnettomuus paikalla oli normaalia.
Kivimäki sanoo,että Henkan Lancian jättämät pyörähdysjäljet olivat keskellä tietä.
-Henkka olisi ottanut vauhtia pois muurin tai kiviseinän avulla,ellei esimerkisi kaasu olisi hirttänyt kiinni.
Kivimäen mukaan Henkan flunssan vaikutusta tapahtuneeseen liioiteltiin vahvasti.Onnettomuuspäivän aamunakin kaikki oli aamiaisella kunnossa.
Henkka ei valittanut väsymystä tai flunssaa kertaakaan.
Juha Piironen kertoo:
Olen varma,että onnettomuuden taustalla ei löydy ainoatakaan erikoista tarinaa.Uskon,että mutka tuli hieman Henkan silmille ja hän yritti ajaa autoa tyylilleen uskollisena loppuun asti.
Kaikki nuottivirhemahdollisuudet voi unohtaa.Se mutka oli sellainen,jossa ulosajon mahdollisuus oli olemassa.Jos nuottivirhe oilsi tapahtunut,jarrutusjälki olisi löytynyt ja se Lancia olisi lentänyt kauas rotkoon.Auto ei ollut kaukana tiestä,se oli vain pyörähtänyt matalan muurin taakse.
Totta kai jotai outoa tilanteessa on ollut,mutta vastauksia kysymyksiin ei kukaan saa koskaan,koska esimerkiksi turvavöiden lukot olivat täysin sulaneet.Kukaan ei tiedä,yrittikö jompikumpi mahdollisesti ulos autosta.
Harri Toivonen kertoo:
Minulle on kerrottu teoria,jonka mukaan Henkka olisi edellisellä suoralla painanut normaalisti kaasun pohjaan,mutta kun hän ryhtyi jarruttamaan niin kaasupoljin olisi mennyt lattiasta läpi,juuttunut jumiin ja kaasu olisi hirttänyt kiinni.
Vastaavanlainen tapahtuma oli jo kertaalleen toteutunut Markku Alenin S4:ssä Argentiinan testeissä.
Toisen uskottavan teorian mukaan Lancian etuperä olisi rikkoontunut edellisellä suoralla.Markku Alenille kävi samoin kuukautta myöhemmin Kreikassa.Etuperä rikkoutui ja kun Markku jarrutti ennen mutkaa ,käänsi ratista ja painoi kaasun pohjaan,auto ei kääntynytkään vaan ajautui suoraan tieltä ulos.
Miksi Henkka veti kuin hurmiossa vaikka johtoasema oli yli kaksi minuuttia???
Oliko tarkoitus näyttään Fioriolle kuka on tiimin nopein kuski.
Kuusitoista pikistä oli ajettu ja Henkka oli ajanut pohjat kaksitoista kertaa.
Ennen huoltotaukoa ajettu 58,14 km.n Campe Militaire Corten EK:n 47 sekuntia kovempaa kuin muut.Sitten huoltotauko ja seuravalla eekoolla sattui tämä onnettomuus.
Harri Toivonen: Henkka rakasti ajamista.
Piironen: Henkka ajoi sitä kohtalon kisaa ihan saatanan kovaa.Hän oli sellainen on-off kuljettaja.Raja onnistumisen ja epäonnistumisen välillä on kuin veteen piirretty viiva.
Markku kysyi Henkalta viimeisenä aamuna,että "miten sä pystyit vetämään noin kovaa".
"Kaikki vain onnistuu.Tämä on mun vauhti nyt,eikä tässä ole mitään tuskaa yhtään",kuului hymyilevän Toivosen viimeinen vastaus tallikaverilleen.