Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Kun todella on ollut niin että hän uhrasi itsensä pelastaessaan pahoin loukkaantunutta Sergiota, uskon että Harri Toivonen puhuu täysin totta. Ja todellakin veljensä uhrasi elämänsä pelastaakseen kartturinsa ja myös itsensä, jos todella kaasu hirtti kiinni niin siksi niitä jarrutusjälkiä ei ollut, en tiedä mitä vauhti osumahetkellä oli, mutta ilmeisesti osuma puuhun ei sittenkään ole ollut niin kova kuin Fisan lääkärit uskoivat.
Toi uskominen kannattaisi lopettaa heti alkuunsa, ja aloittaa asian ihmettely vaikka naputtelemalla johonkin FEM-softaan tuo auton CRMO-runko ja tutkimalla millaisia voimia tarvitaan jotta se menee tuohon kuntoon.

Jos tuo kuulostaa oudolta niin Windowsin Paintilla voi piirtää se minkä verran sinne ohjaamoon jää tilaa edes ennen sitä kun Lancian kuljettajan puoleinen helma osuu puuhun sellaisella voimalla että kuljettajan istuin alkaa vaihtaa paikkaa. Välissä on siis vielä polttoainesäiliö joka lakkaa olemasta.

Kuljettajan ruumis voi hyvinkin olla ulkona autosta, jo ensimmäisen osuman jälkeen. Turvavyöt kestää tietyn määrän voimaa (luku lienee helposti saatavilla ja voi verrata tuohon ensimmäiseen mallinnukseen) ja kun ne eivät enää kestä, menevät poikki. Samoin turvavyön ja penkkien kiinnikkeet. Lisäksi kun otetaan huomioon että todennäköisyys penkin rikkoutumiselle on melkoinen, en epäile etteikö kuljettaja olisi voinut olla ulkona autosta.
 

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
Hmm, selviää tollasesta tällistä mutta kuolee auton ulkopuolella?

Minkä kristallipallon kautta kartturin omaiset muuten kuulleet että näin kävi?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Minkä kristallipallon kautta kartturin omaiset muuten kuulleet että näin kävi?
Jospa asialla on ollut juurikin päämekaanikko.

Harrin haastattelussa on muuten lehdet puussa, eli varmaankin haastattelu on tehty jo viime syksynä. :doubtful:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse pidän Harri Toivosta ja YLEä jonkinlaisina auktoriteetteinä tässä asiassa. Jos Harri ei uskoisi juttuun yhtään, miksi hän avaisi suunsa siitä? Jos YLE pitäisi juttua aivan humpuukina, olisihan toimittaja voinut kommentoida asiaa tai leikata sen pois insertistä. Lisäksi espanjalaiselta foorumilta luettu Biasionin kertomus täsmää Harrin kertomaan - jos kertomuksissa olisi vaikka selviä eroja, niin hommalta alkaisi pudota pohjaa pois. Tämä asia on saattanut olla niitä, joista Lancia on yksinkertaisesti vaiennut. Asia ei ole tullut ikinä aiemmin Toivosten perheen tietoisuuteen ja Creston perheen mahdolliset julkilausumat eivät ole kantautuneet suomalaisen eikä muunkaan Pohjois-Eurooppalaisen lehdistön korviin.

Toki pitää allekirjoittaa Harrin sanoma - jos et ollut paikalla, et voi sanoa varmaksi. :dunno:
 

Tommi-95

Well-known member
Liittynyt
6.6.2010
Viestit
68
Tulee vain sekin mieleen tässä kun Saby ja kumppanit tulivat runkipaikalle niin jos Henkka olisi ollut auton ulkopuolella niin kai nää kuskit ois sen huomannu? tai jos se on sit Crestoo auttaessaan menettänyt tajuntansa ja tippunut syvemmälle rotkoon.. jolloin vaikea mennä näkemään sinne savun sekaan mitään.. Mutta tää juttu on alusta alkaen ollut niin huonosti tutkittu että vaikee mennä puhumaan mitään. :doubtful:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tulee vain sekin mieleen tässä kun Saby ja kumppanit tulivat runkipaikalle niin jos Henkka olisi ollut auton ulkopuolella niin kai nää kuskit ois sen huomannu? tai jos se on sit Crestoo auttaessaan menettänyt tajuntansa ja tippunut syvemmälle rotkoon.. jolloin vaikea mennä näkemään sinne savun sekaan mitään.. Mutta tää juttu on alusta alkaen ollut niin huonosti tutkittu että vaikee mennä puhumaan mitään. :doubtful:
Saby ajoi ensin ohi ja Biasionin tullessa paikalle auton lähelle ei enää päässyt liekkien vuoksi. Jos ja kun Henkka on autosta ulkona ollut, niin kuitenkin aivan välittömässä läheisyydessä, koska on palanut auton jäänteiden mukana tuhkaksi.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Tulee vain sekin mieleen tässä kun Saby ja kumppanit tulivat runkipaikalle niin jos Henkka olisi ollut auton ulkopuolella niin kai nää kuskit ois sen huomannu? tai jos se on sit Crestoo auttaessaan menettänyt tajuntansa ja tippunut syvemmälle rotkoon.. jolloin vaikea mennä näkemään sinne savun sekaan mitään.. Mutta tää juttu on alusta alkaen ollut niin huonosti tutkittu että vaikee mennä puhumaan mitään. :doubtful:
Kahdessa minuutissa, mikä kait autojen väli oli, ennättää tapahtua aika paljon. Alle 10 sek. kuljettaja autosta ulkona. Kahden minuutin sisään tulipalon koko nielee reilusta autoa laajemman tilan. Jos siinä on mennyt taju pois auttaessa, niin ei sitä ulkopuolista hahmoa tulipalon seasta huomaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse asiassa Biasion ja Siviero ensimmäisenä paikalle ehtineinä ovat varmaan onnettomuuden loppuasetelman parhaiten nähneet, kun tulipalo ei ole vielä ehtinyt tuhota aivan kaikkea.
 

Tommi-95

Well-known member
Liittynyt
6.6.2010
Viestit
68
Itse asiassa Biasion ja Siviero ensimmäisenä paikalle ehtineinä ovat varmaan onnettomuuden loppuasetelman parhaiten nähneet, kun tulipalo ei ole vielä ehtinyt tuhota aivan kaikkea.
Totta. Mutta olikos siitä jotain että Alen-Kivimäki olivat kertoneet oudon jutun tästä onnettomuudesta että olisivat olleet ekana paikalla, sanoikos joku että olivat pakosti muistaneet eri rallin/tapahtuman?
 
Viimeksi muokattu:

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
110
Kahdessa minuutissa, mikä kait autojen väli oli, ennättää tapahtua aika paljon. Alle 10 sek. kuljettaja autosta ulkona. Kahden minuutin sisään tulipalon koko nielee reilusta autoa laajemman tilan. Jos siinä on mennyt taju pois auttaessa, niin ei sitä ulkopuolista hahmoa tulipalon seasta huomaa.
Jotenkin muistelisin, että autojen väli oli 1 minuutti.

E: Jotenkin tuntuu noita auton romun kuvia katsoessa tosi epätodennäköiseltä että joku olisi selvinnyt rysähdyksestä hengissä, senverran on kasassa tuo auto.
 

Tommi-95

Well-known member
Liittynyt
6.6.2010
Viestit
68
Jotenkin muistelisin, että autojen väli oli 1 minuutti.

E: Jotenkin tuntuu noita auton romun kuvia katsoessa tosi epätodennäköiseltä että joku olisi selvinnyt rysähdyksestä hengissä, senverran on kasassa tuo auto.
+ se että Saby ajoi ohi eli siinä oli eka auto 2min sen jälkeen kun Henkka oli kaatanu sinne rotkoon, eikä se auto oo kasassa kun vaan sieltä pohjasta yhestä kohtaa mikä eellä on vissiin menty puuhun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Totta. Mutta olikos siitä jotain että Alen-Kivimäki olivat kertoneet oudon jutun tästä onnettomuudesta että olisivat olleet ekana paikalla, sanoikos joku että olivat pakosti muistaneet eri rallin/tapahtuman?
Tässä ovat muistaneet jotenkin väärin, sekoittaneet ehkä Salosen ulosajoon tai muuten muistikuvat sekoittuneet shokissa muilta kuultuun. Autojen järjestys oli Toivonen, Saby, Biasion, Chatriot, Alen. Onnettomuusmutkaan asti ehti ajaa vain Toivonen, Saby ja Biasion.
 

Tommi-95

Well-known member
Liittynyt
6.6.2010
Viestit
68
Tässä ovat muistaneet jotenkin väärin, sekoittaneet ehkä Salosen ulosajoon tai muuten muistikuvat sekoittuneet shokissa muilta kuultuun. Autojen järjestys oli Toivonen, Saby, Biasion, Chatriot, Alen. Onnettomuusmutkaan asti ehti ajaa vain Toivonen, Saby ja Biasion.
Toisaalta outoa että siinä on Lancian äijät kertoneet eri versioita, onko mahd. talli painottanut kertomaan jotain ihan muuta mitä todellisuudessa oli? Koska eikös tää Lancian tallipomo Fiorio ollut muutenkin tyly tän ulosajon jälkeen, talli pakkas kamansa nopeesti ja poistu paikalta mitään sanomatta kenellekkään..
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tuo Harrin mainitsema päämekaanikko taitaa olla "legendaarinen" Rino Buschiazzo.

Pienellä googlettelulla löytyi joitain uusia tiedonjyväsiä joita ei tässä keskustelussa olla vielä tietääkseni tuotu esille. Voi olla, että tämän sivuston artikkeleihin on kyllä jo viitattu aiemminkin, mutta ei näihin yksityiskohtiin tietääkseni.

Elikkä viittailen näihin google-käännöksiin.
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=it|en&rurl=translate.google.com&u=http://www.henritoivonen.it/menu/anniversari/141-sempre-nei-nostri-cuori-tuttorally-nd-5-maggio-1996.html&usg=ALkJrhjGOHej0RrTXYj4m_F2wvblb7CUdw

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=it|en&rurl=translate.google.com&u=http://www.henritoivonen.it/menu/fatale-tour-de-corse86/147-lisola-stregata-tuttorally-maggio-1986.html&usg=ALkJrhhaDEQbpikIeJf5XRZIGLW1L0iLqw

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=it|en&rurl=translate.google.com&u=http://www.henritoivonen.it/menu/fatale-tour-de-corse86/28-qolocausto-senza-percheq-tour-de-corse-1986-rombo-6-maggio-1986-nd19.html&usg=ALkJrhiKlhNQTbFFmbCSyQYQrjXuNcFcEA

Silminnäkijät:
Onnettomuusvideon kuvaajan lisäksi ennen ulosajopaikkaa oli seissyt mäen päällä poliisi, jonka näkemäkenttä käsitti ulosajomutkaa edeltävän lyhyen suoranpätkän ja siitä ulostulon, mutta ei itse mutkaa. Hän ei ollut havainnut mitään tavallisuudesta poikkeavaa edeltävällä suoralla ja epäili ensin, että auto oli pysähtynyt teknisen vian takia kun auto ei ilmestynyt mutkasta ulos. Tajusi vasta mitä oli tapahtunut kun kuuli selvästi räjähdyksen äänen ja näki savupilven.
Tuon kuuluisan onnettomuusvideon kuvaaja oli artikkelin mukaan ehtinyt näkemään auton mutkassa ennen kuin se suistui ulos: "It seemed to me that Toivonen did strange gestures with his arm, as if to ward off an insect inside the cockpit". Täytyy ottaa kuitenkin huomioon, että kuvaaja oli jonkin matkan päässä ja tilanne on ollut ohi parissa sekunnissa, eli voi olla että hän on nähnyt välähdyksen siitä kun ohjaamo on ns. täynnä käsiä. Sitä ei sitten mainita saiko hän jo näitä sekunteja taltioitua videolle.

Kuljettajien jäännökset:
"The body of Henri, by the brutal force of the explosion, is catapulted out of the car". Toisessa sivustolla olevassa artikkelissa muotoillaan taas "with pilot's body squirting out of the cockpit" eli ilmeisesti niin, että Henkka olisi ollut puoliksi ulkona ohjaamosta. Eli olisiko autossa tapahtunut joku voimakas räjähdys pian palon syttymisen jälkeen koska videon perusteella ei voi päätellä näin voimakasta räjähdystä, ainoastaan tuon "räjähdysmäisesti" alkavan tulipalon. Artikkelissa olevan timelinen mukaan ensimmäinen sammutusajoneuvo oli paikalla 15.14 eli noin 15 minuuttia onnettomuuden jälkeen ja kuljettajien jäännökset saapuivat sairaalaan Cortessa 16.30, jossa Lancian lääkäri Bartoletti tunnisti ruumiit, eli puolitoista tuntia onnettomuuden jälkeen. Tätähän on kovasti spekuloitu, ehdittiinkö sinne paikalle todellisuudessa noin nopeasti, lopputulos olisi kuitenkin ollut sama todennäköisesti vaikka paikalla oltaisiin oltu viidessä minuutissa.

Sergio Creston kirje:
Ehkä kaikista sykähdyttävin uusi yksityiskohta itselle on kuitenkin, että Crestolta jääneistä tavaroista löytyi kirje, jossa hän toivoi saavansa polttohautauksen. Kirje oli päivätty 20.4.1986, eli vain vajaa pari viikkoa ennen onnettomuutta.

Tiedä sitten näistä...
 
Ylös