Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Täällä kovasti mesotaan, että onnettomuuden spekulointi on ihan turhaa, mutta en sanoisi niin. Tuntuu, että koko onnettomuudesta on tämänkin topicin ansiosta aivan erilainen mielikuva kuin joskus aiemmin. Monenlaista tietoa on löytynyt lisää. Kaikilla on vähän eri tietolähteitä ja "palapelin palasia" ja täällä ne ovat loksahtaneet kohdalleen. Melkein voisin uskoa että urheiluruudun ja Iltalehden juttu on syntynyt siitä, että hekin ovat huomanneet kuinka paljon tätä onnettomuutta puidaan täällä palstalla ja muuallakin netissä ja lehdissä ja kuinka tämä aihe kiinnostaa ja koskettaa ihmisiä.
Ja usein tuollaisten lehti-ja tv-julkaisujen myötä uutta tietoa ja muistikuvia alkaakin löytyä lisää sieltä sun täältä, kun ihmisiä on ikään kuin muistutettu aiheesta.


Luulen, että sitä tietoa löytyisi vielä paljonkin lisää, jos joku päättäisi alkaa kirjoittamaan aiheesta kirjaa ja lähtisi tutkimaan asiaa oikein perusteellisesti. Matkustaisi vaikka Korsikalle tutkimaan onnettomuuspaikkaa ja alkaisi jostakin etsimään ja haastattelemaan niitä avainhenkilöitä, jotka olivat paikalla silloin -86. Näitä ovat mm. onnettomuusvideon kuvaaja, ennen mutkaa katselijana ollut poliisi, paikalle saapunut pelastushenkilökunta, hinausauton miehistö, Miki Biasion, Tiziano Siviero, Bruno Saby karttureineen, Lancia-tallin henkilökuntaa ym.
Lisäksi nykytekniikalla voisi pystyä tietokoneohjelmien avulla simuloimaan auton todennäköisen liikeradan kuinka se on suistunut ulos. Tai ainakin sulkemaan jotain teorioita pois. Tien kaarevuus, mutkan jyrkkyys ym.tiehen liittyvät asiat pystyisi suurinpiirtein selvittämään, samoin Lancian teknisten tietojen avulla rajaamaan esim. nopeuden jollekin välille. Onnettomuusvideostakin voisi ammattilaislaitteilla saada enemmän selkoa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tarkoitat kai incar-kameran nauhaa, sillä mm. tv-kameroiden välittämää kuvaa on jaossa mm. youtubessa. Lisäksi nauha on ollut nähtävissä lukuisissa vhs-nauhoissa, joissa on ollut erilaisia moottoriurheiluonnettomuuksia.

Incarin takavarikoimisen ymmärrän ainakin siinä mielessä, että onnettomuudessa Stefan meni ns. soseeksi eikä ketään palvele nähdä kuvanauhaa sellaisesta.
Juu tiedän ja olen nähnyt sen incar-kuvan onnettomuudesta Ickxin autosta, en tiedä oliko Bellofin autossa edes kameraa, tietääkseni ei. Mutta koskaan en ole nähnyt tuota onnettomuutta ulkoapäin kuvattuna, siis itse onnettomuutta, jälkitilannetta olen nähnyt paljonkin. Ja muistan lukeneeni, että tämä ulkoapäin kuvattu video itse onnettomuudesta olisi ollut se joka takavarikoitiin/leikattiin seinäänosumisen osalta ja ainoastaan tuo Ickxin auton incar-kamerasta oleva kuva on olemassa itse onnettomuustilanteesta. Mutta se off-topicista...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tulipa tuosta bensatankista vielä sellainen mieleen, että jos auto on tippunut maahan katolleen ja bensatankki on pohjassa.... niin...öö.. mikä sen roihahduksen sitten aiheutti, koska silloinhan isku ei kohdistu tankkiin maahan osuessa??

Oli miten oli, mutta sellainenkin teoria tuli vielä mieleen; jos bensatankki tai moottoritila roihahtaa tuleen, auton ollessa katollaan, niin voisiko tuo leimahdus kohota aluksi vain ylöspäin, ohjaamon jäädessä ikäänkuin vielä liekkien alle suojaan? Toki ne liekit nopeasti leviäisivät kaikkialle, mutta jos tuo teoria toimisi, niin kuljettajillahan olisi saattanut olla muutamia sekunteja aikaa päästä ulos.
Voi olla että nyt ei meikäläisellä ihan raksuta realistisella taajuudella, mutta kunhan pyörittelen...
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
Tulipa tuosta bensatankista vielä sellainen mieleen, että jos auto on tippunut maahan katolleen ja bensatankki on pohjassa.... niin...öö.. mikä sen roihahduksen sitten aiheutti, koska silloinhan isku ei kohdistu tankkiin maahan osuessa??

Oli miten oli, mutta sellainenkin teoria tuli vielä mieleen; jos bensatankki tai moottoritila roihahtaa tuleen, auton ollessa katollaan, niin voisiko tuo leimahdus kohota aluksi vain ylöspäin, ohjaamon jäädessä ikäänkuin vielä liekkien alle suojaan? Toki ne liekit nopeasti leviäisivät kaikkialle, mutta jos tuo teoria toimisi, niin kuljettajillahan olisi saattanut olla muutamia sekunteja aikaa päästä ulos.
Voi olla että nyt ei meikäläisellä ihan raksuta realistisella taajuudella, mutta kunhan pyörittelen...
Jos katsot auton palanutta runkoa, huomaat että auton vasen sivu juuri kuljettajan takaa on saanut voimakkaan iskun. Jopa niin voimakkaan, että sen lisäksi että kehikko on painunut sisäänpäin, on koko runko vääntynyt iskun voimasta. Juuri tässä osumiskohdassa S4:ssä sijaitsi polttoainesäiliö. Lisäksi moottorin pakosarja sijaitsi moottorin vasemmalla sivulla, eli polttoainetankin painuessa sisään ja hajotessa polttoaineella oli vain muutamia kymmeniä senttejä matkaa punahehkuiseen pakosarjaan ja turboahtimeen.

Iskun aiheuttaja on mitä todennäköisimmin rinteessä ollut puu. Sen lisäksi että painumisjälki on tasaisen pyöreä, on kuvissa näkynyt puun runko, jonka kuori on rikkoutunut.
 

TJS

Lunta, lisää lunta
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
76
Henkka jarrutti ainakin Korsikalla vasurilla, vasemman jalan käyttö mutkissa on silmiinpistävän kovaa melkeinpä jokaisessa klipissä jota Henkasta tuosta rallista löytyy ja pidemmissä mutkissa tuntuu, että jarruvalot palavat läpi mutkan. Joskus aikanaan mietin, miten tuo on vaikuttanut jarrujen kulumiseen verrattuna kilpakumppaneihin. Ainakin Montessa Henkalla oli melko paljon jarruhuolia ilmeisesti.

Loistava esimerkki tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=DpaJV4mla2U#t=1m07s

Jarruvalot palaa koko s-mutkan ajan, toisin kuin kellään muulla kuskilla videolla. Mutta samalla Henkka ajoi tuon paikan juoheimmin nostamatta paljoa keskellä toisin kuin muut kuskit.
Tuossa kohtaa Henkka ei varsinaisesti jarruta siinä kohtaa, kun autoa kuvataan takavinkkelistä. Mutkaan jarruttaminen on tapahtunut jo siinä vaiheessa kun auto lähestyy kameraa.

Syy miksi jarruvalot palavat mutkassa on se, että Henkka sitoo vasurilla. Ts. painaa samaan aikaan kaasua ja hiukan jarrua.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tuossa kohtaa Henkka ei varsinaisesti jarruta siinä kohtaa, kun autoa kuvataan takavinkkelistä. Mutkaan jarruttaminen on tapahtunut jo siinä vaiheessa kun auto lähestyy kameraa.

Syy miksi jarruvalot palavat mutkassa on se, että Henkka sitoo vasurilla. Ts. painaa samaan aikaan kaasua ja hiukan jarrua.
Juu tätä jarrulla sitomista mutkassa juuri hain kanssa enkä niinkään voimakasta keskellä mutkaa jarruttamista. Tuota Henkan tyyliä vain harvemmin näkee noin paljon käytettynä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Olenko ymmärtänyt oikein, että yksi peruste vasemman jalan jarruttamiselle oli pitää turbo pyörimässä?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Olenko ymmärtänyt oikein, että yksi peruste vasemman jalan jarruttamiselle oli pitää turbo pyörimässä?
Turbonpaineita pidettiin yllä välikaasulla alaspäin vaihdettaessa. Vasemman jalan jarrutuksella vain tasapainotettiin auton käytöstä, kuten tuosta Korsikan s-mutkasta hyvin näkee.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Turbonpaineita pidettiin yllä välikaasulla alaspäin vaihdettaessa. Vasemman jalan jarrutuksella vain tasapainotettiin auton käytöstä, kuten tuosta Korsikan s-mutkasta hyvin näkee.
Kyllä myös turbon painetta pidettiin yllä. Turbo tekniikka ei ollut ihan niin kehittynyttä kuin tänä päivänä ja jos nosti jalan kaasulta niin paineet laski. Ja kun viivettä oli niin kaasun painamisen jälkeen hetkeen ei tapahtunut mitään. Eli vasurin jarrutuksella saatiin kaksi etua, rauhoitettiin autoa mutkassa ja saatiin turbon paineet pidettyä alueella kun veto oli päällä koko ajan...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kyllä myös turbon painetta pidettiin yllä. Turbo tekniikka ei ollut ihan niin kehittynyttä kuin tänä päivänä ja jos nosti jalan kaasulta niin paineet laski. Ja kun viivettä oli niin kaasun painamisen jälkeen hetkeen ei tapahtunut mitään. Eli vasurin jarrutuksella saatiin kaksi etua, rauhoitettiin autoa mutkassa ja saatiin turbon paineet pidettyä alueella kun veto oli päällä koko ajan...
Ok, hyvä kun korjasit. Ajattelin vaan, että vasemman jalan jarrutus ei välttämättä liity turboon, koska Henkkakin käytti ko. tekniikkaa myös turbottomilla autoilla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Ok, hyvä kun korjasit. Ajattelin vaan, että vasemman jalan jarrutus ei välttämättä liity turboon, koska Henkkakin käytti ko. tekniikkaa myös turbottomilla autoilla.
Juu niin käytti ja olisiko peräti Pentti Airikkalan oppeja? En ole varma... Pena oli kova vasurilla jarrutuksen puolestapuhuja ja hän käytti sitä myös takavetoisessa vapaastihengittävässä autossa juuri rauhoittamaan auton käytöstä.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kyllä myös turbon painetta pidettiin yllä. Turbo tekniikka ei ollut ihan niin kehittynyttä kuin tänä päivänä ja jos nosti jalan kaasulta niin paineet laski. Ja kun viivettä oli niin kaasun painamisen jälkeen hetkeen ei tapahtunut mitään. Eli vasurin jarrutuksella saatiin kaksi etua, rauhoitettiin autoa mutkassa ja saatiin turbon paineet pidettyä alueella kun veto oli päällä koko ajan...
Paitsi että eikös Lanciassa ollu myös mekaaninen ahdin, joka vaikutti alakierroksilla, joten tuo vasurijarrutus sen suhteen olisi turha.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Paitsi että eikös Lanciassa ollu myös mekaaninen ahdin, joka vaikutti alakierroksilla, joten tuo vasurijarrutus sen suhteen olisi turha.
Niimpä oli en heti muistanut... Enivei nuo on kuitenkin ne kaksi syytä miksi sitä yleensä käytetään... Tuskin siitä turbon paineiden kannalta mitään haittaakaan oli...
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Mietteitä

Löytyy tuo video koneelta ja kelailin sitä tuossa ja vaikuttahan se hieman oudolta. Noin 1-2 sekunttia ennen tulipalloa videon vasemmalla laidalla eli mutkan oikealla puolella ryteikössä lentää jotain rojua ja pölyä(eikö mutkassa ollut jotain kivitystä tai puuaitaa, mahdollisesti Lancian takapyörä irronnut osumasta kiveen?? Vaikuttaa videon perusteella, että ulos on menty ja kovaa, mutta kulmassa jossa Lancia osuu puuhun videolla on outo tai kuvassa vilahtava punavalkoinen auton osa on Lancian nokkaa.
Aivan, kuin auto tulisi väärästä suunnasta tai sitten tuota on vaikeata tulkita... Pohja edellähän se osui puuhun?? Jos niin kuva puoltaa sitä tosiasiaa. Osuma, räjähdys, ei paljoa tehtävissä. :nope: Tai sitten video on hieman leikelty ja osuman ja räjähdyksen väliä olisi manipuloitu. :confused:

ääähh, turhaa spekulaatioo.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Luulen, että tuo illuusio, että auto tulisi väärästä suunnasta johtuu siitä, että auto on jäljistä ja videosta päätellen todennäköisesti pyörähtänyt tiellä ja reunalta pudotessaan 180 astetta ympäri. Reunan yli mentyään auto on osunut melkein välittömästi kuljettajan puoleinen kylki tai pohja edellä puuhun niin, että osuma on tullut hieman kuljettajan taakse siihen missä se vekki on rungossa. Tästä puusta auto on kimmonnut takaisin alaspäin tulosuuntaansa kohti, ja nokan kautta katolleen. Kova puuosuma auton takaosaan on heittänyt sen takaisin tulosuuntaansa ja pitkittäisliikkeeseen josta seurauksena katolleen putoaminen niin, että keula on jäänyt tietä kohti.

Oman näkemykseni mukaan auto tulee näkyviin videolla samalla kun ottaa tuon kohtalokkaan osuman puusta josta kimpoaa tulosuuntaansa ja katoaa kuvista hieman ennen pudotusta katolleen maahan. Vaikka kaasupoljin ei olisi jumiutunutkaan, niin hyvin mahdollista, että Henkalla oli vielä jalka kaasulla siinä vaiheessa kun leimahti, joka on varmasti osittain edesauttanut palon syttymistä. Monesti kaadoissa näkee tai kuulee kuinka moottori huutaa kun kuskin jalka pysyy kaasulla kaadon aikana.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Aivan näin se voisi olla. Kimmonnut, toisesta puusta tuohon 2 haaraiseen puuhun ja syttynyt heti tai sekunnttien päästä pysähdyksestä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
The video

Iam working on getting more information on the crash video.
I met today a british guy, who said he have seen that video at the meeting with Mr C Fiorio!! He said it was in 1990's. He remembered the video was longer that only few seconds. He did not remember was there anything more from the accident, but the the video was longer...

Same guy has done a lot of research work in F1, mostly reliability studies of different seasons. I will start to co operate with him and we will do similar "scientific" studies for rallying...
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Kyllä myös turbon painetta pidettiin yllä. Turbo tekniikka ei ollut ihan niin kehittynyttä kuin tänä päivänä ja jos nosti jalan kaasulta niin paineet laski. Ja kun viivettä oli niin kaasun painamisen jälkeen hetkeen ei tapahtunut mitään. Eli vasurin jarrutuksella saatiin kaksi etua, rauhoitettiin autoa mutkassa ja saatiin turbon paineet pidettyä alueella kun veto oli päällä koko ajan...
Bryhmän aikakausi videolla on M.Aleenin haastis,jossa puuhuu juurikin tuosta "pumppaamisesta".... Eli kyllä sitä Lanciaakin joutu varmaan pumppaileen mutkissa vaikka remmiahdin oli normi turbon lisäksi:D
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Löytyy tuo video koneelta ja kelailin sitä tuossa ja vaikuttahan se hieman oudolta. Noin 1-2 sekunttia ennen tulipalloa videon vasemmalla laidalla eli mutkan oikealla puolella ryteikössä lentää jotain rojua ja pölyä(eikö mutkassa ollut jotain kivitystä tai puuaitaa,
Tuohon aikaan mutkan alussa ulkoreunassa oli Levennys jossa oli hiekkaa/soraa...Tiessä olleet jäljet ei oikeen tue teoriaa,että auto olisi käyny tuolla tien reunassa olevalla soralla,mutta tiedä sitten...Voisiko vaalee savu olla autosta? Video on niin epäselvä ettei siitä mitään varmaa voi sanoa. Ääni raita ku olis niin sekin vois vähä selventää.


Kivimuuri oli mutkan penkereellä mutta se ei ollu mikään korkea oikeastaan se taisi tukea tietä,eikä sitä varten että se estäisi auton suistumisen rotkoon.

Autohan ei suistunu suoraa mutkasta ulos vaan mutkan lopussa.
 
Ylös