Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Kun jarrutetaan, niin pyritään mahdollisimman hyvään hidastuvuuteen. Kilpa-autoissa tämä tarkoittaa sitä, että samalla kun jarrutetaan ei käytetä kytkintä pohjassa kuten normiautoissa, vaan moottorijarrutus hoitaa osan hidastuvuudesta. Kytkintä ei käytetä kuin alasvaihdon kohdalla. Kun Henkkakin on jarruttanut, on kaasu aina ollut pois. Lanciassa oli tuohon aikaan 530-560hv ja kaasun ollessa päällä jarrutettaessa ei hidastuvuus ole riittävä. Samalla kärsii kytkin, voimansiirto ja ennen kaikkea jarrut.

Markun tarkoittama pumppaus oli sitä, että alasvaihdoissa samalla kun vasen jalka käyttää kytkintä jarrun ohella ja veto katkeaa hetkeksi, annetaan annos kaasua jolloin moottorin ja samalla turboahtimen kierrokset ja ahtopaine nousevat. Samaa tekniikaa käytetään vapareissakin, koska tällä tavoin voidaan kontrolloida moottorijarrutuksen voimakkuutta kun veto kytketään takaisin. Mutta tärkeintä on se, että voimansiirto ei voi päällä kun kaasua polkaistaan nopeasti. Moottorin pitää saada ottaa kierroksia vapaasti eikä jarrua tai vetoa vasten.

Pumppaaminen eroaa yleisesti käytetystä välikaasusta siinä, että välikaasua käytetään niin, että ensin kytkin alas, vaihde vapaalle, kytkin ylös, kaasua, kytkin alas, vaihde päälle ja kytkin ylös. Tällä on kaksi tarkoitusta: a) kierroksia nostettaessa vähennetään moottorijarrutusta eli pyörien lukitsemistaipumusta kytkin nostettaessa ja b) minimoidaan vaihteiston hammaspyörien välinen nopeusero mahdollisemman pieneksi, jotta vaihde menee päälle. Yleensä tätä ei vaadita synkronoiduissa vaihteistoissa.
Toki näin, oletuksena on tietenkin, että Toivonen on kelannut vaihteet alaspäin mutkaan tullessa oikea jalka jarrulla ja kaasulla, ja vasen kytkimellä. Tiukkenevaan kohtaan mutkasta toivonen on voinut siirtää vasemman jalan jarrulle sitoakseen autoa kirraavan kohdan läpi ajettaessa. Tällöin jos kaasu on hirttänyt kiinni, voi olla että jalkojen siirtäminen jarrulle ja kytkimelle on kestänyt niin kauan että auto on livennyt tieltä ulos.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Toki näin, oletuksena on tietenkin, että Toivonen on kelannut vaihteet alaspäin mutkaan tullessa oikea jalka jarrulla ja kaasulla, ja vasen kytkimellä. Tiukkenevaan kohtaan mutkasta toivonen on voinut siirtää vasemman jalan jarrulle sitoakseen autoa kirraavan kohdan läpi ajettaessa. Tällöin jos kaasu on hirttänyt kiinni, voi olla että jalkojen siirtäminen jarrulle ja kytkimelle on kestänyt niin kauan että auto on livennyt tieltä ulos.
Ei kai noissakaan kytkintä käytetty kun lähdössä. Kisa laatikot kuitekin.
 

U. Turhapuro

Member
Liittynyt
26.4.2013
Viestit
23
Ja Äffäläisistä sen verran et jos salkun tekee Lampola tai RS ni voi unohtaa sen kytkimen käytön muuten ku lähtiessä. En missään nimes kovin vahvasti väittäis et suurin osa käyttää kytkintä ylöspäin vaihtaessa. Itse en jaksanu välillä edes synkatulla SF-pyörän kirstulla sitä käyttää et menee ne ilman suorakytkyäki kyllä raakana ku vaan kierrokset sopii kohdalleen.
Menee ne vaihtee suorakytkyllä kyllä hyvin päälle ilman kytkintä, mutta kyllä sen käyttö ylöspäin ei hidasta paljoakaan ja tuo varmuutta vaihtamiseen. Varmasti löytyy paljon kuljettajia, jotka ei käytä kytkintä kuin liikkeelle lähdössä. Lampolan laatikkoa on tullut Toyotassa käytettyä ja sitä ei voi kun kehua.

Ite olen sillä kannalla, että suurin osa käyttää kytkintä, koska käyttämättä jättämisellä ei juurikaan voita. Esim. TMR Subarussa on kytkinpolkimessa anturi, joka katkaisee vaihdon ajaksi sytytyksen.

E-P Lappikin käytti kytkintä 1-vaihteelta 2-vaihteelle vaihdettaessa S2000 Fiestalla, vaikkakin autossa on sekventaalivaihteisto sytytyksen katolla.

Alla muutamia incar vidoita, missä näkyy hyvin kytkimen käyttö.

Juha Salo Mitsu EVO X http://www.youtube.com/watch?v=bb7_1QWuSQ0

Mika Perttula rallisprint Escort http://www.youtube.com/watch?v=I6OoT4J1HXk

Vuonna 1986 oli formuloissakin H-kaavio vaihteistot.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
En ole käyttänyt kytkintä suorakytkyllä ylöspäinkään. Tarve riippuu mm. vaihtokierrosluvusta, kytkentähampaiden määrästä, profiilista jne
Eräs ex-mitsukuski sanoi että käytti kytkintä suorakytkystä ja flat-shift toiminnosta huolimatta ylöspäin, vain pieni näpäytys, koska kytkinpolkimessa oli mikrokytkin flat-shiftille... no joo...

Yleisesti viime päivien turinoihin: löytyisköhän Hoffa samalla vaivalla?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki


Tätä kuvaa en ollut nähnyt aiemmin. Tästä kulmasta näkyy ehkä parhaiten rotkon syvyys, rinteen jyrkkyys ja paikka, josta auto on lentänyt tieltä puuhun ja siitä takaisinpäin (kuvan alareunassa näkyvän taittuneen puun kohdalle?). Tästä selittyy myös, miksi Biasion juoksee onnettomuusvideolla tiellä taaksepäin - heidän pysähtymiskohdalta on suora pudotus, mutta vähän taaempaa rinne on loivempi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Kävin lainaamassa tuon Antti Syvälahden Moottoriurheilu vei miehen -kirjan kirjastosta ja skannasin digikameralla Henkan onnettomuudesta kertovan kohdan. Eipä tässä nyt mitään uutta ole, mutta koskettava kertomus mieheltä, joka oli sentään saman pätkän varrella.




 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Blimey. Too bad it is still cut the way it is (for a "highlight" reel), hearing the car approaching the corner and so on could have solved a few questions. Still the idea of a full uncut/unedited version of this video intrigues ones mind.
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
I know its the best we have yet though, you can see alot of dust on the road before the car goes off. Which would suggest the car was maybe travelling sideways as it went off or it kicked up dust from the inside or outside of the road and was off line.
Pity the video misses the start as you would here weather henri was braking or not.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Big thanks for the link Marv, that's a find!

Also includes Henri's accident in Costa Smeralda which I have never seen before, very high speed off and if Henri hadn't managed to spin the car backwards, would have been a lot worse outcome probably in that accident already. Looks like he somehow totally missed the corner as there was apparently no technical problem in the car in that accident. Also some aftermath footage of Bettega's car that I have never seen before.

As to what comes to the Corsica accident footage and it's audio, if it's authentic, we can tell there were other spectators with the cameraman who witnessed the accident, including children. Also no engine sounds can be heard while the car rolls down the hill. Though the crash impact sounds sound like they have been either doctored higher or added afterwards as they sound so loud compared to the other noises, but I don't know. Maybe they are authentic but they sound very loud to my ear when taken into account the distance.

Also the crash impact sounds are "too much in synch" with the video in my opinion to be authentic, as sound travels 343 metres in a second and the cameraman was physically some 200-300 metres from the accident place. If you listen carefully, about a second after we can see the car bursting into flames you can hear a faint pop which most likely is the sound of the car exploding into flames. This suggests the sound is in a normal and authentic way "out of synch" at this point of the video. But the loud crash impact sounds before that come at the same time as we can see the impacts which raises a further doubt of doctored impact sounds.

The new brief close-up clip of the inferno that comes later just further elaborates the hopelessness of the situation that the other drivers who arrived on the scene had to face, there was nothing they could do.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Also no engine sounds can be heard while the car rolls down the hill. Though the crash impact sounds sound like they have been either doctored higher or added afterwards as they sound so loud compared to the other noises, but I don't know. Maybe they are authentic but they sound very loud to my ear when taken into account the distance.
If the throttle had jammed through the floor, we would have heard the car revving?
 

KW1967

New member
Liittynyt
17.5.2013
Viestit
2
Ihan onnettomuuden aikajanan täydentämiseksi kysyisin..tietääkö kukaan kuinka kauan onnettomuuspaikalle saapuneet kilpailijaparit olivat siellä ? ainakin kuvissa jossa Henkan auton jäänteitä nostetaan tielle ovat paikalla Jean Ragnotti ja Massimo Biasion ja taustalla näkyy Sabyn pösö...onnettomuudesta lienee kulunut huomattava aika koska auto romu on kylmentynyt palon jälkeen siinä määrin että sitä voidaan nostaa...tällä logiikalla luultavasti myös kuljettajaparin maalliset jäännökset on jo tuotu pois rotkosta..luultavasti muiden ajajaparien näkyvissä (joka tekee tilanteesta kanssakilpailijoille vielä hirveämmän).. jos joskus tästä tehdään jonkilaista dokumenttiä niin pelastushenkilökunta,palomiehet ja paikalle tulleet sotilaallisen poliisin (Gendarmerie = santarmi) miehet voisivat olla potentiaalisia haastateltavia....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Ihan onnettomuuden aikajanan täydentämiseksi kysyisin..tietääkö kukaan kuinka kauan onnettomuuspaikalle saapuneet kilpailijaparit olivat siellä ? ainakin kuvissa jossa Henkan auton jäänteitä nostetaan tielle ovat paikalla Jean Ragnotti ja Massimo Biasion ja taustalla näkyy Sabyn pösö...onnettomuudesta lienee kulunut huomattava aika koska auto romu on kylmentynyt palon jälkeen siinä määrin että sitä voidaan nostaa...tällä logiikalla luultavasti myös kuljettajaparin maalliset jäännökset on jo tuotu pois rotkosta..luultavasti muiden ajajaparien näkyvissä (joka tekee tilanteesta kanssakilpailijoille vielä hirveämmän).. jos joskus tästä tehdään jonkilaista dokumenttiä niin pelastushenkilökunta,palomiehet ja paikalle tulleet sotilaallisen poliisin (Gendarmerie = santarmi) miehet voisivat olla potentiaalisia haastateltavia....
Täällä muutama viikko sitten linkitetyn italialaisen sivuston mukaan ruumiit vietiin lähimpään sairaalaan tunnistettavaksi.

Alén on kertonut olleensa monta tuntia paikan päällä "kaaoksessa".
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
If the throttle had jammed through the floor, we would have heard the car revving?
Yeah if the engine was still running in full revs at that point it would very likely be heard in the video despite the distance of the cameraman and the accident. But as I said earlier, even an engine running in full revs while the car rolls down the hill wouldn't be conclusive proof of a jammed throttle. As many times in roll overs you can hear the engine revving in full revs against the limiter as driver's foot is left on the gas pedal.

I'm a bit afraid that no footage before that was recorded, but that the point the footage starts in the video is the point the cameraman started recording, but I hope I'm wrong. Also what makes me think so is that this is now the second "highlight video" that this accident material has been on and in both cases the accident footage starts exactly at the same point. And for the video editors editing the highlight it wouldn't really make too much of a sense not to show the car actually going off the road if the footage existed. Well, I hope I'm wrong.

I have seen some pictures of Bettegas car in the trees before, but never a video. I believe no one filmed the accident, but never know as I was in the thinking no video existed of Henri's Costa Smeralda accident either.

Ihan onnettomuuden aikajanan täydentämiseksi kysyisin..tietääkö kukaan kuinka kauan onnettomuuspaikalle saapuneet kilpailijaparit olivat siellä ? ainakin kuvissa jossa Henkan auton jäänteitä nostetaan tielle ovat paikalla Jean Ragnotti ja Massimo Biasion ja taustalla näkyy Sabyn pösö...onnettomuudesta lienee kulunut huomattava aika koska auto romu on kylmentynyt palon jälkeen siinä määrin että sitä voidaan nostaa...tällä logiikalla luultavasti myös kuljettajaparin maalliset jäännökset on jo tuotu pois rotkosta..luultavasti muiden ajajaparien näkyvissä (joka tekee tilanteesta kanssakilpailijoille vielä hirveämmän).. jos joskus tästä tehdään jonkilaista dokumenttiä niin pelastushenkilökunta,palomiehet ja paikalle tulleet sotilaallisen poliisin (Gendarmerie = santarmi) miehet voisivat olla potentiaalisia haastateltavia....
Sen italialaisen sivuston mukaan ruumiit saapuivat sairaalaan Cortessa 16.30 paikallista aikaa. Jossain taisi olla, että auto olisi palanut puolisen tuntia eli n. 15.30 asti. Eli jäännökset olisivat saapuneet Corteen tunti siitä kun auto oli sammutettu.

Vaikkei tuo onnettomuusvideo kokonaisuudessaan välttämättä koskaan ratkaisua antaisikaan onnettomuuden syyhyn, voisi se antaa melko tarkan kuvan onnettomuuden jälkitoimista, riippuen kuinka paljon onnettomuuden kuvaaja on nauhoittanut materiaalia tuon tuossa nähdyn lisäksi. Video kun valehtelee vähemmän kuin liki 30 vuotta vanhat traumaattiset muistikuvat. En toki tarkoita sitä, että julkiseen levitykseen tarvitsisi laittaa kuskien jäännöksien nostamista pois rotkosta tai muuta vastaavaa.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Thanks. :thumbup: I wonder what's the source of this?
The narrator (and the music and the overall style) reminds me of the French motorsport series called Autovideo, but not sure if this is cut from its episodes. At least I haven´t seen any of these crash scenes (Henri/Bettega) in the Autovideo episodes I have seen.
 
Ylös