Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei, tuo video on seuraavilta pätkiltä, jotka ajettiin matkataipaleena. En tiedä mikä on pysäytyksen syy, mutta siinä ajetaan ihan headsetit päässä. Tuosta tapauksesta löytyy myös jonkun virallisen tv-kanavan kuvaama versio eri kulmasta, jossa näkyy tienkyltit, ja niiden perusteella paikka on tunnistettu. Lisäksi kuvan auto on Bruno Saby, joka muutenkin oli ensimmäinen onnettomuuspaikan ohi ajanut auto.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Uutta kuvaa taas:



Tämä kuva on siis pari sekuntia ennen tai jälkeen tätä aiemmin nähtyä. Lisäksi nyt kuva on digitoitu paremmin kuin tämä lehtiskannaus:

 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^CSI is back:Keitä tunnistatte kuvasta kuvista
siinä edessä on varmaan
Chatriot
Biasion
Ragnotti

tuolla vasemmalla yläkulmassa penkalla oli jossakin toisessa kuvassa Alen/Kivimäki kaksikko,mutta tosta kuvasta ei varmuudella voi sanoa onko he siellä tätä kuvaa ottaessa.

Vasen reuna hinausauton takana/vieressä on joku sininen takki olkapäillä,mutta niin ku pilkottais valkoset haalarit ja laittas juuri aurinkolaseja päähän . käyttikö pösö sinisiä takkeja. Vai olisiko Lancian miehiä.

Edessä musta takkisen karvanaaman takana näkyy myös siniseen kansitakkiin,huom punanen sisävuori:) sonnustautunu hahmo.
Lancialla oli aiankin käytössä tuommosia tumman sinisiä takeja,mutta oli näköjään punasiakin Biasionilla ainakin:D.

Ragnotilla näyttäs ollevan heti tuoreeltaan tulkinta mitä on tapahtunut,kädet ja asiaa näyttäs olevan .Muut herrat kuunteelee ja tuijottaa eteensä.
Eikös se ollu juuri Ragnotti joka väitti jälkiä tutkineena ym. että tiessä ei ollu jarrutus jälkiä vaan yliohjaamisesta johtuneita jälkiä. En nyt muista kertoiko hän jonku teorian,täytyy selata tätä ylöspäin kyllä se tuollo jossain on??
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Jossain videollakin näkyy kuinka Ragnotti näyttää kädellä kuinka auto on hänen tulkintansa mukaan mennyt
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
http://www.youtube.com/watch?v=Kq5jqpeN2vw

Taas uutta videota, samasta ranskalaisesta ohjelmasta josta viimeinen haastattelukin. Tässä on kuskien haastatteluja onnettomuuspaikalla ynnä muuta jälkitilannekuvaa. Myös mm. Balestren, Fiorion ja kilpailun johtajan haastattelut tuoreeltaan. Pitäisi vain osata Ranskaa.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Löydöt aina lämmittää. Saahan tuosta videopalkin CC-napista vaikka French >> English -"käännöksen" päälle (=tekstitykset), mutta eipä niistä ota hullukaan selvää - lähinnä jotain asiasanoja että mistä puhutaan milloinkin.

EDIT: Eikä nekään toimi ainakaan omalla koneella kuin alkuosan.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Koska Fiorion ranskantaidot ovat yhtä huonot kuin omani, ymmärtäisin hänen sanovan, että onnettomuus saattoi johtua yhtä paljon kuljettajasta, autosta kuin reitistäkin tai niiden yhteisvaikutuksesta. Hänen mukaansa samanlainen onnettomuus olisi voinut sattua muuallakin kuin Korsikalla.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
170
http://youtu.be/-v95W6cHuHk?t=15m1s

Neil Hardwickin Why Finns Win Rallies -dokkarissa on still-kuva Toivosen Deltan romusta rotkossa, en ole mielestäni juuri tätä kuvaa missään nähnyt. Onko tuossa auton takana pala katetta tai lasia?

Olisiko peräti tuulilasi? Joku nostanut sen siihen esim. maasta?

Tästä alla olevasta kuvasta kun katsoo, niin mielestäni näyttää laminoidulta tuulilasilta. Tuskin muita laseja oli laminoitu, kuin tuulilasi. Jotenkin vain pienen näköinen suhteessa auton kokoon. Taitaa olla ainakin oikeasta reunasta katkennut ja osa roikkuu, joten saattaa olla että kuvasta ei saa oikeaa käsitystä "lasin" koosta.

http://ramoncanalsbalil.no-ip.info/galerias/displayimage.php?album=121&pid=5632
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
28 vuotta tänään täynnä tästä onnettomuudesta. RIP Henkka ja Cresto.

Ketjuun ei mitään uutta tietoa lisättävänä. Googlettelin joku päivä taas foorumeita ja taas espanjalaiselta foorumilta löytyi lukemisen arvoinen viesti, joskin taas tarvittaisiin espanjankielen taitoa google translatea enemmän. Tässä kuitenkin foorumilainen kertoo jutelleensa 90-luvulla kahden Lancian mekaanikon kanssa onnettomuudesta. Mekaanikko kertoo Toivosen ajaneen enemmän oman muistin perusteella kuin nuotista, mitä Cresto oli vihannut, ja onnettomuus katsottiin johtuneen lähinnä tästä. Lisäksi kommentoi että Toivosen nuha ei ollut paha, eikä hän ollut tuolloin kuumeessa. Toki nämäkin pitää ottaa sen kuuluisan suolahyppysen kanssa, kun kyse on 20 vuotta vanhoista keskusteluista jotka referoidaan ulkomuistista nettiin.

http://www.forocompeticion.com/foro/rally-internacional/10465-nuevs-investigaciones-sobre-el-accidente-de-toivonen-en-1-986-a-2.html#post427053
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
"The thing I'll never forget is the sheer anger I felt that we did not have the helicopter to be able to go and help them, as we'd had in the past," says Ninni Russo, Lancia team manager at the time. "But that year, President Balestre at the FIA had decided that we weren't allowed to fly over the cars to provide assistance, because he thought this would give the factory cars too much of an advantage over the privateers. As if a private car could have challenged for the top six anyway! I was furious: I wanted to find Balestre straight after the accident to shout at him about his stupid decision. Everyone sensibly stopped me from doing that; in the end it was [sporting director] Cesare Fiorio who went to meet him at the Campo dell'Oro hotel in Ajaccio that evening. From that conversation, the Group A concept was born which replaced Group B in 1987."

It's hard to know if the Lancia helicopter would have been able to help Toivonen and Cresto, but Russo's raw frustration stems from the fact that he wasn't even able to try. Alen was the second person on the scene, having started the stage behind the Peugeot 205 T16 of Bruno Saby (which would go on to win the rally). An hour or so earlier, Alen had left the Lancia motorhome parked in Corte where he and Toivonen had both grabbed some sleep, a commodity that was generally lacking in world rallying throughout the '80s. "I said to Henri before we went out, 'You've got three minutes in your pocket, there's no need to push now,— recounts Markku. "But Henri was always pushing. It's just how he was. On that day, there was nothing different about him."

As soon as Alen saw the black oil smoke, even before he got to the corner, he knew that there was little to be done. He stopped straight away, just as he had done the day before when his Peugeot rival Timo Salonen went off, luckily without consequence. Alen's co-driver Ilka Kivimaki tried to scramble down the valley to where the car had landed but was beaten back by the gradient and the heat. Alen — who would go on to become World Champion for just 11 days later that year, before the results from the Sanremo Rally were scrubbed — says he actually remembers very little about the immeasurable time that he was wandering helplessly by the side of the road: the human mind's natural defence mechanism against traumatic events. "It was terrible, I recall just feeling that," he remembers. "We had maybe 70 kilograms of fuel on board and magnesium wheels: there was no chance. All the cars were like bombs back then. We'll never know what happened to Henri and Sergio and even if we did it doesn't change anything. We all lost two friends as well as an amazing driver that day."

Russo, too, was one of the last people to see Toivonen and Cresto alive. "I find it hard to put into words," he says. "But most of all I remember them both being happy and serene at the start of the stage. And this is how I want to remember them, with that last image I have." It's the image that the photo on the memorial until recently depicted: Henri smiling at the camera after one of his many successes, Sergio relaxed and at ease. The snapshot may be fading, but the memories endure. That corner on the D18 has become an established place of pilgrimage, but one person who has not been so far is Harri Toivonen. "I have not felt ready yet, but I want to go and I will do," says Harri. "As long as people keep remembering him, it means that Henri will never really die."
Koko juttu:
http://archive.motorsportmagazine.com/article/august-2011/80/33d31545-615d-455d-9a92-8764ed2a4332/a-corner-of-corsica-that-is-forever-finnish
http://archive.motorsportmagazine.com/article/august-2011/82/6a0e8ded-c3d3-4a94-adfa-82a41caa8d3c/i-still-dont-know-what-happened-to-this-day-i-thin
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Taas väitetään että Alen olisi ollut ensimmäinen Lancia paikalla, vaikka se oikeasti oli Biasion. Alenille ja Kivimäelle on ehkä shokissa sekoittunut myöhemmin näytetty videomateriaali Biasionin pysähtymisestä aiempaan Salosen ulosajon ohittamiseen?

Sinänsä mielenkiintoista kuulla, että Cesare Fiorio oli mukana kokouksessa, jossa päätettiin A-ryhmän jatkamisesta MM-rallin huippuryhmänä, Lanciallahan oli auto jo valmiina.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä katselin vuoden 2000 Korsikan koostetta ja Colin McRaen ulosajo pisti silmään, hyvin samannäköinen tieltä poistuminen kuin oletettavasti Toivosella: Korsikan mittakaavassa pitkän suoran jälkeen vasurissa suoraan pihalle katto edellä. Colin jäi autoon loukkuun ja kesti 40 minuuttia ennen kuin hänet saatiin leikattua ulos ja tajukin ehti mennä hetkeksi. Ja tämä 14 vuotta Henkan onnettomuutta uudemmilla autoilla (Colinin Korsika-onnettomuudestahan on nyt myös tuo 14 vuotta). Focuksen runkokin näyttää vähän vääntyneen. Onneksi auto ei syttynyt palamaan... Sisäkamerasta näkee, että Colin osuu sisäpenkassa johonkin ja sen jälkeen ei ole mitään tehtävissä, koko tilanne on ohi ihan hetkessä. En tiedä onko Henkka osunut sisäpenkkaan, mutta varmasti tilanne on käynyt yhtä äkkiä.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös