Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

MPower

Member
Liittynyt
12.8.2015
Viestit
11
Video on postista #935

Oma vaikutelma kuvasta on että S4:n perä osoittaa hieman yläviistoon taivaalle ja vain auton keula on tiessä kiinni. Olisko mahdollista että auton perä kohtaa jonkinlaisen nosto- tai hyppyriefektin kun nurmikon puolella kyntävät takarenkaat menevät penkan yli takaisin tielle.

Tuo frame tietysti paljastaa sen että S4 on videon alussa vasta häviämässä pois näkyvistä eikä ole viettänyt pusikon takana yhtään ylimääräistä sekunnin kymmenystä. Tällöin voi tehdä karkeaa arviota auton etenemisnopeudesta pusikon takana ennen ns. "kovaa" osumaa. Videostahan erottaa kovan osuman hetkellä puun latvan pölähdyksen. Erottamani framen ja osuman välinen aika on karkeasti arvoiden noin 0.25 - 0.35 sekuntia. Auton kulkemaa matkaa on tietysti vaikea arvioida mutta tuskin 10m...15m niin kovin kaukana totuudesta on. Varovaisellakin arviolla saa yli 100km/h keskivauhdiksi. Vaikuttaisi että kovaa on pöpelikköön menty...
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Saatko siitä ruudusta mitään järkevää, jossa tuo pinkki suikale näkyy? Autohan näkyy käsittääkseni tuossa pinkin rajassa.
Mielestäni auto on tien korkeudella vielä tullessaan uudestaan esille puiden takaa. Missä asennossa?
Auto liikkuu tieltä alaspäin sen verran vauhdikkaasti ja osuma rungossakin on sen verran raju, että ei tuo 100kmh paljon heitä.

Tässä vielä kuvia tieltä. Siitä voi yrittää arvioida auton olinpaikkaa.



 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuo kaasun juuttuminen täysille kyllä käytännössä estää jarrutuksen jos voimaa on 500+ hv.
Kuinka se sitten estäisi sen? Onhan ne jarrutkin mitoitettu sen mukaan, että niiden on tarkoitus pysäyttää auto vaikka täydestä vauhdista. Eikös tilanne olisi sama jossain Argentiinan rallissa, jossa B-ryhmäläisellä vedetään kaasu pohjassa kilometrin suoraa ja tehdään tiukka jarrutus risteykseen täydestä vauhdista. Ainakin niin pitäisi onnistua, että kytkin pohjaan ja heti perään tiukka jarrutus.
Se voi toki ollakin eri asia, jos on kyse vasemman jalan jarrutuksesta ilman kytkintä. Ja tilanne on tullut niin yllättäen eteen, että ei siinä kytkintä välttämättä ehdi edes ajatella.

Tulipa vielä sellainen ajatus mieleen, että jospa tuo kaasun juuttuminen on aiheuttanut ns. tahattoman ryntäyksen pientareen puolelle ja siitä tuo pölypilvi ennen mutkaa. Vähän samaan tapaan kuin kokematon istahtaa ensimmäistä kertaa tehokkaan moottoripyörän ohjaimiin ja ampaisee kohti ojaa, kun kaasun vääntäminen pääsee yllättämään. Samalla tavalla tuo Lancian kaasun juuttuminen täysille yllättäen on saattanut tempaista auton äkkinäisesti pientareelle juuri ennen mutkaa, osunut siellä esim. muuriin. Osuma on irrottanut autosta katteen, joka lentää edellä rotkoon, kuten videossakin näkyy ja samalla auto on pyörähtänyt poikittain. No, pelkkää spekulointia, ehkä kaikki muuriin tai tien reunaan osumisetkin on auton jäljistä jo tutkittu.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kuinka se sitten estäisi sen?
Kun kaasu on auki ja vaikka seisot kuinka jarrulla, niin noilla tehoilla vauhti ei käytännössä hidastu. Ehkä korkeintaan vauhdin kiihtyminen hidastuu.. Ja on aika todennäköistä että kytkimelle Henkka ei ole ehtinyt lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tutkin vielä google mapsista tuota onnettomuuspaikkaa ja tein muutamia havaintoja. Se valkoinen osa, joka videolla lentää jo mutkan alkuosassa rotkoon, voisi olla tien reunassa oleva valkoinen kyltti. Sellainen kyltti näkyi paikassa ainakin nykyään olevan, ehkä jo silloinkin, vuonna -86?
Mutkaa edeltävällä suoralla ulkoreunan puolella ei ole minkäänlaista muuria, kiveä tai muutakaan johon olisi voinut osua ennen mutkaa, korkeintaan matalia maakiviä pientareella. Ulkoreunan puolella on vain hiekkainen, leveä piennar ja loivahkoa rinnettä. Juuri mutkan alkaessa/keskellä mutkaa on ihan autonlevyinen hiekkalevennys ja tuo kyltti. Pöly videolla tuli varmasti tästä.
Myös sellainen pisti silmään, että jos auton hallinta on menetetty jo ennen mutkaa, kaiken järjen ja fysiikan lakien mukaan auton olisi pitänyt syöksyä mutkasta ulos suoraan, eli heti mutkan alkuosassa tuon hiekkalevennyksen kohdalla. Tuosta hiekkalevennykseltä on kuitenkin matkaa onnettomuuspaikkaan, eli puun kohdalle vielä n. 70 m ja se on vasta mutkan jälkeen. Kaiken järjen mukaan autoa on vielä käännetty mutkaan tavalla tai toisella ja hallinta menetetty lopullisesti vasta mutkassa/mutkan jälkeen. Omia aikojaan, hallitsemattomasti auto ei voi mielestäni mitenkään ohjautua jyrkän mutkan läpi ja jatkaa matkaansa vielä mutkan jälkeenkin. Tuon teorian mukaan esim. sairaskohtauksen tai pyörtymisen mahdollisuus olisi aika olematon, samoin kuin kovempi osuma johonkin ennen mutkaa, koska näissä tapauksissa auto olisi ajautunut todennäköisesti suoraan ulos mutkasta. Kuinkahan auto on sitten lähtenyt poikittain luisumaan perä edellä, koska kaasu pohjassa jyrkästi kääntäminen pitäisi olla aika mahdotonta?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olen samaa mieltä, että sairauskohtaukset ja tolueenipäissään olot voi laskea pois. Mihinkään kovaan kuumeeseen, tai lääkehöyryihinkään en usko, sen verran hyvin Henri ajoi.
Todennäköisimmin auto on tarkoituksenmukaisesti laitettu sivuluisuun, kun on huomattu ettei tie riitä. Miten tuo sitten käytännössä onnistuu Delta S4 asfaltilla, niin sitä en tiedä.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Olen samaa mieltä, että sairauskohtaukset ja tolueenipäissään olot voi laskea pois. Mihinkään kovaan kuumeeseen, tai lääkehöyryihinkään en usko, sen verran hyvin Henri ajoi.
Näin kyllä vaikuttaisi olevan, kun kuvia ja videoita tarkemmin katsoo. Muuten näyttäisi siltä, että Henri tuli liian kovaa mutkaan, ajoi leveäksi, putosi rotkoon, bensatankista lensi polttoaine moottorin kuumien osien päälle ja se olisi sitten menoa, mutta rinnettä alas vierivä valkoinen kappale useiden metrien päässä autosta ei sovi sellaiseen tapahtumaketjuun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Minäkin olen alkanut uskoa siihen, että ulosajo oli ns. tavallinen ulosajo, saattoi johtua nuottivirheestä tai paikan muistamisesta väärin. Tai sitten ihan muuten vaan, ulosajoja sattuu aina kun ajetaan limitillä. Costa Smeraldan tai Jyväskylän 1985 tyylinen jäätyminenkin on voinut käydä. Kuolettavan onnettomuudesta teki sitten mutkan takana olleet rotko ja puut sekä auton syttyminen tuleen, vaikka olisi tuossa varmaan pahasti muutenkin käynyt.

Kuten aiemmin mainitsin, kannattaa verrata vaikka Colin McRaen ulosajoon Korsikalla 2000, siinä tosin auto osuu sisämutkaan, mutta aika nopeasti lennetään rotkoon, ja Colin jäi katollaan olevaan autoon jumiin menettäen tajuntansa. Toisaalta verraten Vatasen kaatoon Korsikalla 1985, siinä auto menee poikittain ja kaatuu jo tiellä, jolloin vauhtia menee pois "hallitusti", ja auto pysähtyy lopulta pensaisiin pehmeämmin sen sijaan että menisi suoraan puuta päin.

Hyvää selvittelyä muuten edellisissä viesteissä. Sen verran toki pitää mainita että jos paikkaa katsoo nyt google mapsista, on esimerkiksi tiekyltti voitu lisätä ja kiviä siirrellä tms, muurihan siihen mutkaan on ainakin rakennettu ja vähän oikaistukin kai.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki


Tämä kuva oli kai otettu 1987. Näkyy vähän millaista maasto on rotkon reunalla, ja palaneet puut erottuvat hyvin. Auton kulkusuunta on hyvin pääteltävissä. Nuo punavalkoiset merkit on varmaan lisätty varoitukseksi muille.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuossa aikaisemmin näkyi kuvasarja valkoisesta osasta joka lentää rotkoon. Kun osaa katsoo tarkemmin, se näyttää alemmissa kuvissa keltaiselta kääntyessään eri asentoon ja lisäksi osan reunoilla näkyy mustia pyöreitä alueita. Huomaako muut saman, mikähän tuo osa voisi olla?
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Tuossa aikaisemmin näkyi kuvasarja valkoisesta osasta joka lentää rotkoon. Kun osaa katsoo tarkemmin, se näyttää alemmissa kuvissa keltaiselta kääntyessään eri asentoon ja lisäksi osan reunoilla näkyy mustia pyöreitä alueita. Huomaako muut saman, mikähän tuo osa voisi olla?
Yhdessä kuvassa tosiaan näkyy selvästi keltaista. Ehkä se on auton kevlar-osa, mutta tuo on vanha filmi, ja voi myös olla, että se on kameratekniikasta johtuva virhe.

---

Tuli sellainen teoria mieleen, että mitä jos Lancian mekaanikot olisivat kiinnittäneet takakatteen huonosti ja se olisi sitten tuossa mutkassa irronnut, samaan tapaan kuin toisella Toro Rossolla Monzan aika-ajoissa, ja vierinyt rotkoon. Kuinkahan paljon sen irtoaminen vaikuttaisi ajettavuuteen kovassa vauhdissa, downforce ainakin pienenisi spoilerin menettämisen vuoksi, mutta voisikohan auto riistäytyä hallinnasta? Tai sitten katteen irtoaminen olisi voinut häiritä Toivosen keskittymistä eikä hän olisi huomannut liiallista nopeutta. Tämän seurauksena hän ei olisi ehtinyt jarruttaa ja mutka olisi mennyt pitkäksi.

Ylipäätään alas vierivä kappale ihmetyttää: jos se oli Lancian takakate tai muu osa, miksei siitä ole mainintaa missään? Tuskin kukaan fanikaan on sitä sieltä huomaamatta mukaansa ottanut, osahan painaa kymmeniä kiloja ja on rotkon pohjalla, ja vaikka olisikin, se olisi varmasti jo huutokaupattu 5-numeroiseen hintaan. Vai paloiko alue niin perinpohjaisesti, että tuo alas vierivä kappale meni mukana?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Malcolm siis vahvistaa myytin siitä, että Henkka meni viimeisessä huollossa väärään autoon (Alénin). Lisäksi kertoo, että aamupalalla Henkalle tuotiin "kourallinen pillereitä".
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Itelle pamahti heti sama mieleen kun videon näin facebookissa..
Turvakaaret, vyöt ja penkit pitää Hisse-autoissakin olla nykyisten sääntöjen mukaiset jos niillä meinataan ajaa ihan oikeasti kilpaa. Noista B-ryhmän S4:sta ja vast. uskoisin että ovat kokolailla alkuperäisiä eikä mitään jälkeenpäin Hisseen rakennettuja. Vielä muutama vuosi sitten kun B-ryhmä ylipäätään hyväksyttiin hisse-kisoihin, niin nämä superautot, Lancia S4, Ford RS200, Audi S2, Pösö T16 ja Metro, oli erikseen kielletty eikä niillä saanut ajaa kuin näytösajoja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
Jossain Goodwoodin tyylisissä tapahtumissa toki B-ryhmän autot ovat niin lähellä alkuperäistä kuin suinkin, mutta nehän eivät ole FIA:n sanktioimia kisoja ollenkaan. Siellähän avopyöräisilläkin vedetään nahkalakki päässä jos varustus on aikakauden mukainen. Taas sitten, jos FIA:n EM-sarjassa mennään, turvavarusteet ovat nykysäännön mukaiset.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Olihan Henkan autosta yksi pyörä taittunut alta, mutta toisaalta tuollaisessa ulosajossa saattaa pyörät taittua muutenkin. Enkä toisaalta muista vastaavia tapauksia Lancian varsinaiselta kilpauralta, että rengas olisi taittunut alta yhtäkkiä.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Olihan Henkan autosta yksi pyörä taittunut alta, mutta toisaalta tuollaisessa ulosajossa saattaa pyörät taittua muutenkin. Enkä toisaalta muista vastaavia tapauksia Lancian varsinaiselta kilpauralta, että rengas olisi taittunut alta yhtäkkiä.
Tais olla takaoikea(takkaa katsottuna), joka oli taittunu tai ottanu enempi kipeetä kuin muut ripustukset! Jos rotkon puolella olisi ollut edes pieni muuri tai isompi kiven lohkare, niin voisi epäillä osumaa ennen rotkoon ajautumista, mutta kun ei ollut ainakaan kuvista päätellen.Todennäkösesti se vaan on mennyt vinksalleen rotkossa pyöriessä.


Muutama vuosi sitten luin Ari vatasen kirjan ja siitä jäi mieleen tarina lancia ja renkaat... Olin tarinan tännekkin sillon kirjottanu, mut kopsataan se nyt viä tähän uusiksi vuosien takaa:))

"Vatas kirjassa mainitaan vielä yksi outo sattumus ja tämä tapahtu Lancialle 1985 Montessa
Lancian 037 ajaneen Massimo Biasionin autossa jää yhdestä takarenkaasta mutterit löysälle,kesken pätkää tapahtuneessa renkaan vaihdossa.Biasion jatkaa pätkää muutaman kilometrin,kunnes kovassa vauhdissa mutkaan kääntäessä Lancia lähtee "lapasesta" .Huonosti kiinnitetty takarengas lähtee irti.Onneksi juuri siinä kohtaa oli talon piha jonka portin pieleen lancia rysähti..."Taisi olla puhdasta tuuria koska 20metriä edenpänä olisi ollut todella syvä rotko"
 
Ylös