Onzah
Mediamies
Tämä on kyl hieno topicci, ja siihen liittyen uutinen: https://www.is.fi/ralli/art-2000006055463.html
Eikä ihan mikä tahansa tusinajuttu. Ansiokasta työtä Miika Wuorelalta. Sabyn kommentit ja kaikki, tykkään :thumbup:Tämä on kyl hieno topicci, ja siihen liittyen uutinen: https://www.is.fi/ralli/art-2000006055463.html
Wuorela on ilmeisesti oikein soitellut Sabylle vielä. Saby ehdottaa rengasrikkoa mutkan aikana.Tämä on kyl hieno topicci, ja siihen liittyen uutinen: https://www.is.fi/ralli/art-2000006055463.html
Oliko se toi sama kuva? No niin se varmaan oli kyllä.Tuo ylläoleva kuva on kyllä ollut täälläkin ruodinnassa. Miksi Lanciassa ei ole kilpailijanumerolätkää, joka on pultattu katteeseen kiinni, eikä täten irtoa helposti?
Hyvä jutun pätkä aiheesta. Muutama mikä pisti silmään saby ei peruuttanu paikalle, auto oli onnettomuus paikalla keula tulo suuntaan. Ja aiemminkin ilmi tulleissa haastatteluissa on mainittu että hän kävi kääntymässä, kun katsojat olivat pysäyttänyt hänet.Eikä ihan mikä tahansa tusinajuttu. Ansiokasta työtä Miika Wuorelalta. Sabyn kommentit ja kaikki, tykkään :thumbup:
Lisäksi tätä kuvaa en ollut koskaan aiemmin nähnyt:
edit. Jutusta saa mielenkiintoisia jatkokysymyksiä aikaan. Ei sillä, että ne onnettomuuden syytä selvittäisivät, mutta tarkennuksia onnettomuuden jälkeiseen tapahtumien kulkuun. Täytyy kirjoittaa illalla pidemmin.
Sellainen tilannehan tässä on, mutta muistelin vaan, kuinka joku asiasta enemmän tietävä sanoi. ettei sellaista niittausta ihan noin vaan pureta.edit. Toinen skenaario voisi olla, että numerolaputhan piti poistaa keskeyttäneistä autoista tai vetää teipillä ruksit yli. Olisiko tuossa vaiheessa Deltasta ehditty jo numerolaput repiä pois, kun onnettomuudesta on kuvanottohetkellä kulunut jo jonkin aikaa?
...795E veikkaisin zoomailulla, että olisi kuvan auton rekkari. Sama kun Biassionin auton TO 76795ESellainen tilannehan tässä on, mutta muistelin vaan, kuinka joku asiasta enemmän tietävä sanoi. ettei sellaista niittausta ihan noin vaan pureta.
Joo, laitoinkin Miikalle tosta viestiä jo.Hyvä jutun pätkä aiheesta. Muutama mikä pisti silmään saby ei peruuttanu paikalle, auto oli onnettomuus paikalla keula tulo suuntaan. Ja aiemminkin ilmi tulleissa haastatteluissa on mainittu että hän kävi kääntymässä, kun katsojat olivat pysäyttänyt hänet.
Ja toisin kun artikkelissa mainitaan niin onnettomuus videolla on Biassion Ei Saby.
Olisi hieno vielä joskus kuulla Biassionin versio.
Oliko kumminkin Biassion ensinmäinen paikalla?
Koska Saby ajoi ohi. Biassion juoksee videolla varottamaan edelliseen mutkaan. Siviero lähettää onnettomuuspaikalta radioviestin ja avunpyynnön radiolla. Jos Sabyn autokunta olisi olleet ekana olisi luullut, että he tekevät nämä asiat tai edes jonkun niistä todistettavasti.
Mutta aikaa on kulunut jo aika paljon ja kaikki muistaa yksityiskohtia vähän erinlailla. Joskus oli juttua että Alen/ kivimäki olisi olleet ekana paikalla. Mutta eihän sekään pidä paikkaansa.
Ei muuten ole. Kuva täydellä resoluutiolla (A 37618):...795E veikkaisin zoomailulla, että olisi kuvan auton rekkari. Sama kun Biassionin auton TO 76795E
Alenin oli TO 76794E. Toivonen TO 73074E.
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Siinä videon pätkällä näkyy kiistatta Biasion/Siviero ja kaikesta elehdinnästä päätelleen he ovat ensimmäisiä paikalla = toteavat tilanteen. Toisaalta, video on myös tavattoman lyhyt, joten mahdollista (ei todennäköistä, mutta mahdollista) on myös se, etteivät Saby ja Fauchille siinä vain näy - tosin autojen sijainnin on tämän jälkeen jossain vaiheessa täytynyt muuttua (kts. kuva yllä). Se on kiistatonta, että Saby ohitti paikan ja kääntyi katsojien kehoituksesta takaisin, mutta ajallisesti on hyvinkin mahdollista, että autokunta ehti tapahtumapaikalle ennen Biasionia; mikäli Sabyn pysäyttänyt katsojaryhmä oli juuri se sama, joka on kuvannut myös onnettomuusvideon, on jopa todennäköistä, että minuutissa (tämän lähtövälin vahvistaa mm. HS 3.5.1986) ehtii onnettomuuspaikalta kuvauspaikalle, kääntää kankean B-ryhmäläisen kapealla asfalttitiellä ja ajaa vielä takaisin. Sabyn ennättämistä paikalle ensimmäisenä puoltaisi myös se, että "Superautojen aika" vuosikirjassa kerrotaan nimenomaan Fauchillen hälyyttäneen ensimmäisenä pelastushenkilökunnan (perustuu tosin omaan, kultaisella 90-luvulla haalittuun lukukokemukseen - joku, jolla ko. kirja on hallussaan, voisi mieluusti tämän tarkistaa) JA se, että myös HS:n aikalaisraportointi paikanpäältä (asialla tulevan syksyn Tommi-kirjan kirjoittaja Ari Pusa) kertoo nimenomaisesti Sabyn olleen ensimmäisenä paikalla (HS 3.5.1986).Oliko kumminkin Biassion ensinmäinen paikalla?
Koska Saby ajoi ohi. Biassion juoksee videolla varottamaan edelliseen mutkaan. Siviero lähettää onnettomuuspaikalta radioviestin ja avunpyynnön radiolla.
Mielenkiintoista.... Löytyyköhän jostain tietoa mitkä ne Lancia rekkarit on tuolloin ollu ei kai ne nytEi muuten ole. Kuva täydellä resoluutiolla (A 37618):
Näytä liitetiedosto 26362
Aiemmassa kuvassa huoltoauton katolla olevassa takakatteessa näyttäisi olevan saman suuntainen kilpi, ehkä A 37805:
Näytä liitetiedosto 26363
Biasionin auto tuossa kuvassa toki on, mutta jotain on kisan aikana tapahtunut:
edit. Kappas, eipäs ollutkaan Biasion:
edit2. http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=30671&p=2679122&viewfull=1#post2679122 :alppu:
Lancioissa oli A6-alkuiset rekisterit 85-RAC:sta 86-Portugaliin. Ilmeisesti ainakin joihinkin autoihin sitten vaihdettiin uudet TO-rekisterit. Tämän sivun mukaan Toivosen Monten voittoauto "TO 81693E" (eli eWRC:n mukaan A6 37616) oli Korsikassa Alenin vara-autona.Ei muuten ole. Kuva täydellä resoluutiolla (A 37618):
Nuo rekkarit on ihan oikein.Mitä niitä ite kuvia löysin missä näky kylkinumero ja rekkari. Niillä tiedoilla
Laitoin nämä Biassionin auton TO 76795E
Alenin oli TO 76794E. Toivonen TO 73074E. Mutta Mikä Tuo A alkunen sit oli??
Vahvasti ainakin näyttää häneltä.Eikö tuossa kuvassa ole Martin Holmes toinen vasemmalta?
Aivan, aiemminkin jo tätä spekuloitiin että kun videolla näkyy Biasion pysähtymässä, onko Sabyn auto puiden takana parkissa ja miehistö rotkossa tutkimassa tilannetta?Tämä on mielenkiintoinen juttu. Siinä videon pätkällä näkyy kiistatta Biasion/Siviero ja kaikesta elehdinnästä päätelleen he ovat ensimmäisiä paikalla = toteavat tilanteen. Toisaalta, video on myös tavattoman lyhyt, joten mahdollista (ei todennäköistä, mutta mahdollista) on myös se, etteivät Saby ja Fauchille siinä vain näy - tosin autojen sijainnin on tämän jälkeen jossain vaiheessa täytynyt muuttua (kts. kuva yllä). Se on kiistatonta, että Saby ohitti paikan ja kääntyi katsojien kehoituksesta takaisin, mutta ajallisesti on hyvinkin mahdollista, että autokunta ehti tapahtumapaikalle ennen Biasionia; mikäli Sabyn pysäyttänyt katsojaryhmä oli juuri se sama, joka on kuvannut myös onnettomuusvideon, on jopa todennäköistä, että minuutissa (tämän lähtövälin vahvistaa mm. HS 3.5.1986) ehtii onnettomuuspaikalta kuvauspaikalle, kääntää kankean B-ryhmäläisen kapealla asfalttitiellä ja ajaa vielä takaisin. Sabyn ennättämistä paikalle ensimmäisenä puoltaisi myös se, että "Superautojen aika" vuosikirjassa kerrotaan nimenomaan Fauchillen hälyyttäneen ensimmäisenä pelastushenkilökunnan (perustuu tosin omaan, kultaisella 90-luvulla haalittuun lukukokemukseen - joku, jolla ko. kirja on hallussaan, voisi mieluusti tämän tarkistaa) JA se, että myös HS:n aikalaisraportointi paikanpäältä (asialla tulevan syksyn Tommi-kirjan kirjoittaja Ari Pusa) kertoo nimenomaisesti Sabyn olleen ensimmäisenä paikalla (HS 3.5.1986).
Okei, turhaahan tällainen spekulointi tavallaan on, mutta äärimmäisen kiehtovaa yhtä kaikki. Ja kaikkien paikalla olleiden tarinat olisi todella mukava kuulla vielä kun se on, Fauchilleä lukuunottamatta, mahdollista.
Eikö ollut myös keskustelua siitä että Saby ei ole voinut tulla lujaa takaisin koska entä jos Biassion ei olisikaan pysähtynyt niin vähän vielä isompi accidentti jos Biassion ja Saby olisi vetäneet nokkakolarin? Eli uskoisin siihen että ensin Biassion ja Saby on hiipinyt paikalle kun näkee Biassionin pysähtyneen. Tämä minun mutuniAivan, aiemminkin jo tätä spekuloitiin että kun videolla näkyy Biasion pysähtymässä, onko Sabyn auto puiden takana parkissa ja miehistö rotkossa tutkimassa tilannetta?
Niin.siinä sitä olisi äksöniä ollutkin murheellisella tavalla samalla pätkällä ihan riittävästi.Toivonen-Cresto ulosajo,auton syttyminen palamaan ja molempien menehtyminen.Lisäksi vielä Biasionin ja Sabyn nokkakolari...:nope:Eikö ollut myös keskustelua siitä että Saby ei ole voinut tulla lujaa takaisin koska entä jos Biassion ei olisikaan pysähtynyt niin vähän vielä isompi accidentti jos Biassion ja Saby olisi vetäneet nokkakolarin? Eli uskoisin siihen että ensin Biassion ja Saby on hiipinyt paikalle kun näkee Biassionin pysähtyneen. Tämä minun mutuni
Paljastuisiko sieltä enää mitään sellaista, jota ei ole vielä kuultu. 33 vuotta on kuitenkin niin pitkä aika, että detaljit taitavat suurimmaksi osaksi olla unohtuneet. Yksilöllistä tietysti, jotkut muistavat asioita paremmin kuin toiset, mutta todella harvassa ovat ne, jotka muistavat yksityiskohtia 33 vuoden takaa. Tai kykenevät niin pitkän ajan jälkeen muistamaan jotain sellaista, mikä ei aiemmin ole tullut mieleen. Etenkin, kun puhutaan tapauksesta, jota kukaan ei varmaan mielellään muistele. Alen varsinkin on, ymmärettävästi, ollut alusta alkaen hyvin haluton puhumaan koko keissistä.Tämä on mielenkiintoinen juttu. Siinä videon pätkällä näkyy kiistatta Biasion/Siviero ja kaikesta elehdinnästä päätelleen he ovat ensimmäisiä paikalla = toteavat tilanteen. Toisaalta, video on myös tavattoman lyhyt, joten mahdollista (ei todennäköistä, mutta mahdollista) on myös se, etteivät Saby ja Fauchille siinä vain näy - tosin autojen sijainnin on tämän jälkeen jossain vaiheessa täytynyt muuttua (kts. kuva yllä). Se on kiistatonta, että Saby ohitti paikan ja kääntyi katsojien kehoituksesta takaisin, mutta ajallisesti on hyvinkin mahdollista, että autokunta ehti tapahtumapaikalle ennen Biasionia; mikäli Sabyn pysäyttänyt katsojaryhmä oli juuri se sama, joka on kuvannut myös onnettomuusvideon, on jopa todennäköistä, että minuutissa (tämän lähtövälin vahvistaa mm. HS 3.5.1986) ehtii onnettomuuspaikalta kuvauspaikalle, kääntää kankean B-ryhmäläisen kapealla asfalttitiellä ja ajaa vielä takaisin. Sabyn ennättämistä paikalle ensimmäisenä puoltaisi myös se, että "Superautojen aika" vuosikirjassa kerrotaan nimenomaan Fauchillen hälyyttäneen ensimmäisenä pelastushenkilökunnan (perustuu tosin omaan, kultaisella 90-luvulla haalittuun lukukokemukseen - joku, jolla ko. kirja on hallussaan, voisi mieluusti tämän tarkistaa) JA se, että myös HS:n aikalaisraportointi paikanpäältä (asialla tulevan syksyn Tommi-kirjan kirjoittaja Ari Pusa) kertoo nimenomaisesti Sabyn olleen ensimmäisenä paikalla (HS 3.5.1986).
Okei, turhaahan tällainen spekulointi tavallaan on, mutta äärimmäisen kiehtovaa yhtä kaikki. Ja kaikkien paikalla olleiden tarinat olisi todella mukava kuulla vielä kun se on, Fauchilleä lukuunottamatta, mahdollista.
Biasionin osalta tarinaa ei oikeastaan ole vielä kuultu ollenkaan, joten sinänsä jotain, mitä ei ole vielä kuultu, voitaisiin kuulla. Olisiko se sitten millään tavalla relevanttia? Ei välttämättä.Paljastuisiko sieltä enää mitään sellaista, jota ei ole vielä kuultu. 33 vuotta on kuitenkin niin pitkä aika, että detaljit taitavat suurimmaksi osaksi olla unohtuneet.
Tai sitten mahdollisesti shokin myötä muistikuvat vääristyneet kuten Alenilla ja Kivimäellä.33 vuotta on tosiaan pitkä aika, mutta sen verran pysäyttävästä kokemuksesta lienee kyse, että tapahtumat ovat tallentuneet kovalevylle tarkemmin kuin joku random-tapahtuma tuolta ajalta.