Talvitestit 2010

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jees. Eka testipäivä takana ja paha noista on vielä mitään mennä sanomaan. Ehkä nyt Barrichellon ja Kubican heikko vauhti vähän ihmetyttää. Keskiviikkona ollaan varmaan jo vähän viisaampia.

edit: tai no se nyt ainakin selvisi että Schumi on tosissaan liikkeellä, eikä tuo vauhtikaan mitään ihan järkyttävän huonoa ole.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Doddi, kausi on avattu. En aivan kympillä kautta ole odottanut, kun moni muutos ja päätös ei ole minua miellyttänyt niin yleisellä tasolla kuin erityisesti suosikkitallini Ferrarin toiminnassa. Onneksi seurattavaakin riittää ja kinnostusta löytyy edelleen. Kiitos videoista TIMOMIES.

Ferrari avasi hyvin, joskin eihän näistä vielä osaa sanoa oikein juuta eikä jaata pidemmällä tähtäimellä. Schumi löi Nicolle hieman jauhoja suuhun, mutta ei tässä vielä ihmeitä tainnut keretä tänään tapahtumaan. Parasta antia varmaan Alonson ohjauspyöräkommentit ja Nicon liian matala penkki.

Autot ovat yleisesti tänä vuonna astetta rumempia verrattuna viimevuotisiin, samassa lauseessa näistä 2010 autoista ei edes voi puhua kuin 2008 autoista ja sitä vanhemmista. Värityksissä moni talli on sentään onnistunut paremmin, se kompensoi jonkin verran.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Tästä se vuoden piina lähtee taas käyntiin. Vettel mestaruuteen! :thumbup:

Ja kiitos TIMOMIEHELLE videoista. :ahem:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Hyvät videot mutta perhana taas väärällä kuvasuhteella. Ei oikein saa autojen muodoista selkoa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kokosin yhteen Williamsin, Renaultin ja Mercedeksen päällystön ja kuskien mietteet tältä päivältä:


WILLIAMS
Sam Michael, Technical Director:
It was a productive first day testing, with the car completing 75 laps in total. Considering everything is new, in particular the Cosworth engine installation, it was good to get through the day without any major problems. We did have a minor software issue with the throttle control towards the end of the session, but that is easily sorted out for tomorrow. We are well underway with set-up work now and tuning the FW32 around the new Bridgestone tyres.

Rubens Barrichello:
I enjoyed today, it was like a first day at school! You can’t predict anything from the times today; and probably won’t be able to for the remainder of the tests because of the fuel loads people will run with such big tanks. It probably won’t be until Bahrain qualifying that we will see where everyone is. We are working on improving the balance of the car, but it’s running reliably, despite the small issue with the throttle. As everything is new, it was a good day.

RENAULT
Alan Permane, Chief Race Engineer:
“A fairly positive first day of running with the R30 with Robert in the car. We concentrated on putting mileage on the car and spent time getting Robert comfortable in the car. We also started learning about the behaviour of the R30 – what it likes, and how it responds to the narrower front Bridgestone tyres. Then we looked at the brake wear, which will be a key performance factor this year with the cars running heavy fuel at the start of the race. Overall it has been a productive day.”

Robert Kubica:
“My first day of testing the R30 went well. We had a lot of things to check on the car to make sure they were reliable and all that went smoothly with no big problems to report. Tomorrow we will start working on the balance and trying to understand the car a bit more. The narrower front tyres certainly had an impact on the car, but it’s difficult for me to judge as this is the first time I’ve driven the R30. Generally I think they will make the car understeer more in the quick corners.”

MERCEDES
Nico Rosberg:
“It was a good first day of testing for us and my initial impressions of the new car are very positive. It felt great to be in the car for the first time and to get our pre-season testing programme underway. Generally everything felt good although I was sitting too low in the car and couldn’t see the track very well which we will improve for tomorrow. It’s too early to get an initial impression of the competitiveness but it was very special to drive the new Silver Arrow out of the garage. I’m looking forward to tomorrow when we have a full day of testing to make further progress.”

Michael Schumacher:
“It was a perfect rollout for the new car today. I felt totally comfortable and really had a feeling that everything was very natural. It felt just like at the very beginning of my career in 1991 when on the first lap, I thought ‘wow that was really fast’ and then on the second lap, I was just extremely excited. I feel like a young boy again and really enjoyed myself out there. We did a good job today, just making a few control checks, and the most important thing was that the car ran reliably. With Nico and I covering 79 laps between us, it was a superb job by the team.”

Ross Brawn:
“We have had a very useful first day of testing here in Valencia. Our priority was to ensure that the new car was functioning properly and allow both drivers to use their short window of track time to get acclimatised to the car and its operations. Today’s work has provided a good basis for the next couple of days and it was rewarding to see that the car ran reliably. I would like to say thank you to everyone at the factories in Brackley and Brixworth for all their hard work in preparing the car to test here this week. And finally, it’s been a very special day to work with Nico for the first time, to work with Michael once again and to complete our first active day as the Mercedes-Benz works team.”
 

Pomppeli

Member
Liittynyt
1.2.2010
Viestit
8
"Schumi löi Nicolle hieman jauhoja suuhun"

Varmaan parani rata kuitenkin aikalailla myös sinne maikkelin vuorolle mentäessä.

Ihan kelpo menoahan se oli, jos haluaa olla näkevinään jotain testien perusteella. :)
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Jumankekka teki hyvää katella noita testivideoita kaijuttimien volymit kaakossa. Pitäisi kyllä päästä johonkin kisaan paikan päälle joskus! Ei varmast sen jälkee kuulostais mikää auto enää miltään :D Paitsi no tietty V12 F1
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Milloin mennään, milloin? :)
Just alko testit taas. :thumbup:
käännetty F1today.nl sanoi:
Engines run hot
09:30 - The first sound of Formula 1 engines can be heard in the pits of Circuit Ricardo Tormo in Valencia.
Tuo kello on tunnin meitä perässä...
10:09 - Sebastien Buemi ducked out before the first start of the second test day. De Zwitser reed gisteren slechts 18 ronden door een probleem aan de versnellingsbak van de nieuwe Scuderia Toro Rosso STR5. The Swiss only drove 18 laps yesterday by a problem with the gearbox of the new Scuderia Toro Rosso STR5. Lewis Hamilton volgde in de kielzog van Buemi, de kampioen van 2008 voelt vandaag voor het eerst de MP4-25 aan de tand. Lewis Hamilton followed in the wake of Buemi, the 2008 champion feels today for the first MP4-25 to the tooth.
Eli vissiin Buemi ekana radalla ja Hami perässä... :D
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ilman lämpötila Valenciassa tällä hetkellä 3-5 asteen hujakoilla (ja WU:n mukaan ylin lämpötila tänään tulee olemaan 15C), joten voi kestää taas hetki että saavat renkaat lämpeämään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ekoja aikoja:
1. F. Massa Ferrari F10 1:12.227 13 pit
2. L. Hamilton McLaren MP4-25 1:13.161 +0.934 11 pit
3. K. Kobayashi Sauber C29 1:13.486 +1.259 10 pit
4. N. Rosberg Mercedes GP W01 1:14.036 +1.809 11 pit
5. R. Kubica Renault R30 1:14.714 +2.487 13 pit
6. S. Buemi Toro Rosso STR5 1:15.308 +3.081 12 pit
7. R. Barrichello Williams FW32 1:15.493 +3.266 12 pit

Massa faster than on day 1...
Muuten ei mitään ihmeellistä vielä...
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Mistä testiaikoja näkee? Minulla pari linkkiä joissa ei mitään toimintaa.

Edit: Näkyy toki eiliset lopputulokset.

NYT TOIMII!
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitä tulee tuohon bensa kuormaan niin sehän on selvää että siellä käytetään hyvinkin erilaisia kuormia. Itse kuitenkin (en väitä mitään itsestäni) käyttäisin lähtökohtaisesti puolen kisan bensaa tankissa kun haetaan perustestiä. Syynä siis se, että kisassa on täysi tankki ja tyhjä tankki, ja puoliväli lienee se joka parhaiten sopii kompromissiin. Sitten seuraavana kokeilisin lähes tyhjää tankkia. Kisan loppuun ja aika-ajoon. Täydellä tankilla ajaisin itse vain rengastestiä varten, eli onko renkaan kulutus eri täydellä tankilla ajettaessa.

Nyt siis nähtäneen varmaan suht täysiä tankkeja ja suht tyhjiä sellaisia. Mutta niiku joku tais sanoo, rengas testiä ajelevat nyt samalla. Eli se puoltanee täyden tankin käyttöä. Lienee siis yli 100 kg autojen painoero.

Se, että joku talli (Ferrari) on jatkuvasti kärjen vauhdissa ei minusta kerro siitä, että auto on paras, vaan eiköhän se kieli siitä että niillä on bensat suht miedot (esim puol tankkia) ja sillä määrällä halutaan testata useampi päivä jotta vertailua voidaan tehdä eri päivien saaman tiedon välillä (ilman että bensa on muuttuja).

Näistä testeistä ku on niin mukava päätellä kaikkia, mutta itse en kyllä ole vielä muuta päätelly ku että näyttää siltä että voi tulla tiukkaa eikä varmaan monien sekuntien eroja nähdä kierroksella (uusia talleja ei pahemmin mukana).
 

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Väkisinkin tässä alkaa F1 kuume nousemaan... piti tehdä opiskelujuttuja, mutta tänne Forumillehan sitä tultiin seuraamaan F1-testien kehittymistä... First things first :D

Väkisin pistää silmäään tuo Sauberin vauhti, olkoonkin että saattavat ajaa kevyellä autolla. Miettikääs mikä pommi; "ikäloppu" de la Rosa taistelee mestaruudesta BMW:n hylkäämässä tallissa... Honda-Brawn-Barrichello -skenario, anyone? :D:alppu:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vielä kun jostain saisi helposti tiedot stinteistä tai tulostaulukkoon merkittäs parhaan ajan stintin pituus ja kierros millä aika tuli. Näin ei tarttis niin paljoo spekuloida.

Eilen Massa tais ajaa aika paljon noin 15 kierroksen stinttejä. Paras aika tuli ainakin sellaisen lopussa muistaakseni. Eli äkkiä laskien melko kevyelläkin autolla mahdollisesti. Tietenkään stintin pituus ei kerro ollenkaan, että mitä tankkiin mahdollisesti jäi bensaa jäljelle. Mutta tuskin mikään talli pitkään testaa täpötäydellä tankilla viiden kierroksen vetoja läpeensä. Ja toisaalta jos ajaa vaikka 30 kiekkaa putkeen, niin sillon on väkisin ollu löpöö kyydissä jonnin verran.

Niin eli onko kellään tietoa stinttivertailuista tai mistä näitä tietoja sais?
 
Ylös