Talvitestit 2010

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Saa nähdä nämä tietysti ovat vain testejä, mutta itsekin on myönnettävä Ferrarin vauhti. Sauberilla taas kyse on keskisarjan bensakuorman ajosta ja se voi olla kevyellä autollakin tehty... Schumin nopeus oli yllätys ja Rellulla Kubicalla oli hyvät ajat, mutta Williamsilla ei ollut kovin hyvä yhteistulos. Jerezin radalla sen sitten tarkemmin osaa sanoa ja lopullisesti kauden avauksessa miten käy.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
On se vaan ihme auton kehittäjä tuo Alonso :eek:

Nyt vielä semmoinen 5 mestaruuden putki Ferrarilla...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pitäisin Brawnin kertomusta voimasuhteista aika uskottavana:
Brawn myöntää: Mersun vauhti ei riitä

Mercedes GP:n tallipäällikkö Ross Brawn myöntää, ettei tallin Valencian F1-testeissä esittämä vauhti riitä voittotaisteluun.

- Me olemme kohtuullisessa vireessä, mutta emme yhtä nopeita kuin Ferrari. McLarenin Lewis Hamilton vaikutti myös nopealta, joten meillä näyttää olevan töitä edessämme, Brawn sanoi BBC:n mukaan.

Ferrarin Fernando Alonso oli testiviikon nopein ajallaan 1.11,470. Ferrarin Felipe Massan paras kierrosaika oli 1.11,722. McLarenin Lewis Hamilton teki ajan 1.12,256. Mersu-kuljettajista Michael Schumacher kiersi radan aikaan 1.12,438 ja Nico Rosberg aikaan 1.12,426.

Brawn uskoo tallinsa vauhdin kohentuvan, kun testit jatkuvat Espanjan Jerezissä 10. helmikuuta.

- Täysillä tankeilla olimme samassa vauhdissa kuin Ferrari, mutta he olivat meitä nopeampia pienellä bensamäärällä ajettaessa. Se on hieman omituista, mutta syynä saattavat olla automme ongelmat, jotka pystymme korjaamaan seuraavaan testiin Jereziin mennessä, Brawn puntaroi tilannetta.

(MTV3)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Brawnin lausunnoista voi päätellä, että Ferrarilla on ainakin aika-ajon vauhtia odotettavissa alkukaudella, mutta tosiaan jos ongelmat saadaan auton osalta korjattua ja täydellä tankilla onnistutaan niin sitten Mersu voi jatkaa menestystä vaikka onhan mahdollista kikkailla täyden tankin säännöilläkin jokseenkin jos kisassa on 170 litraa bensaa niin loppukisasta joudutaan talousajoon ja se ei ole kivaa joten luultavasti aika-ajo vauhdilla kisat saatetaan ratkaista edelleen vaikka renkaanvaihtoja nähdään ja taktiikkaa voidaan määrittää eri tavalla kuin välitankkausajan kisoissa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Brawn on aiemminkin ollut näissä sen sortin ketku, että saattaa hyvinkin piilottaa potentiaalia jotta ei herätä kilpailijoitaan. Joten iso varaus näihin Brawnin avautumisiin.

Ferrarilla puolestaan on ihan aiheesta tarve jo nyt hieman päteä - sen verran on paineita niskassa viime vuoden jäljiltä.

Macillä saattaa olla aika konstikas auto käsissään jonka ymmärtämiseen ja säätämiseen menee aikaa.

Ja Newey puolestaan haluaa lyhentään autonsa kopiointiajan mahdollisimman lyhyeen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mersu voi jatkaa menestystä vaikka onhan mahdollista kikkailla täyden tankin säännöilläkin jokseenkin jos kisassa on 170 litraa bensaa niin loppukisasta joudutaan talousajoon ja se ei ole kivaa joten luultavasti aika-ajo vauhdilla kisat saatetaan ratkaista edelleen vaikka renkaanvaihtoja nähdään ja taktiikkaa voidaan määrittää eri tavalla kuin välitankkausajan kisoissa.
Yleisesti en usko, että talousajoja kauheasti nähdään. Oletan nyt, että menemällä kunnolla talousajon puolelle formulan tapaisella laitteella tullaan ottamaan kierrosajoissa kuokkaan ja huolella. Joku parin sekan verrankin kierroksella on jo aika paljon vikoilla kymmenellä tai kahdella kymmenellä kierroksella...
Tähän toki sisältyy henkilökohtainen toive kovista kisoista. :cool:
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Yleisesti en usko, että talousajoja kauheasti nähdään. Oletan nyt, että menemällä kunnolla talousajon puolelle formulan tapaisella laitteella tullaan ottamaan kierrosajoissa kuokkaan ja huolella. Joku parin sekan verrankin kierroksella on jo aika paljon vikoilla kymmenellä tai kahdella kymmenellä kierroksella...
Tähän toki sisältyy henkilökohtainen toive kovista kisoista. :cool:
Pahin mahdollinen skenaario, jota ihan oikeasti tässä pelkään on, että aika-ajo määrittää "täysin" kisan tuloksen. Täysin sillä varauksella, että jotain yllättävää voi tapahtua. Diffut vähentää taas ohituksia, varikkokikkailut vähentyy ku tankkaus-strategia katoaa....

Tallit panostavat huomattavasti aika-ajoon, ja sitten ajetaan jonossa loppuun... lopussa ehkä himmataan löpöä säästäen, koska erot on sellaista 10-20 sekuntia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pahin mahdollinen skenaario, jota ihan oikeasti tässä pelkään on, että aika-ajo määrittää "täysin" kisan tuloksen. Täysin sillä varauksella, että jotain yllättävää voi tapahtua. Diffut vähentää taas ohituksia, varikkokikkailut vähentyy ku tankkaus-strategia katoaa....
Itse uskon että varikkokikkailut nimenomaan lisääntyy, kun varikolla käynti ei ole ennalta-arvattavasti sidottu polttoainekuormaan. Tietenkin sitten jos jotain yllättävää tapahtuu ja turva-auto tulee, varikolla jo käyneet saavat aiempaa suuremman edun, kun ei ole raskas polttoainekuorma tilannetta tasoittamassa, ja tuloslista saattaa heittää häränpyllyä. Normaalitilanteessa kyllä on kiinnostavaa nähdä miten käy, kun aiemmasta poiketen varikolla käymällä saa lisää vauhtia, eikä menetä sitä. Jos käy liian aikaisin varikolla parantaakseen asemiaan, se saattaa kostautua myöhemmässä vaiheessa kisaa. Luulen, että tilanteet menevät enemmän sekaisin kuin aiemmin, ja radalla ohittamiseen tarjoutuu aiempaa enemmän tarvetta ja mahdollisuuksia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Luulen, että tilanteet menevät enemmän sekaisin kuin aiemmin, ja radalla ohittamiseen tarjoutuu aiempaa enemmän tarvetta ja mahdollisuuksia.
Tämä olisi kyllä hienoa! Ja ihan hyviä pointteja muutenkin. :thumbup:
Toisaalta turva-auton aikana ei nyt ole enää ihan pakottavaa tarvetta mennä varikolle ellei sitten renkaat oo jo kankailla. Varmasti kerran jos toisenkin jonkun on pakko mennä vaihtaan fillarit just sillon, mutta tuskin enää sinne ryntäillään niin ku ennen. Noin niin kun pakon edessä. Taktiikan puolesta on tietenkin parempi käydä heti eikä kaks kierrosta SC:n jälkeen.

Sumi ja Brawn pääsee taas hyödyntään neljän stopin taktiikoita, kun auto todellakin on nopeampi stopin jälkeen. :thumbup:
Pitää myös muistaa, että pojathan kuulemma koittavat saada stopin tehtyä kolmessa sekunnissa.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Itse uskon että varikkokikkailut nimenomaan lisääntyy, kun varikolla käynti ei ole ennalta-arvattavasti sidottu polttoainekuormaan. Tietenkin sitten jos jotain yllättävää tapahtuu ja turva-auto tulee, varikolla jo käyneet saavat aiempaa suuremman edun, kun ei ole raskas polttoainekuorma tilannetta tasoittamassa, ja tuloslista saattaa heittää häränpyllyä. Normaalitilanteessa kyllä on kiinnostavaa nähdä miten käy, kun aiemmasta poiketen varikolla käymällä saa lisää vauhtia, eikä menetä sitä. Jos käy liian aikaisin varikolla parantaakseen asemiaan, se saattaa kostautua myöhemmässä vaiheessa kisaa. Luulen, että tilanteet menevät enemmän sekaisin kuin aiemmin, ja radalla ohittamiseen tarjoutuu aiempaa enemmän tarvetta ja mahdollisuuksia.
No totta tuokin kyllä. Nyt se on sitten sidottu renkaiden kulumiseen, joka toki ei ole mikään eksakti kierros kun ne loppuu. Eli periaatteessa luulisi verikkopysähdyksiä venytettävän niin pitkälle kun pitoa riittää. Eli siis eikös Ferrari ole vahvoilla, mikäli auto toimii kuten ennen, eli on hellempi renkaille.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
No totta tuokin kyllä. Nyt se on sitten sidottu renkaiden kulumiseen, joka toki ei ole mikään eksakti kierros kun ne loppuu. Eli periaatteessa luulisi verikkopysähdyksiä venytettävän niin pitkälle kun pitoa riittää. Eli siis eikös Ferrari ole vahvoilla, mikäli auto toimii kuten ennen, eli on hellempi renkaille.
Tais olla vähän liiankin hellä ---> renkaat ei lämpene kunnolla.

Vai muistanko oikein?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No totta tuokin kyllä. Nyt se on sitten sidottu renkaiden kulumiseen, joka toki ei ole mikään eksakti kierros kun ne loppuu. Eli periaatteessa luulisi verikkopysähdyksiä venytettävän niin pitkälle kun pitoa riittää.
Riippuu varmaan kisatilanteesta voiko venyttää. Jos vaihtaa renkaat ennen aikojaan ja pääsee radalla hyvään väliin ajamaan nopeita kierroksia, saattaa keretä niiden edelle joka venyttää renkaiden vaihtoa. Eli enemmän varmaan kyttäillään toisten tekemisiä ja reagoidaan tilanteeseen sen kehittymisen mukaan. Uskoisin että kisasta selviää yhdellä stopilla, mutta jos renkaat kuluu nopeasti tai ensimmäinen stoppi on tehty aikaisessa vaiheessa, siellä voi joutua vierailemaan vielä toistamiseen.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Itse veikkaan jonossa ajelua tulevan vielä enemmän. Viime kaudella saattoi peräkkäin ajavien kuskien bensakuormien ero olla yli 50 kg ja tuo vaikuttaa jo kierrosajoissa n. 2 sekunttia ja mahdollisti ohitusyritykset ja lähellä ajamisen.
Taitaa tulla jonossa ajelua, jossa ohitukset suoritetaan varikkokäyntien aikana.:jaska:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse veikkaan jonossa ajelua tulevan vielä enemmän. Viime kaudella saattoi peräkkäin ajavien kuskien bensakuormien ero olla yli 50 kg ja tuo vaikuttaa jo kierrosajoissa n. 2 sekunttia ja mahdollisti ohitusyritykset ja lähellä ajamisen.
Taitaa tulla jonossa ajelua, jossa ohitukset suoritetaan varikkokäyntien aikana.:jaska:
Juuri näin.

Hyvä puoli on se, että varikolle voi tulla aikaisemminkin koska ei ole bensaa sen jälkeen enempää kuin radalla pysyvällä (toisin kuin aiemmin) mutta uudet renkaat.
Eli uskon että varikkokäyntien yhteydessä ohituksia on enemmän mutta radalla vähemmän. Onko tämä nyt sitten hyvä vai huono. Pitänee katsoa ensimmäiset kisat, jotka toki saattavat olla hyviä säännöillä kuin säännöillä..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Se, että nyt taktikoidaan bensan sijaan renkailla tuo pari sellaiseta elementtiä, josta ainakin minä ennen vanhaan pidin. Ensinnäkin muuttuviin tilanteisiin on mahdollista reagoida varsin nopeasti, kun aiemmin taktiikkaa oli paha lähteä muuttamaan aiemmin päätetystä. Toinen juttu on se, että eri taktiikoiden välinen ero nähdään nyt kisan lopussa, jossa vastikään pysähdyksen tehneellä ja aikaisin stopanneella voi olla varsin dramaattinenkin ero renkaissa. Bensataktiikoissahan suurinn ero nähtiin kilpailun keskivaiheilla bensakuormien tasoittuessa viimeiselle stopille.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei se kyllä hyvä asia ole. Hurjan mielenkiintoista kilpailua kun ainoat ohitukset tapahtuu varikolla.
Mutta jos sitä nyky formulaan vertaa, niin onko niitä ohituksia radalla muutenkaan pahemmin nähty? Eli jos varikolla tapahtuvien ohitusten määrä lisäntyy niin se on hyvä asia. Radalla tapahtuvien ohitusten määrä voinee laskea, mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Eli jäädäänkö sittenkin plussan puolelle? Ja kun mahdollisuutena on Bobakin esittämä näkemys renkaista.

Mitä nuihin rattaisiin tulee ja Bobakin näkemykseen, niin valitettavasti olen pessimistinen senkin suhteen. Luulen, että renkaat toimii niin että suorituskyky pysyy yllä kymmeniä kierroksia, ja kun suorituskyky laskee, tulee se laskemaan ramaattisesti. Näin jos käy, ei kukaan aja renkailla niin kauaa että niitten suorituskyky heikkenee merkittävästi. Ja jos näin käy, ei renkaitten suorituskyky eroa nähdä, ja näin ollen mahdolliset ohitukset radallakin jäävät tältä osin näkemättä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itse veikkaan jonossa ajelua tulevan vielä enemmän. Viime kaudella saattoi peräkkäin ajavien kuskien bensakuormien ero olla yli 50 kg ja tuo vaikuttaa jo kierrosajoissa n. 2 sekunttia ja mahdollisti ohitusyritykset ja lähellä ajamisen.
Ei kuitenkaan top-10:ssä, kiitos bensakuormitetun aika-ajon. Enkä itse oikein ole koskaan pitänyt bensakuormaan perustuvasta ohittelusta. Vielä vähemmän pidin bensakuormaan perustuvasta estelystä, eli että kevyellä lähtijä juuttuu raskaamman taakse ja kisa menee pieleen heti kättelyssä. Mun mielestä nyt on enemmän varaa pelata sitä peliä. Ja varikolle jos päätät mennä, olet nopee sieltä ulos tullessa, joudut ohittelemaan, eikä niinku tähän asti että olet hidas varikolta tullessa ja pilaat toisten kuskien kisoja.
Taitaa tulla jonossa ajelua, jossa ohitukset suoritetaan varikkokäyntien aikana.:jaska:
Jonossa ajelua nähdään varmasti jatkossakin, mutta uskoisin että myös varikon kautta ohitetaan enemmän, koska sinne ei ole pakko mennä millään tietyllä hetkellä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä nuihin rattaisiin tulee ja Bobakin näkemykseen, niin valitettavasti olen pessimistinen senkin suhteen. Luulen, että renkaat toimii niin että suorituskyky pysyy yllä kymmeniä kierroksia, ja kun suorituskyky laskee, tulee se laskemaan ramaattisesti. Näin jos käy, ei kukaan aja renkailla niin kauaa että niitten suorituskyky heikkenee merkittävästi. Ja jos näin käy, ei renkaitten suorituskyky eroa nähdä, ja näin ollen mahdolliset ohitukset radallakin jäävät tältä osin näkemättä.
Tähän asti renkaat ovat kyllä toimineet siten, että suorituskyky laskee lineaarisesti. Nykyrenkaissa tosin tulee selkeä pudotus alussa muutaman kierroksen jälkeen ja varmaan toinen, kun renkaat kokonaan antavat periksi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä vähän luulen, että nämä kaukoidän viimeistä vuottaan vetävät huonot renkaat tuovat kyllä yllätyksiä. Eri keliolosuhteista ei ole riittävästi tietoa renkaiden osalta joten jollakulla ne renkaat romahtaa kesken kilpailun. Suuren vaihtelun tähän tuo myös kuskin kyky säästää renkaita ja eroja myös tallikohtaisesti. Ylipäätäänkin täydellä tankilla ajo versus lopun tyhjillä ajamiseen tuottaa niin paljon kompromisseja etteivät tallit millään päädy kaikki samoihin ratkaisuihin. Lisääkö tämä sitten ohituksia - eipä taida kukaan tietää.

Mutta tuleeko varikolla ohittamisia niitäkään lisää? Toki nyt ei tarvitse kärsiä raskaammasta polttoainekuormasta radalle tultuaan mutta kaikki varikolla kuitenkin vuorollaan käyvät kierrosajan ( renkaiden ) pudotessa määrätyn määrän. Plusmiinosnolla - erot tulevat siinäkin renkaiden kulumisen määrästä tai vaihtoehtoisesti niiden sopivuudesta autolle.

Sen, minkä ohituksia uskon tuovan on, että kuskit ovat alttiimpia virheille. Polttoainekuorma lisää sitä ja vaikeuttaa auton käytöksen ennustettavuutta, sekundarenkaat tuovat sattumankauppaa, aika-ajon ja kilpailun suuren eron vuoksi eri vahvuudet/heikkoudet tulevat esiin kilpailun eri aikoina. Kaiken kaikkiaan - välillä ajetaan rakettia, välillä säiliöautoa ja renkailla joista ei täyttä varmuutta ole ja olosuhteissa joita ei voi täysin ennustaa kun auton käytös muuttuu koko kilpailun ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös