S2000 autot?

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Kun se raaka vauhti on kytkettynä raiteilla kulkevaan, entistä enemmän perheautolta näyttävään ja astmapiipulta kuulostavaan pakettiin niin ei se nyt ihan hirveästi punttia saa tutisemaan. Ja "teknisesti" -taikasanan kohdalla vaihdan kyllä valitettavasti kanavaa, kun olen vain tällainen "rallifani" enkä rallifani niin en jaksa niistä teknisistä asioista innostua ihan himona.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Kun se raaka vauhti on kytkettynä raiteilla kulkevaan, entistä enemmän perheautolta näyttävään ja astmapiipulta kuulostavaan pakettiin niin ei se nyt ihan hirveästi punttia saa tutisemaan. Ja "teknisesti" -taikasanan kohdalla vaihdan kyllä valitettavasti kanavaa, kun olen vain tällainen "rallifani" enkä rallifani niin en jaksa niistä teknisistä asioista innostua ihan himona.
Mjs:n kanssa kovin samoilla linjoilla. Tämän koko keskustelun vois kyllä tiivistää siihen, että yllättävän nopeassa ajassa se aika hävittää muistot. Jopa nuorilla miehillä..

:wink:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Mjs:n kanssa kovin samoilla linjoilla. Tämän koko keskustelun vois kyllä tiivistää siihen, että yllättävän nopeassa ajassa se aika hävittää muistot. Jopa nuorilla miehillä..

:wink:
Rallissa ääni on tärkeä. Metsässä kun istuu ja etäältä alkaa kuulua muikea metakka, fiilikset nousee kummasti. Jos vielä itse sattuu olemaan sopivalla kohdalla, hitaamminkin ohiajava mölytoosa synnyttää ihmeellisen hyvät fiilikset.

Rupularengaskilpa-autoilu on siitä kummallinen laji, että auton suhteellinen nopeus/hitaus ei lopultakaan pistä silmään läheskään niin pahasti kuin mitä esim. radalla, jossa joku tuhatta kulkeva F2 näyttää melkeinpä nuhapumpulta F-ykköseen verrattuna. Rallin erikoiskokeet ovat säädeltävissä, mitä tulee tien mahdollistamaan nopeuteen hyppyineen, mutkineen ja tien leveyksineen, mutta joku Tilken tohtoroima rata on ja pysyy armotta sellaisenaan.

Ainakin noin suurin piirtein ajateltuna. Ja mehän olemme suuripiirteisiä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kun se raaka vauhti on kytkettynä raiteilla kulkevaan, entistä enemmän perheautolta näyttävään ja astmapiipulta kuulostavaan pakettiin niin ei se nyt ihan hirveästi punttia saa tutisemaan. Ja "teknisesti" -taikasanan kohdalla vaihdan kyllä valitettavasti kanavaa, kun olen vain tällainen "rallifani" enkä rallifani niin en jaksa niistä teknisistä asioista innostua ihan himona.
Mjs:n kanssa kovin samoilla linjoilla. Tämän koko keskustelun vois kyllä tiivistää siihen, että yllättävän nopeassa ajassa se aika hävittää muistot. Jopa nuorilla miehillä..

:wink:
Sitä kun on tottunu että pyörien sutiminen, loputon sivuluisu, isot pakoputket ja hillitön lintulauta kiinnostaa lähinnä 18-kesäsiä lippispäisiä bemarikuskeja niin käy yllättämään tämä periaatteessa ihan ralliin liittyvän foorumin tunnelmointi.. :)

Sitäpaitsi mun mielestä nuo nykyset foordfokukset näyttää paljon vähemmän perheautolta kun alkuperänen 205 T16. Tai A-ryhmän Celica. Ja siitä raiteilla kulkemisestakin tulee vähän eri käsitys kun menee semmoseen paikkaan missä kuskit ajaa vähän erilaisilla ajolinjoilla, joillakin saattaa auto karata vaikka sivuluisuun ;)

On se vaan hyvä että ei tarvi aina haikailla vanhojen aikojen perään. Voi nauttia nykyhetkestäkin. Ja keksiä omat lauseensa..
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Sitä kun on tottunu että pyörien sutiminen, loputon sivuluisu, isot pakoputket ja hillitön lintulauta kiinnostaa lähinnä 18-kesäsiä lippispäisiä bemarikuskeja niin käy yllättämään tämä periaatteessa ihan ralliin liittyvän foorumin tunnelmointi.. :)
No se on vain vaikea käsittää, että muka millään muulla ei saisi rallissa olla väliä kuin sillä, että autot ovat kelloa vastaan nopeita. Tärkeä elementti on myös se miltä meno näyttää ja kuulostaa.. Eihän rallin KATSOMISESSA mitään järkeä muutoin olisikaan.


On se vaan hyvä että ei tarvi aina haikailla vanhojen aikojen perään. Voi nauttia nykyhetkestäkin. Ja keksiä omat lauseensa.
En voinut vastustaa kiusausta :D Eipä tarvinnut haikailla mitään menneitä tai tulevia B-ryhmän, A-ryhmän ja WRC:n alkutaipaleen aikana. Ne kelpasivat minulle silloin sellaisenaan. Kelpaavat edelleenkin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
No se on vain vaikea käsittää, että muka millään muulla ei saisi rallissa olla väliä kuin sillä, että autot ovat kelloa vastaan nopeita. Tärkeä elementti on myös se miltä meno näyttää ja kuulostaa.. Eihän rallin KATSOMISESSA mitään järkeä muutoin olisikaan.
Juu ei se pelkkä vauhti riitä. Siks mää en katokaan formulaa tai kiihdytysautoilua. Tarvii olla hyppyjä, sladeja, roikkuja, täpäriä pelastuksia ja jos oikein vaativalle päälle sattuu niin vielä ulosajojakin. Ja WRC:stä ei onneks puutu mitään noista.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Juu ei se pelkkä vauhti riitä.
Hyvä että sinäkin ymmärrät.

Siks mää en katokaan formulaa tai kiihdytysautoilua. Tarvii olla hyppyjä, sladeja, roikkuja, täpäriä pelastuksia ja jos oikein vaativalle päälle sattuu niin vielä ulosajojakin. Ja WRC:stä ei onneks puutu mitään noista.
No enpä katso juuri minäkään formuloita tai drääk reisingiä. WRC:stä ei puutu mitään luettelemistasi asioista, mutta silti kuitenkin niin paljon olennaista mitä siinä aikanaan arvostin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllähän tuon tosiaan helposti peruskauppakassiin sekoittaa.
No nyt meni multa kyllä pointti ohi. Katos tota ylempää kuvaa ja vertaa vanhaan kunnon 1,1 ropposeen kaupan kulmalla. Missä se hienous on? (ei sillä, en mää siitä ite kyllä hirveesti perustakaan että näyttääkö se samalta kun naapurin mummolla vai samalta kun paluu tulevaisuuteen -leffan auto)

Ei se WRC:kään näytä ihan äitin kauppakassilta kun kattoo sisään.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No nyt meni multa kyllä pointti ohi. Katos tota ylempää kuvaa ja vertaa vanhaan kunnon 1,1 ropposeen kaupan kulmalla. Missä se hienous on? (ei sillä, en mää siitä ite kyllä hirveesti perustakaan että näyttääkö se samalta kun naapurin mummolla vai samalta kun paluu tulevaisuuteen -leffan auto)

Ei se WRC:kään näytä ihan äitin kauppakassilta kun kattoo sisään.
Nooh, kunhan hieman provosoin.

Tuossa jokakodin 205:



Älä nyt vaan sano, että et huomaa autoissa eroja?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa




Eipä näissäkään juuri mitään. Paitsi tosta jälkimmäisestä pistäsin kaupan pihassa kyllä cd-mankan etulevyn taskuun kun saattas muuten kiinnostaa teinejä liikaa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kiitän. Ja tokihan WRC(kin) menee - paremman puutteessa. Joten en rallia boikotoi itsekään.
Älä toki kiitä, ei siihen oo mitään syytä. Tuumasin että siinä vaiheessa kun keskustelu menee näinkin kauas faktoista niin saattaa olla parempi lopettaa se ja yrittää näyttää ees vähän enemmän todellisuudesta tajuavalta kuin vastapuoli.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Älä toki kiitä, ei siihen oo mitään syytä. Tuumasin että siinä vaiheessa kun keskustelu menee näinkin kauas faktoista niin saattaa olla parempi lopettaa se ja yrittää näyttää ees vähän enemmän todellisuudesta tajuavalta kuin vastapuoli.
Faktoista? Nämähän ovat kunkin yksilön vapaita mielipide/tulkintakysymyksiä alusta loppuun. Eihän missään ole virallisia sääntöjä asiasta. Ja miten voisikaan olla?

Ja siinä vaiheessa keskustelu menee aina huonoksi, jos siirrytään henkilökohtaisuuksiin. Pitäisikö allekirjoittaneen nyt epäillä vastapuolen todellisuudentajua, koska tämä sattuu olemaan kanssani eri mieltä asiasta?
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Itse en muista ihan hirveästi b-ryhmäläisistä, olin sen verran nuori, ja näinkin autoja vain kerran luokan viimeisenä vuonna Jyväskylässä. Kyllä ne silti ehtivät tehdä lähtemättömän vaikutuksen. Helvetinkoneita, joiden ääni karmi selkäpiissä ja vauhtikin hurmasi. Eihän niitä kauaa kerrallaan ehtinyt nähdäkään, paitsi huoltoparkissa :)

Rallin mm-sarja oli mielestäni silti parhaimmillaan tämän vuosituhannen alussa. Silloin kilpailu oli kovempaa kuin koskaan ja autojakin pidin näyttävinä, pidän vieläkin. Itselleni rallin viehätys on aina piillyt siinä, että pienillä metsäteillä ja puiden välissä ajetaan teitä läpikotaisin tuntematta, nuottien varassa, _ihan liian lujaa_. Tyyli on vapaa. Sivuluisu ei ole itsetarkoitus, kelloa vastaanhan rallissa ajetaan.

Siksi sanoisinkin, että paljon autoja ja niiden tekniikkaa tai "näyttävyyttä" suurempi ongelma nykyiselle mm-sarjalle on (kilpailun puutteen lisäksi) se, ettei ralli ole enää rallia siinä mielessä kuin itse sen hahmotan. Kuskit alkavat osata vuodesta toiseen kaksi kertaa tahkottavat ek:t niin hyvin, että kilvasta on tullut steriiliä rallisprinttiä (kyseistä lajia mitenkään väheksymättä), jossa voittoja ei oteta niinkään riskeillä, vaan vaan hiotuilla ajolinjoilla.

B-ryhmää romantisoitaessa kannattaa muuten pitää mielessä, että kun niillä mm-sarjaa ajettiin, oli 80-luku. Silloin eivät olleet erilaisia vain autot, vaan ihan kaikki ajotyylistä lähtien. Mutkiin mentiin vastaheitolla, eikä kellään varmaan käynyt mielessä, että auto kulkee nopeiten keula edellä. Hirvonen taisi joku vuosi takaperin autojen teknisistä muutoksista kysyttäessä todeta, että vaikka siirryttäisiin takavetoisiin autoihin, sivuluisuja tuskin silti nähtäisiin sen enempää kuin nykyään.

Ts. mikä osa siitä "näyttävyydestä" liittyy itse asiassa autojen tekniikkaan, mikä ei, ei ole ihan niin yksioikoista kuin eräät haluvat itselleen ja muille uskotella.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
...paljon autoja ja niiden tekniikkaa tai "näyttävyyttä" suurempi ongelma nykyiselle mm-sarjalle on (kilpailun puutteen lisäksi) se, ettei ralli ole enää rallia siinä mielessä kuin itse sen hahmotan. Kuskit alkavat osata vuodesta toiseen kaksi kertaa tahkottavat ek:t niin hyvin, että kilvasta on tullut steriiliä rallisprinttiä (kyseistä lajia mitenkään väheksymättä), jossa voittoja ei oteta niinkään riskeillä, vaan vaan hiotuilla ajolinjoilla.
Hyviä pointteja.

B-ryhmää romantisoitaessa kannattaa muuten pitää mielessä, että kun niillä mm-sarjaa ajettiin, oli 80-luku. Silloin eivät olleet erilaisia vain autot, vaan ihan kaikki ajotyylistä lähtien. Mutkiin mentiin vastaheitolla, eikä kellään varmaan käynyt mielessä, että auto kulkee nopeiten keula edellä. Hirvonen taisi joku vuosi takaperin autojen teknisistä muutoksista kysyttäessä todeta, että vaikka siirryttäisiin takavetoisiin autoihin, sivuluisuja tuskin silti nähtäisiin sen enempää kuin nykyään.

Ts. mikä osa siitä "näyttävyydestä" liittyy itse asiassa autojen tekniikkaan, mikä ei, ei ole ihan niin yksioikoista kuin eräät haluvat itselleen ja muille uskotella.
80-luvullakin kyllä tiedettiin, että auto menee nopeimmin, kun ajetaan mahdollisimman suoraan. Autot vain olivat sellaisia, että ne eivät kääntyneet kunnolla ilman vastaheitto(j)a. Jos autot vaatisivat heittelyä, niin taatusti sen mukaan ajettaisiin myös tänäkin päivänä.
 
Ylös