S2000 autot?

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
S2000 on kyllä äänten suhteen askel oikeaan suuntaan, ainakin mitä olen katsonut videota Fiestan testeistä. Turboautot kun eivät ole kuulostaneet vuosituhannen alun jälkeen oikein miltään.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ihan paskoja jotkut vapaastihengittävät romut.Noi s2000 autotkaa ei edes kuullosta miltää ralliautolta :thumbdown. Kyllä turbo-WRC pitää olla. :ahem:
Ai nykyiset turbo-WRC:tkö kuulostavat muka joltain? Korkeintaan kauhealta. :rolleyes:
Yritä tässä nyt sitten päättää soutaako vasemmalle vai huopaako oikealle? :rolleyes: :D

Ja aivan varmasti pian löytyy niitä Karjala-lippiksisiä "oikeita" rallifaneja, jotka kertovat nuoremmille mieletöntä legendaa ajasta, jolloin Marcus Grönholm oli maailman paras kuljettaja, autot pelottavan nopeita ja Ouninpohja maailman nopein erikoiskoe. :cool:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Yritä tässä nyt sitten päättää soutaako vasemmalle vai huopaako oikealle? :rolleyes: :D
Ei selvässä asiassa noin hukassa voi olla. :D

Ja aivan varmasti pian löytyy niitä Karjala-lippiksisiä "oikeita" rallifaneja, jotka kertovat nuoremmille mieletöntä legendaa ajasta, jolloin Marcus Grönholm oli maailman paras kuljettaja, autot pelottavan nopeita ja Ouninpohja maailman nopein erikoiskoe. :cool:
Surullista, jos joku nyt vakavalla naamalla tuosta pystyy legendaa heittämään. Joku raja sentään...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
On se jännä asia tuo ajan kuluminen sekä se tosiasia kuinka se kultaakaan noita muistoja :wink:
Ja myöskin se tosiasia, että tämä vuosikymmen tullaan muistamaan sekasorron ja aallonpohjan aikakautena rallin MM-sarjassa, valitettavasti. Ei aika kaikkia muistoja kultaa.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ja myöskin se tosiasia, että tämä vuosikymmen tullaan muistamaan sekasorron ja aallonpohjan aikakautena rallin MM-sarjassa, valitettavasti. Ei aika kaikkia muistoja kultaa.
Ihan samalla tavalla kuten siirtyminen A-ryhmään B-ryhmäläisistä. Jopa kuljettajat oli silloin sitä mieltä että loppuu koko homma. Niin se vaan karavaani kulkee ja Lancia Delta Integrale on kulttiauto..
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ihan samalla tavalla kuten siirtyminen A-ryhmään B-ryhmäläisistä. Jopa kuljettajat oli silloin sitä mieltä että loppuu koko homma. Niin se vaan karavaani kulkee ja Lancia Delta Integrale on kulttiauto..
No jaa, siinä missä B-ryhmä onnistui alle viidessä vuodessa tuomaan näyttämölle yli kymmenen klassikkoa, ei A-ryhmä kyennyt kymmenessä vuodessa kuin (tulkinnasta riippuen) kahteen tai kolmeen. WRC:n tapauksessa taidetaan jäädä yhteen tai kahteen.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Itse kyllä FIAn tiedotetta lukiessa ymmärsin, että asiat olisi jo lyöty lukkoon. Mutta ehkä sitten hieman luin hätäisesti.
Sama. En jaksa uskoa tuota MTV3:n uutista, sillä se on ainakin mielestäni varsin ristiriidassa sen FIA:n tiedotteen kanssa:

From 2011, S2000 cars (1.6L turbo and 2.0L normally aspirated) and Group N cars will be eligible for the WRC and all FIA Regional Rally Championships. In addition, from 2011, all new homologations of S2000 cars must be fitted with a 1.6L turbo engine.
Voiko sitä enää selvemmin sanoa, että jatkossa uusiin S2000-autoihin, jotka tulevat siis korvaamaan nykyiset WRC-autot MM-titteliä jahdatessa tulevat saamaan 1,6-litraisen turbokoneen.

Kaudella 2011 käytetään rinnan S2000-autoja ilman ja kera turbon. Suorituskykyeroja ei varmaan kukaan vielä tiedä, mutta varmasti tulee olemaan niin, että turbo se olla pitää, jos aikoo pärjätä. Ja turbo se olla pitää jos aikoo homologoida.

Myös Ford on vahvistanut (foorumipuheiden mukaan) 1,6-litraisen kehittämisen aloittamisen Fiestan voimanlähteeksi.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
No jaa, siinä missä B-ryhmä onnistui alle viidessä vuodessa tuomaan näyttämölle yli kymmenen klassikkoa, ei A-ryhmä kyennyt kymmenessä vuodessa kuin (tulkinnasta riippuen) kahteen tai kolmeen. WRC:n tapauksessa taidetaan jäädä yhteen tai kahteen.
Jos oikein saivarrellaan niin WRC on vain A:n lisäluokitus, samaan ryhmään nuo ilmoitetaan..

Eikä niitä B-ryhmäläisiä suuren yleisön mielestä ole kun kolme. Korkeintaan viis. Audi, Lancia, Peugeot, Ford ja MG joista kaks viimeistä on vähän niin ja näin..
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Ihan samalla tavalla kuten siirtyminen A-ryhmään B-ryhmäläisistä. Jopa kuljettajat oli silloin sitä mieltä että loppuu koko homma. Niin se vaan karavaani kulkee ja Lancia Delta Integrale on kulttiauto..
Minun mielestäni A-ryhmästä tuli ihan hyvä kokonaisuus ensimmäisen 1,5-2 vuoden jälkeen. WRC on puolestaan mennyt pelkästään huonoon suuntaan käytännössä koko 2000-luvun ajan. Siinä on se ero.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos oikein saivarrellaan niin WRC on vain A:n lisäluokitus, samaan ryhmään nuo ilmoitetaan..
Periaatteessa kyllä - periaatteessa ei. Tulkintakysymys.

Eikä niitä B-ryhmäläisiä suuren yleisön mielestä ole kun kolme. Korkeintaan viis. Audi, Lancia, Peugeot, Ford ja MG joista kaks viimeistä on vähän niin ja näin..
Vaikka jättäisi ne miedommat evoversiot pois, niin Audilta täytyy mukaan laskea vähintään kaksi mallia. Samoin Lancialta.
 

Keke ruusperi

Member
Liittynyt
29.8.2000
Viestit
23
Tuntuu, että aika kultaa muistot. Kun katsoo A-ryhmän autoja 80-lvun lopulla, niin aikamoisia mopoja ne oli nykyajan WRC:hen verrattuna. Mukana mm. Audi 200 quattro, josta itselleni ei tule mielikuvaa tehokkaana ja sähäkkäänä ralliautona. Kahden viime vuoden ongelmana on tietenkin ollut, että mukana on enää tehdastalleista Ford ja Citroen, mutta kun katsoo A-ryhmää 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa, niin eipä se tilanne kovin kummoisempi ollut. Mukana oli kärkikahinoista ainoastaan Lancia ja Toyota. Mielestäni on ihmeellistä tämä nykyisten WRC autojen mollaaminen ja niiden vertaaminen B-ryhmän autoihin. Onhan nykyiset WRC:t sentään kaikkien aikojen nopeimpia ralliautoja. Eikö rallissa olekaan tarkeintä nopeimmat pätkäajat vaan 0-100kmh kiihtyvyys. Kyllähän B-ryhmäläiset päihittävät nykyautot kiihtyvyyksissä, mutta kun mennään erikoiskokeille, niin tilanne on aivan toinen kiitos parantuneiden alustojen. Rallissa on juuri hienoa tuo, että pelkkä raaka tehoa ei ratkaise vaan ajettavuus mutkaisilla ja kuoppaisilla teillä. Ainakin itseäni sykähdyttää, kun katsoo paikanpäällä esim. miten uusi Focus WRC tulee alas hypyistä. Ei vai kuin ihastella kuinka hyvän alustan insinöörit ovat rakentaneet. Auto tulee alas kuin kissa eli yhtä pehmeästi ja ilman mitään ylimääräisiä liikkeitä ja matka jatkuu tehokkaasti eteenpäin.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Se tuntuu monesti unohtuvan, että 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa autoja oli silti enemmän viivalla ja ajajia voittajaehdokkainakin useampi kuin nykyiset kaksi. Pelkästään Toyotalla ja Lancialla oli useinmiten mukana yhteensä kuusi autoa per kisa, joissa kaikissa oli joku osakilpailuvoittaja puikoissa. Sainz, Kankkunen, Biasion, Eriksson, Alén, Salonen, Auriol, Vatanen, Saby, Delecour...
Kaudet -87 ja -88 olivat A-ryhmässäkin melko huonoja tosiaan, mutta sen jälkeen Toyota alkoi saada auton toimimaan ja mukaan tulivat myös Mitsu, Subaru, Nissan ja Ford melko lyhyen ajan sisällä.

Ja niin, vaikka autot hetken aikaa mopoja olivatkin, niin vuoden 1990 tienoilla tehot alkoivat jo lähennellä 400 hevosvoimaa. Turbot jouduttiin kuristamaan tuona vuonna 40-millisiksi... Nyt on sama lukema on 34 mm.

Itse arvostan rallissa ääntä, sivuluistoja ja sitä, ettei kuljettaja pääse liian helpolla. Nyt on sama kuin katsoisi vain teksti-tv:stä tulokset, ja ihmettelisi kun ennätysajasta hävisi taas 0,224 sekuntia. Pelkät numerot eivät kuitenkaan meikäläistä kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Tässäpä se ero sitten tuleekin, datalasse-osaston teknologiset aikaansaavutukset kun ei saa ainakaan meikäläisellä pöksyjä jaloissa pyörimään, kun rallista puhutaan. Että jos nykysarjan kritisointi ja jonkun paremman haikailu tekee allekirjoittaneesta "rallifanin" eikä rallifania, niin ihan mielelläni kuulun sitten siihen lainausmerkeillä varustettuun ryhmään.

Motolla enemmän soraa ja hikeä, vähemmän softaa ja bittejä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
No jaa, siinä missä B-ryhmä onnistui alle viidessä vuodessa tuomaan näyttämölle yli kymmenen klassikkoa, ei A-ryhmä kyennyt kymmenessä vuodessa kuin (tulkinnasta riippuen) kahteen tai kolmeen. WRC:n tapauksessa taidetaan jäädä yhteen tai kahteen.


Miten perustelet nuo A-ryhmän ja WRC:n klassikot? Kyllä A-ryhmässä mielestäni oli 5 tallia selkeästi, jotka onnistuivat kehittämään "klassikon", jos niitä sillä nimellä voi kutsua. Mutta ainakin mieleenjääneitä voittaja-autoja. Lancia, Toyota, Subaru, Ford ja Mitsubishi. Mitsuhan ajoi A-ryhmäläisellä vielä 2000-luvulle asti.

WRC:ssä sanoisin myös 5 tallia. Citroen, Toyota, Ford, Subaru ja Peugeot. Kaikki voittaja-autoja. Tietysti näillä talleilla on ollut niin A-ryhmän kuin WRC:n aikana vielä useita automalleja, joilla ovat pystyneet voittoihin. Esim. Citroenilla Xsara ja C4.

Klassikoilla et varmaan tarkoittanutkaan vain voittaja-autoja, mutta jos B-ryhmästä lähes kaikki autot voidaan laskea klassikoiksi, niin kyllä mielestäni samaan listaan pitäisi laskea ainakin nuo edellä mainitut. No, mielipideasia.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tässäpä se ero sitten tuleekin, datalasse-osaston teknologiset aikaansaavutukset kun ei saa ainakaan meikäläisellä pöksyjä jaloissa pyörimään, kun rallista puhutaan. Että jos nykysarjan kritisointi ja jonkun paremman haikailu tekee allekirjoittaneesta "rallifanin" eikä rallifania, niin ihan mielelläni kuulun sitten siihen lainausmerkeillä varustettuun ryhmään.

Motolla enemmän soraa ja hikeä, vähemmän softaa ja bittejä.
Ilmeisesti myöskään raaka vauhti ei saa sukkia jaloista? Teknisesti B-ryhmäläinen on altavastaajana lähes kaikessa verrattuna nykyautoihin.
Jopa niissä paljon puhutuissa moottorin ominaisuuksissa.

Olet siis sitä mieltä että nykyinen F-ryhmäläinen BMW M3 on uusilla renkailla ja alustalla "huonompi" äffäläinen kun 1600 Kent Escortti Bilsteineillä ja Barumin kumeilla? Noin kärjistetysti sanottuna?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ilmeisesti myöskään raaka vauhti ei saa sukkia jaloista? Teknisesti B-ryhmäläinen on altavastaajana lähes kaikessa verrattuna nykyautoihin.
Jopa niissä paljon puhutuissa moottorin ominaisuuksissa.

Olet siis sitä mieltä että nykyinen F-ryhmäläinen BMW M3 on uusilla renkailla ja alustalla "huonompi" äffäläinen kun 1600 Kent Escortti Bilsteineillä ja Barumin kumeilla? Noin kärjistetysti sanottuna?
Tenutapin kanssa kovin samoilla linjoilla. Tämän koko keskustelun vois kyllä tiivistää siihen, että yllättävän nopeassa ajassa se aika kultaa muistot. Jopa nuorilla miehillä..
 
Ylös