S2000 autot?

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Noita B-ryhmäläisiä kun oli pakko paiskoa että ne sai ylipäätään kääntymään.

On noi lukot tullu hetken matkaa eteenpäin niistä ajoista. Oikeestaan tais olla silloin tärkein että kaikki akselit on yhtä puuta että saatais se 400-500 hevosta siirtymään sinne tiehen edes jotenkin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Kuskit alkavat osata vuodesta toiseen kaksi kertaa tahkottavat ek:t niin hyvin, että kilvasta on tullut steriiliä rallisprinttiä (kyseistä lajia mitenkään väheksymättä), jossa voittoja ei oteta niinkään riskeillä, vaan vaan hiotuilla ajolinjoilla.
Tässäpä sen kiteytit. Voi tietysti olla vaikeata organiseerata aina vaan uusia erikoiskokeita, eikä kait aina sitten pitäisikään, joukossa kun on tiettyjä klassikkoja, mutta rallisprinttiys ei sekään ole hyvästä. No, kait ne parhaansa tekee.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
80-luvullakin kyllä tiedettiin, että auto menee nopeimmin, kun ajetaan mahdollisimman suoraan. Autot vain olivat sellaisia, että ne eivät kääntyneet kunnolla ilman vastaheitto(j)a. Jos autot vaatisivat heittelyä, niin taatusti sen mukaan ajettaisiin myös tänäkin päivänä.
Seison korjattuna. Olisiko kuitenkaan mahdollista siirtyä sellaisiin sääntöihin, että autot vaatisivat vastaheittoa kääntyäkseen mutkaan? Mitä se itse asiassa vaatisi? Minimiakseliväliä pidemmäksi?

Nykyautoissa on (näyttävyyden suhteen) vähän se vika, että ne ovat kauppakassimallistoa, korkeintaan alempaa keskiluokkaa. S2000-luokka ei näillä näkymin tilannetta paranna, päinvastoin. Toki tässä asiassa on mentävä pitkälti autonvalmistajien ehdoilla, sillä markkinoinnista hommassa on kyse.
 

Keke ruusperi

Member
Liittynyt
29.8.2000
Viestit
23
Itsellänkikään ei ollut tarkoitus mollata B-ryhmäläisiä, vaan ihmettelin sitä ettei pidetä nyky WRC:itä minään vaikka niissäkin vauhtia ja näyttävyyttä riittää. Nyky WRC:n ajaminen ei kuitenkaan ole mitään pleikkarin pelaamista vaikka softaa autossa olisikin enemmän kuin ennen. Kun katsoi Hirvosen menoa tämän vuoden Walesissä, niin olisi loukkaus kuskeja kohtaan sanoa, että ajaminen olisi liian helppoa nykyään. B-ryhmän autot olivat hienoja laitteita ja mitä niissä ainakin itse kaipaan oli erillaiset autokonseptit. Oli etumoottoriset Audit ja keskimoottoriset Peugeotit, Lanciat, Fordit jne. Oli erillaisia moottorikonsepteja: turbomoottorit, Lancioissa mekaaniset ahtimet ja Metroissa vapaasti hengittävät koneet. Eli itse kaipaisi sitä, että insinööreillä olisi enemmän vapauksia autojen suunnittelussa. Nykyään taitaa olla vain säännöillä rajoitettu, että auton on oltava turboahdettu etumoottorinen kaksilitrainen "perheauto". Toinen asia mitä itse kaipaa "vanhoissa ajoissa" oli selkeät urheiluautot ralleissa, varsinkin asfalttikisoissa. Oli Lancia Stratosta, 037:aa, Ferrari 308:a ja BMW M1:stä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Seison korjattuna. Olisiko kuitenkaan mahdollista siirtyä sellaisiin sääntöihin, että autot vaatisivat vastaheittoa kääntyäkseen mutkaan? Mitä se itse asiassa vaatisi? Minimiakseliväliä pidemmäksi?
Hyvä keino on yksinkertaistaa voimansiirtoa, tasauspyörästöjen lukkojen toimintaa ja karsia elektroniikkaa sen ympärillä... Se vain on teknologiauskovaisille pyhäinhäväistys. Jos kuitenkin autonvalmistajat ovat nykyään lajissa vain markkinointisyistä, luulisi olevan yhdentekevää ovatko tekniset ratkaisut aivan viimeistä huutoa. Autojen liika teknistyminen nostaa myös väistämättä kustannuksia ja siinä ollaan sitten tasaisin väliajoin sormi suussa kun autotehtailla ei ole varaa olla mukana sarjassa...

Yleisö tämän lajin maksaa ja heitä varten nämä autotkin pitäisi rakentaa.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Nykyään taitaa olla vain säännöillä rajoitettu, että auton on oltava turboahdettu etumoottorinen kaksilitrainen "perheauto". Toinen asia mitä itse kaipaa "vanhoissa ajoissa" oli selkeät urheiluautot ralleissa, varsinkin asfalttikisoissa. Oli Lancia Stratosta, 037:aa, Ferrari 308:a ja BMW M1:stä.
Ei kai sitä missään ole rajoitettu. A-ryhmään voi luokitella ihan mitä tehdas haluaa. Turbo on kilpailukyvyn nimissä "pakko" olla, etumoottorista ei muistaakseni mikään määrittele. Paitsi tietty se luokittelumallin moottorin paikka.

Ennen oli helpompaa tehdä urheiluautosta (tai edes tehokkaimmasta mallista) rallipeli, kun kone piti olla luokitusten mukainen ja sääntöjen määräämissä rajoissa viritetty. Nykyiset urheiluautot eivät taas sovellu ralliin varmaan mitenkään. Lisäksi urheiluautojen brändi on niin vahva, ettei sitä kukaan halua markkinoida viemällä ne metsätielle kuraan ja paskaan. Ne tehtaat, joilla on vahva brändi, eivät osallistu ralliin, koska niillä ei ole sen muotoista markkinointitarvetta. Sen sijaan sellaiset merkit, joilla imagossa on ehkä vähän kiillotettavaa, osallistuvat. Citroen, Ford, Skoda, Hyundai, mitä näitä nyt on. Eikä ne mitään erikoisautoja halua myydä, vaan kauppakasseja.

Hyvä keino on yksinkertaistaa voimansiirtoa, tasauspyörästöjen lukkojen toimintaa ja karsia elektroniikkaa sen ympärillä... Se vain on teknologiauskovaisille pyhäinhäväistys. Jos kuitenkin autonvalmistajat ovat nykyään lajissa vain markkinointisyistä, luulisi olevan yhdentekevää ovatko tekniset ratkaisut aivan viimeistä huutoa. Autojen liika teknistyminen nostaa myös väistämättä kustannuksia ja siinä ollaan sitten tasaisin väliajoin sormi suussa kun autotehtailla ei ole varaa olla mukana sarjassa...

Yleisö tämän lajin maksaa ja heitä varten nämä autotkin pitäisi rakentaa.
Totta on, että tekemällä voimansiirto nykyäänkin "yhdestä puusta" saataisiin vastaheitot ja räkäsladit takasin. Toki renkaat on kehittyny kovasti b-ryhmän ajoista ja tehoa on vähemmän. Ongelma vaan taitaa olla, ettei semmosta voimansiirtoa halua sen kummemmin tehtaat kun kuskitkaan. Viimesen päälle lajifriikit arvostaa nopeeta menoa sillä sen hetkisellä tekniikalla. Satunnaiselle amatöörille sillä ei ole mitään väliäkään. Jää vain pieni joukko, joka kaipaa isompia luistokulmia vauhdin kustannuksella. Jos ois ilkee niin sanois että ei-kauppakassin-näkösille autoille, isoille luistokulmille ja pyörien sutimiselle on jo laji AKK:n alla. Tuntee nimen drifting.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Ongelma vaan taitaa olla, ettei semmosta voimansiirtoa halua sen kummemmin tehtaat kun kuskitkaan
.

Yleisö tämän lajin maksaa ja heitä varten nämä autotkin pitäisi rakentaa.

Satunnaiselle amatöörille sillä ei ole mitään väliäkään. Jää vain pieni joukko, joka kaipaa isompia luistokulmia vauhdin kustannuksella
Jos satunnaiselle amatöörille on sama, millä laitteillla ajetaan, niin eikö olisi sama ajaa sitten halvemmilla autoilla näyttävämmin? Satunnaisia amatöörejä on yleisöstä kuitenkin aika suuri osa.

Viimesen päälle lajifriikit arvostaa nopeeta menoa sillä sen hetkisellä tekniikalla.
Ei se noin mustavalkoista ole. Kyllä aika moni viimeisen päälle lajifriikkikin haluaisi nähdä jotain muuta kuin tämänhetkistä kalustoa, enkä puhu nyt vain omasta puolestani. Korostan myös että minä en ole haikailemassa B-ryhmää takaisin vaikka se aikakausi minua kovasti kiehtookin. Minulle riittäisi vain se että vaikka sitten ajettaisiin kauppakasseilla, mutta yksinkertaisemmalla tekniikalla ja hieman äänekkäämmillä koneilla. Tähän liittyy juuri se kustannusten kurissa pysyminen, joka on rallissa aika tärkeä asia.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Ootteko sattuneet huomaamaan että aktiivilukoista luovuttiin tuossa muutama vuosi sitten...
Kukaan ei varmaan sitä huomannut vaikka asiasta olisi tiennytkin... :rolleyes:
Muutos oli vain näpertelyä, kuten niin monet muutkin FIA;n kustannusten leikkaamiseen tähtäävät toimet ovat olleet. Edelleen on paljon tehtävissä, jos autoista halutaan vain oikeasti karsia tavaraa ja saada enemmän meininkiä ajoon.
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kukaan ei varmaan sitä huomannut vaikka asiasta olisi tiennytkin... :rolleyes:
Muutos oli vain näpertelyä, kuten niin monet muutkin FIA;n kustannusten leikkaamiseen tähtäävät toimet ovat olleet. Edelleen on paljon tehtävissä, jos autoista halutaan vain oikeasti karsia tavaraa ja saada enemmän meininkiä ajoon.
Usko jo että ei se ole siitä tavaran karsimisesta enää kiinni. Ajamisen ajattelutapa on tätä nykyä erilainen ja vaikka elektroniikka ja hienouksia karsitaan, pyritään auto siltikin säätämään lähelle nykyistä ajotyyliä
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Usko jo että ei se ole siitä tavaran karsimisesta enää kiinni. Ajamisen ajattelutapa on tätä nykyä erilainen ja vaikka elektroniikka ja hienouksia karsitaan, pyritään auto siltikin säätämään lähelle nykyistä ajotyyliä
Ajattelutapa ei ole muuttunut mihinkään. Vielä kerran: 80-luvullakin jo tiedettiin, että mahdollisimman suoraan ajettaessa eteneminen on nopeinta.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
No 90-luvulla ei enää ainakaan. :rolleyes:
Anteeksi hieman makaaberi huomioni. Kun kirjoitin Airikkalan Penan juuri kääntyneen haudassaan, sinä vastasit, että Henkka ajoi jo tuolloin siistillä linjoilla. Näistä asioista ei kait saisi vitsailla. :dunno:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Usko jo että ei se ole siitä tavaran karsimisesta enää kiinni. Ajamisen ajattelutapa on tätä nykyä erilainen ja vaikka elektroniikka ja hienouksia karsitaan, pyritään auto siltikin säätämään lähelle nykyistä ajotyyliä
Sequentaaliset laatikot ja kaikkinaiset tietokoneohjatut tasauspyörästöt bannaan ja nappivaihteet. Mekaaniset lukot etu- ja takadiffiin, keskilukot vallan pois ja perinteinen kytkimellä ja kepillä hämmennettävä H-kaava laatikko. Siinä reseptiä noin ens' alkuun. Alkais samalla Kuskit erottumaan oppipojista.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Itse uskon ainakin vieälä tähän tulevaan udistukseen,jos vaan pidetään kiinni niistä mitä on lupailtu eli 1600 kone turbolla ja jonkin näkönen korisarja(v.2011)

Silti itse kyllä kaipaan takaisin tuollaisia autoja kuin tuolloin B-ryhmän aikaan oli..
B-ryhmäläisissä oli jotain yksilöllisenpää kuin nykyisissä vehkeissä mun mielestä:ahem:
B-ryhmäläisistä autoista kaikki olivat täysin suunniteltu kilpakäyttöön niitä ei juurikaan suuniteltu minkään "kauppakassin" pohjalta niinkuin nyt...tämänhän mahdollisti pääasiassa min.200kpl tuotanto määrä jonka jälkeen voitiin vielä kehittää Evoluutiomalli jonka tuotanto määrä min.20kpl.

Eikö noita ralliautoja vois nykyäänki tehdä "alusta-asti",,ei olisi pakko/säännöillä pakottamalla(suuri tuotanto määrä) tehdä minkään olemassa olevan "kauppakassin" pohjalta ralliautoa...
Olishan se hauska nähdä minkälaisia ohjuksia sitä nykyään rakennettais jos auton rakentamiseen liittyvät säännöt olisivat tänäpäivänä samat kuin tuolloin:idea:
Tehojen nostamista(300-400hv) ja autojen korien yms, keventämistä hiilikuitu osilla tai vastaavilla en allekirjoita,mutta muuten olisi kyllä ihan hauska nähä mihinkä insinöörit nykyään pystyy:D

Valitettavasti Eipä taida autotehtaat olla enään kovin hallukkaita lähtemään satsaamaan tälläiseen rakenteluun!!:mad:
 
Ylös