S2000 autot?

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Helpostihan sitä voisi heittäytyä megalomaanikoksi ja manata, että tehot tappiin ja painot minimiin, ääntä lisää niin että korvat soi vielä viikon päästä. Citius, altius ja fortius ei oikein täysimittaisesti istu moottoriurheilun maailmaan. Ajaminen on sellainen taiteenlaji, että lisäpullistuksien edellyttäminen johtaisi lopulta vain siihen samaan kuin jos ajateltaisiin kovaäänisimmän musiikin olevan parasta ja isoimman taidemaalauksen se hienoin. Asian ydin, S-2000 autojen hehkeä tulevaisuus, hukkuu!
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yrittäkää pojat edes sivulauseessa vähän sivuta jotenkin S2000-autoja, ettei tarvitse kaikkea roskiin heittää.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Perus 2-paikkainen takavetoinen urheiluauto omaa tänäpäivänä selvästi kovemmat lukemat: esim Corvette ZR-1:sessä 638hv ja 620Nm, painossa ei häviä kovin paljon WRC:lle. Ja tämä on siis vakiotehdaspeli, joita jenkit ostaa vaimoilleen kauppakasseiksi pikkuyksiöiden hintaan.
Anteeksi Offtopic, jos se jotakuta häiritsee mutta ihan pakko mielenkiinnosta heitää Pendellstockille vielä tämmöinen kysymys:

Mitäs veikkaat että kävisi jos otettaisiin Citroen C4 Wrc assuvarustuksessa ja vietäisiin se, hmm, vaikkapa Alastaron radalle? Kuskiksi vaikka Räikkösen Kimi.
Sen kanssa kierrosajoista sitten kisaamaan tuo kyseinen Zr1 Vette, ihan sellaisenaan kuin se kaupasta lähtiessäkin on, vakiona. Kuskiksi ihan kuka tahansa, vaikka Loeb tai Top gearin Stig.

Kuinka tässä skabassa kävisi? Vastakkain siis perheauton tehoinen tonnikeiju jolla satutaan ajamaan rallin MM-sarjaa ja yksiön hintainen vaimon kauppakassi.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Anteeksi Offtopic, jos se jotakuta häiritsee mutta ihan pakko mielenkiinnosta heitää Pendellstockille vielä tämmöinen kysymys:

Mitäs veikkaat että kävisi jos otettaisiin Citroen C4 Wrc assuvarustuksessa ja vietäisiin se, hmm, vaikkapa Alastaron radalle? Kuskiksi vaikka Räikkösen Kimi.
Sen kanssa kierrosajoista sitten kisaamaan tuo kyseinen Zr1 Vette, ihan sellaisenaan kuin se kaupasta lähtiessäkin on, vakiona. Kuskiksi ihan kuka tahansa, vaikka Loeb tai Top gearin Stig.

Kuinka tässä skabassa kävisi? Vastakkain siis perheauton tehoinen tonnikeiju jolla satutaan ajamaan rallin MM-sarjaa ja yksiön hintainen vaimon kauppakassi.
Hedelmällistä pohdintaa, ei ole aina vaan tätä suomalaisten rallifanien alemmuuskompleksista "mutku se 300 heppaa on tosi paljon kuitenki hei, kuskit kuolee jos sinne laitetaan enemmän voimaa hei" -mantraa:thumbup:

Lähdetään siitä, että Corvette ZR-1 on yksi nopeimmiten esim Nürbrugringin kiertäneistä siviiliautoista ikinä. Sillä ajettiin jopa hieman kovempi kierros kuin tuosta n.130 hv tehottomammalla Corvette Zo6-versiolla Jan Magnussen aikanaan ajoi kierrospohjat siviiliautojen sarjassa ko.radalla.

Ahvenistö on tietysti profiililtaan tyypillinen mikkihiirirata, jolla keskinopeus pysyttelee todella matalana eikä suoria juuri ole, joten todennäköisesti Corvettelle ei mikään ideaalirata (mm. välitykset sellaiset, että huippuja muistaakseni n.330km/h), Vette puskee jo megalomaanisella voimalla niin kovaa, ettei todennäköisesti kolmosvaihdetta enempää tarvita edes.

Rengaistuksessa on suuri etu WRC:lle, koska tottakai täysiasfalttislicksi liimautuu yhdeksi kierrokseksi ihan eri tavalla kuin Veten ensiasennusrenkaat. Kisasta tulisi tiukka, mutta uskon kunnon kuskin (on se sitten Kimi, STIG=eli M.Schumcaher tai Magnussen) kummankin auton puikoissa pystyvän aika samoihin aikoihin. Vaikea sanoa kumpi voittaisi, taasen jos radaksi valitaan joku muu kuin lähinnä karting-profiilinen Ahvenisto (esim Spa tai Laguna Seca tai edes Kemora) niin Vette veisi 10-0. Loppuu paukut WRC:stä kuin seinään 200 km/h jälkeen (raju kiihtyvyys jo sitä ennen) kun välityksiä olisi muutettava pidemmiksi.

Tässä vähän referenssiä niille, jotka eivät ole niin perehtyneet WRC autoihin vs urheiluautot:
http://www.youtube.com/watch?v=bnBxKcJV7Wc

vastassa vakio 300 hv Subaru WRX Sti ja Subaru WRC-auto. Vaikka WRC:llä apuna kartanlukija ei se saanut hieman alle 3 minuutissa kiinni Sti:tä kuin naurettavat 11 sekuntia ja kyse ei ollut edes puhtaasta asfalttikilparadasta. Muistutetaan nyt,että Corvette ZR-1:ssä on YLI 100% enemmän tehoa kuin tuossa Sti:ssä ja vähemmän painoa ja alustaa myöten rakennettu rata-ajoon enemmän kuin 5 paikkaine Sti Subaru! Itseasiassa ahvenistollakin olisi kädet täynnä WRC citikassa jos yrittäisi päästä kovempaa kuin Vette veikkaan mä..
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Nää pendell-jutut on aivan loistavia!!

Tunneskaala menee lukiessa kaikki asteikot läpi myötähäpeästä totaaliseen repeilyyn. Täytyy oikein hattua nostaa, että joku jaksaa vielä näin monta tarinaa raapustella aivan täysin kieliposkessa-huumoria melkein aiheesta kuin aiheesta. LanciaEstoril oli ehkä kokonaisuutena tuotannon kohokohtia, mutta nämä uudet jatkokertomukset wrc vs. b-ryhmä ja wrc vs. urheiluauto alkavat kutkuttaa nauruhermoja lähes samalla tasolla.

Nyt vain odotellaan, että netistä löytyy videoklippi, missä Vette pesee wrc:n Ouninpohjassa...

We want more! :thumbup:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Mutta pesiskö tollanen uus Vette Lancian ´86 Estorilissa? Jos Lanciaa ajais Henkka ja Vetteä Stig?

Nyt ollaan asian ytimessä, kysymys johon pendell ei voi vastata?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Perus 2-paikkainen takavetoinen urheiluauto omaa tänäpäivänä selvästi kovemmat lukemat: esim Corvette ZR-1:sessä 638hv ja 620Nm, painossa ei häviä kovin paljon WRC:lle. Ja tämä on siis vakiotehdaspeli, joita jenkit ostaa vaimoilleen kauppakasseiksi pikkuyksiöiden hintaan. Saa olla aika fakiiri, että löytää puolet tehottomimmista WRC-autoista jotain erikoisen urheilullista tai arvokasta puhtaasti voimapuolen faktoja tarkasteltaessa.. Kyseessä pitäisi kuitenkin olla rallimaailman kuningasluokan:nope:

Turvallisuus on ok arvo lajin parissa, mutta vouhotuksessa ei saa mennä liian pitkälle. Siinä vaiheessa kun perheautot alkaa kiihtymään kovempaa 0-200 km/h väliä, pitäisi katsoa peiliin. Vähän sama kun F1:sta pudotettaisi tehoja 500 hv, kulkishan ne vieläkin ihan kovaa joo, mutta ei se olisi enää kunniallista puuhaa. Käsitystäni vahvistavat myös kuskien mielipiteet, esim Loeb uhkasi lopettaa ajamisen jos tehoja pudotetaan vielä nykyisestä matalasta tasosta pari vuotta sitten velloneessa keskustelussa.. Muistatteko kun löysä vaihtoi B-ryhmästä A-ryhmään=eka kommentti="ei näitä kehtaa edes kypärä päässä ajaa.." ja tehoja kuitenkin aikalailla WRC-määrä.
Korjataanpa ekana noita teholukemia joita väitit nykyajan WRC:stä. Hevosvoimat pyörii siellä 370-380 bhp:n paikeilla ja vääntöjä esim. tehtaan Focuksessa on jo lähelle 900 nm.

Sitten otetaan ralli tarkasteluun ihan lajina. Ne erikoiskokeet EIVÄT ole kymmenenmetriä leveitä moottoriratoja, joissa on sadan metrin turva-alueet ja kymmenmetriset rengasvallit. Pääasiassa vedetään parin auton levyistä soraränniä, jossa puut tien vieressä.

Se mikä erottaa WRC:n sarjatuotantona valmistetusta katuautosta ei ole se moottoriteho, vaan tekniikka, jolla se teho välitetään tiehen ja JÄRKYTTÄVÄT mutkanopeudet verrattuna siviiliautoon. Ei tällä hetkellä MIKÄÄN katuauto pystyisi hyökkäämään mutkia läpi samanlaisella nopeudella esim. Saksan mm-rallissa, jossa tiet ovat asvalttia, mutta erittäin kapeita. Puhumattakaan sorasta ja lumesta, jossa ei voi puhua siviiliautosta ja ralliautosta edes samassa lauseessa.

Nurburgringilla ja lentokentän pituisella suoralla Corvette ottaisi varmasti niskalenkin WRC:stä, mutta sillon puhutaan RATA-AJOSTA sekä päättömästä suoran ajamisesta.

Turvallisuudesta sen verran, että, jos vertaa loukkaantuneiden ja menehtyneiden ajajien määrää F1:ssä ja rallin MM-sarjassa, niin rallissa luvut ovat paljon synkemmät. Erityisesti viime vuosikymmenen aikana, vaikka ralliautojen turvallisuustekniikka on mennyt huomattavasti eteenpäin. Siksi mielestäni tehomäärät ovat aivan riittävät tällä hetkellä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Korjataanpa ekana noita teholukemia joita väitit nykyajan WRC:stä. Hevosvoimat pyörii siellä 370-380 bhp:n paikeilla ja vääntöjä esim. tehtaan Focuksessa on jo lähelle 900 nm.
Anteeksi vain offtopicin lietsonta, mutta mites WRC-auton tehot on saatu noin ylös, kun turbossa on sallittu vain se 34-millinen kuristin?
Olettaisin sen kummemmin tietämättä, että WRC:n tehot ovat pikemminkin pysyneet 330-350 hv:n alueella vuosikausia juuri turbosäännöstä johtuen..
Vääntömomentit sitten ovat jo näköjään kuorma-autolukemissa:eek!:

Kohta nuo samat käyrät ovat varmaan jo S2000-autoissakin jos/kun ne eivät pysy vapaastihengittävinä...
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Anteeksi vain offtopicin lietsonta, mutta mites WRC-auton tehot on saatu noin ylös, kun turbossa on sallittu vain se 34-millinen kuristin?
Olettaisin sen kummemmin tietämättä, että WRC:n tehot ovat pikemminkin pysyneet 330-350 hv:n alueella vuosikausia juuri turbosäännöstä johtuen..
Vääntömomentit sitten ovat jo näköjään kuorma-autolukemissa:eek!:

Kohta nuo samat käyrät ovat varmaan jo S2000-autoissakin jos/kun ne eivät pysy vapaastihengittävinä...
Eräästä pari vuotta vanhemmasta wrc-yksilöstä penkitettiin noin 350 hv:n lukemat. Kone ei ollut kuitenkaan aivan pakasta vedetty ja auto oli ns. asiakasmalli. Melko varmaksi osaan sanoa, että nykyisestä kokoajan kehitetystä tehtaan pelistä päästään jo sinne 370-380 hv:n hujakoille :) Ei se pelkkä turbon kuristimen koko tehoja kerro. Pakosarjat, venttiilit, jopa kehitelty intercooler tuovat lisää niitä heppoja. Esimerkkinä Xsara WRC, joka oli moottoritehoiltaan nopein 2006. Todella nopeilla osuuksilla se kyykytti upouutta 2006 Focus wrc:tä. Nyt 2009 Petter kilpaili 2006 spec Xsaralla ja tehoero oli huomattava verrattuna nykyisiin tehtaiden C4:iin ja Focuksiin.

Vääntömomentti tosiaan aika järkyttävä noissa nykyään. Suurajoista muistaisin jonkun suomalaisen ammattikuljettajan maininneen, että väännöt lähellä 900 nm tehtaan laitteissa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Minä jo odotan Pendellstockin vastahyökkäystä. Ihan oikeasti! Niin paljon kuin epäilenkin erinäisten muskeliautojen ja hirmuprototyyppien sopivuutta ralliautoiksi, on suoranainen ilo lukea kun joku haluaa polkea kaasujalkaa niin että pannut räjähtelevät ja lehmätkin saavat keskenmenon navetoissaan kun ralliauto kaahaa miljoonaa ohi. Samoiten S 2000-autoille nauraminen kuulostaa hauskalta. Sillä sehän on taivahan tosi, että on mukavaa kun on mukavaa.

Aika paljon mielenkiintoa tuo "uusi luokka" on kuitenkin herättänyt. Pohjoismaistakin on kehiin ilmoittautumassa tänä vuonna varsinainen armada ajajia. Hyvä siittä tulee.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Neljä uutta Fordia ja Citroenia ensi kauden avaukseen
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/06/1144595

Sekä Ford että Citroen ovat luvanneet saavansa neljä uusien sääntöjen mukaista ralliautoa valmiiksi ensi kauden avauskisaan.

Ralliautot muuttuvat radikaalisti ensi kaudella, jolloin S2000-luokitukseen pohjautuvat ajokit korvaavat nykyiset WRC-autot.

Ford aikoo rakentaa kaksi Fiesta RS WRC -auto tehdastallilleen ja kaksi autoa asiakastallilleen. Citroen-leirissä neljän DS3 WRC:n auton valmistamista avauskisaa varten pidetään maksimaalisena.
.........
Tähän autoon perustuu Citroenin uusi rallitykki!
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/09/955764

(MTV3)​

Saas nähdä, menettääkö Citikka nyt omaavansa selkeän autoetunsa ja onko kalusto tasaväkisempi - ainakin Fordin kanssa. Ja tuleeko muita merkkejä samalle viivalle.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Saas nähdä, menettääkö Citikka nyt omaavansa selkeän autoetunsa ja onko kalusto tasaväkisempi - ainakin Fordin kanssa. Ja tuleeko muita merkkejä samalle viivalle.
Minin osallistuminen 2011 on käsittääkseni varmaa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Neljä uutta Fordia ja Citroenia ensi kauden avaukseen
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/06/1144595

Sekä Ford että Citroen ovat luvanneet saavansa neljä uusien sääntöjen mukaista ralliautoa valmiiksi ensi kauden avauskisaan.

Ralliautot muuttuvat radikaalisti ensi kaudella, jolloin S2000-luokitukseen pohjautuvat ajokit korvaavat nykyiset WRC-autot.

Ford aikoo rakentaa kaksi Fiesta RS WRC -auto tehdastallilleen ja kaksi autoa asiakastallilleen. Citroen-leirissä neljän DS3 WRC:n auton valmistamista avauskisaa varten pidetään maksimaalisena.
.........
Tähän autoon perustuu Citroenin uusi rallitykki!
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/09/955764

(MTV3)​

Saas nähdä, menettääkö Citikka nyt omaavansa selkeän autoetunsa ja onko kalusto tasaväkisempi - ainakin Fordin kanssa. Ja tuleeko muita merkkejä samalle viivalle.

Ainakin Fordin tehdastiimi menettää selkeän autoedun Stobartiin nähden. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä ketkä Ford kuljettajat ovat oikeasti ne nopeimmat. Citroenillakin tällä kaudella identtisten autojen ajattaminen paljasti Ogierin todelliset kyvyt. :thumbup:
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Ainakin Fordin tehdastiimi menettää selkeän autoedun Stobartiin nähden. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä ketkä Ford kuljettajat ovat oikeasti ne nopeimmat. Citroenillakin tällä kaudella identtisten autojen ajattaminen paljasti Ogierin todelliset kyvyt. :thumbup:
Jos Stobartilla jatkaa Wilson ja H. Solberg, en tätä vertailua kovin suurella mielenkiinnolla odota...
 
Ylös