Anteeksi Offtopic, jos se jotakuta häiritsee mutta ihan pakko mielenkiinnosta heitää Pendellstockille vielä tämmöinen kysymys:
Mitäs veikkaat että kävisi jos otettaisiin Citroen C4 Wrc assuvarustuksessa ja vietäisiin se, hmm, vaikkapa Alastaron radalle? Kuskiksi vaikka Räikkösen Kimi.
Sen kanssa kierrosajoista sitten kisaamaan tuo kyseinen Zr1 Vette, ihan sellaisenaan kuin se kaupasta lähtiessäkin on, vakiona. Kuskiksi ihan kuka tahansa, vaikka Loeb tai Top gearin Stig.
Kuinka tässä skabassa kävisi? Vastakkain siis perheauton tehoinen tonnikeiju jolla satutaan ajamaan rallin MM-sarjaa ja yksiön hintainen vaimon kauppakassi.
Hedelmällistä pohdintaa, ei ole aina vaan tätä suomalaisten rallifanien alemmuuskompleksista "mutku se 300 heppaa on tosi paljon kuitenki hei, kuskit kuolee jos sinne laitetaan enemmän voimaa hei" -mantraa:thumbup:
Lähdetään siitä, että Corvette ZR-1 on yksi nopeimmiten esim Nürbrugringin kiertäneistä siviiliautoista ikinä. Sillä ajettiin jopa hieman kovempi kierros kuin tuosta n.130 hv tehottomammalla Corvette Zo6-versiolla Jan Magnussen aikanaan ajoi kierrospohjat siviiliautojen sarjassa ko.radalla.
Ahvenistö on tietysti profiililtaan tyypillinen mikkihiirirata, jolla keskinopeus pysyttelee todella matalana eikä suoria juuri ole, joten todennäköisesti Corvettelle ei mikään ideaalirata (mm. välitykset sellaiset, että huippuja muistaakseni n.330km/h), Vette puskee jo megalomaanisella voimalla niin kovaa, ettei todennäköisesti kolmosvaihdetta enempää tarvita edes.
Rengaistuksessa on suuri etu WRC:lle, koska tottakai täysiasfalttislicksi liimautuu yhdeksi kierrokseksi ihan eri tavalla kuin Veten ensiasennusrenkaat. Kisasta tulisi tiukka, mutta uskon kunnon kuskin (on se sitten Kimi, STIG=eli M.Schumcaher tai Magnussen) kummankin auton puikoissa pystyvän aika samoihin aikoihin. Vaikea sanoa kumpi voittaisi, taasen jos radaksi valitaan joku muu kuin lähinnä karting-profiilinen Ahvenisto (esim Spa tai Laguna Seca tai edes Kemora) niin Vette veisi 10-0. Loppuu paukut WRC:stä kuin seinään 200 km/h jälkeen (raju kiihtyvyys jo sitä ennen) kun välityksiä olisi muutettava pidemmiksi.
Tässä vähän referenssiä niille, jotka eivät ole niin perehtyneet WRC autoihin vs urheiluautot:
http://www.youtube.com/watch?v=bnBxKcJV7Wc
vastassa vakio 300 hv Subaru WRX Sti ja Subaru WRC-auto. Vaikka WRC:llä apuna kartanlukija ei se saanut hieman alle 3 minuutissa kiinni Sti:tä kuin naurettavat 11 sekuntia ja kyse ei ollut edes puhtaasta asfalttikilparadasta. Muistutetaan nyt,että Corvette ZR-1:ssä on YLI 100% enemmän tehoa kuin tuossa Sti:ssä ja vähemmän painoa ja alustaa myöten rakennettu rata-ajoon enemmän kuin 5 paikkaine Sti Subaru! Itseasiassa ahvenistollakin olisi kädet täynnä WRC citikassa jos yrittäisi päästä kovempaa kuin Vette veikkaan mä..