Eskelinen Gt-3 sarjaan

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Carter, sukunimi oli Töyli, ei Kuismanen...:0)..
Massit ois sileenä jo Abu Dhabin keikan jälkeen joten otetaas se
Gt-3 ensin käsittelyyn..

02/05/10 Silverstone
23/05/10 Brno
20/06/10 Oschersleben
04/07/10 Paul Ricard HTTT
19/09/10 Algarve
31/10/10 Enna Pergusa

Tuossa listassa on useita lemppari ratoja. MM-sarjaan harkitaan sitten vasta jos sinne tulee vielä kolmaskin suomalaiskuski. Se vaan on NIIN paljon kalliimpi, kaikin puolin..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei kyllä taida toimia. Jos radalla ajaa Astonia, Audia, Lamboa, Ferraria, Porschea...niin mä kyllä haluan että siinä viilettää silloin aito tehtaan tuote, joka edustaa luokassaan kyseisen valmistajan parasta osaamista. Lisäksi erilaiset tekniset ratkaisut (esim. moottoripuolella) kiinnostaa kovasti.
Vaan kun näiden autotehtaiden mielenkiinto kilpailla toisiaan vastaan on perin rajallista. Bemaria ei ole kiinnostanut lähteä DTM:ään sitten E30 M3:n aikojen, koska sillä ei olisi mitään jakoa Audia ja Mersua vastaan. Toisaalta Audia ei kiinosta WTCC koska a) SETA edustaa siellä jo konsernia ja b) FIA meni bannaamaan quattrot.. Mersua ei ole kiinnostanut enää hetkeen aikaan mikään muu kuin F1:t ja sen lähes ikioma hiekkalaatikko DTM. GM yrittää nolosti markkinoida Chevroletia WTCC:n avulla vaikka sokea Reettakin näkee että se auto ei ole Detroitia koskaan nähnytkään vaan on lähinnä Chaewoo made in Korea...

Eli jos autotehtaat pysyisivät tehdastiimeinä mahdollisimman kaukana kiukuttelemasta ja jättäisivät GT:nkin niille, joilla on rahaa ja halua ajaa kilpaa...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Carter, sukunimi oli Töyli, ei Kuismanen...:0)..
Massit ois sileenä jo Abu Dhabin keikan jälkeen joten otetaas se
Gt-3 ensin käsittelyyn..
En olettanutkaan että omaan laskuusi maailmaa kiertäisit. Maikkari tietenkin lähettäisi selostaja Töylin tapahtumien keskipisteeseen kera kameraryhmän. Suuret rahathan tunnetusti liikkuvat moottoriurheiluohjelmien tuottamisessa ja selostusbisneksessä :cool:
Don Vito sanoi:
Vaan kun näiden autotehtaiden mielenkiinto kilpailla toisiaan vastaan on perin rajallista
American Le Mansin GT2-luokalla menee varsin hyvin. Corvette sentään on jopa Detroitin nähnyt ja BMW:kin on siellä mukana tehdaskalustolla.

GT3 menisi varsin hyvin tästäkin kurkusta alas yksityistiimeineen, jos se ei olisi tarkoitettu amatöörikuljettajille, kuten sarjan esitteessäkin komeasti mainostetaan. Suomessa edes ammattilaissarjat kuten DTM, WTCC ja Le Mansit jäävät niin pahasti ykkösten pakokaasuihin, että en vain pysty hahmottamaan miten amatöörikuskeilla ja yksityistiimeillä varustettu sarja pystyisi keräämään tarpeeksi katsojia, jotta sitä olisi järkevää näyttää.

En siis protestoi GT3-luokkaa tai autoja vastaan. Ratelin konsepti GT3-sarjasta ei vain nappaa. Kun Töylin kuitenkin on vuodessa selostettava vähintään yksi 24 tunnin kilpailu, niin mainitaan nyt sekin, että mielestäni Nurburgring 24h vaikuttaa hyvältä kompromissilta: GT3-autoja ja tähtikuljettajia tehdas- tai lähes tehdastiimeissä. Sillä konseptilla toteutettu sarja kiinnostaisi minua huomattavasti enemmän. Team Rosbergin Audissakin kun istuisi Mike Rockenfelleriä tai Frank Bielaa Jiri Navratilin sijasta niin tilanne olisi täysin eri.

Phoenix, Rosberg, JMB, APEX, Zakspeed ja ensi vuonna kahdella Audilla mukaan tuleva JustMarketingin pampun Zack Brownin tiimi, jonka taustalta löytyy entinen CART-tallipäällikkö John Della Penna ovat kovia tiimejä ja saavat missä tahansa aikaan kovaa kilpailua, mutta amatöörikuljettajien sarja on aina amatöörikuljettajien sarja... :dunno:
Eli jos autotehtaat pysyisivät tehdastiimeinä mahdollisimman kaukana kiukuttelemasta ja jättäisivät GT:nkin niille, joilla on rahaa ja halua ajaa kilpaa...
Ratel yritti muistaakseni yhdessä vaiheessa jalostaa tätä vieläkin pidemmälle. 2000-luvun alussa hän ehdotti sääntöjen avaamista kaikille halukkaille yksityisille toimijoille, jotka pystyisivät rakentamaan oman auton FIA:n sääntöjen mukaan. Ei sekään ottanut tuulta purjeisiin. Kuten harvat Ratelin ideat ovat ottaneet...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suomessa edes ammattilaissarjat kuten DTM, WTCC ja Le Mansit jäävät niin pahasti ykkösten pakokaasuihin, että en vain pysty hahmottamaan miten amatöörikuskeilla ja yksityistiimeillä varustettu sarja pystyisi keräämään tarpeeksi katsojia, jotta sitä olisi järkevää näyttää.
Jos tarkoitat "järkevää näyttää" = tuottaa voittoa, niin ei kai siihen tämän GT3:n kohdalla kukaan uskokaan. Tietysti jos sarjaan mahdollisesti osallistuvien suomalaiskuskien sponsorit osallistuvat kustannuksiin (ostavat mainosaikaa), niin persnettoa ei tule ihan niin paljon.

Valtaosa Maikkarin maksupaketin ohjelmistosta on puhtaasti tappiollista, koska eihän niillä ole sponsoreita. Kanavat hankitaan muutaman sisäänheittotuotteen takia, ja kahden vaiheilla olevien ostopäätökseen vaikuttaa mitä muuta sen lisäksi voisi saada. Kiinnostaako F1:n lisäksi ralli, alppihiihto, lätkä, scifi tai lapsille piirretyt?

Kuten aiemmin kirjoitin, GT3 vain tukisi Maikkarin ja MAXin profiloitumista autourheilukanavaksi. Tappiollisena toki, mutta ei ehkä niin tappiollisena kuin Top Gear. Tai mistäs minä noiden hintoja tiedän.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kuten aiemmin kirjoitin, GT3 vain tukisi Maikkarin ja MAXin profiloitumista autourheilukanavaksi. Tappiollisena toki, mutta ei ehkä niin tappiollisena kuin Top Gear. Tai mistäs minä noiden hintoja tiedän.
Myönnän Maxin autourheilukanavaksi vasta sitten, kun ohjelmistosta löytyy muutakin kuin kaksi tai kolme MM-sarjaa, muutama täyteluokka ja pari sarjaa/dokumenttia. Ensitöiksi voisi heittää roskikseen kaiken maailman kalastus- ja metsästysohjelmien uusinnat, jotka täyttävät 90% kanavan ohjelmistosta.

Onko sitä uskoa edes sinapinsiemenen verran?
En tiedä, olen allerginen sinapille. Mutta haluan uskoa :)

En siis ole erityisemmin uuden MM-sarjan kannalla (kun vanha systeemi toimi eikä aiheuttanut yhtä suurta hälyä), mutta koska tämä lienee GT1:n viimeisiä mahdollisuuksia nousta takaisin suosioon, niin antaa mennä vain.

Protot muuten eivät ole koskaan kiinnostaneet samalla lailla kuin GT:t.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kuten aiemmin kirjoitin, GT3 vain tukisi Maikkarin ja MAXin profiloitumista autourheilukanavaksi.
Kyllähän tuon ymmärtää. Siinä vain on ero lähdetäänkö profiloitumaan hyväksi autourheilukanavaksi vai halvaksi autourheilukanavaksi. Jälkimmäiseen riittää, että kalastusohjelmien väliin tungetaan noita Ayrton Senna - ja Michael Schumacher - dokumentteja, jotka varmaan yhdessä maksoivat vähän alle kaksi euroa tuottaa, ostaa ja lähettää. Itse uskon, että laadusta sen sijaan kannattaa jopa vähän maksaakin...

GT3 ei tue Maikkaria yhtään sen enempää kuin Vanhasen Hollannin GT4-sarjasta tuottamat Mikko Heino Spesiaalit Urheilukanavaa, koska se ei ole korkean profiilin moottoriurheilusarja. Se on täyteluokan täyteluokka. Jos Ratelin MM-sarjaa puolestaan "pitää" näyttää vain sen takia että FIA suuressa viisaudessaan teki siitä MM-sarjan, niin sitten tämä ketku wannabe-Richard Branson on jo voittanut. Ja se olisi jo liian absurdia. En kuitenkaan ole vielä menettänyt toivoani ihmiskuntaan niin täydellisesti, että uskoisin kovin monen TV-pampun olevan noin helposti höynäytettävissä.
Tai mistäs minä noiden hintoja tiedän.
Hintataulukko olisi tietenkin kiva tietää, että missä hinnoissa mitkäkin sarjat liikkuvat. Sen tiedän, että IRL:n kansainväliset TV-oikeudet ovat hollantilaisten ja saksalaisten mukaan ylihinnoteltuja lähinnä Disney/ESPN-kytköksen takia. NASCAR myös lienee kovin arvokas, mutta eipä se Nelosta estänyt sarjaa hankkimasta Urheilu+Kanavalle. A1GP ja ALMS eivät nekään niin kauhean kalliita voineet olla, kun maksuttomalle kanavalle Vanhanen ne kuitenkin sai hankittua ja synnytti jopa ALMSin viestintäjohtajassa innostusta :thumbup:
Jos tarkoitat "järkevää näyttää" = tuottaa voittoa
En tarkoita rahan tuottamista nyt. Tarkoitan rahan tuottamista potentiaalisesti mahdollisesti ehkä edes joskus. Tarkoitan sitä, että vähemmän persnetollakin moottoriurheilun (tai minkä tahansa) näyttäminen on järjetöntä. Ei syyksi saisi riittää se, että joku on nyt valmis kattamaan osan kustannuksista. Kuinka pitkänä projektina Eskelinen tämän EM-sarjan näkee ja mitä sitten tapahtuu kun Eskelinen ei enää ajakaan? Maksavatko hänen sponsorinsa edelleen lähetykset? Kuka ne sitten maksaa? Ehditäänkö sinä aikana kun suomalaiskuljettaja on mukana rakentaa juuri tälle sarjalle markkinat, synnyttää kiinnostusta ja mikä tärkeintä: Ehtiikö siinä ajassa syntyä jatkuvuutta?

Vaikka tuote olisi kunnossakin niin tuo on erittäin epävarma ja vaikea tapa juurruttaa mitään lajia suomalaiseen urheilumaailmaan. Ja siitä minä olen moottoriurheilufanina kiinnostunut, koska itse pidän lajista ja F1:n perusteella sillä pitäisi Suomessa olla laajemmatkin markkinat. Olen kiinnostunut hyvien sarjojen rakentamisesta, mutta kuten F1-kokemukset osoittavat, se on pitkä projekti johon tarvitaan monen vuoden sitoutumista ja uskoa tuotteeseen. Ja itse en ole varma onko GT3 nyt ihan oikeasti sellainen, moottoriurheilumaailman hittituote tulevalle vuosikymmenelle, että siihen kannattaa (/tulee) sitoutua ja lähteä viemään eteenpäin pitkällä tähtäimellä jonkin muun sarjan kustannuksella?

Ehkä mielipiteeseeni vaikuttaa myös Kuismasen Belcar-lähetykset Nelosella, jotka ovat vielä hyvässä muistissa. :dunno:
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Carter...vahva huhu kertoo että sulla on iso Ratelin kuva seinällä jota heität vähintään yhdellä tikalla joka päivä. Taloyhtiön hallitus on tiettävästi järjestämässä häätöä koska kaksi tikkaa on mennyt seinästä läpi naapurin puolelle...:0)...Voi voi, hyvä mies mennyt pilalle ja TÄMÄKIN on Ratelin syytä. Epäilen että Ratel on myös maailmanlaajuisen taantuman sekä pakkaskauden takana...:0)

Muistakaa...te olette hiivijuusereita, suurta yleisö kiinnostaa a) onko siellä suomalainen ajamassa ja b) menestyykö se. Se on ihan sama millä ajetaan kilpaa, kunhan on neljä pyörää ja ajetaan oikeasti kilpaa eikä jonossa....väittäisin...joskus olen ollut tosin väärässä mutta en muista koska...on siitä jo muutama kuukausi aikaa..:0) .
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Carter...vahva huhu kertoo että sulla on iso Ratelin kuva seinällä jota heität vähintään yhdellä tikalla joka päivä.
En ole Ratelin kuvaa vielä laittanut mihinkään seinälle, sillä sen verran harmiton kaveri kuitenkin kyseessä. Ja tikkataulun edessä minulla tunnetusti on Tony Georgen kuva. Senhän tietävät kaikki. Tarkastuta huhumyllysi, sillä nyt se jauhaa ihan... :D
Muistakaa...te olette hiivijuusereita, suurta yleisö kiinnostaa a) onko siellä suomalainen ajamassa ja b) menestyykö se. Se on ihan sama millä ajetaan kilpaa, kunhan on neljä pyörää ja ajetaan oikeasti kilpaa eikä jonossa....väittäisin...joskus olen ollut tosin väärässä mutta en muista koska...on siitä jo muutama kuukausi aikaa..:0) .
Tuossa on nyt ihan vain yksi pikku juttu, joka on mahdollisesti on pikkuisen pielessä...
Miten tällä logiikalla pystyt selittämään sen, ettei suuri yleisö kiinnostunut Kuismasen Belcar-kurvailuista? Tai Heinosta, joka Hollannin GT4-sarjassa ajoi ja kisojen koosteet lähetettiin Urheilukanavalla? Ilmaiseksi?
Mitkä olivat Formula 2:n katsojaluvut Urheilukanavalla tänä vuonna?

Pystytkö muuten määrittelemään "suuren yleisön" ja "hevijuuserin?" Minä kun olen aika valmis heittämään sellaisen villin väitteen, että maksukanavalla GT3-kisoja katsoisi jokin näiden kahden välillä oleva, enemmän hevijuuseriin kallellaan oleva katsojaprototyyppi. Suurelle yleisölle rata-autoilu kun on F1:n ulkopuolella lähes olematon käsite, joten olisi paljon enemmän järkeenkäypää, että moottoriurheilufani näitä lähetyksiä katsoo kuin suuri yleisö, joka joka arkipäivä avaa telkkarin puolikahdeksalta nähdäkseen Salattujen Elämien uusinnan...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En ole Ratelin kuvaa vielä laittanut mihinkään seinälle, sillä sen verran harmiton kaveri kuitenkin kyseessä. Ja tikkataulun edessä minulla tunnetusti on Tony Georgen kuva. Senhän tietävät kaikki. Tarkastuta huhumyllysi, sillä nyt se jauhaa ihan... :D
Ihmettelinkin, että mistä tämä henkilöön kohdistuva ajojahti on tuttua. Onko lievä deja vu, jos nimet vaihtaa.
Pystytkö muuten määrittelemään "suuren yleisön" ja "hevijuuserin?" Minä kun olen aika valmis heittämään sellaisen villin väitteen, että maksukanavalla GT3-kisoja katsoisi jokin näiden kahden välillä oleva, enemmän hevijuuseriin kallellaan oleva katsojaprototyyppi. Suurelle yleisölle rata-autoilu kun on F1:n ulkopuolella lähes olematon käsite, joten olisi paljon enemmän järkeenkäypää, että moottoriurheilufani näitä lähetyksiä katsoo kuin suuri yleisö, joka joka arkipäivä avaa telkkarin puolikahdeksalta nähdäkseen Salattujen Elämien uusinnan...
Toisaalta "suuri yleisö" on helpommin houkuteltavissa toimivan konseptin katsojaksi kuin puristi, joka ei voi edes pissiä siihen suuntaan, jossa Ratel puuhastelee. Voisin hyvin uskoa, että oikealla kanavalla oikeaan aikaan tarjottu sekä hyvin markkinoitu ja toteutettu ohjelma voisi suomalaiskuskien vetoavulla luoda kysyntänsä, kunhan sarja on jotain vähemmän yhdentekevää kuin Belcar tai Hollannin geeteeneloset (GT3 on kyllä minun korvaani aika siinä ja siinä). Ammatitaitoa ja resursseja moiseen tästä maasta sitä vastoin tuskin löytyy.

GT1:n MM-sarjasta... Heikki Kulta kirjoitteli Turkkarissa ihan päivä pari sitten, että Kuismanen tosiaan ajaa koko sarjan ja tallikaveriksi havitellaan kahtakin suomalaista entistä F1-kuskia. Koska samassa yhteydessä mainittiin mies Hullun Krokotiilin takaa, Ari Koivula, soinee ainakin Mika Häkkisen puhelin jossain. Vaan kukahan se toinen nimi on? ZeiZein terveyden ei kai pitäisi enää kestää, joten Saloako ne sitten haalii? Edelliseen kappaleeseen liittyen Häkän nimeen vannoo tässä maassa sen verran moni, että Mika voi kiertää vaikka tahkoa ja paikalle tulee silti katsojia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ihmettelinkin, että mistä tämä henkilöön kohdistuva ajojahti on tuttua. Onko lievä deja vu, jos nimet vaihtaa.
Lievä ei ehkä edes riitä. Ei minulla ole vaikeuksia myöntää, että minulla on ongelmia kaikkien egomaanisten idioottien kanssa, jotka saavat aikaan vain tuhoa ja järkytystä. George tuhosi vain yhden sarjan, mutta Ratel on kämmäillyt lähes kaikkien GT-luokkien kanssa.
Toisaalta "suuri yleisö" on helpommin houkuteltavissa toimivan konseptin katsojaksi kuin puristi, joka ei voi edes pissiä siihen suuntaan, jossa Ratel puuhastelee.
Seurasin sentään netistä viimeistä oikeaa GT1-autoilla ajettavaa Span 24 tunnin ajoa, joten en nyt sanoisi, etten voi edes pissiä Ratelin suuntaan. Vaikka mies sen kilpailun nyt tuhoaakin tällä "ajetaan kestävyyskilpailuun tarkoitetuilla autoilla ja kestävyyskilpailun säännöillä lyhyitä sprinttejä. :jaska:

Katsoin myös pari GT3 EM-sarjan kilpailukoostetta, joten olen täysin tietoinen millaisesta tuotteesta on kysymys. Se on jo paljon enemmän mitä olen valmis antamaan Tony Georgen entiselle valtakunnalle.

Ja jos GT1 MM tarvitsee Mika Häkkisen kaltaisen vetonaulan, niin GT3:lla ei ole edes lumipallon mahdollisuutta Helsingissä, koska sarjan nimekkäin kuljettaja viime vuonna oli Jean-Denis Deletraz...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
CARTer sanoi:
"ajetaan kestävyyskilpailuun tarkoitetuilla autoilla ja kestävyyskilpailun säännöillä lyhyitä sprinttejä.
Itsehän olet juuri jankuttanut GT1:n hautaamisesta, joten luulisi sinun iloitsevan GT2-voittoisesta Spasta.

Eurosport katkaisi aikoinaan sarjan lähetykset liian pitkien kisojen vuoksi (eikä TV-sopimuksia myöhemminkään liiaksi tullut), joten lyhyet tunnin kisat lienevät ainakin televisioinnin kannalta mieluisia. Helpompi markkinoida kuin 2-6h kisoilla.

Toki itsekin näkisin mieluummin kahden tunnin kisoja, ja kaikki luokat Spassa.

Bobakki sanoi:
Vaan kukahan se toinen nimi on? ZeiZein terveyden ei kai pitäisi enää kestää, joten Saloako ne sitten haalii?
Tuskin, jos Nascar yhä kiinnostaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Itsehän olet juuri jankuttanut GT1:n hautaamisesta, joten luulisi sinun iloitsevan GT2-voittoisesta Spasta.
Tässä kohtaahan se pää viimeistään räjähtää. Nythän GT1:tä ei haudattu, vaan epäkuolleesta tehtiin MM-sarja. Ja tämä GT-autoilun pääsarja ei tule ajamaan kilpailussa, joka lienee ainoa asia, jossa Ratel on onnistunut. Sen sijaan MM-sarja on mukana samana viikonloppuna "taytelähtönä."

Yritä ymmärtää asia tältä kannalta: Viime vuonna Ratelin FIA GT1:ssä oli mukana kuinka monta autoa? 11? Viimeisessä kisassa yhdeksän? Le Mansissa niitä taisi olla seitsemän? Ja tästä nyt piti MM-sarja vääntää? Ja vielä tällä tavalla? Yhden tunnin kilpailuja autoilla, joilla nyt ACO:n ansiosta voi ajaa Le Mansissa 24 tuntia muttei Spassa samaa määrää? Onko järkee vai ei?

Olisivat vain tehneet GT2:sta GT1:n, GT3:sta GT2:n ja GT4:sta GT3:n niin ei suuri yleisökään olisi niin kaffella, kun ihmettelevät tätä touhua. Ja jotta touhu olisi saatu edes jotenkin ammattimaiseksi, niin ensimmäisen ajovuoron tulisi suorittaa amatöörikuljettaja ja vasta kuljettajavaihdon jälkeen rattiin istuisi ammattilainen. Vaikka F1-maailmanmestari. Se mahtuisi minunkin päähäni. Nyt tämä pursuaa joka paikasta ulos...
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Bobakki, olet asian ytimessä

Toisaalta "suuri yleisö" on helpommin houkuteltavissa toimivan konseptin katsojaksi kuin puristi, joka ei voi edes pissiä siihen suuntaan, jossa Ratel puuhastelee. Voisin hyvin uskoa, että oikealla kanavalla oikeaan aikaan tarjottu sekä hyvin markkinoitu ja toteutettu ohjelma voisi suomalaiskuskien vetoavulla luoda kysyntänsä, kunhan sarja on jotain vähemmän yhdentekevää kuin Belcar tai Hollannin geeteeneloset (GT3 on kyllä minun korvaani aika siinä ja siinä). Ammatitaitoa ja resursseja moiseen tästä maasta sitä vastoin tuskin löytyy.
Ja malttia noihin kuljettajavalintoihin, vahvistetuissa kuskeissa ei ole vielä suomalaisia F1-miehiä mutta JOS sattuisi tulemaan jota hieman epäilen, tilanne muuttuisi entistä mielenkiintoisemmaksi.

Gt1 tuotantohinta vaan on jotain ihan muuta kuin gt3 ja näillä näkymin autoja on yli puolet vähemmän, jopa 1/3 siitä mitä tässä "amatöörisarjassa" joka tekee ainakin minun mielestä aikapaljon hallaa sarjalle. Gt-3 sarjan koosteet lisättynä suomalais incar, tekniikka + varikko osioiden kanssa sisältäen kunnon kommentaattorin saisi Gt3 sarjan näyttämään ihan hyvältä.


Hyvät herrat, aina ei tarvitse olla maailman tunnetuimmat nimet mukana että voidaan ajaa hienoja kisoja.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Gt1 tuotantohinta vaan on jotain ihan muuta kuin gt3 ja näillä näkymin autoja on yli puolet vähemmän, jopa 1/3 siitä mitä tässä "amatöörisarjassa" joka tekee ainakin minun mielestä aikapaljon hallaa sarjalle. Gt-3 sarjan koosteet lisättynä suomalais incar, tekniikka + varikko osioiden kanssa sisältäen kunnon kommentaattorin saisi Gt3 sarjan näyttämään ihan hyvältä.
Automääristä sen verran, että ymmärtääkseni GT1:sten MM-sarjaan on kuitenkin lähdössä se 24 autokuntaa eli FIA:n asettama maksimimäärä. Olen ainakin kuullut juttuja tiimeistä, jotka ovat anoneet paikkaa, mutteivät ole sitä saaneet.

Zolderin viimeisessä GT3-kisassa oli ilmoittautuneita 23 ja itse lähdöissä pari vähemmän. Tuskin GT3:ssa ensi vuonnakaan sentään 72 autoa ole samaan aikaan radalla. :wink:

GT3-kisat ovat kyllä ihan mielenkiintoista katseltavaa useiden merkkien (Zolderin tokassa aika-ajossa top 7:ssa 7 eri automerkkiä) välillä käytävien tasaväkisten kapinoiden ansiosta. Pelkkä automäärä ei sitä mielenkiintoa kuitenkaan kasvata, vaan tapahtumat radalla.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Älä nyt Markus tartu pikkuasioihin...:0)

Totta se on että 24 autolle on paikka, 6 merkkiä x 2 tiimiä/merkki x 2 autoa..

Mutta katsotaan mikä tilanne on kun kausi alkaa, olen senkin ihmeen nähnyt että olet ollut oikeassakin..:0)..
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Hyvät herrat, aina ei tarvitse olla maailman tunnetuimmat nimet mukana että voidaan ajaa hienoja kisoja.
J.T., kaikella kunnioituksella, mutta yrität muuttaa luonnonlakeja. Erilaisten not-as-mainstream-as-F1-moottoriurheilusarjojen seuraajana ja puolestapuhujana olen kerran jos toisenkin sanonut ihan samaa, mutta mihin se jo johtanut? Hirvittävään vastalauseryöppyyn siitä kuinka näissä sarjoissa olevat kuljettajat ovat nimettömiä ja sitä kautta kädettömiä ja surkeita. Ja miksi näin on? Koska he joko eivät ole päässeet formula ykkösiin asti tai ovat sieltä lähteneet. Suurelle yleisölle Jeff Gordon, Jimmy Johnson, Paul Tracy, Sebastien Bourdais'kin ovat neverhööd-tyyppejä, joten en pidä lainkaan realistisena saada ihmisiä innostumaan sarjasta, joka on täynnä neverhööd-tyyppejä jopa paljon moottoriurheilua seuraaville sieluille.

Ja Suomen kaltaisessa moottoriurheilumaassa lähtisin siitä, että ns. "hardcore-fanit" näitä lähetyksiä katsovat. Suuret massat katsovat arvokilpailuja, suuria ja merkittäviä urheilutapahtumia: jääkiekon MM-, jalkapallon MM-, olympialaiset. Eivät lasten piirimestaruuskilpailuja. Tämän lisäksi Pentti Peruskatsojalle kisoista täytyy rakentaa elämää suurempaa draamaa, puhua "aikamme suurimmista gladiaattoreista" ja teeskennellä, että suomalaisurheilija on maailmalla edustamassa kaikkia suomalaisia talvisodan hengessä ja taistelemassa kaikkien suomalaisten vapaudesta ja itsenäisyydestä. :doubtful:

Myö en nyt vaan oikein hanskaa sitä, että miten me hypättiin ö-luokan nimettömistä kuljettajista, jotka kuitenkin ovat ammattilaisia tähän konsultointifirmojen ja rakennusalan pamppujen ajamaan...
"amatöörisarjassa"
GT3:n Euroopan mestaruussarja on amatöörisarja ihan ilman heittomerkkejäkin, sillä se on heidän oma kuvauksensa sarjasta. Jos realisoisin oman ja naapurieni omaisuuden, niin minäkin voisin ehkä ajaa yhden kilpailun siellä. Ja maksaa ajeluni näyttämisen televisiossa vaatien sitten ettei lähetyksessä keskitytä mihinkään muuhun kuin laskujen maksajaan. Radalla saa olla vaikka Michael Schumacher ja Mika Häkkinen samaan aikaan...

Mutta en halua tässä asiassa harata vastaan, koska vaikuttaa siltä, että olen ainoa jolla on ongelmia Ratelin kanssa. Osapuolet ovat myös niin lujasti kaivautuneet poteroihinsa, että suurta liikkumista tuskin tapahtuu. Ajan henkeen kuuluen Bobakki oli minusta erittäin kiltti kommenteissaan, joten yritän seurata hänen esimerkkiään julistamalla itseni Joulupannaan. Eli guud juulit ja merry holidayt vaan kaikille Rateliin uskoville ja muille uskomattomille ihmisille ;)
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Että tällaista.....Gt-1 sarja näkynee Maikkarilla "varakkaiden herrasmiesten keskustelukerho"-tyylisenä ohjelmana, Gt-3 taitaa lähteä toiselle kanavalle koska siinä on tarkoitus näkyä kilpailuakin...tai sitten se ei näy missään.

Jos näin käy, haen kanisterillisen bensiiniä jota haistelen katsellessani web stremiä kisoista, pääseehän sitä aiemmin mainitsemiini fiiliksiin niinkin ja paljon halvemmalla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Että tällaista.....Gt-1 sarja näkynee Maikkarilla "varakkaiden herrasmiesten keskustelukerho"-tyylisenä ohjelmana
Tätä minä pelkäsinkin... :yuck: :jaska: :yuck:

On siinä sitten urheilujuhlan tuntua ilmassa kun vanhat ja arvokkaat herrat puhuvat Lamborghineista ja Corveteista Yas Marinan lasihotellissa. :jaska:
Gt-3 taitaa lähteä toiselle kanavalle koska siinä on tarkoitus näkyä kilpailuakin...tai sitten se ei näy missään.
Et yhtään pystyisi valottamaan tätä toista kanavaa? Mikäli se on maksu-tv-kanava, niin pitäydyn aiemmissa kommenteissani, mutta jos se olisi jokin ilmaiskanava, niin voisin ehkä jopa hypätä tähän vaunuun...

MAXilla kaikki ovat lähtökohtaisesti kuolleita ankkoja oli tuote kuinka hyvä tahansa. Käsittääkseni kanavan tavoittavuus ei ole kovinkaan hyvä, eikä siis läheskään tarpeeksi hyvä urheilun rakentamista silmällä pitäen. Tosin eipä se tietenkään voi tämän kokoisessa maassa ollakaan kovinkaan hyvä, kun jo entuudestaan on neljä maksutonta ja vapaata kanavaa, mutta silti.

MAXin ohjelmatarjonnan vuoksi harvat kuitenkaan pitävät sitä päällä taustameluna tai seurana. Eurosport ja Urheilukanava sentään ovat urheilukanavia ja niitä katsotaan jonkin muunkin ohjelman kuin vain F1:n tai Top Gearin uusintojen takia ja siksi ne saattavat jäädä päälle ja altistaa uutta yleisöä uusille lajeille.

SuomiTV:llä olisi myös hyvä lähetyspaikka Kymppitonnin jälkeen...
Jos näin käy, haen kanisterillisen bensiiniä jota haistelen katsellessani web stremiä kisoista, pääseehän sitä aiemmin mainitsemiini fiiliksiin niinkin ja paljon halvemmalla.
Tarjoathan sitten näistä psykedeelisistä kisakokemuksista nettiradiostriimiä, jotta saadaan kisoille suomenkielinen selostuskin.

Odotan edelleen tosi-tv-formaattia, jossa kuuluisat ja silmäätekevät ihmiset katsovat televisiota ja kommentoivat ohjelmia. Helppo ja halpa toteuttaa luulisin. Juotetaan vieraat vielä känniin, haistatutetaan niille bensiiniä tai käsketään selostaa yhtä ohjelmaa ympäri vuorokauden, niin ohjelma voisi viihdearvoltaankin olla vielä parempi kuin esim. Big Brother ja muut hassun hauskat tosi-tv-ohjelmat. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
MAXilla kaikki ovat lähtökohtaisesti kuolleita ankkoja oli tuote kuinka hyvä tahansa. Käsittääkseni kanavan tavoittavuus ei ole kovinkaan hyvä, eikä siis läheskään tarpeeksi hyvä urheilun rakentamista silmällä pitäen. Tosin eipä se tietenkään voi tämän kokoisessa maassa ollakaan kovinkaan hyvä, kun jo entuudestaan on neljä maksutonta ja vapaata kanavaa, mutta silti.
400 000 tilaajaa 2,3 miljoonasta televisiotaloudesta on maksukanavalle ihan hyvä markkinaosuus. Mutta tietenkään se ei ole optimaalinen ratkaisu uuden tuotteen lanseeraamiseen. Suomessa on joitakin pelkästään maksukanaville tuotettuja ohjelmia (mm. MAXin Ruuvari ja AVA:n Peili), mutta en tiedä niiden saavuttamista katsojaluvuista.

Suomessa on tätänykyä 12 maksutonta kanavaa (tai 13, jos Turku-TV lasketaan, kaapelissa lisäksi TV7).
Eurosport ja Urheilukanava sentään ovat urheilukanavia ja niitä katsotaan jonkin muunkin ohjelman kuin vain F1:n tai Top Gearin uusintojen takia ja siksi ne saattavat jäädä päälle ja altistaa uutta yleisöä uusille lajeille.
Tosin Eurosportkin on suurelle osalle vähintään jossain määrin maksullinen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös