Izod IndyCar Series 2010

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ehkä vois siirtyä jo uuteen toikkiin.

Ens kauden kalenteri:


Tosta kuvastahan käy selväksi, mikä on ja mekä ei ole heidän markkina-alueensa.

Mukavasti ajelevat kylläkin monimutkaradoilla, mutta mitään alkuperäisen IndyCarin veroista kalenteria ole nähty...

Sarja on myös saanut uuden nimikkosponsorin, vaatejätti IZOD:in.

Tekniikka puolella ei sensijaan ole mitään uutta. Sama paska Hondan moottori, Dallaran runko ja Firestonen kumit. Eli siis mikään ei ole kuitenkaan ratkaisevasti muuttunut...

Tulipa sekava aloituspostaus... :nope:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
"Sao Paulo, Brazil 2.3 mile street course"

Onko ne tehneet oman katuratansa vai menevätkö Interlagosiin?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Kun oikein asiaa funteeraa, onhan se hienoa kun mestaruutta ratkotaan noinkin monenlaisien ratojen koluamisen kautta. Ajatelkaapa, jos myös F1-autojen vuosi kalenteriin kuuluisi parit ovaalit.

Tuli vain mieleeni, itselleni uutena asiana. :dunno:
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Kun oikein asiaa funteeraa, onhan se hienoa kun mestaruutta ratkotaan noinkin monenlaisien ratojen koluamisen kautta. Ajatelkaapa, jos myös F1-autojen vuosi kalenteriin kuuluisi parit ovaalit.

Tuli vain mieleeni, itselleni uutena asiana. :dunno:
Joskushan Indianapolis 500 oli osana Formula 1:siä. Onko muuten ikinä F1:ssä ajettu muilla ovaaleilla kuin Indylla?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joskushan Indianapolis 500 oli osana Formula 1:siä. Onko muuten ikinä F1:ssä ajettu muilla ovaaleilla kuin Indylla?
Puhtaalla ovaalilla ei, mutta Monzan ovaalirataa käytettiin radan osana muutamaan otteeseen 1950-luvulla (täysi kierros muodostui nykyrataa karkeasti muistutavasta lenkistä sekä ovaalilenkistä). Indy 500 ei tarkalleen ottaen ollut F1-kilpailu (Formula 1:hän viittaa nimenä nimenomaan autoja koskeneisiin sääntöihin, Indy taas käytiin eri säännöillä), vaikka MM-sarjaan kuuluikin.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Champ Car World Series: liian eurooppalainen amerikkalaisille
IndyCar Series: liian amerikkalainen eurooppalaisille

Pikkusen wikipediaa luettuani, huomasin yhden tapahtuman, joka käänsi näiden kahden (siis CARTin ja IRLän) taistelun IRL:le, ja se oli Firehawk 600. Siitä alkoikin CART:in alamäki ja iso osa tiimeistä katosi IRL:ään... :nope:
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pikkusen wikipediaa luettuani, huomasin yhden tapahtuman, joka käänsi näiden kahden (siis CARTin ja IRLän) taistelun IRL:le, ja se oli Firehawk 600. Siitä alkoikin CART:in alamäki ja iso osa tiimeistä katosi IRL:ään... :nope:
Olen eri mieltä, mutta eipä kai sillä enää ole mitään väliä. Andrew Craigin potkut Detroitin kokouksessa 2000 oli nähdäkseni suurin syy CARTin mahalaskuun. Craig piti tilanteen IRL:n ja Tony Georgen kanssa henkilökohtaisena ja oli valmis tuhoamaan miehen, mutta muutamat päälliköt, kuten Penske ja Rahal eivät halunneet hänen tekevän sitä ja hankkivat Craigille potkut. Tuo koko Texasin sotkuhan sitten oli hyvin pitkälti Rahalin aikaansaannosta, mutta ei sillä suuressa mittakaavassa merkitystä ollut.

Tony George on nyt muuten poistunut kokonaan kerran omistamastaan ja hallitsemastaan rakennuksesta. Hän jätti eilen eropaperinsa sekä IMS:n hallituksesta sekä koko Hulman & Companystä. Perheyrityksestä perheen itsensä ulospotkiman visionäärin elämä on muutenkin viime aikoina ollut vaikeaa: John Menard ei Robin Millerin mukaan enää aio maksaa Tonyn ottopojan Carpenterin ajeluita ja Vision Racingin työntekijöitä on ohjeistettu hakemaan töitä muualta.

Samaan aikaan IRL:n tallipäälliköt ovat perustaneet yhtiön nimeltä Delta Wing, joka Ganassin Ben Bowlbyn johdolla suunnittelee omaa versiotaan uudeksi "indyformulaksi." CART IV anyone? :tongue:
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Kunhan saavat sitä valoa näkymään tunnelin päässä. Nopeammat autot eivät tekisi lainkaan pahaa. Se on suurin asia mitä ainakin vähäisellä tietämykselläni itse Indycariin vaatisin...
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kunhan saavat sitä valoa näkymään tunnelin päässä. Nopeammat autot eivät tekisi lainkaan pahaa. Se on suurin asia mitä ainakin vähäisellä tietämykselläni itse Indycariin vaatisin...
Panozillahan on suht käyttämätön runko tallissa odottelemassa käyttäjäänsä. Ja nykyinen soppari Hondan kanssa umpeutuu 2011 lopussa.

-edit-
eiku ei lopukaan. Ei ne saa sitäkään aikaseks siihen mennessä. Ja uudet moottorisäännöt näyttää aika hitaalta:
* 4-stroke engines with reciprocating pistons
* Engine capacity not to exceed 2.0 liters
* Dual-overhead cam shaft with 4 valves per cylinder
* Single turbo charger systems will be permitted
* Direct injection systems will be permitted
* Continue the league's leadership position with the use of alternative fuels
* Engine life between rebuilds of 3,750 miles (6000 km)
* Five-year sealed engine homologation process that will define areas with possible annual updates
* Cost containment engine lease ceiling that is applicable to all participants
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Näyttää hitaalta :confused:. Kyllä nyt parilitrasesta turbopadasta lähtee löylyä ihan riittämiin. Eri asia kylläkin kun sen pitää olla aika luotettava.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mutta yhden mantereen ulkopuolisen kisan ne vois ottaa Motegin kaveriksi, ja se olisi ehdottomasti German 500 Lausitzissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei tietenkään. Eihän siihen ole mitään syytä miksi näin olisi pakko olla. :doubtful:

Mid-Ohiossakin ensimmäinen kierros on puolikas.
On ne kummallisia nuo amerikkalaiset... F1:ssä on vain tottunut siihen, että kierros on aina kokonainen, ja että varikko on siinä maalin kyljessä. Se näyttää jotenkin vajaalta kun varikko on ties missä. Lisäksi "varikolta lähtö" ei onnistu tuossa mallissa. (Siis Indycarissahan ei tarvitsekaan, kun siellä on lentävä lähtö, mutta jos olisi paikaltaan lähtö niin sitten...)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
On ne kummallisia nuo amerikkalaiset... F1:ssä on vain tottunut siihen, että kierros on aina kokonainen, ja että varikko on siinä maalin kyljessä.
Niin, F1:ssä on opittu väärin. ;)
Lisäksi "varikolta lähtö" ei onnistu tuossa mallissa.
Miksei onnistuisi? Ja kyllä lentävällä lähdölläkin voi varikolta lähteä siinä missä paikaltaankin.

IRL:ssä on paljon kummallisuuksia, mutta tässä nyt tehdään tikusta härkästä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varikko sijoitetaan lähtösuoralle varmaankin ihan yleisön vuoksi. Pääkatsomo kun ei ole erityisen hyvä katsomo enää lähdön jälkeen. Varikkoaction tuo vähän lisää katsottavaa.

Tuolla Sao Paulossa lähtösuora on sijoitettu sambakadulle (Sambodromo), jossa on katsomot valmiiksi molemmin puolin. Eli varikkoa ei siihen olisi saanutkaan. Tietysti lähdön olisi voinut sijoittaa tuonne varikoiden luokse, mutta haluttiin hyödyntää valmiit katsomot. Tosin, eihän tuossa hirvittävästi nähtävää ole, kun edes lähtö ei ole seisova. Autot vain sujahtelevat ohi.
 
Ylös