Saab lakkaa olemasta

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Saab ilmoittaa alkuvuoden tappiokseen runsaat 224 miljoonaa euroa, kertoo Dagens Industri -lehti. Liikevaihto oli alkuvuonna 359 miljoonaa euroa.
Tuo näyttää sellaiselta yhtälöltä, että suosta ei enää nousta.
359 millin liikevaihdolla on onnistuttu loihtimaan 224 miljoonan tappiot.
Tuollainen temppu vaatii jo ankaraa yritystä.

Tai no, jos rahoittajalla riittää uskoa... siinä tapauksessa ovat tyhmiä tai hulluja. Itse veikkaan että tyhmän hulluja.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Tuo näyttää sellaiselta yhtälöltä, että suosta ei enää nousta.
359 millin liikevaihdolla on onnistuttu loihtimaan 224 miljoonan tappiot.
Tuollainen temppu vaatii jo ankaraa yritystä.

Tai no, jos rahoittajalla riittää uskoa... siinä tapauksessa ovat tyhmiä tai hulluja. Itse veikkaan että tyhmän hulluja.
En ymmärrä ihan logiikkaa miten tekevät, mutta veikkaan, että Saabia käytetään tällä hetkellä pelkästään rahanpesuun.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei tuo kovin kannattava ennenkään ole ollut, jos Enbusken kolumnia uskominen:
Kaikenlaiset valtiolliset projektit, jossa tarkoituksena on ollut työllistää, ovat yleensä olleet tuhoon tuomittuja. Esimerkiksi SAAB on tuottanut voittoa tasan yhtenä vuonna historiassaan, 80-luvun alussa ja sekin johtui kruunun devalvaatiosta. Ruotsin valtion olisi kannattanut käyttää SAAB:iin tuhlatut rahat mieluummin vaikka vasteettomaan kansalaispalkkaan kuin tehdä autoja, joita kukaan ei halua ostaa. Jos työ itsessään todella toisi hyvinvointia, niin ne maat, joissa on vähiten teknologiaa olisivat vauraita.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Viimeisimmässä Top Gear-lehdessä oli juttua SAAB PhoeniX-konseptiautosta.
Lehti jäi töihin, mutta jotain juttua siinä oli myös rahoituksesta, luultavasti kyse oli tästä.

Konseptista otettaisiin ainakin keula sarjatuotantoon. Täytyy vielä paremmin tavata lehti, kun sen käsiini saan.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Retroilu on edelleen perseestä automuotoilussa. Tarkoitus olisi kai mennä jossain määrin eteenpäin, ei taaksepäin.
Kyllä tämä retro-malli miellyttää Saab-fanaatikon silmää


Jos tuollainen toteutuu, ja hinta on inhimillinen, niin kyllä tuollaisen voisin tilaukseen laittaa
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Eikä tarvitse olla edes fanaatikko, hyvältä näyttää.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ruotsin poliisi oli tilannut Saabilta 50 kpl erikoisvarusteltuja poliisiautoja (9-5), tilaajan luottamus kuitenkin romahti Saabin toimituskykyyn ja sovittuun aikatauluun kun Trollhättanin tehdas seisoo vaan.
Polliisi peruutti tilauksen ja tilasi tarvitsemansa autot Volvolta.

Ei näytä enää lopun alulta, alkaa näyttää jo lopun lopulta.


Edit: Jaha, no juu. Siltä tosiaan näyttää:

Ruotsin metalliliitto IF Metall olisi voinut hakea Saab Automobilen konkurssiin jo tänään perjantaina, mutta ammattiliitto on ilmoittanut päättävänsä asiasta aikaisintaan maanantaina aamulla.
Myös muut Saab Automobilella vaikuttavat ammattiliitot ovat jättäneet Saabille maksuvaatimukset jäsentensä palkoista. Liitot ovat ilmoittaneet pyrkivänsä toimimaan yhteistyössä niin, että mahdollinen konkurssihakemus jätetään yhtaikaa.
Saabilla on Ruotsin lain mukaan viikko aikaa toimia saatuaan maksuvaatimuksen ammattiliitolta. Jos rahoja ei kuulu, ammattiliittojen on haettava yritys konkurssiin kolmen viikon sisällä, jotta työntekijät voivat saada korvausta julkisesta palkkaturvasta.
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ei näytä enää lopun alulta, alkaa näyttää jo lopun lopulta.

Edit: Jaha, no juu. Siltä tosiaan näyttää:
Harmi. Saab'han kitkutteli 60-luvun lopun ysiysistä 90-luvun alun ysisataseen asti siten, että uudistukset autoihin ovat mahdollisimman halpoja toteuttaa, mutta näyttäisivät ja tuntuisivat mahdollisimman erilaisilta edelliseen malliin verrattuna; ysisatanen kun tuli myyntiin vuonna 1979, oli vain venytetty malli 99-combista, ja tätä samaa myytiin vuoteen -93 asti. Jopa facelift vuonna -86 toteutettiin siten, ettei yhtään peltiosaa muuteta. Ja sitten taas, ysitonnista suunniteltiin alun perin vanhan ysisatasen pohjalle, mutta se olisi silti ollut liian kallis hanke.

Italialaisten kanssa tehty ysitonninen on mielestäni ensimmäinen ei-oikea Saab. Sen jälkeiset GM-Saabit eivät taas olekaan sen erikoisempia, kuin Opel Vectra. Kaikkein kauhein on tämä jokin amerikkalaistyylinen möhkälemaasturi. Oikeiden Saabien ostajat vieroksuivat näitä, ja Saab-brandista tuli sitten tarpeeton GM:lle, kun kaikki Saabin moottoriosaaminen oli imetty GM:lle. Ylemmässä postauksessa oleva retro-900 olisi ollut oikea Saab, mutta taitaa vain jäädä tuollaisien fiilistelykuvien asteelle.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Harmi. Saab'han kitkutteli 60-luvun lopun ysiysistä 90-luvun alun ysisataseen asti siten, että uudistukset autoihin ovat mahdollisimman halpoja toteuttaa, mutta näyttäisivät ja tuntuisivat mahdollisimman erilaisilta edelliseen malliin verrattuna; ysisatanen kun tuli myyntiin vuonna 1979, oli vain venytetty malli 99-combista, ja tätä samaa myytiin vuoteen -93 asti. Jopa facelift vuonna -86 toteutettiin siten, ettei yhtään peltiosaa muuteta. Ja sitten taas, ysitonnista suunniteltiin alun perin vanhan ysisatasen pohjalle, mutta se olisi silti ollut liian kallis hanke.
Mulla on ollut pari Saabia, molemmat näitä "aitoja"
99 GLS, taisi olla vm. 1978 ja
900 GLE, olisko ollu 1982

Kuumia talviautoja olivat. Ja turvallisia/vakaita ajaa rospuuttokauden paskakeleissä.
Kaupungissa olivat raskaita pyöriteltäviä.

Tukevuudessaan laadukas vaikutelma jäi Saabeista saman aikakauden japanian ihmeisiin verrattuna.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Taas :rolleyes:

Ei vaan, hyvä jos onnistuu.
No oikeastaan parempi olisi että koko brändi haudattaisiin asianmukaisin menoin, kuin että sen nimellä aletaan markkinoimaan jotain kiinalaista halpatuotanto paskaa, joka ei millään muotoa ole tunnistettavissa saabiksi.

Ketjussa aiemmin esitelty taiteellinen näkemys retro-kajakista olisi ihan bueno, kunhan pellin alla olis sitten perinteitä kunnioittaen V4 eikä joku 1.4-litrainen kiinalaisvalmisteinen rivi-nelkku.
Samoin 99:sta voisi myös tehdä jonkun sopivasti modernisoidun retro-mobiilin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Saab rupesi puuhastelemaan autojen parissa vasta 40-luvulla, mutta aerodynamiikka huomioitiin autojen suunnittelussa jo 30-luvun "streamlinereissä".
No toki tämä Chrysler Airflow oli ihan ensimmäinen tuulitunnelissa muotoiltu auto jo 30-luvulla:

mutta koska alkuaikoina Saabi autot ja lentokoneet olivat samaa firmaa, otettin muotoiluun vaikuteita lentokoneista, esim. tämä ihan ensimmäinen saabin malli 92:

(tässä kuvassa prototyyppi)
muotoiltiin osittain lentokoneen siiven mukaan.
Monet valmistajat 50-luvulla kuten esim. Mini (Austin, Morris...) uskoivat tuolloin yksinkertaiseen pystykeulaiseen muotoiluun.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Euroopan puolella aerodynamiikan edelläkävijä autoteollisuudessa oli Tatra. Ilmalaivoja Zeppelinille suunnitellut Paul Jaray teki kokeita auton koreilla Zeppelinin tuulitunnelissa jo 20-luvulla ja lisensoi ideansa Tatralle 20–30-luvun vaihteessa. T77 ehti tuotantoon samana vuonna kuin tuo Chryslerin Airflow, eli 34.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Ensimmäiset turbot taisivat Oldsmobile Cutlassissa ja Chevy Corvairissa, vuonna 1962.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ensimmäiset turbot taisivat Oldsmobile Cutlassissa ja Chevy Corvairissa, vuonna 1962.
Noille jenkkien turbohairahduksille en anna mitään arvoa, koska siellä bensa on halpaa eikä kuutiotuumia korvaa mikään, niin turbot eivät siellä ainakaan bensa-autoissa tule meidän elinaikanamme lyömään itseään läpi.
Saab 99 EMS turbo oli kuitenkin auto, jonka myötä turbot yleistyivät henkilöautoisa ja 1. turboralliauto:
:frank:
 
Ylös