Jonathan Royal
Well-known member
Retroilu on edelleen perseestä automuotoilussa. Tarkoitus olisi kai mennä jossain määrin eteenpäin, ei taaksepäin.
Retroilu on edelleen perseestä automuotoilussa. Tarkoitus olisi kai mennä jossain määrin eteenpäin, ei taaksepäin.
Tuo näyttää sellaiselta yhtälöltä, että suosta ei enää nousta.Saab ilmoittaa alkuvuoden tappiokseen runsaat 224 miljoonaa euroa, kertoo Dagens Industri -lehti. Liikevaihto oli alkuvuonna 359 miljoonaa euroa.
En ymmärrä ihan logiikkaa miten tekevät, mutta veikkaan, että Saabia käytetään tällä hetkellä pelkästään rahanpesuun.Tuo näyttää sellaiselta yhtälöltä, että suosta ei enää nousta.
359 millin liikevaihdolla on onnistuttu loihtimaan 224 miljoonan tappiot.
Tuollainen temppu vaatii jo ankaraa yritystä.
Tai no, jos rahoittajalla riittää uskoa... siinä tapauksessa ovat tyhmiä tai hulluja. Itse veikkaan että tyhmän hulluja.
Kaikenlaiset valtiolliset projektit, jossa tarkoituksena on ollut työllistää, ovat yleensä olleet tuhoon tuomittuja. Esimerkiksi SAAB on tuottanut voittoa tasan yhtenä vuonna historiassaan, 80-luvun alussa ja sekin johtui kruunun devalvaatiosta. Ruotsin valtion olisi kannattanut käyttää SAAB:iin tuhlatut rahat mieluummin vaikka vasteettomaan kansalaispalkkaan kuin tehdä autoja, joita kukaan ei halua ostaa. Jos työ itsessään todella toisi hyvinvointia, niin ne maat, joissa on vähiten teknologiaa olisivat vauraita.
Eipä niin, nyt tappio on kuitenkin käsittämättömän kamala.Ei tuo kovin kannattava ennenkään ole ollut, jos Enbusken kolumnia uskominen:
Kyllä tämä retro-malli miellyttää Saab-fanaatikon silmääRetroilu on edelleen perseestä automuotoilussa. Tarkoitus olisi kai mennä jossain määrin eteenpäin, ei taaksepäin.
Ruotsin metalliliitto IF Metall olisi voinut hakea Saab Automobilen konkurssiin jo tänään perjantaina, mutta ammattiliitto on ilmoittanut päättävänsä asiasta aikaisintaan maanantaina aamulla.
Myös muut Saab Automobilella vaikuttavat ammattiliitot ovat jättäneet Saabille maksuvaatimukset jäsentensä palkoista. Liitot ovat ilmoittaneet pyrkivänsä toimimaan yhteistyössä niin, että mahdollinen konkurssihakemus jätetään yhtaikaa.
Saabilla on Ruotsin lain mukaan viikko aikaa toimia saatuaan maksuvaatimuksen ammattiliitolta. Jos rahoja ei kuulu, ammattiliittojen on haettava yritys konkurssiin kolmen viikon sisällä, jotta työntekijät voivat saada korvausta julkisesta palkkaturvasta.
Harmi. Saab'han kitkutteli 60-luvun lopun ysiysistä 90-luvun alun ysisataseen asti siten, että uudistukset autoihin ovat mahdollisimman halpoja toteuttaa, mutta näyttäisivät ja tuntuisivat mahdollisimman erilaisilta edelliseen malliin verrattuna; ysisatanen kun tuli myyntiin vuonna 1979, oli vain venytetty malli 99-combista, ja tätä samaa myytiin vuoteen -93 asti. Jopa facelift vuonna -86 toteutettiin siten, ettei yhtään peltiosaa muuteta. Ja sitten taas, ysitonnista suunniteltiin alun perin vanhan ysisatasen pohjalle, mutta se olisi silti ollut liian kallis hanke.Ei näytä enää lopun alulta, alkaa näyttää jo lopun lopulta.
Edit: Jaha, no juu. Siltä tosiaan näyttää:
Mulla on ollut pari Saabia, molemmat näitä "aitoja"Harmi. Saab'han kitkutteli 60-luvun lopun ysiysistä 90-luvun alun ysisataseen asti siten, että uudistukset autoihin ovat mahdollisimman halpoja toteuttaa, mutta näyttäisivät ja tuntuisivat mahdollisimman erilaisilta edelliseen malliin verrattuna; ysisatanen kun tuli myyntiin vuonna 1979, oli vain venytetty malli 99-combista, ja tätä samaa myytiin vuoteen -93 asti. Jopa facelift vuonna -86 toteutettiin siten, ettei yhtään peltiosaa muuteta. Ja sitten taas, ysitonnista suunniteltiin alun perin vanhan ysisatasen pohjalle, mutta se olisi silti ollut liian kallis hanke.
TaasSaab siis pelastuu (ehkä).
No oikeastaan parempi olisi että koko brändi haudattaisiin asianmukaisin menoin, kuin että sen nimellä aletaan markkinoimaan jotain kiinalaista halpatuotanto paskaa, joka ei millään muotoa ole tunnistettavissa saabiksi.Taas
Ei vaan, hyvä jos onnistuu.
Saab rupesi puuhastelemaan autojen parissa vasta 40-luvulla, mutta aerodynamiikka huomioitiin autojen suunnittelussa jo 30-luvun "streamlinereissä".Mitä kaikkea merkki toikaan ensimmäisten joukossa autoiluun, aerodynaaminen kori ---
No toki tämä Chrysler Airflow oli ihan ensimmäinen tuulitunnelissa muotoiltu auto jo 30-luvulla:Saab rupesi puuhastelemaan autojen parissa vasta 40-luvulla, mutta aerodynamiikka huomioitiin autojen suunnittelussa jo 30-luvun "streamlinereissä".
Noille jenkkien turbohairahduksille en anna mitään arvoa, koska siellä bensa on halpaa eikä kuutiotuumia korvaa mikään, niin turbot eivät siellä ainakaan bensa-autoissa tule meidän elinaikanamme lyömään itseään läpi.Ensimmäiset turbot taisivat Oldsmobile Cutlassissa ja Chevy Corvairissa, vuonna 1962.