Ghost_Glove
Jääkausi
Suorahan sen pitää olla vielä sieläkin missä tupladiffujen syöttö otetaan...Diffuusorin tilavuuteen moisella kikkailulla ei olisi mitään vaikutusta, sillä lattian pitää olla suora vielä moottorin kohdilla.
Suorahan sen pitää olla vielä sieläkin missä tupladiffujen syöttö otetaan...Diffuusorin tilavuuteen moisella kikkailulla ei olisi mitään vaikutusta, sillä lattian pitää olla suora vielä moottorin kohdilla.
Kyllä kait siellä on kaikki romut moottorin takana vinossa - tosin ei se taka-akseli aiemminkaan ole ollut moottorin keskipisteen kohdalla. Ja mitä pohjaan tulee, niin sinne tasaiseen pohjaan on, kiitos Brawnin hyväksytty reiät diffulle ja tuplallekin - kunhan ei alta päin tämä 2 kerros näy. Enpä tiedä onko diffun reikien positiota määritelty kuinka mutta voisi kuvitella jo moottorinkin alta kanavien alkavan.Kuvitellaan, että motti olis vinossa pituusakselin suhteen.
Voiko kardaanissa (vai mikskä sitä kilpaveheissä kutsutaankaan) olla nivel näissä laitteissa? Jos ei niin vaihdeaski on kans vinossa ja osottaa samalla kulmalla ylöspäin...tai alaspäin jos motti on edestä ylhäällä. Mutta edestä nostettuna tästä ei taida olla mitään iloo ainakaan?
Joo tuskin taka-akseli tuo mitään rajotusta, koska vetarit on nivelöity joka tapauksessa. Täytyyhän takarenkaiden päästä liikkumaan jousituksen varassa.Kyllä kait siellä on kaikki romut moottorin takana vinossa - tosin ei se taka-akseli aiemminkaan ole ollut moottorin keskipisteen kohdalla. Ja mitä pohjaan tulee, niin sinne tasaiseen pohjaan on, kiitos Brawnin hyväksytty reiät diffulle ja tuplallekin - kunhan ei alta päin tämä 2 kerros näy. Enpä tiedä onko diffun reikien positiota määritelty kuinka mutta voisi kuvitella jo moottorinkin alta kanavien alkavan.
Eipäs. Siihen pohjaan ei saa tehdä mitään muita aukkoja, kuin sellaisia, joista ei näy mitään osaa autosta. Käytännössä tällaista kohtaa ei kai ole kuin esimerkiksi sivuponttoonin edessä, missä tuo aukko olisi ilmanohjaimen ja ponttoonin väli.Ja mitä pohjaan tulee, niin sinne tasaiseen pohjaan on, kiitos Brawnin hyväksytty reiät diffulle ja tuplallekin - kunhan ei alta päin tämä 2 kerros näy. Enpä tiedä onko diffun reikien positiota määritelty kuinka mutta voisi kuvitella jo moottorinkin alta kanavien alkavan.
Se "tupladiffuusorin" syöttö on tuon sääntöjen määräämän steppipohjan takana. Varsinainen diffuusori on siis jätetty vajaaksi etureunastaan, jolloin sen ja pohjan väliin mahtuu tuo aukko/aukot.Suorahan sen pitää olla vielä sieläkin missä tupladiffujen syöttö otetaan...
Jep. Brawn oli kysellyt muilta tiimeiltä mielipidettä sääntöjen muuttamiseksi siten, että niihin kirjattaisiin vaatimus lattian jatkuvuudesta tuossa steppipohjan päätöskohdassa. Muut eivät tähän nähneet mitään syytä... Kitinän määrästä päätellen kaikki eivät jaksaneet miettiä, että mitä Brawn moisella ehdotuksella mahtoi hakea. Omia suunnitelmiaan (porsaan)reiän hyödyntämiseksi hän ei tietenkään kertonut.Tosin mun ymmärtääkseni herra Brawn kyllä koitti kieltää tupladiffuja sillon kun säännöistä sovittiin, mutta näin ei tehty ja siten Brawn tietenkin yhtenä asiaa hyödynsi.
Eikös siellä moottorin alla ole se puinen sääntöjen määräämä pohjalevy, ettei pohjaa moottoria kallistelemalla voi nostaa.. Kaventaa ehkä? Olisi kyllä hyvä nähdä kuvaa lahaaltapäin missä ne diffuusorin aukot on.Suorahan sen pitää olla vielä sieläkin missä tupladiffujen syöttö otetaan...
En nyt ihan hiffannut... Mikä steppipohja?Se "tupladiffuusorin" syöttö on tuon sääntöjen määräämän steppipohjan takana. Varsinainen diffuusori on siis jätetty vajaaksi etureunastaan, jolloin sen ja pohjan väliin mahtuu tuo aukko/aukot.
Itsekin olen ihmetellyt että eiköhän moottorin kallistamisesta tulisi enemmän ongelmia kuin hyötyä. Sen sijaan tallien kannattaisi ehkä keskittyä painovoimavektorin kallistamiseen, josta voitaisiin saada sellainen ilmeinen hyöty, että auto ajaisi jatkuvasti alamäkeen... :wink: Jonkinlainen flux capacitor voisi myös olla hyödyllinen.Diffuusorin tilavuuteen moisella kikkailulla ei olisi mitään vaikutusta, sillä lattian pitää olla suora vielä moottorin kohdilla.
Myöskään auton pituuteen tuo ei toisi helpotusta. 3,5° astetta tuo siinä suhteessa mitättömän muutoksen. Ohessa nappaamani salakuva Ferrarin moottorista suorassa ja kulmassa.
Veikkaan uutisen olevan ankka. On vaikea nähdä mitään etua tuossa moottorin kallistelussa, kun taas haitat ovat huomattavasti ilmeisempiä.
Mielenkiintoista kyllä, jos tosiaan muut ei oo jaksanu tai ehtiny funtsiin asiaa. Kuitenkin sitten lopulta asiasta tuli kauhea poru. Eli voiko porukka olla tollakin tasolla niin aaseja? Vaiko vaan niin kiireisiä, että tällänen pikku asia pääsi lipsahtaan ohi.Jep. Brawn oli kysellyt muilta tiimeiltä mielipidettä sääntöjen muuttamiseksi siten, että niihin kirjattaisiin vaatimus lattian jatkuvuudesta tuossa steppipohjan päätöskohdassa. Muut eivät tähän nähneet mitään syytä... Kitinän määrästä päätellen kaikki eivät jaksaneet miettiä, että mitä Brawn moisella ehdotuksella mahtoi hakea. Omia suunnitelmiaan (porsaan)reiän hyödyntämiseksi hän ei tietenkään kertonut.
Totta joo, ei suoraa moottorin kohdalle eli auton keskilinjalle voi tehdä reikiä auton pohjaan kun sielä on se lankku. Mutta kuten edellä postaamani kuva näyttää, niin diffun toisen kerroksen syötöt onkin tuon lankun sivuilla. Eli kalistamalla mottia sinne vois olla enemmän tilaa tehdä kanavaa muuten tai jotain...Eikös siellä moottorin alla ole se puinen sääntöjen määräämä pohjalevy, ettei pohjaa moottoria kallistelemalla voi nostaa.. Kaventaa ehkä? Olisi kyllä hyvä nähdä kuvaa lahaaltapäin missä ne diffuusorin aukot on.
En nyt ihan hiffannut... Mikä steppipohja?
Mutta tässä hyvä kuva viime vuoden BGP:stä.
Brawn tiesi, että muut ei huomaa - mutta turvasi vain selkäänsä jotta olisi vahvemmilla kun autonsa julkaisee. Ja oli ilmeisen tietoinen asiastaan jo siitäkin syystä, että osallistui sääntöjä laativaan komiteaan - kärjistäen teki itse porsaana sen reiän.Mielenkiintoista kyllä, jos tosiaan muut ei oo jaksanu tai ehtiny funtsiin asiaa. Kuitenkin sitten lopulta asiasta tuli kauhea poru. Eli voiko porukka olla tollakin tasolla niin aaseja? Vaiko vaan niin kiireisiä, että tällänen pikku asia pääsi lipsahtaan ohi.
Tuosta kuvasta voisi olla näkevinään noita reikiäkin ja kanavia josta diffu alhaalta ilmansa saa.Tässä yks valokuvakin:
Onko tuo lankun ympärillä oleva se steppitaso?
Jep näin vois. Jos kaikki motin etukulmasta taakse päin on kallistettu ylöspäin, niin sillonhan vaihdeaskikin olis korkeammalla taka-akselin kohdalla. Viime vuonnahan Ferkun ongelma tupladiffun kans oli se, että toiselle kerrokselle ei löytyny tilaa tai ainakaan sen syöttökanaville.No niin tuosta Brawnin kuvasta kun tylpistää tuon kavavista muodostuvan nuolenkärjen niin saadaan suurempi tilavuus tuplakerroksen diffulle ja toisaalta jos moottori tuo nostettuna voimansiirtoineen sille kanavalle tilaa niin siitä asiassa tässä voi olla kyse. Tai sitten ei.
Steppipohja (engl. stepped floor) eli pohja, jossa keskikohta on reunoja matalammalla. Tasapohjaiset formulat FIA kielsi jo 90-luvulla. "Step planen" tulee olla 50mm "reference planea" korkeammalla.En nyt ihan hiffannut... Mikä steppipohja?
On sillä sen verran tekemistä, että se vaatii ilman syöttämisen diffuusorin yläpinnalle. Se taas tapahtuu rei'istä, joita saa tehdä tuon varsinaisen diffuusorin etupuolelle vain sillä ehdolla, että niistä ei näy mitään osaa autosta alhaaltapäin katsottuna.Diffun toisella kerroksellahan ei oo mitään tekemistä pohjan kanssa tai sen kanssa mistä diffun eka kerros saa nousta, koska se ei näy alhaalta päin muutoin kuin noina syöttöaukkojen reikinä.
Jopas. Kuvassa tosiaan näyttäisi olevan "skoopit" tuossa kohdassa, missä lankun ympäristö ensin kapenee ja sitten taas levenee. Noista rei'istä ei tietenkään näy alhaalta mitään, koska ne ovat pystysuorat, mutta en silti ymmärrä alkuunkaan miten ne voivat olla sääntöjen mukaiset.Totta joo, ei suoraa moottorin kohdalle eli auton keskilinjalle voi tehdä reikiä auton pohjaan kun sielä on se lankku. Mutta kuten edellä postaamani kuva näyttää, niin diffun toisen kerroksen syötöt onkin tuon lankun sivuilla.
Tässä yks valokuvakin:
Ilmeisesti sitten reikää ei ole olemassa, jos autoa tarkastellaan vain tarkalleen pysty-, vaaka- ja poikittaissuunnistaJopas. Kuvassa tosiaan näyttäisi olevan "skoopit" tuossa kohdassa, missä lankun ympäristö ensin kapenee ja sitten taas levenee. Noista rei'istä ei tietenkään näy alhaalta mitään, koska ne ovat pystysuorat, mutta en silti ymmärrä alkuunkaan miten ne voivat olla sääntöjen mukaiset.
Säännöissä nimittäin lukee, että steppitasolla ja referenssitasolla olevien pintojen täytyy yhdistyä pysysuoralla osalla, ja että sekä tasojen että siirtymän pitää olla yhtenäinen, kiinteä, kova, jatkuva ja jäykkä. Reikä ei kaiketi täytä näitä ehtoja.
Niinhän se varmasti menee. Ei se reikä näy pysty-, vaaka- ja poikittaissuunnista katsottaessa. Näin se ehto "steppitasolla ja referenssitasolla olevien pintojen täytyy yhdistyä pysysuoralla osalla, ja että sekä tasojen että siirtymän pitää olla yhtenäinen, kiinteä, kova, jatkuva ja jäykkä" toteutuu. Tämäkin todistaa jälleen kerran kuinka saivartelua ja sanamuotojen vääntelyä sääntöjen noudattaminen on.Ilmeisesti sitten reikää ei ole olemassa, jos autoa tarkastellaan vain tarkalleen pysty-, vaaka- ja poikittaissuunnista
Eipäs toteudu. Eihän pinta, jossa on reikä, ole kiinteä ja yhtenäinen. Nuo jatkuvuusvaatimukset kun koskevat myös pystysuoraa osaa tasojen välissä, ja juuri tuossa pystyosassahan se reikä on.Niinhän se varmasti menee. Ei se reikä näy pysty-, vaaka- ja poikittaissuunnista katsottaessa. Näin se ehto "steppitasolla ja referenssitasolla olevien pintojen täytyy yhdistyä pysysuoralla osalla, ja että sekä tasojen että siirtymän pitää olla yhtenäinen, kiinteä, kova, jatkuva ja jäykkä" toteutuu.
Eikä oo, luulet vaan.Eipäs toteudu. Eihän pinta, jossa on reikä, ole kiinteä ja yhtenäinen. Nuo jatkuvuusvaatimukset kun koskevat myös pystysuoraa osaa tasojen välissä, ja juuri tuossa pystyosassahan se reikä on.