Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No ehkä se on käynyt epätasaisesti, tasapainoakselisto ei ole vörkkinyt. Sitten joku ( italialainen ) asentaja sutas se uudestaa kiinni, meni tosin vähän vinoon mutta, luminositá - se toimii!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuvitellaan, että motti olis vinossa pituusakselin suhteen.
Voiko kardaanissa (vai mikskä sitä kilpaveheissä kutsutaankaan) olla nivel näissä laitteissa? Jos ei niin vaihdeaski on kans vinossa ja osottaa samalla kulmalla ylöspäin...tai alaspäin jos motti on edestä ylhäällä. Mutta edestä nostettuna tästä ei taida olla mitään iloo ainakaan?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kuvitellaan, että motti olis vinossa pituusakselin suhteen.
Voiko kardaanissa (vai mikskä sitä kilpaveheissä kutsutaankaan) olla nivel näissä laitteissa? Jos ei niin vaihdeaski on kans vinossa ja osottaa samalla kulmalla ylöspäin...tai alaspäin jos motti on edestä ylhäällä. Mutta edestä nostettuna tästä ei taida olla mitään iloo ainakaan?
Kyllä kait siellä on kaikki romut moottorin takana vinossa - tosin ei se taka-akseli aiemminkaan ole ollut moottorin keskipisteen kohdalla. Ja mitä pohjaan tulee, niin sinne tasaiseen pohjaan on, kiitos Brawnin hyväksytty reiät diffulle ja tuplallekin - kunhan ei alta päin tämä 2 kerros näy. Enpä tiedä onko diffun reikien positiota määritelty kuinka mutta voisi kuvitella jo moottorinkin alta kanavien alkavan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä kait siellä on kaikki romut moottorin takana vinossa - tosin ei se taka-akseli aiemminkaan ole ollut moottorin keskipisteen kohdalla. Ja mitä pohjaan tulee, niin sinne tasaiseen pohjaan on, kiitos Brawnin hyväksytty reiät diffulle ja tuplallekin - kunhan ei alta päin tämä 2 kerros näy. Enpä tiedä onko diffun reikien positiota määritelty kuinka mutta voisi kuvitella jo moottorinkin alta kanavien alkavan.
Joo tuskin taka-akseli tuo mitään rajotusta, koska vetarit on nivelöity joka tapauksessa. Täytyyhän takarenkaiden päästä liikkumaan jousituksen varassa.

Tupladiffun syötölle tais olla joku raja. Muistasin nähneeni kuvan, jossa olis joku raja sille asetettu. Samaisen rajan takia kait tämä porsaanreikä keksittiinkin.
Tosin mun ymmärtääkseni herra Brawn kyllä koitti kieltää tupladiffuja sillon kun säännöistä sovittiin, mutta näin ei tehty ja siten Brawn tietenkin yhtenä asiaa hyödynsi.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ja mitä pohjaan tulee, niin sinne tasaiseen pohjaan on, kiitos Brawnin hyväksytty reiät diffulle ja tuplallekin - kunhan ei alta päin tämä 2 kerros näy. Enpä tiedä onko diffun reikien positiota määritelty kuinka mutta voisi kuvitella jo moottorinkin alta kanavien alkavan.
Eipäs. Siihen pohjaan ei saa tehdä mitään muita aukkoja, kuin sellaisia, joista ei näy mitään osaa autosta. Käytännössä tällaista kohtaa ei kai ole kuin esimerkiksi sivuponttoonin edessä, missä tuo aukko olisi ilmanohjaimen ja ponttoonin väli.
Suorahan sen pitää olla vielä sieläkin missä tupladiffujen syöttö otetaan...
Se "tupladiffuusorin" syöttö on tuon sääntöjen määräämän steppipohjan takana. Varsinainen diffuusori on siis jätetty vajaaksi etureunastaan, jolloin sen ja pohjan väliin mahtuu tuo aukko/aukot.

Pohjan säännöt (kaiken alhaaltapäin näkyvän (peilejä lukuun ottamatta) pitää olla "referenssitasolla" tai "steppitasolla") koskee väliä 330mm eturpyörien keskilinjan takaa takapyörien keskilinjaan asti. Diffuusori on siis nykysäännöissä todella lyhyt: pohja saa nousta vasta taka-akselin kohdalta.
Tosin mun ymmärtääkseni herra Brawn kyllä koitti kieltää tupladiffuja sillon kun säännöistä sovittiin, mutta näin ei tehty ja siten Brawn tietenkin yhtenä asiaa hyödynsi.
Jep. Brawn oli kysellyt muilta tiimeiltä mielipidettä sääntöjen muuttamiseksi siten, että niihin kirjattaisiin vaatimus lattian jatkuvuudesta tuossa steppipohjan päätöskohdassa. Muut eivät tähän nähneet mitään syytä... Kitinän määrästä päätellen kaikki eivät jaksaneet miettiä, että mitä Brawn moisella ehdotuksella mahtoi hakea. Omia suunnitelmiaan (porsaan)reiän hyödyntämiseksi hän ei tietenkään kertonut.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Suorahan sen pitää olla vielä sieläkin missä tupladiffujen syöttö otetaan...
Eikös siellä moottorin alla ole se puinen sääntöjen määräämä pohjalevy, ettei pohjaa moottoria kallistelemalla voi nostaa.. Kaventaa ehkä? Olisi kyllä hyvä nähdä kuvaa lahaaltapäin missä ne diffuusorin aukot on.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
En ole nyt ihan saletti etteikö se diffun ilmanotto alkaisi jo tuolta moottorin tai sen jälkeisten voimansiirtoromujen kohdalta. Se sääntötulkintahan viittasi ripustusten aukkoihin ja toisaalta referenssitason sivuilla saattaa olla säännönmentävää tilaa. Sieltä sitä sopii kait kanavoida keskemmällekin autoa ja keskelle se loppujen lopuksi päätyy perän ulostuloreijissä. Olihan näistä joskus kuviakin kun tupladiffua protestoitiin, mutta ei enää muistikuvia.

no niin, kiitos - tuohon allehan se tulikin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Se "tupladiffuusorin" syöttö on tuon sääntöjen määräämän steppipohjan takana. Varsinainen diffuusori on siis jätetty vajaaksi etureunastaan, jolloin sen ja pohjan väliin mahtuu tuo aukko/aukot.
En nyt ihan hiffannut... Mikä steppipohja?
Mutta tässä hyvä kuva viime vuoden BGP:stä.

Kuten nähdään, niin diffun toisen kerroksen syöttö on jossain moottorin takaosan paikkeilla ja kokonaan takapyörien etupuolella.

Diffun toisella kerroksellahan ei oo mitään tekemistä pohjan kanssa tai sen kanssa mistä diffun eka kerros saa nousta, koska se ei näy alhaalta päin muutoin kuin noina syöttöaukkojen reikinä. Eli diffun eka kerros lähtee nousuun varmaankin taka-akselin kohdalta, kuten sanoit, mutta toiselle kerrokselle ei taida juuri rajoja olla. Se kun ei näy alhaalta, ei päältä eikä oikein muutenkaan. :cool:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Diffuusorin tilavuuteen moisella kikkailulla ei olisi mitään vaikutusta, sillä lattian pitää olla suora vielä moottorin kohdilla.

Myöskään auton pituuteen tuo ei toisi helpotusta. 3,5° astetta tuo siinä suhteessa mitättömän muutoksen. Ohessa nappaamani salakuva Ferrarin moottorista suorassa ja kulmassa.



Veikkaan uutisen olevan ankka. On vaikea nähdä mitään etua tuossa moottorin kallistelussa, kun taas haitat ovat huomattavasti ilmeisempiä.
Itsekin olen ihmetellyt että eiköhän moottorin kallistamisesta tulisi enemmän ongelmia kuin hyötyä. Sen sijaan tallien kannattaisi ehkä keskittyä painovoimavektorin kallistamiseen, josta voitaisiin saada sellainen ilmeinen hyöty, että auto ajaisi jatkuvasti alamäkeen... :wink: Jonkinlainen flux capacitor voisi myös olla hyödyllinen.

http://en.wikipedia.org/wiki/DeLorean_time_machine
http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Flux_Capacitor
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jep. Brawn oli kysellyt muilta tiimeiltä mielipidettä sääntöjen muuttamiseksi siten, että niihin kirjattaisiin vaatimus lattian jatkuvuudesta tuossa steppipohjan päätöskohdassa. Muut eivät tähän nähneet mitään syytä... Kitinän määrästä päätellen kaikki eivät jaksaneet miettiä, että mitä Brawn moisella ehdotuksella mahtoi hakea. Omia suunnitelmiaan (porsaan)reiän hyödyntämiseksi hän ei tietenkään kertonut.
Mielenkiintoista kyllä, jos tosiaan muut ei oo jaksanu tai ehtiny funtsiin asiaa. Kuitenkin sitten lopulta asiasta tuli kauhea poru. Eli voiko porukka olla tollakin tasolla niin aaseja? Vaiko vaan niin kiireisiä, että tällänen pikku asia pääsi lipsahtaan ohi. :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eikös siellä moottorin alla ole se puinen sääntöjen määräämä pohjalevy, ettei pohjaa moottoria kallistelemalla voi nostaa.. Kaventaa ehkä? Olisi kyllä hyvä nähdä kuvaa lahaaltapäin missä ne diffuusorin aukot on.
Totta joo, ei suoraa moottorin kohdalle eli auton keskilinjalle voi tehdä reikiä auton pohjaan kun sielä on se lankku. Mutta kuten edellä postaamani kuva näyttää, niin diffun toisen kerroksen syötöt onkin tuon lankun sivuilla. Eli kalistamalla mottia sinne vois olla enemmän tilaa tehdä kanavaa muuten tai jotain...

Tässä yks valokuvakin:

Onko tuo lankun ympärillä oleva se steppitaso?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
En nyt ihan hiffannut... Mikä steppipohja?
Mutta tässä hyvä kuva viime vuoden BGP:stä.

No niin tuosta Brawnin kuvasta kun tylpistää tuon kavavista muodostuvan nuolenkärjen niin saadaan suurempi tilavuus tuplakerroksen diffulle ja toisaalta jos moottori tuo nostettuna voimansiirtoineen sille kanavalle tilaa niin siitä asiassa tässä voi olla kyse. Tai sitten ei.

Mielenkiintoista kyllä, jos tosiaan muut ei oo jaksanu tai ehtiny funtsiin asiaa. Kuitenkin sitten lopulta asiasta tuli kauhea poru. Eli voiko porukka olla tollakin tasolla niin aaseja? Vaiko vaan niin kiireisiä, että tällänen pikku asia pääsi lipsahtaan ohi. :)
Brawn tiesi, että muut ei huomaa - mutta turvasi vain selkäänsä jotta olisi vahvemmilla kun autonsa julkaisee. Ja oli ilmeisen tietoinen asiastaan jo siitäkin syystä, että osallistui sääntöjä laativaan komiteaan - kärjistäen teki itse porsaana sen reiän.

Tässä yks valokuvakin:
Onko tuo lankun ympärillä oleva se steppitaso?
Tuosta kuvasta voisi olla näkevinään noita reikiäkin ja kanavia josta diffu alhaalta ilmansa saa.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No niin tuosta Brawnin kuvasta kun tylpistää tuon kavavista muodostuvan nuolenkärjen niin saadaan suurempi tilavuus tuplakerroksen diffulle ja toisaalta jos moottori tuo nostettuna voimansiirtoineen sille kanavalle tilaa niin siitä asiassa tässä voi olla kyse. Tai sitten ei.
Jep näin vois. Jos kaikki motin etukulmasta taakse päin on kallistettu ylöspäin, niin sillonhan vaihdeaskikin olis korkeammalla taka-akselin kohdalla. Viime vuonnahan Ferkun ongelma tupladiffun kans oli se, että toiselle kerrokselle ei löytyny tilaa tai ainakaan sen syöttökanaville.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
En nyt ihan hiffannut... Mikä steppipohja?
Steppipohja (engl. stepped floor) eli pohja, jossa keskikohta on reunoja matalammalla. Tasapohjaiset formulat FIA kielsi jo 90-luvulla. "Step planen" tulee olla 50mm "reference planea" korkeammalla.
Diffun toisella kerroksellahan ei oo mitään tekemistä pohjan kanssa tai sen kanssa mistä diffun eka kerros saa nousta, koska se ei näy alhaalta päin muutoin kuin noina syöttöaukkojen reikinä.
On sillä sen verran tekemistä, että se vaatii ilman syöttämisen diffuusorin yläpinnalle. Se taas tapahtuu rei'istä, joita saa tehdä tuon varsinaisen diffuusorin etupuolelle vain sillä ehdolla, että niistä ei näy mitään osaa autosta alhaaltapäin katsottuna.
Totta joo, ei suoraa moottorin kohdalle eli auton keskilinjalle voi tehdä reikiä auton pohjaan kun sielä on se lankku. Mutta kuten edellä postaamani kuva näyttää, niin diffun toisen kerroksen syötöt onkin tuon lankun sivuilla.

Tässä yks valokuvakin:
Jopas. Kuvassa tosiaan näyttäisi olevan "skoopit" tuossa kohdassa, missä lankun ympäristö ensin kapenee ja sitten taas levenee. Noista rei'istä ei tietenkään näy alhaalta mitään, koska ne ovat pystysuorat, mutta en silti ymmärrä alkuunkaan miten ne voivat olla sääntöjen mukaiset.

Säännöissä nimittäin lukee, että steppitasolla ja referenssitasolla olevien pintojen täytyy yhdistyä pysysuoralla osalla, ja että sekä tasojen että siirtymän pitää olla yhtenäinen, kiinteä, kova, jatkuva ja jäykkä. Reikä ei kaiketi täytä näitä ehtoja.


ps. säännöthän eivät tunne sellaista termiä kuin diffuusori. Niissä puhutaan vain bodyworkista yleisesti.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin tuota sääntöjen mukaisuuttahan sitä vuosi sitten ihmeteltiin. Näin se kait sit vaan on, kun FIA kaikessa viisaudessaan nämä salli...Toki varmaan tallejakin voidaan kiittää, kun eivät näitä hyllyttäneet jo sääntöjä suunniteltaessa.

Mulle säännöt ei oo kovinkaan selvät, joten meen sen mukaan mitä oon lukenu ja kuullu. Kiva kun joku viisaampi välillä kertoo kuinka säännötkin sanoo. ;)

Kauheestihan noita pohjakuvia ei autoista oo näkyny. Esim. Brawnista ei näitä taida olla... Olis kiva tietää onko kaikilla tällänen RB:n tapainen totetus vai ihan reiät pohjassa vai kuinka...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jopas. Kuvassa tosiaan näyttäisi olevan "skoopit" tuossa kohdassa, missä lankun ympäristö ensin kapenee ja sitten taas levenee. Noista rei'istä ei tietenkään näy alhaalta mitään, koska ne ovat pystysuorat, mutta en silti ymmärrä alkuunkaan miten ne voivat olla sääntöjen mukaiset.

Säännöissä nimittäin lukee, että steppitasolla ja referenssitasolla olevien pintojen täytyy yhdistyä pysysuoralla osalla, ja että sekä tasojen että siirtymän pitää olla yhtenäinen, kiinteä, kova, jatkuva ja jäykkä. Reikä ei kaiketi täytä näitä ehtoja.
Ilmeisesti sitten reikää ei ole olemassa, jos autoa tarkastellaan vain tarkalleen pysty-, vaaka- ja poikittaissuunnista :eek:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ilmeisesti sitten reikää ei ole olemassa, jos autoa tarkastellaan vain tarkalleen pysty-, vaaka- ja poikittaissuunnista :eek:
Niinhän se varmasti menee. Ei se reikä näy pysty-, vaaka- ja poikittaissuunnista katsottaessa. Näin se ehto "steppitasolla ja referenssitasolla olevien pintojen täytyy yhdistyä pysysuoralla osalla, ja että sekä tasojen että siirtymän pitää olla yhtenäinen, kiinteä, kova, jatkuva ja jäykkä" toteutuu. Tämäkin todistaa jälleen kerran kuinka saivartelua ja sanamuotojen vääntelyä sääntöjen noudattaminen on.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niinhän se varmasti menee. Ei se reikä näy pysty-, vaaka- ja poikittaissuunnista katsottaessa. Näin se ehto "steppitasolla ja referenssitasolla olevien pintojen täytyy yhdistyä pysysuoralla osalla, ja että sekä tasojen että siirtymän pitää olla yhtenäinen, kiinteä, kova, jatkuva ja jäykkä" toteutuu.
Eipäs toteudu. Eihän pinta, jossa on reikä, ole kiinteä ja yhtenäinen. Nuo jatkuvuusvaatimukset kun koskevat myös pystysuoraa osaa tasojen välissä, ja juuri tuossa pystyosassahan se reikä on.

No, ehkäpä tekniikan ja englannin tuntemukseni on liian heikkoa, kun en tuollaisen reiän sallivaa kohtaa säännöistä löydä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös